Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@04:47:06 GMT

تغيير؛ خواست مردم در کلان شهرها

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۲۱۵۰۱

خبرگزاري آريا - استانها- ايرنا- پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا 29 ارديبهشت همزمان با رفراندوم رياست جمهوري در سراسر کشور برگزار شد و آمارها مويد آن است که مردم بويژه در کلان شهرها با برگزيدن کانديداهاي اصلاح طلب، خواستار تغيير در رويکردهاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي به نفع جامعه روستايي، شهري و کشور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا، نگاهي به آمارها نشان مي دهد که مردم در کلانشهرهاي تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبريز و شيراز در انتخابات شوراها با آراي قاطع خود، کانديداهاي اصلاح طلب را براي نهاد شورا برگزيدند و اين وقتي بيشتر به چشم مي آيد که نتايج انتخابات شوراها در اين شهرها در سال 92 و 96 مقايسه و تغيير در نگاه مردم را لمس کرد.
در انتخابات شوراي سال 92 تهران، شورا با حضور 14 اصولگرا و 13 اصلاح طلب و اکثريت اصولگرا شکل گرفت اما در سال 96 مردم 21 اصلاح طلب را براي 21 کرسي شورا برگزيدند.
در 5 کلانشهر مشهد، اصفهان، کرج، تبريز و شيراز در سال 96 به ترتيب 15 اصلاح طلب براي 15 کرسي، 13 اصلاح طلب براي 13 کرسي، 12 اصلاح طلب و يک مستقل براي 13 کرسي، 8 اصلاح طلب، 4 اصولگرا و يک مستقل براي 13 کرسي و در شيراز نيز 12 اصلاح طلب و يک اصولگرا به شورا راه يافتند.
اين انتخابات در سال 92 در پنج کلانشهر ياد شده با ترکيبي متفاوت و با اکثريت اصولگرا کرسي ها را از آن خود کردند به اين شکل که در مشهد از 25 نفر اعضاي شورا، 24 نفر اصولگرا بودند، در اصفهان 15 اصولگرا، 3 اصلاح طلب و 3 مستقل، در کرج با پيروزي اکثريت اصولگرايان و در تبريز 7 اصولگرا، 2 اصلاح طلب، مابقي مستقل و در شيراز هم 16 اصولگرا و 2 اصلاح طلب و بقيه مستقل بودند.
خبرنگاران ايرنا از مراکز استانهاي کشور با ارائه آمارهايي ترکيب پنجمين دوره شوراهاي اسلامي را که حاکي از پيروزي قاطع اصلاح طلب است، گزارشي ارائه کرده اند. اين گزارش 6 کلان شهر مورد توجه که نتايج و آمارهاي سالهاي 92 و 96 آنها بطور مقايسه اي ارائه شد را نيز بطور مشروح در بر مي گيرد.
** رشت
در انتخابات شوراي اسلامي سال 96 در رشت 6 عضو در ائتلاف اصولگرايان بوده، يک منتخب شورا مستقل و 4 منتخب ديگر نيز اصلاح طلب هستند.
همچنين شوراي شهر رشت در سال 92 ، 15 عضو داشت که از ميان آنها، 10 اصولگرا، 3مستقل و 2 اصلاح طلب حضور داشتند.

** زنجان
در شوراي چهارم سال 92 شوراي اسلامي شهر زنجان از 13 نفر 6 نفر اصولگرا، 2 نفر اصلاح طلب و 5 نفر مستقل بودند.
در انتخابات دوره پنجم شوراي اسلامي از 9 عضو شورا 3 نفر اصلاح طلب، 2 نفر اصولگرا و 4 نفر مستقل هستند.

** شيراز
از مجموع منتخبان پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شيراز از 13 عضو منتخب 12 نفر از ليست اميد (اصلاح طلبان) و يک نفر از ليست توسعه و پيشرفت (اصولگرايان) هستند.
شمار اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز در سال 92 در شوراي چهارم 21 نفر بودند و با اکثريت اصولگرايان شکل گرفتند، 16 کرسي را اصولگراها و مابقي اصلاح طلب ها و مستقل بودند.

** ايلام
اعضاي شوراي اسلامي شهر ايلام در دوره چهارم 11 نفر بودند که 4 نفر از اين تعداد اصولگرا، 3 نفر اصلاح طلب، 3 نفر مستقل و يک نفر نيز گرايش اعتدالگرايي داشت.
در دوره پنجم تعداد اعضاي شوراي شهر ايلام به 7 نفر کاهش يافت که 3 نفر از اين افراد داراي گرايش اصلاح طلبي، 2 نفر اصولگرايي ، يک نفر اعتدالگرا و يک نفر نيز مستقل است.

** اراک
از مجموع راه يافتگان پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر اراک 8 نفر اصلاح طلب و 3 نفر اصولگرا هستند.
همچنين ترکيب سياسي اعضاي شوراي اسلامي اراک در دوره چهارم شورا 8 نفر اصولگرا ، 4 نفر مستقل و 4 نفر اصلاح طلب بودند.

** کرمانشاه
پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر کرمانشاه بين اصولگرايان، ‌اعتدالگرايان و جريان مستقل تقسيم شده است که 4 نفر از منتخبان منتسب به جريان اصولگرايي و 4 نفر ديگر نيز جريان اعتدال و اصلاحات گرايش دارند.
همچنين 3 نفر از منتخبان، مستقل شوراي جديد شهر کرمانشاه هستند.
در شوراي چهارم 6 نفر اصولگرا، يک نفر اصلاح طلب و 8 نفر مستقل بودند.

** اروميه
پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر اروميه نيز داراي 11 عضو اصلي بوده که از اين تعداد 6 نفر اصولگرا، 4 نفر مستقل و يک نفر اصلاح طلب است.
چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر اروميه داراي 15 عضو اصلي بوده که از اين تعداد 11 نفر اصولگرا، 3 نفر مستقل و يک نفر نيز اعتدالي بود.

** اردبيل
از مجموع راه يافتگان پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي اردبيل 7 نفر با گرايش سياسي اصلاح طلب و 4 نفر مستقل به اين دوره راه يافتند.
در دوره چهارم شورا در سال 92 هشت نفر اصولگرا، يک نفر اصلاح طلب و 4 نفر مستقل بودند.

** شهر کرد
اعضاي منتخب پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهرکرد در انتخابات 96 که تعداد کرسي هاي شورا به هفت نفر کاهش يافته يک کرسي به اصلاح طلبان، يک کرسي به مستقل و 5کرسي به اصولگرايان رسيد.
در شهرکرد در سال 92 از مجموع 11 نفر راه يافته به شوراي اسلامي 5 کرسي متعلق به اصلاح طلبان 2 کرسي مستقل و 4 کرسي در اختيار اصولگرايان قرار گرفت.

** مشهد
در دوره هاي گذشته، شوراي شهر مشهد داراي 25 عضو بود که تمام اين اعضا اصولگرا بودند و در شرايط فعلي شوراي شهر مشهد داراي 15 عضو است که تمام آن ها اصلاح طلب و از اعضاي ليست اميد هستند.

** ساري
اعضاي منتخب پنجمين دوره شوراهاي اسلامي ساري از 9 کرسي شوراي شهر پنجم، 4 کرسي در اختيار فهرست اصلاح طلبان قرار گرفت و 5 کرسي ديگر را افراد مستقل متمايل به اصلاح طلبان در اختيار گرفتند و هيچ يک از نامزدهاي فهرست اصولگرايان موفق به راه يابي به شوراي پنجم ساري نشدند.
شوراي اسلامي شهر ساري در سال 92 با 13 عضو تشکيل شد که 3 عضو اصلاح طلب داشت و 10 عضو شورا اصولگرا بودند.
23 درصد از کرسي هاي شوراي شهر ساري در دور چهارم در اختيار اصلاح طلبان و 77 درصد در اختيار اصولگرايان بود.
در دوره پنجم براي نخستين بار هم اصولگرايان و هم اصلاح طلبان براي شوراي شهر ساري نامزد معرفي کردند که در نهايت از 9 کرسي شوراي شهر پنجم، چهار کرسي در اختيار فهرست اصلاح طلبان قرار گرفت و پنج کرسي ديگر را افراد مستقل متمايل به اصلاح طلبان در اختيار گرفتند و هيچ يک از نامزدهاي فهرست اصولگرايان موفق به راه يابي به شوراي پنجم ساري نشدند.

** کرمان
از مجموع منتخبان پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي استان کرمان 7 نفر با گرايش سياسي اصلاح طلب و 3 نفر اصولگرا و يک نفر به صورت مستقل در اين دوره راه يافته اند.
ترکيب سياسي شوراي چهارم شهر کرمان با 15 نفر عضو اصلي شورا، شامل 10 اصولگرا، 4 مستقل و يک نفر اصلاح طلب بود .
اين ترکيب پس از انتخابات پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا به 11 نفر عضو اصلي که شامل 7 نفر اصلاح طلب، 3 نفر اصولگرا، 1 نفر مستقل تغيير يافت؛اکثريت شورا از جناح اصلاح طلب هستند.

** اصفهان
با اعلام نتيجه انتخابات شوراي اسلامي شهر اصفهان مشخص شد که همه اعضاي فهرست اميد که از سوي اصلاح طلبان اصفهان اعلام شده بود به اين شورا راه يافتند.
از 21 نفر عضو دوره چهارم شوراي اسلامي شهر اصفهان سه نفر اصلاح طلب و بقيه به عنوان نامزدهاي مستقل وارد شوراي اسلامي شهر شدند.
منتخبين دوره پنجم شوراي اسلامي شهر اصفهان همگي برآمده از ليست اميد(اصلاح طلب) هستند.

** بندرعباس
از 11 منتخب پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي بندرعباس 4 نفر آنها اصولگرا، 4 نفر اعتدالگرا و سه نفر اصلاح طلب هستند.
از اين تعداد 6 نفر سابقه يک تا سه دوره عضويت شورا را دارند که سه نفر آنان اصولگرايان، دو نفر اصلاح طلبان و يک نفر اعتدالگرايان هستند.
سال 92 در بندرعباس از مجموع 13عضو راه يافته به شوراي شهر، 6 نفر اصولگرا، پنج نفر اصلاح طلب و دو نفر مستقل بودند.
در انتخابات 96 تعداد اعضاي شورا به 11 نفر کاهش يافت که از اين تعداد، 5 نفر اصولگرا و 4 نفر اصلاح طلب هستند و موضع سياسي 2 نفر هنوز مشخص نيست.

** زاهدان
گرايش هاي اعضاي منتخب شوراهاي اسلامي زاهدان تمام 11 نفر اعضاي شوراي شهر اصلاح طلب هستند.

**خرم آباد
2 تن از اعضاي جديد شوراي پنجم خرم آباد اصلاح طلب، 4 نفر اصولگرا و 3 نفر مستقل هستند.
در شوراي چهارم داراي يک اصلاح طلب، 2 معتدل و 10 اصولگرا بود.

** گرگان
از مجموع منتخبان پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي در گرگان 2نفر اصلاح طلب، يک اصولگرا و بقيه بيشتر مستقل هستند.
اين شورا در سال 92 با ترکيب هفت کرسي اصلاح طلب و 6 کرسي اصولگرا شکل گرفت.

**همدان
شوراي شهر همدان در سال 92 با 15 کرسي و با اکثريت اصولگرا شکل گرفت که از مجموع 15 کرسي 8 نفر اصولگرا، يک نفر اصلاح طلب و بقيه مستقل بودند.
در سال 96 از مجموع 11 کرسي شوراي شهر همدان 5 نفر اصلاح طلب ، 2 نفر مستقل و چهار نفر اصولگرا به شورا راه يافتند.

** کرج
با اعلام نتيجه انتخابات شوراي شهر کرج در پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي 12 اصلاح طلب و يک مستقل به شورا راه يافتند.
در دوره چهارم انتخابات شوراي اسلامي افراد انتخاب شده اصولگرا بودند.

** بجنورد
بر اساس نتايج رسمي از پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي در شهر بجنورد که 9 نفر به عنوان عضو شوراي شهر دوره پنجم منتخب شده اند، هشت نفر اصلاح طلب و يک نفر اصولگرا است.
بجنورد در سال 92 در انتخابات شوراها با اکثريت نسبي اصولگرا شکل گرفت با ترکيب 4 کرسي را اصولگراها و 3 کرسي را اصلاح طلب ها به خود اختصاص دادند.

** قزوين
براساس نتايج رسمي از پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي قزوين 6 نفر با گرايش سياسي اصلاح طلب، 2 نفر اصولگرا و يک نفر نيز مستقل به شورا راه يافته اند.
در دوره چهارم انتخابات شوراي اسلامي در سال 92 از 13 نفر 10 نفر با گرايش اصولگرا و 3 نفر ديگر مستقل بودند.

** تبريز
از مجموع 13 نماينده منتخب شوراي اسلامي تبريز، 8 نفر اصلاح طلب، 3 نفر اصولگرا و 2 مستقل کرسي هاي شوراي پنجم تبريز را به خود اختصاص دادند.
همچنين از 21 عضو شوراي اسلامي دوره چهارم تبريز 8 نفر اصولگرايان، 2 نفر اصلاح طلب و 11 نفر را نيز مستقل ها تشکيل مي دادند.

** بيرجند
در انتخابات شوراي چهارم در سال 92 همه 9 عضو شوراي شهر بيرجند از اصولگرايان انتخاب شدند.
در سال 96 نيز 6 نفر اصولگرا، 2 نفر اصلاح طلب و 1 نفر مستقل وارد شورا شدند.

** يزد
از مجموع منتخبان پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي مرکز استان يزد از 11 نفر اعلام شده 6 نفر اصلاح طلب، 2 نفر اصولگرا، 2 نفر مستقل و يک نفر اقليت مذهبي (زرتشتي) به اين دوره راه يافته اند.
در انتخابات سال 92 کرسي هاي شوراي شهر يزد با توازن بين اصولگرايان و اصلاح طلبان شکل گرفت به طوري که از مجموع 13 کرسي، چهار کرسي را اصولگراها، چهار کرسي را اصلاح طلب ها و 5 کرسي را مستقل ها به خود اختصاص دادند؛ اما در سال 96 از 11 کرسي شوراي شهر يزد 6 نفر اصلاح طلب هستند، 2 کرسي به اصولگراها رسيد و 3کرسي هم به کانديداهاي مستقل اختصاص يافت.

** سنندج
از مجموع منتخبان پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شوراي اسلامي سنندج ، از 9 عضو، 4 اصلاح طلب و 5 مستقل به شورا راه يافته اند.
همچنين شوراي دوره چهارم سنندج داراي 13 عضو بود که سه عضو آن اصلاح طلب و بقيه مستقل بودند.

** ياسوج
در پنجمين دوره از انتخابات شوراها در ياسوج از 7 نفر عضو، 3 اصولگرا ، 3 اصلاح طلب و يک مستقل به نهاد شورا راه يافته اند.

** سمنان
در پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي سمنان از هفت کرسي پنج نفر اصلاح طلب و 2نفر اصولگرا به نهاد مدني شورا راه يافتند.
در سال 92 در انتخابات شوراها با اکثريت اصولگرا شکل گرفت که 6 کرسي از 11 کرسي شوراهاي شهر سمنان را اصولگرا و 4 نفر مستقل و يک نفر اصلاح طلب به خود اختصاص دادند.

** بوشهر
از مجموع 9 عضو شوراي اسلامي شهر بوشهر، يک نفر در ليست اصولگرايان، 4 نفر از ليست اصلاح طلبان و 4 نفر ديگر نيز مستقل هستند.
تعداد اعضاي شوراي بوشهر در سال ٩٢، ١١ نفر بودند که از اين شمار 4 نفر اصولگرا، يک نفر اصلاح طلب و 6 نفر مستقل هستند. در سال ٩٦ تعداد اعضا به ٩ نفر کاهش يافت که چهار نفر اصلاح طلب، يک نفر اصولگرا و چهار نفر مستقل هستند.

** قم
براساس نتايج رسمي از پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي قم ، 12 نفر از 13 نفر افراد پيروز انتخابات شوراي اسلامي قم مربوط به ليست شوراي هماهنگي اصولگرايان نزديک به جبهه پايداري است و يک نفر از ائتلاف بزرگ پيروان امام و رهبري است .
در دوره چهارم از 21 نفر راه يافته به شورا، 19 نفر اصولگرا و 2 نفر اصلاح طلب بودند.
گزارش از: گروه اخبار استانها



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس

به گزارش حوزه  استانهای خبرگزاری تقریب، احمد وحیدی ظهر پنجشنبه در حاشیه سفر خود به مشهد اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه هدف آماده شده است.

وزیر کشور گفت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • پیام تبریك استاندار لرستان به مناسبت روز شوراها
  • باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • از «جهانبخش امینی» چه می‌دانیم؟
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است