Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@07:48:16 GMT

آشنایی با قرار بایگانی پرونده

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۳۱۱۷۵

آشنایی با قرار بایگانی پرونده

تصویب قانون آیین دادرسی کیفری در سال 92 این فرصت را فراهم کرد تا با تاسیس برخی نهادهای حقوقی، زمینه‌ای را فراهم کند تا اهداف جدیدی در سایه اعمال مجازات برای متهمان، توسط قضات پیگیری شود؛ یکی از این نهادهای حقوقی «قرار بایگانی پرونده» بود که به قضات اجازه می‌داد در شرایطی که متهمی، جرمش احراز شده، اما به اندازه کافی از عملکرد خود پشیمان است، این فرصت برای جبران به وی داده شود تا با عدم پیگیری موضوع، شخص فرصت اصلاح گذشته را پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع هدف از این کار، هم جلوگیری از حبس بی‌مورد متهمان در جرایم خرد است و هم توجه به اصلاح مجرمان.

جزئیات قرار بایگانی پرونده

در جرایم تعزیری درجه 7 و 8 چنانچه شاکی وجود نداشته باشد یا گذشت کرده باشد، در صورت فقدان سابقه محکومیت موثر کیفری، مقام قضایی می‌تواند پس از تفهیم اتهام با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق متهم و اوضاع و احوالی که موجب وقوع جرم شده و در صورت ضرورت با اخذ التزام کتبی از متهم، برای رعایت مقررات قانونی، فقط یک بار از تعقیب متهم خودداری کند و «قرار بایگانی پرونده» را صادر کند.

از جمله نکات مهم در این قرار این است که تنها در خصوص جرایمی که مجازات کمی دارند، قابل اعمال است و بنابر تصریح ماده 80 قانون آیین دادرسی کیفری، برای جرایمی که مجازات آنها کمتر از شش ماه حبس است، می‌توان به این قرار استناد کرد. علاوه بر این، شاکی خصوصی هم نباید در کار باشد یا اگر هست، باید رضایت خودش را اعلام کرده باشد وگرنه امکان صدور چنین قراری وجود ندارد؛ زیرا مهم‌تر از مجازات یا بخشش متهم، موضوع پیگیری حق شاکی خصوصی مطرح است. همچنین، متهم نیز باید سابقه محکومیت موثر کیفری نداشته باشد و از جمله افرادی نباشد که سابقه رفتارهای بزهکارانه داشته باشد. به طور قطع نحوه مواجهه و برخورد با متهمی که برای بار اول پایش به دادسرا و دادگاه باز شده باید متفاوت از متهمی باشد که سابقه شرارت و بزهکاری داشته وحتی به مجازات‌های موثر هم محکوم شده است.

پس از این‌که قرار بایگانی پرونده صادر شد، این قرار ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان است؛ قضات دادگاه تجدیدنظر استان، پس از بررسی پرونده، در صورتی که قرار را تائید کنند، این قرار نهایی شده و اجرا می‌شود اما اگر قرار تائید نشود، پرونده برای رسیدگی ماهوی به موضوع و صدور حکم مقتضی به دادگاه صادر کننده قرار، مرجوع می‌شود.

بایگانی موقت پرونده

باید توجه کرد که «قرار بایگانی پرونده» موضوعی متفاوت از «بایگانی موقت پرونده» در مواردی مانند صدور قرار اناطه یا توقف تحقیقات است؛ زیرا اگر در حین رسیدگی دادگاه کیفری به موضوع، مشخص شود که احراز مجرمیت متهم منوط به اثبات مسائلی باشد که رسیدگی به آنها در صلاحیت مرجع کیفری نیست و در صلاحیت دادگاه حقوقی است، با تعیین ذینفع و با صدور قرار اناطه، تا هنگام صدور رأی قطعی از مرجع صالح، تعقیب متهم، معلق و پرونده به صورت موقت بایگانی می‌شود که در این صورت، هرگاه ذینفع ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ قرار اناطه، بدون عذر موجه به دادگاه صالح رجوع نکند و گواهی آن را ارائه ندهد، مرجع کیفری به رسیدگی ادامه می‌دهد و تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

در قرار بایگانی پرونده، با مشخص شدن متهم و لحاظ وضع او، قاضی دستور بایگانی پرونده را طبق شرایط گفته شده صادر می‌کند، اما گاهی ممکن است تعقیب متهم یا تحقیقات پیرامون جرم، پس از گذشت مدت زمان مشخص، به نتیجه مطلوبی نرسد و در اینجا، برای کاهش بار کاری دادسرا، قانون اجازه داده تا در اینجا هم پرونده به صورت موقت بایگانی شود. بر این اساس، در جرایم تعزیری درجه 4، 5، 6، 7 و 8، هرگاه با انجام تحقیقات لازم، مرتکب جرم معلوم نشود و دو سال تمام از وقوع جرم بگذرد، با موافقت دادستان، قرار توقف تحقیقات صادر و «پرونده به‌طور موقت بایگانی» و مراتب در مواردی که پرونده شاکی دارد، به شاکی ابلاغ می‌شود.

شاکی مطابق با قانون ظرف مدت 10 روز حق دارد تا نسبت به صدور این قرار شکایت و اعتراض کند؛ اگر اعتراض شاکی وارد تشخیص داده شود دستور ادامه تحقیقات یا تعقیب متهم صادر می‌شود اما اگر اعتراض شاکی رد شود، پرونده به طور موقت بایگانی می‌شود تا این‌که شرایط برای ادامه تحقیقات یا تعقیب متهم تغییر کند. هرگاه شاکی، هویت مرتکب را به دادستان اعلام کند یا مرتکب به نحو دیگری شناخته شود، به دستور دادستان موضوع دوباره تعقیب می‌شود. در مواردی که پرونده مطابق قانون به‌طور مستقیم در دادگاه مطرح شود، دادگاه رأساً، مطابق مقررات اقدام می‌کند.

شاهرخ صالحی کرهرودی / حقوقدان و مدرس دانشگاه

ضمیمه تپش جام جم

به اشتراک گذاری کد خبر : 2855937105027248451 برچسب‌ها : شاهرخ صالحی کرهرودی بیشتر بدانیم آشنایی با قرار بایگانی پرونده بایگانی موقت پرونده لینک کوتاه :

ارسال نظر

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود. تصویر امنیتی : پربازدیدها ورودی جالب بازار ماهی فروش‌های دبی چفیه رهبری نصیب چه کسی شد؟ + تصاویر لحظه غم انگیز غرق شدن اسب در دریاچه وقتی ترکی فیصل از انتخابات ایران انتقاد می‌کند دستگیری مرد شیطان صفتی که به دختر 2 ساله هم رحم نکرد+عکس پنیر جان مردی را گرفت روزی که هاشمی رفسنجانی ترور شد+تصاویر جنایت برای ازدواج شوم +عکس دیدنی‌ترین بناهای مشهور‌ جهان + عکس قتل ووشوکار با ضربات چاقو لیست همه پربازدیدها برگزیده‌ها لحظه واژگونی یک خودرو پس از تصادف با وانت نجات بچه گوزن گرفتار در کانال فاضلاب اختراع فوق العاده ناسا برای اولین بار در جهان علاقه وحشتناک مزدک میرزایی به فوتبال از زبان خودش سرنوشت خنده‌دار مرد آمریکایی که روی صندوق عقب خودرو خوابید! +عکس افزایش قیمت خودروهای اتوماتیک بازار +جدول قیمت صفرکیلومترها روزی که هاشمی رفسنجانی ترور شد+تصاویر خودروهای راجر مور در نقش جیمزباند +عکس تصادف مضحک دو خودرو در شهر استانبول! +عکس تصاویر جدید آیفون 8 احتمالاً طراحی نهایی آن را نشان می‌دهند آخرین مطالب همه سایت 00:30 آشنایی با قرار بایگانی پرونده 00:01 جهنم در چه روزی خلق شد؟ 3/4 23:30 عدم افزایش قیمت نان / ساعت کاری نانوایی‌ها در ماه رمضان 3/4 23:00 انهدام دو باند مسلح مواد مخدر در سیستان و بلوچستان 3/4 22:30 قدردانی استاندار از ناجی فداکار گیلانی 3/4 22:00 خشم انگلیس از درز اطلاعات حمله منچستر به رسانه‌های آمریکا 3/4 21:30 به جای نابودی داعش بر مهار خطر ایران و حزب الله متمرکز شوید 3/4 21:00 بازداشت چند عضو داعش در قلب مسکو 3/4 20:30 بانک مرکزی تورم اردیبهشت را ۹.۸ درصد اعلام کرد 3/4 20:03 لحظه واژگونی یک خودرو پس از تصادف با وانت فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۳۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد / در جلسات دادگاه چه گذشت؟

به گزارش صدای ایران به نقل از روزنامه ایران، تابستان سال ۱۴۰۱ دختر نوجوانی به نام سارا به همراه مادرش به پلیس آگاهی رفت و از یک کارگردان به اتهام آزار و اذیت شکایت کرد.

وی در توضیح ماجرا به مأموران گفت: از دوران کودکی به بازیگری علاقه‌مند بودم و وقتی ۱۵ ساله شدم با موافقت خانواده‌ام در یک آموزشگاه بازیگری ثبت‌نام کردم. بعد از چند هفته یکی از مربی‌های آنجا به نام فریبا، من را با آقای کارگردانی آشنا کرد.

فریبا مدعی بود آقای کارگردان علاوه بر ارتباطات خوبی که در سینما دارد دارای یک قدرت ماورایی است و به دلیل ارتباط با ماورا می‌تواند روح بازیگر را که لازمه موفقیت در کار است از بدی‌ها و گناه‌ها پاک کند. این اظهارات آنقدر در من تأثیر گذاشت که پذیرفتم برای موفقیت در کارم به اتفاق فریبا به خانه آن کارگردان برویم. آن روز دقایقی بعد از ورودمان به خانه وی خانم مربی ما را به بهانه‌ای تنها گذاشت. آن مرد شیاد به من گفت روح پاکی دارم، اما می‌تواند به من قدرت ماورایی دهد. بعد هم با این بهانه به من نزدیک شد و بدون توجه به التماس‌هایم من را مورد آزار و اذیت قرار داد، او گفت نباید درباره این کار با کسی صحبت کنم. آن شب وقتی به خانه برگشتم حالم خیلی بد بود و موضوع را به مادرم گفتم.

در حالی که مأموران در حال بررسی و تحقیق از کارگردان ۵۰ ساله بودند دختر ۱۶ ساله‌ای به نام مریم نیز با شکایتی مشابه به پلیس آگاهی آمد.

مریم هم در تشریح شکایتش همان اظهارات دختر قبلی را مطرح کرد.

در ادامه دو شکایت مشابه دیگر نیز به مأموران اعلام شد و با جمع‌بندی مأموران مشخص شد که آقای کارگردان با همدستی مربی آموزشگاه با دسیسه قبلی دختران نوجوان را فریب می‌دهند.

به این ترتیب متهم اصلی در خانه ویلایی‌اش در شمال تهران ردیابی و بازداشت و در پی آن فریبا ۴۰ ساله نیز دستگیر شد.

هر دو متهم در بازجویی‌ها منکر فریب و آزار و اذیت ۴ دختر دانش‌آموز شدند. با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه چه گذشت؟

در جلسه تحقیق از دو متهم که با حضور شاکی‌ها برگزار شد هر ۴ دختر دانش‌آموز یک به یک جزئیات ماجرا را برای قضات شرح دادند و مدعی شدند که این دو متهم دختران دیگری را هم مورد آزار قرار داده‌اند، اما آنها به خاطر ترس و نگرانی از بابت آبروریزی شکایت نکرده‌اند.

سپس فریبا به قضات گفت: من اتهام اغفال و معاونت در آزار و اذیت را قبول ندارم چرا که خودم هم قربانی آزار و اذیت این کارگردان شده‌ام.

پس از جلسه تحقیق، دو متهم پشت در‌های بسته و غیرعلنی محاکمه شدند و قضات پس از بررسی مدارک و شواهد کارگردان را به اعدام و فریبا را به حبس محکوم کردند.

اعتراض به حکم

با اعلام این حکم دو متهم اعتراض کردند و پرونده برای بررسی بیشتر به دیوان عالی کشور رفت. قضات دیوان نیز پس از بررسی پرونده حکم اعدام این کارگردان را شکستند و خواستار رسیدگی دوباره به پرونده شدند. به این ترتیب پرونده به شعبه هم‌عرض فرستاده شد تا کارگردان و مربی آموزشگاه بار دیگر محاکمه شوند.

دیگر خبرها

  • بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!
  • کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار
  • کشف ۷۳ سکه عتیقه در ایستگاه راه آهن اندیمشک
  • ردپای خانم بازیگر در پرونده تتلو
  • بازداشت کلاهبردار خرید و فروش خودرو در آبادان
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به‌ مدت ۲ شبانه‌ روز در تهران!
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی در آبادان
  • کلاهبردار میلیاردی در آبادان دستگیر شد
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد / در جلسات دادگاه چه گذشت؟
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد