Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@03:39:41 GMT

اميد کردستاني، محبوب دره سيليکون

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۳۱۶۸۶

خبرگزاري آريا - هفته نامه صدا: در 1963 در تهران [احتمالا در خانواده اي با اصالت پيرانشهري] به دنيا آمد. پدرش مي خواست اميد فردي بين المللي باشد، براي همين او را از همان کودکي دو زبانه [پارسي و انگليسي] بزرگ کرد و براي کسب نتيجه بهتر او را به مدرسه کاتوليک ايتاليايي تهران فرستاد. اميد تا چهارده سالگي در آنجا درس خواند اما بعد از مرگ پدر به همراه مادر و برادرش ابتدا به انگلستان و سپس به شهر سن خوزه ايالات متحده آمريکا مهاجرت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اميد دوره متوسطه را در همان شهر ادامه داد. در همان زمان در دوره اخلاقيات در فلسفه دانشگاه ايالتي سن خوزه هم شرکت کرد. اين دوره باعث شد هم با محيط جديد سازگار شود و هم هيات امناي دانشگاه با توانمندي هاي او آشنا شوند و کمک هزينه تحصيلي به او بدهند. بعد از دريافت ديپلم در دانشگاه ايالتي سن خوزه مهندسي برق خواند و ليسانس گرفت.




شروع فعاليت کاري

با مدرک ليسانس در شرکت «هيولت پاکارد» (HP) استخدام شد. کمي بعد به اين نتيجه رسيد مهندسي را به صورت عملي دوست ندارد و بهتر است از ديد مهندسي که به دست آورده در امور تجاري استفاده کند. اين شد که به دانشگاه کارآفرين پرور «استنفورد» رفت و فوق ليسانس MBA خود را در 1991 گرفت. اين بار به شرکت «نت اسکيپ» (Netscape) رفت و در بخش OEM مشغول به کار شد. ظرف 18 ماه اول حضورش بازده مالي اين شرکت را از 88 ميليون به 200 ميليون دلار رساند.

طي 9 سال فعاليت در نت اسکيپ مسئوليت برقراري ارتباطات تجاري با شرکت هايي مانند اينتل، آمازون، AOL، اسکياپ و سيتي بانک را بر عهده داشت. اميد معتقد است اميدواري و خوش بيني که از ويژگي هاي مهاجران است، نقش به سزايي در دستاوردهايش داشته است.

Google

کردستاني در 1991 نت اسکيپ با به مقصد شرکت نوپاي گوگل ترک کرد و به عنوان يازدهمين کارمند به استخدام اين شرکت در آمد. مصاحبه هاي شغلي او در گوگل دور همان ميز پينگ پنگ مشهور و توسط «سرگي برين» (Sergey Brin) انجام شد. «برين» از کردستاني چند سوال کرد و با شنيدن پاسخ هاي او تصميم گرفت «لري پيج» (Larry Page) و ديگر کارمندان هم براي مصاحبه حاضر باشند. کار 5 ساعت به درازا کشيد؛ با پايان مصاحبه همه با اميد کردستاني دوست شده بودند و او که حالا از کارمندان گوگل به حساب مي آمد، همکارانش را براي صرف شام دعوت کرد.

اميد درباره نخستين ملاقاتش با پيج و برين، موسسان گوگل مي گويد: «احساس کردم اين دو آدم اعتماد به نفس، اراده بالا و ايده هاي بلندپروازانه بسياري دارند و حتي اگر به جاي اينترنت مي خواستند لحاف فروشي هم راه بيندازند، موفق مي شدند؛ به همين خاطر به آنها ملحق شدم.»

کردستاني در اولين نگاه به داشته هاي گوگل فهميد که ترافيک زياد اين وبگاه ارزشمندترين دارايي آن است. او از اين ترافيک استفاده کرد و آگهي هاي تکي و کوچکي را که با مبالغ کم و از کارت هاي اعتباري به گوگل پرداخت مي شد، به ميليون ها دلار رساند و اين شيوه درآمدزايي را در گوگل جا انداخت. خيلي زود مدير ارشد بازاريابي و توسعه بين المللي گوگل شد و فروش شرکت را از تقريبا صفر به سه ميليارد دلار رساند. «مايک هومر» رييس سابق اميد در شرکت نت اسکيپ در جايي گفته کار مداوم و آموزش هاي سخت اين شرکت، به موفقيت او در گوگل کمک زيادي کرده است.




گسترش ساختار گوگل

اميد به تدريج با همکاران سابقش در نت اسکيپ تماس مي گرفت و افراد لايق آنجا را به گوگل مي آورد. بعد با صاحبان آگهي هاي نت اسکيپ که پيش تر خودش مسئوليت ارتباط با آنها را داشت ارتباط گرفت و درباره گوگل با آنها صحبت کرد. کردستاني به آنها مي گفت براي امتحان، يک آگهي کوچک در حد يکي دو هزار دلار قرار دهند، اگر نتيجه مورد رضايت شان بود قرارداد ببندند. به مرور با نتايج بسيار خوبي که از گوگل گرفتند، اغلب آنها مشتري دائمي اين شرکت شدند.

کردستاني در نگاه ديگران

يکي از مديران گوگل درباره کردستاني مي گويد: «وقتي در سطح اجرايي شرکت عظيمي مانند گوگل باشيد، هر از چند گاهي بحراني پ1يش مي آيد؛ اميد به نوعي نقش ميانجي را بازي مي کند و با ترفندهاي خاص خودش غائله را خاتمه مي دهد. حضور او در موقعيت هاي بحراني نعمت است.»«

کردستاني بر اين باور است که در عرصه تجارت، سه اصل اساسي بايد مد نظر باشد؛ ارتباط سازي، اعتمادسازي و پايبندي به وعده ها.

اميد وقتي مي خواهد کسي را استخدام کرده يا با فردي همکاري کند، از او آزمون فرودگاه مي گيرد. کردستاني در توصيف اين روش مي گويد: «اگر مجبور شوم همراه اين شخص چند ساعت را در فرودگاه بگذرانم، دلم مي خواهد هم از اين چند ساعت لذت ببرم و هم گفتگوي روشنفکرانه و مثبتي با او داشته باشم. بعد از خودم مي پرسم که آيا اين آدام داراي چنين ويژگي هايي هست يا نه؟»

لقب «آقاي ديپلمات» توسط همکاران اميد در گوگل به او داده شده؛ در دره سيليکون به ندرت کسي، آن هم از افراد بلندپايه شرکت ها، پيدا مي شود که لباس رسمي بر تن کند، اگر هم بپوشد فقط در موقعيت هاي خاص؛ اما کردستاني هميشه با کت و شلوار اتوکشيده و کراوات منظم سر کار حاضر مي شود. به جز اين، اميد را به خوشرويي و برخورد گرم مي شناسند؛ او به شيوه سرزمين مادري و برخلاف فرهنگ آمريکايي، دوستان، همکاران و حتي مديرانش، برين و پيج را بغل مي کند و به گرمي با همه رفتار مي کند.

او حتي در رانندگي هم ايراني وار عمل مي کند؛ خانم «شريل سندبرگ»، معاون فروش و خدمات بر خط گوگل تعريف مي کند. وقتي براي يک سفر کاري با اميد به آلمان رفته بودند، شريل که خسته بوده در صندلي جلو به خواب مي رود؛ وقتي چشمانش را باز مي کند او را در حالي پشت فرمان مي بيند که با سرعت 150 کيلومتر بر ساعت با يک دست موبايل به گوش گرفته و لپ تاپ باز هم روي پايش هست. اميد به آرامي به شريل تعجب زده مي گويد تلفنش مهم بوده و مجبور شده جواب بدهد.

به عقيده بسياري، اگر سرگي برين و لري پيج موسسان وبگاه گوگل بودند، اميد کردستاني هم بنيانگذار تجاري (Bisiness Founder) آن بوده است. او نظريه حراج (Auction Theory) و تمرکز بر نيازهاي مشخص هر صاحب آگهي از يک لوله کش ساده گرفته تا بزرگ ترين آگهي دهنده بين المللي را به گوگل تزريق کرد.

مجله تايم در سال 2004 از قول «لورا لاک» نويسنده اين مجله نوشت: «تلاش هاي اميد کردستاني، بزرگ ترين وبگاه جستجوگر دنيا را به داغ ترين بازار تبليغاتي شبکه اي تبديل کرده که فقط ظرف 18 ماه توانسته شرکت گوگل را از بيش از 100 هزار مرجع آگهي کننده تبليغاتي جلو بيندازد. طبق محاسبات تحليلگران (بررسي ماليات بر در آمد حاصل از اين آگهي هاي تبليغاتي)، اين روش يک ميليارد دلار سود مالي نصيب گوگل کرده است.»




ترک گوگل

به گزارش بيزينس اينسايدر، اميد بعد از 10 سال در 2009 ميلادي گوگل را ترک کرد و به صورت شخصي به مشاوره تجاري پرداخت اما مجدد در 18 ژوئن 2014 با درخواست لري پيج به گوگل برگشت و سمت مدير تجاري را عهده دار شد. پيش از او «نيکش آرورا» که توسط خود کردستاني استخدام شده بود در اين سمت مديريت مي کرد ولي کمي بعد که موسسان گوگل تصميم گرفتند شرکت هولدينگ «آلفابت» (Alphabet) را تاسيس کنند و گوگل يکي از زيرمجموعه هاي آن شود کردستاني دوباره از گوگل خارج شد؛ هر چند او به عنوان مشاور ارشد آلفابت با لري پيج و سرگي برين در ارتباط نزديک است.

توئيتر

با توجه به گزارشي که در The Wall Street Journal آمده است؛ اميد کردستاني در 14 اکتبر 2015 به دعوت «جک دورسي» (Jack Dorsey)، موسس توئيتر، رياست هيات مديره اين شرکت را بر عهده گرفت؛ البته قرار شد کردستاني مستقيما در امور اجرايي هم وارد شود تا وضعيت توئيتر به سامان برسد. وبگاه Recode او را محبوب ترين مدير دره سيليکون خطاب کرد و کارشناسان و البته سهامداران از اين انتخاب استقبال کردند؛ ارزش توئيتر در بازار سرمايه هم افزايش يافت.

آقاي کردستاني در حالي به توئيتر مي پيوندد که چندي قبل، اين کمپاني 336 نفر از کارمندان خود را اخراج کرد که در واقع برابر با 8 درصد از نيروي کار آن به شمار مي روند. جک دورسي، مديرعامل و موسس توئيتر پس از بازگشت دائم اش به کمپاني دست به تغييرات گسترده اي زده و تلاش دارد حال و روز آن را بهبود دهد. لازم به اشاره است که پس از انتشار خبر پيوستن آقاي اميد کردستاني به عنوان رئيس هيات مديره توئيتر، ارزش سهام اين کمپاني با 26 درصد افزايش روبرو شد.

ايراني موفق سال 2007

مجله تايم در سال 2006 اميد کردستاني را در فهرست صد نفري که دنياي ما را شکل ديگري بخشيده اند، قرارداد به علاوه در جشنواره ايرانيان آمريکا در سال 2007 او به عنوان «ايراني سال» برگزيده شد. اميد کردستاني در سال 2007 به دانشگاه ايالتي سن خوزه که خودش هم در آنجا درس خوانده بود، دعوت شد تا در مراسم فارغ التحصيلي براي دانشجويان سخنراني کند.

او در بخشي از صحبت هايش گفت: «در زندگي من باورهاي مهمي وجود داشتند که همچون تکه هاي جورچين کنار هم قرار گرفتند و چراغي الهام بخش را براي من روشن کردند. اولين باور من وقتي شکل گرفت که دريافتم براي حفظ برتري خود بايد مثل يک مهاجر فکر کرده و رفتار کنم. شما به عنوان مهاجر به اينجا مي آييد و اعتقادي به اين نداريد که هيچ کس يا هيچ چيز بتواند شکست تان دهد. اطمينان بالاي شما به عنوان يک مهاجر شگفت انگيز است. يک مهاجر ذاتا صاحب رويا بوده و مبارز است.





مهاجر وارد يک کشور بيگانه مي شود تا ثابت کند که با حداکثر تلاش در عرصه هاي تحصيل و کار مي تواند يک زندگي موفق بسازد. شما بايد با برخورداري از اراده قوي و تزلزل ناپذير همچون يک مهاجر کارهاي زيادي انجام بدهيد. براي همين توصيه مي کنم مثل يک مهاجر انديشيده و رفتار کنيد. نگذاريد هيچ کس به شما بگويد که فلان مانع تسخيرناپذير سر راه تان قرار دارد يا نمي توانيد به فلان رويا جامه عمل بپوشانيد اما دومين باور من اين است که پيرو الهامات دروني خود باشيد، نه پول.

توجه داشته باشيد که شما زماني مي توانيد تصميمات خوبي بگيريد که پيرو نداي دروني تان باشيد و تصميمات خود را بر مبناي پول اتخاذ نکنيد. شکي نيست که من يکي از بهترين مشاغل دنيا را دارم و عاشق آن هستم چون لذت بخش است. گوگل مکان فوق العاده اي براي بودن است اما کاملا مطمئنم اگر به نداي درونم گوش نمي دادم يا مي گذاشتم که پول مانع راهم شود به اينجا نمي رسيدم. باور سومم اين است که مسير از هر چيز مهم تر است. شما که الان در لباس و کلاه فارغ التحصيلي هستيد؛ همه کلاس ها و امتحانات را پشت سر گذاشته ايد.

شايد موفقيت و حضور خود را در اينجا و در اين لحظه باور نکنيد. الان دانشگاه را تمام کرده ايد اما لازم است بدانيد که آموختن و فهميدن زندگي را هنوز به پايان نرسانده ايد. خودتان را با اولين گام هايي که در زندگي برداشته ايد و مقطع تحصيلي که انتخاب کرده ايد تعريف نکرده و محدود نسازيد. ممکن است فلسفه خوانده باشيد اما عملا بهترين مدير هنري يک گروه باله بين المللي شويد. نگران نباشيد که نمي دانيد بعد از اين چه کنيد. دست به کار شويد اما با خودتان خيلي روراست باشيد.

به نداي درون تان گوش دهيد. به استقبال خطر برويد. از اشتباهات نهراسيد و به آموختن و رشد کردن ادامه دهيد. همواره مرزهاي خودتان را فراتر قرار دهيد. مثل يک مهاجر فکر کنيد. خود را خارج از منطقه امن ببينيد. ختم کلام اين که در زندگي تصميمات کوچک را با سرتان و تصميمات بزرگ را با قلب تان بگيريد. پيرو قلب خود باشيد و باورهاي تان را ارج بگذاريد.»


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۳۱۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا

به گزارش خبرنگار مهر، تجمع دانشجویان دانشگاه کردستان ظهر یکشنبه همزمان با برپایی تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، در محوطه دانشگاه کردستان برگزار شد.

در این تجمع دانشجویان فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سردادند و حمایت خود را از خیزش‌های دانشجویی در آمریکا برای دفاع از مردم مظلوم غزه اعلام کردند.

دانشجویان و اساتید دانشگاه کردستان در این تجمع جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و تمامی اتفاقات فلسطین و غزه را اقدامی غیرانسانی و وحشیانه از سوی این رژیم غاصب برشمردند.

در این مراسم حجت الاسلام عجم معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کردستان به سخنرانی پرداخت.

گفتنی است؛ دانشگاه‌های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و اساتید در اعتراض به سیاست‌های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند.

کد خبر 6091064

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • بانک آمریکایی «ریپابلیک فرست» اعلام ورشکستگی کرد
  • یکپارچه سازی هوش مصنوعی اوپن ای آی و گوگل در آیفون‌های جدید
  • ارزش گوگل اوج گرفت؛ غول تکنولوژی از ۲ تریلیون دلار گذر کرد
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردوهای تربیتی می شوند
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • انتشار جزئیاتی بیشتر از هوش‌مصنوعی آیفون/ پای غول‌های فناوری در میان می‌آید!
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را هم اخراج کرد!
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را به علت حمایت از مظلومان غزه اخراج کرد