Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


سنندج رئیس مرکز کردستانی شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: حمایت از شعر کردی در روزهای کم رمق بودن ادبیات کردی یکی از نیازهای لازم و ضروری در کردستان به شمار می رود.

به‌ گزارش خبرنگار بی‌باک، شامگاه چهارشنبه با حضور جمع کثیری از علاقمندان به‌ ادبیات و شعر کردی، مراسم رونمایی از کتاب یک ربع به‌ نسیانبه‌ نویسندگی کمال شنگالی در کافه‌ کتاب سنندج برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم دکتر امید ورزنده‌ مترجم و نویسنده کردستانی به‌ ایراد سخن پرداخت و گفت: جای خوشحالی است که‌ کمال شنگالی در این روزگار کم رمق ادبیات، دومین مجموعه‌ شعری خویش را به‌ چاپ سپرده‌ است.

وی افزود: شاعر در این کتاب در همان ابتدا مانیفست خویش را نیز ارائه‌ کرده‌ که‌ به‌ نظر من این دارای اهمیت است چون سعی کرده‌ است مخاطب خویش را با جهانبینی خویش آشنا کند. همچنان که‌ اشاره‌ شد این مجموعه‌ شعر به‌ تاثیر از فاجعه‌ قتل عام ایزدی ها توسط داعش نگاشته‌ شده‌ است.

ورزنده‌ با اشاره‌ به‌ اهمیت حضور وقایع بزرگ در ادبیات گفت: آدورنو در مورد فاجعه‌ سخن بسیار دقیقی دارد، وی می گوید کسی که‌ در تلاش است تا فاجعه‌ را ساده‌ کند به‌ نوعی همدست کسانی است که‌ فاجعه‌ را مرتکب شده‌اند. این نکته‌ بسیار ظریفی که‌ متاسفانه‌ در روزگار ما به‌ شکل های مختلف در حال اتفاق است، تکرار مکرر و بدون دقت فاجعه‌ ها در خبرها و رسانه‌ها، تلاش برای همدردی از طریق حالا چیزی نشده‌و غیره‌ همگی به‌ صورتی غیره‌ مستقیم در حال کم رنگ کردن و به‌ فراموشی سپردن فاجعه‌ ها هستند.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کردی افزود: شنگالی در یکی از شعرهای خویش اشاره‌ می کند که‌ حتی شعر هم قادر به‌ بازگو کردن فاجعه‌ نیست، این نه‌ از سر ناتوانی که‌ دقیقا از اینجا ناشی می شود که‌ شاعر مسئولانه‌ از لوث کردن و ساده‌ کردن فاجعه‌ خوداری می کند. شاعر سعی نمی کند فاجعه‌ را دستکاری کند یا حتی آن را به‌ بستری ایدولوژیک سوق دهد چون این خود به‌ نوعی دیگر تحریف کردن فاجعه‌ و در نهایت فراموش کردن اصل واقعه‌ است.

رئیس مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجگفت: یکی دیگر از ویژگی های این مجموعه‌ شعر پرسه‌ زدن شاعر برای بازیابی و خلق معانی است. شاعر در این مجموحه‌ شعر به‌ نوعی ابزوردی عمل کرده‌ است، یعنی سیزیف آسا به‌ دنبال کشف معانی است اگرچه‌ می داند که‌ این کشف معانی دست نیافتنی است. وی از این طریق، هم به‌ اصل رخداد و فاجعه‌ وفادار مانده‌ است و آن را دستکاری نمی کند، هم از امید به‌ دست یافتن جهانی بهتر ناامید نمی شود.

ورزنده‌ افزود: یکی دیگر از ویژگی های این مجموعه‌ شعر پارودیک بودن آنها است یعنی در بسیاری از شعرها شاعر به‌ دلیل تسلط بر شعر کردی و متن های قبل از خویش، به‌ نوعی در حال به‌ طنز کشیدن سبک و سیاق های گذشته‌ است، از این منظر شعرهای وی به‌ نوعی شعر بینامتنی نیز هست چون از ابیات و مصرع های نامی شعری قبل از خویش به‌ خوبی بهره‌ برده‌ است.

وی در پایان سخنان خویش تاکید کرد که‌ کمال شنگالی با این مجموعه‌ شعر که‌ به‌ نوعی تجربه‌ نوتر ایشان در شعر نوی کردی است، نشان داده‌ است که‌ شاعری متعهد است، تعهدی که‌ هرگز به‌ معنای ایدولوژیک کردن وقایع و فاجعه‌ ها نیست، بلکه همچنان که‌ گفته‌ شد در تلاش برای عدم فراموشی فاجعه‌هاست، بدون آنکه‌ آن را دستکاری کند.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۲۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی (ع) با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس / عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت. متن این شعر را به شرح زیر است:

«دلا، ننگ است از میدان گریزیم
در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف
چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست
نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است
مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز، اعجازی کن ای دل
که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش
چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار
بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی
که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن
که از این قلعه دیوان گریزیم‌

بیا از غده بدخیم صهیون
به سوی حضرت درمان گریزیم»

کد خبر 748328

دیگر خبرها

  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • آقای اوسمار نقد را ول کردی نسیه را چسبیدی | حسرت بزرگی خوردم بابت دوبار از دست دادن برتری دوگله
  • لزوم حمایت فدراسیون فوتبال از پروژه ساخت فیلم «شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان»
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • یکهزار و ۵۴۸ معلم و استاد دانشگاه، حامی ایتام و محسنین استان یزد هستند
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب