Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:49:52 GMT

گذر ایسنا بر تاریخچه نمایندگی غرب هرمزگان در مجلس

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۲۳۴۰۹

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در غرب هرمزگان در حالی به پایان رسید که انتخاب ناصر شریفی نیز سرانجام پنج‌ضلعی نمایندگان استان در خانه ملت را که دو سالی بود ناقص بود، تکمیل می‌کند.

‌به گزارش ایسنا، پس از برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه و راه یافتن احمد جباری و خالد زم‌زم نژاد به دور دوم اما این بار زم‌زم نژاد با وجودکسب بیش از 60 درصد آرا نتوانست تأییدیه شورای نگهبان را کسب کند و در انتخابات میان‌دوره‌ای ناصر شریفی با کسب 38 هزار و 799 رأی که بیش از 33 درصد آرا را شامل می‌شد، راهی بهارستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال نگاهی گذرا می‌اندازیم به نمایندگان غرب هرمزگان که شانس حضور در مجلس شورای اسلامی را کسب کردند.

نمایندگان هرمزگان در دور سوم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار شد در مرحله اول سید عبدالله حسینی با کسب 44 درصد آرا به جمع نمایندگان هرمزگان پیوست گرچه آن زمان تفکیک بندی کنونی حوزه‌های استان هرمزگان صورت نگرفته بود و این استان تنها سه نماینده در مجلس داشت.

انتخابات دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد و اولین جلسه آن در ۷ خرداد ۱۳۷۱ بود. این مجلس پس از خاتمه جنگ و دفاع مقدس(اعلام پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل متحد در 27تیر1367 و آتش‌بس با عراق) و تثبیت نظام سیاسی انقلابی جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب می‌شد به همین سبب محور و موضوع اصلی آن ورای مجلس سوم که جنگی و بازسازی بود،به دنبال توسعه به‌ویژه توسعه زیربنایی در تداوم بازسازی و سازندگی ملی کشور بود. در این دوره هرمزگان برای نخستین بار چهار نماینده روانه مجلس کرد که درنهایت سید عبدالله حسینی با 57 درصد آرای مأخوذه در مرحله اول وارد مجلس شد و عنوان نماینده مردم غرب استان را یدک کشید.

در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار و سید عبدالله حسینی با 48 درصد در مرحله اول انتخاب شد.

اما مجلس ششم که شاید جنجالی‌ترین دورهٔ مجلس بوده است. این دوره از ۷ خرداد ۱۳۷۹ تا چهار سال قانون‌گذاری کشور را بر عهده داشت. در این دوره اصلاح‌طلبان اکثریت مطلق را در دست داشتند.

در دور ششم مجلس طبق ماده 1،تبصره1، بند 19، ردیف31مصوبه شورای اسلامی در 12 آبان سال 1378 یک نماینده به حوزه انتخابیه "‌بندرعباس، قشم، ابوموسی و حاجی‌آباد" افزوده شد و تعداد نمایندگان این حوزه از دو به‌ سه نفر افزایش یافت تا جمع نمایندگان هرمزگان به پنج نفر برسد. سید عبدالله حسینی به‌عنوان نماینده مردم غرب استان با کسب 48 درصد آرا در مرحله اول در 29 بهمن‌ماه 1378 وارد مجلس شد.

انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، اول اسفند ۱۳۸۲ برگزار شد که در این مجلس نیز استان هرمزگان پنج نماینده داشت که سید عبدالله حسینی با 46 درصد به‌عنوان نماینده غرب استان در مرحله اول وارد مجلس شد.

در این دوره تمام نماینده‌های استان در اعتراض به انتصاب استاندار جدید هرمزگان دسته‌جمعی استعفا کردند، آن‌ها پس از شنیدن خبر انتصاب استاندار جدید این استان در اقدامی اعتراضی استعفای خود را در نامه‌ای به رئیس مجلس به نمایندگان مجلس اعلام کردند و در همین راستا هیچ‌یک از نمایندگان استان در جلسه علنی چهارم اردیبهشت 1386حاضر نشدند. شهریار مشیری، نماینده بندرعباس، علی دیرباز، نماینده حاجی‌آباد، محمد آشوری، نماینده قشم و ابوموسی، عبدالله حسینی، نماینده بندرلنگه و بستک و علی معلمی پور، نماینده میناب و رودان در نامه‌ای سرگشاده به غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس دسته‌جمعی استعفا کردند.

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۶ برگزار شد، این بار غرب استان برخلاف دوره‌های پیش با تغییر در حزب نماینده خود مواجه بود و مردم، احمد جباری را با 58 درصد کل آرا به مجلس فرستادند تا برای نخستین بار نماینده غرب هرمزگان از جناح اصولگرایی باشد.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آدینه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد که در این دوره نیز هرمزگان پنج نماینده به مجلس فرستاد که نمایندگی غرب هرمزگان بار دیگر به احمد جباری با 38 درصد آرا سپرده شد.

و حال سرانجام کلید حضور نماینده غرب هرمزگان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ناصر شریفی از جناح اصولگرایی سپرده شد تا براساس جمع‌بندی نهایی سید عبدالله حسینی با 5 بار حضور و احمد جباری با 2 بار حضور سکان‌داران غرب استان بودند و حال ناصر شریفی به‌عنوان چهره‌ای جدید وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۳۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان برگزاری نوبت اول کنکور در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در هرمزگان گفت: 76 درصد از داوطلبان رشته علوم تجربی خانم و 24 درصد آنها آقا بودند .
شهرام گلزاری افزود: مرحله نخست کنکور هم زمان با سراسر کشور دیروز با رقابت داوطلبان رشته‌های علوم انسانی و ریاضی با ۱۱ هزار و ۹۰۰ داوطلب در هرمزگان آغاز شد.

بیشتر بخوانید؛ افزایش ۴۹ درصدی قبولی دانش آموزان هرمزگانی در رشته‌های پزشکی
وی گفت: ۲۳ هزار و ۲۹۸ داوطلب هرمزگانی در پنج گروه امتحانی در مرحله نخست کنکور با هم رقابت کردند.
نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در هرمزگان با اشاره به اینکه ۶۹ درصد داوطلبان خانم و ۳۱ درصد آقا بودند، افزود: از این شمار ۱۶ هزار و ۶۹ تن خانم و ۷ هزار و ۲۲۹ تن آقا بودند.
دومین نوبت کنکور نیز تیرماه امسال برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما داده است
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • از «جهانبخش امینی» چه می‌دانیم؟
  • پایان برگزاری نوبت اول کنکور در هرمزگان
  • کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس