Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-16@11:26:52 GMT

استان بوشهر نماد تمدن در خلیج فارس است

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۱۹۴۳۷

استان بوشهر نماد تمدن در خلیج فارس است

نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: استان بوشهر با توجه به سابقه و پیشینه ای که دارد به‌عنوان نماد تمدن در خلیج فارس به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در حاشیه بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر و آیین رونمایی تعدادی از عکس‌های قدیمی بوشهر که برای نخستین بار منتشر شده است افزود: این استان در بخش دریانوردی، علوم و معارف دینی و تمدن کرانه‌ای از مناطق مهم جهان به شمار می رود ولازم است اسناد تاریخی آن به ایران و جهان معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بی‌توجهی گذشتگان به پیشینه تاریخی و بزرگان حوزه علم و دانش اضافه کرد: اهمال حاکمان وقت و سیاست استعماری انگلیس باعث شده در گذشته به پژوهشگران توجهی نشود.

نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر تصریح کرد: در چند سال اخیر نهضت احیای تاریخ استان و حمایت از پژوهشگران استان بوشهر آغاز شده است که نقش مهمی در حفاظت از اسناد و هویت ملی داشته است.

وی از مهتاب ابراهیم زاده محقق و استاد دانشگاه بوشهری که بدون هیچ حمایتی اقدام به جمع‌آوری چهار هزار سند مربوط به تاریخ کهن استان بوشهر کرده تقدیر کرد.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر نیز گفت: این نهاد به‌عنوان مرکز تبادلات فرهنگی

با وجود کمی نیرو و محدودیت فضا تاکنون 350 میلیون برگ سند اداری ارزشیابی کرده است.

غلامحسین نظامی افزود: هربرگی در هر اداره به‌عنوان یک ثروت و هویت ملی تلقی می شود که به‌دلیل قابلیت تاریخی باید نگهداری شود.

وی یادآور شد: 25هزار برگ سند تاریخی در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برای استفاده در پایان نامه‌ها قرار گرفته است.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان در خصوص جمع آوری کتابهای خطی و چاپی قدیمی نیز گفت: تاکنون 61کتاب خطی و 71 کتاب چاپی قدیمی به این مرکز اهدا شده است.

نظامی اظهار کرد: در زمان حاضر 22 هزار برگ سند شخصی در مرکز مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر نگهداری می شود و قدیمی ترین سند مربوط به بیش از دو قرن پیش است.

وی با اشاره به افتتاح تالار رقمی یا دیجیتال در بوشهر نیز گفت: این استان سومین استان کشور است که دارای این تالار می‌شود.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان افزود: با راه اندازی تالار رقمی یا دیجیتال امکان دسترسی به 180هزار منابع پایان نامه، کتاب، نشریه، 34 هزار نسخه خطی و میلیونها برگ کتاب دیجیتال و منابع خلیج فارس به صورت تمام متن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمع کردن مستندات تاریخی برای پژوهشگران است.

مهتاب ابراهیم زاده فیلمساز، پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز گفت: عکسهای این نمایشگاه مربوط به 110 سال پیش است که از آلمان انتقال یافته است.

وی افزود: قرار است مجموعه این عکسها که بیش از 180 قطعه است در یک جلد کتاب جمع‌آوری و تا شهریور ماه به چاپ برسد.

ابراهیم زاده اظهار کرد: در این عکسها مردم شناسی، مشاغل، سبک پوشش و زندگی مردم بوشهر به نمایش گذاشته شده است.

وی یادآور شد: همچنین در سه سال گذشته چهار هزار صفحه سند مکتوب در خصوص مراودات مردم استان بوشهر با هزینه شخصی و بدون حمایت دولتی جمع آوری کرده‌ام که همه اینها را به مردم استان تقدیم می‌کنم.

آیت الله صفایی بوشهری در این آیین یک نسخه خطی از آیت الله مجتهد برازجانی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر اهدا کرد.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۱۹۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر راهب صبح سه‌شنبه در نشست امضای تفاهم نامه همکاری کتابخانه های عمومی و بهزیستی استان اظهار کرد: این تفاهم‌نامه با هدف خدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه معلولان منعقد شد.

وی این تفاهم نامه را در راستای تفاهم نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان بهزیستی کشور عنوان و اظهار کرد: مجموعه کتابخانه های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی از حیث کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر افزود: استان بوشهر دارای ۷۹ باب کتابخانه عمومی است که به تمامی اقشار جامعه در همه سنین خدمات ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: در کتابخانه های عمومی علاوه بر خدمات کتاب محور، خدمات فرهنگی و ترویجی نیز انجام می‌شود و این رویکردی است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سال‌های اخیر به آن توجه بیشتر نموده است.

راهب با بیان اینکه در برخی کتابخانه ها خدمات ویژه ای نیز برای نابینایان و ناشنوایان پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: در استان بوشهر، کتابخانه شهید بهشتی برازجان در بخش‌های ناشنوایان و نابینایان و کتابخانه خلیج فارس بوشهر نیز در بخش نابینایان فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر ضمن ابراز امیدواری در راستای انعقاد این تفاهم‌نامه، گفت: امید داریم در طول مدت تفاهم نامه با پیگیری‌های مجدانه طرفین، گام‌های مثبتی برای کتاب‌خوان کردن و آگاهی بیشتر جامعه هدف بهزیستی برداشته شود.

تفاهم نامه همکاری بین اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر و اداره کل بهزیستی استان با هدف خدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه معلولان در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی منعقد شد.

کد خبر 6079875

دیگر خبرها

  • ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • 94 هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر
  • جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی
  • خلیج فارس مواج و متلاطم است
  • صدور هشدار سطح نارنجی برای تردد‌های دریایی در خلیج فارس
  • مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد
  • رونمایی از چهار قرآن نفیس خطی در دانشگاه بین المللی
  • برگزاری جشن وعده صادق در بندرعباس