Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بین المللی انرژی می گوید اینکه آمریکا و به پیروی آن رسانه های مختلف تلاش می کنندتا تصمیم احتمالی امروز اوپک را بی تاثیر جلوه دهند، خود به تنهایی نشان از سیاست موفق اوپکی ها دارد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، محمد صادق معماریان، کارشناس بین المللی انرژی در گفتگو بامهربا تاکید بر اینکه آمریکا درصنعت نفت به نقطه استیصال رسیده است،گفت: نیم نگاهی به تحلیل های موجود در رسانه های مختلف بین المللی همانند رویترز، بلومبرگ و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..نشان می دهد که ایالات متحده برای تضعیف جایگاه اوپک جنگ روانی راه انداخته است و تلاش می کند تا تولید شیل اویل ها را مقرون به صرفه معرفی کرده و به نوعی آن را رقیب نفت اوپک معرفی کند. حال آنکه چنین نیست.

اوپک امروز قرار است طی نشستی در وین،درباره تداوم کاهش تولید نفت تصمیم گیری کند. بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

او با اشاره به این مطلب که اگر آمریکا بخواهد 95 هزار بشکه از ذخایر استراتژیک خود را روانه بازار کند به زمانی 10 ساله نیازمند است، ادامه داد: ایالات متحده دارای بیش از 700 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک است که در گذشته سابقه فروش 20 میلیون بشکه آن را البته با تایید پارلمان این کشور و به منظور جبران بخشی از کسری بودجه خود دارد. باید در نظر داشت که روانه شدن این حجم از نفت به بازار بی شک موجب مازاد عرضه و کاهش قیمت ها می شود، بنابراین به ضرر این کشور خواهد بود.

به گفته این کارشناس نفت،بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی تولید روزانه نفت آمریکا رقمی معادل 9 میلیون و 300 هزار بشکه است که این میزان در سال های پیش از اجرای طرح فریز نفتی از سوی اوپکی ها، عددی معادل 9 میلیون و 500 هزار بشکه را به خود اختصاص می داده است. به این ترتیب می‌بینیم که هم اکنون ایالات متحده 200 هزار بشکه در روز از میزان تولید نفت خود در گذشته عقب افتاده است. گفتنی است که با کمبود نیروی کار در آمریکا، هزینه های تولید و خدمات شرکت های نفتی افزایش یافته ودر همین راستا، ترامپ ایده معافیت های مالیاتی برای معادن و مخازن نفتی ( طرح های تشویقی) را مطرح کرد و از سویی دیگر با مطرح کردن احتمال عرضه ذخایر استراتژیک نفتی به بازار و با ایجاد یک جنگ روانی تلاش کرد تا مهره های بازار نفت را به نفع خود آرایش دهد.

معماریان تصریح کرد:با افزایش عرضه نفت به بازار شاهد شکل گیری دو روند تحولی عکس هم هستیم. نخست اینکه با مازاد عرضه، نرخ طلای سیاه به شدت سقوط می کند، این در حالی است که هشدار ثانویه مازاد عرضه نفت در بازار، کاهش حجم ذخایر است که می تواند به خودی خود منجر به افزایش قیمت شود.

تلاش بی فایده!

به عقیده او اینکه ایالات متحده آمریکا و به پیروی آن رسانه های مختلف تلاش می کنند تا سازمان اوپک را ضعیف و تصمیمات آن را بی تاثیر جلوه دهند، خود به تنهایی نشان از سیاست موفق اوپکی ها دارد. به این ترتیب که آمریکا با ضعیف نشان دادن این سازمان تلاش می کند تا ثبات اقتصادی و در پی آن ثبات سیاسی کشورهای عضو اوپک و البته هم پیمانان غیر اوپکی، را از بین برده و زمینه های ضعف را پدید آورد.

این کارشناس بین المللی انرژی اختلافات سیاسی در عین اشتراکات اقتصادی ایران و عربستان را فرصتی دانست که مسوولین ایرانی باید از آن به بهترین شکل ممکن و در راستای تامین حداکثری منافع ملی استفاده کنند.

او همچنین تاکید کرد:در ایران مباحث ژئوپولتیکی در دو محور نفتی(اقتصادی) و سیاسی مطرح می شود. به طور مثال عربستان که ممات آن به درآمدهای نفتی اش وابستگی دارد در بحث منافع اقتصادی با ایران هم راستا است چرا که در صورت نبود درآمد کافی نمی تواند هزینه های دولت پر خرج خود را تامین کرده و از ایالات متحده آمریکا تسلیحات خریداری کند. پس پیشنهاد می شود مسوولین ایرانی با به کار گرفتن رویه ای مناسب از این فضا حداکثر بهره برداری را در راستای تامین حداکثری منافع ملی کشور داشته باشند.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۴۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است

 وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص جزئیات سفر خود به گامبیا و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی نوشت: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است.

به گزارش ایرنا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفجه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا با آقای سامح شکری، همتایم از مصر در خصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به خصوص اوضاع غزه و تلاش‌های جاری جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان رایزنی و تبادل نظر کردیم و در ادامه به تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق و واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع پرداختم و از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی تشکر کردم.»

امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است

وی در پایان خاطرنشان کرد: «تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است.»

به گزارش ایرنا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد.

اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت وگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نگاه نوآورانه واحدهای تولیدی برای ورود به عرصه رقابت خارجی
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد