Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجود یک میلیون و 350 هزار هکتار جنگل و مرتع، شرایط آب‌وهوایی متنوع، بیش از 250 تفرجگاه طبیعی و داشتن 10 درصد منابع آب کشور کهگیلویه و بویراحمد را به کانون خوبی برای ایجاد مشاغل سبز تبدیل کرده است.
در برخی کشورها سهم اقتصاد سبز 20 درصد از اقتصاد ملی است، اما در ایران سهم اقتصاد سبز کمتر از نیم درصد اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اولین همایش محیط زیست و مشاغل سبز کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان کشوری و استانی راهکارهای توسعه اشتغال سبز در کشور و این استان بررسی شد.
به گزارش ایرنا، مدیر کل توسعه پایدار و اقتصادی محیط زیست کشور در همایش محیط زیست و توسعه مشاغل سبز یاسوج تأکید کرد که وجود طبیعت بکر و مواهب طبیعی مناسب در کهگیلویه و بویراحمد که شرایط «پایلوت اقتصاد سبز» کشور را دارد، بسترساز ایجاد مشاغل سبز بالفعل نشده است.
زهرا جواهریان اظهار کرد که باید برنامه ریزان اقتصادی و گردشگری در کنار بهره برداری گردشگران بسترهای مشاغل سبز را فراهم کنند و درعین‌حال برای حفظ سیمای طبیعی و محیط زیست سالم منطقه همزمان با شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی این بخش برنامه ریزی مطلوب کنند.
وی گفت که در سطح ملی دولت با پیش بینی اسناد بالادستی و برخی مشوق‌ها حمایت از اقتصاد سبز را در برنامه قرار داده و با بانک‌های ملی و رفاه کارگران برای حمایت از سرمایه گذاران در این زمینه رایزنی‌های صورت گرفته است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج دراین‌باره می گوید که حفظ ظرفیت‌های منابع آب، جنگل، معادن و ذخایر زیر زمینی منابع طبیعی و اکو توریسم برای نسل‌های آینده نیازمند تعریفی درست از مشاغل سبز است.
جبار کیانی بیان کرد: ایجاد مشاغلی همسو با رعایت اهداف زیست محیطی با رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیازمند استفاده از نیروی انسانی متخصص منابع آب، محیط زیست و کشاورزی و برق است که این روش می‌تواند ضمن جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و زباله‌ها به کاهش مصرف انرژی منجر شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی یاسوج افزود که امروزه توجه به مسائلی همچون کم آبی، پدیده گرد و خاک و فرسایش و توجه به محیط زیست در کشورمان بیش از هر زمان دیگری باید افزایش یابد، اما متأسفانه بخش اعظمی از بنگاه‌ها، مسائل زیست محیطی را نادیده می‌گیرند.
کیانی پور تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی، چهار فصل بودن، جنگل و مراتع فراوان، تعداد بالای روزهای آفتابی، وجود مناطق بادخیز و وجود آب فراوان و از همه مهمتر وجود قشر جوان تحصیل کرده و آماده به کار، استعداد بالایی برای توسعه پایدار و به تبع آن اشتغال سبز را دارد.
جبار کیانی پور اظهار داشت که آموزش و توانمند سازی افراد در زمینه حفظ محیط زیست همراه با توسعه اقتصادی یک اصل کلیدی و راهبردی توسعه بوده و اجرای استانداردهای زیست محیطی به نفع فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صنعتی است.
وی معتقد است که باید با ایجاد راهکارهای توسعه اقتصاد سبز در کشور ضمن مهار بحران‌های زیست محیطی و پدیده بیکاری، پیوند میان صنعت و محیط زیست را برقرار کرد.
وی خاطر نشان کرد که فرهنگ سازی، حمایت از طرح‌های پژوهشی مرتبط با مشاغل سبز، حمایت، تعامل و برقراری هرچه بیشتر و بهتر با تشکل‌های مردمی محیط زیستی، ارائه مشاوره‌های فنی به کارگران و کارفرمایان، سوق دادن جریان کار آفرینی و رویکرد مشاغل موجود در استان به سمت مشاغل سبز جزء برنامه اتاق بازرگانی است.
کیانی پور به وجود اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه و سیاست‌های دولت تدبیر و امید در زمینه ایجاد مشاغل سبز اشاره کرد و گفت: پیش بینی مشوق‌های مالی برای ایجاد کسب و کارهای سازگار با محیط زیست به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و زود بازده، شناسایی و توسعه مشاغل کار آفرینی سبز، تجلیل از کار آفرینان فعال در حوزه‌های محیط زیست و آموزش کارگران ماهر شرایط را برای رسیدن به مشاغل سبز فراهم خواهد کرد.
کیانی پور به وجود ظرفیت‌های بالقوه در بخش اقتصاد سبز کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: اقدام‌های عملی برای تحقق اهداف مشاغل سبز نیازمند توجه و حمایت جدی‌تر دولت است.
اگر چه بخش کشاورزی مهم‌ترین کانون اقتصاد سبز است اما بهره گیری از ظرفیت منابع طبیعی و اجرای طرح‌های جنگل کاری و کشت گیاهان دارویی از مهم‌ترین پتانسیل‌های اقتصاد سبز در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است.
بر اساس آمار در بخش منابع طبیعی کشور با تولید سالانه 20 میلیون تن محصولات جنگلی و مرتعی، ظرفیت ایجاد 10 میلیون شغل وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با 15 هزار کیلومتر مربع یک درصد وسعت خاک کشور را دارد.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۲۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق رشد اقتصادی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین هستیم

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد از تدوین برنامه رشد اقتصادی سال۱۴۰۳در راستایی برنامه‌های توسعه خبر داد.

جهانگیر شاهینی در جمع خبرنگاران گفت: برنامه رشد اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد باید بر مبنای سند آمایش سرزمین، چشم انداز، نظریه پایه، سند توسعه و مدل توسعه پایدار استان تدوین شود.

وی اظهارکرد: برای تحقق رشد اقتصادی  در سال ۱۴۰۳ نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، تجارت، بازرگانی، خدمات، گردشگری و... هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تمامی عوامل  موثر از جمله منابع انسانی، منابع مادی، منابع اطلاعاتی و فیزیکی باید مورد توجه قرار گیرد. برنامه رشد اقتصادی نیازمند زمان، برنامه و توجه به تمام ابعاد است.

شاهینی بر لزوم استفاده از نخبگان و خبرگان و کارشناسان دستگاههای اجرایی برای تدوین برنامه رشد اقتصادی استان تاکید و تصریح کرد: تحقق رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی ماموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۱۴۰۳ است.

به گزارش ایسنا، در راستای تحقق شعار سال مبنی بر«جهش تولید با مشارکت مردم» و بر اساس ضوابط  ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، نشست هم‌اندیشی به منظور تبیین برنامه رشد اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۳، در محل سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد و با حضور رئیس سازمان،  روسا و اساتید دانشگاه‌های استان، مدیران، معاونین و کارشناسان دستگاه اجرایی استان برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • راه‌اندازی بازارهای روز، راهکار ساماندهی سد معبر و مشاغل مزاحم شهری در ارومیه
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • رهاسازی ۶ جوجه جغد انبار در منطقه مارون کهگیلویه و بویراحمد
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • برای تحقق رشد اقتصادی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین هستیم
  • تدریس مشق عشق در یک مدرسه عشایری+ فیلم و عکس
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد