Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: ‌نمونه‌های بسیار موفقی از وقف در حوزه فناوری توانسته‌اند تحولاتی جدی را در توسعه علمی و فناوری کشور رقم بزنند و با ایجاد راهی جدید در اعتلای جایگاه علمی کشور، ضمن ماندگار کردن اقدامی ارزشمند، کشور را به سوی تحقق جایگاهی برتر هدایت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در هشتمین مجمع سراسری مدیران سازمان اوقاف کشور با اشاره به جایگاه ارزنده وقف در تداوم راه توسعه مرزهای دانش و اقتصاد دانش‌بنیان، مهم‌ترین آسیب گریبان‌گیر کشورمان را ابتلای به اقتصاد منبع‌محور دانست و گفت: ایران به‌عنوان کشوری با بیش از 5هزار سال تاریخ کارآفرینی، نوآوری و فرهنگ با تکیه نادرست به اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی ارزشمندترین داشته‌های خود یعنی نیروی انسانی را به فراموشی سپرد و با ترجیح دادن بشکه‌های نفت به جوانان، نتوانست دوران درخشان دانشمندان ماندگار و برجسته را دوباره تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که درآمد نفتی بر پایه زحمت، نوآوری و دانش نبوده و بر همین اساس با ایجاد رانتی بزرگ در اقتصاد همه بخش‌ها را وسوسه می‌کند تا خود را به این رانت بزرگ نزدیک کنند، افزود: بر مبنای فرهنگ ناشی از این رانت، ضمن فراموش شدن تلاش و پشتکار به عنوان یک ارزش، بی‌توجهی به خلاقیت در مقابل دارایی مادی، پیامدهای سوء دیگری از جمله مدرک‌گرایی، از بین بردن خلاقیت جوانان با معرفی استخدام به عنوان تنها راه‌کار اشتغال، نبود نوآوری و ایجاد صنعت گریبان‌گیر جامعه می‌شود؛ بر همین مبنا است که کشورهای غنی از منابع خام زیرزمینی روی پیشرفت را نمی‌بینند و مبتلا به نفرین منابع می‌شوند.

ستاری، یکی از پیامدهای تکیه به اقتصاد نفتی را نابودی سنت‌ها و فرهنگ غنی از جمله‌ صنایع دستی دانست و گفت: صنایع دستی این کشور به مثابه پیشانی فرهنگ و تاریخ و مردمان این مملکت، هزاران سال معرف جایگاه ایران به دیگر تمدن‌ها بوده است و حتی هنوز هم برای نمایش فرهنگ، محبت و نوع‌دوستی ایران به جهانیان از صنایع دستی بهره می‌جوییم؛ اما بخش قابل توجهی از این دارایی در طول سالیان حاکمیت اقتصاد نفتی، مورد غفلت واقع شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، علوم انسانی را یکی از ظرفیت‌های توسعه و اقتصادی شدن فرهنگ کشورمان دانست و گفت: علوم انسانی یکی از ظرفیت‌هایی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و اگر به دنبال صادر کردن فرهنگ خود هستیم، باید این عرصه را با کسب و کارهای نوآورانه و فناور پیوند دهیم.

وی افزود: یکی از آسیب‌های جدی در رساندن فارغ‌التحصیل به بازار کسب و کار سازگار نبودن ساختار تحصیلات تکمیلی با سنت‌ها، ویژگی‌ها و فرهنگ کشور است و با بومی نکردن سرفصل‌های درسی وارداتی، عملاً برای کشورهای خارجی نیروی انسانی تربیت کردیم.

بازگشت به سنت‌ها و تحقق فرهنگ کارآفرینی راه شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان

ستاری، بازگشت به سنت‌ها، اصلاح ساختارهای اجتماعی و سازمانی، اهمیت‌بخشیدن به نیروی انسانی و جایگزینینوآوری به جای منابع در اقتصاد را لازمه‌های گذار از شرایط کنونی و حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: دانش، نوآوری و توانمندی نیروی انسانی باید جایگزین این روش فرسوده و ناکارآمد اقتصادی شود؛ کشورهای فاقد منابع نفتی نیز همین را برگزیده‌اند و علی‌رغم بی‌بهره بودن از منابع خام، امروز در شمار پیشرفته‌ترین کشورهای جهان جای دارند.

ستاری، راه‌کار جذب و حفظ منابع انسانی کارآمد را ایجاد زیست‌بوم مساعد برای بروز خلاقیت‌ها و پاگرفتن کسب و کار آنان دانست و گفت: هنوز ساختار اقتصادی ما ظرفیت و توانایی کامل برای شکوفاکردن توانمندی استعدادهای خود را ندارد، اما این راه باید برای شکل گرفتن بستر مساعد پیموده شود؛ مسیر و روش جدیدی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکیدی ویژه دارند و بر اساس این روش، جوانان خلاق و نخبه‌ای که برای پیشرفت کشورشان تلاش می‌کنند، بارها زمین می‌خورند اما باز روی پای خود می‌ایستند شکست می‌خورند اما سرخورده نمی‌شوند، مبنای رشد و توسعه اقتصادی کشور قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: با طرح بنیاد ملی نخبگان برای جذب و بازگشت استعدادهای برتر و نخبگان خارج از کشور، این مسیر آغاز شده است و تا کنون بیش از 700 ایرانی خارج از کشور که بیش از 70 تن از آنان در برترین و معتبرترین مراکز علمی و دانشگاهی دنیا فعال هستند، برای کمک به کشورشان و آغاز کردن این راه جدید، عزم خود را جزم کرده‌اند.

ایجاد زمینه مساعد برای شکوفایی نخبگان

رییس بنیاد ملی نخبگان، استعدادهای برتر عضو بنیاد ملی نخبگان را سرمایه‌ای ارزشمند و فراتر از دیگر کشورها دانست و گفت: این سرمایه‌های ارزنده که از میان جمعیت 5 میلیونی دانشجویان کشور برآمده‌اند، می‌توانند آینده‌ساز کشور باشند و به زودی نخبگان حوزوی، قرآنی و ادبی نیز به این جمع افزوده خواهند شد.

ستاری، نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس را جلوه‌ای از شکوفایی توانمندی نخبگان کشور در عرصه کسب و کار عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه بالغ بر 40 شرکت که توسط نخبگان و استعدادهای ایرانی که بخش قابل توجهی از آنان در برترین سطوح علمی دنیا فعالیت می‌کنند به نمایش درآمد که در آینده‌ای نزدیک و با افزایش این تعداد، تغییر ساختاری جدی در اقتصاد رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به رشد علمی و ارتقای جایگاه کشورمان در عرصه جهانی طی چند سال اخیر، افزود: رشد علمی کشور تداوم‌بخش مسیر اقتصاد دانش‌بنیان خواهد بود و حرکت شتابان کشور در این عرصه در سال‌های اخیر، این زمینه را بیش از پیش فراهم‌ کرده‌ است. به طوری‌که تولید علم کشور با جهشی چند پله‌ای به سیزدهم رسیده استو در نانوفناوری امروز با یک پله ارتقا نسبت به سال قبل در جایگاه پنجم جهانی قرار داریم و این در حالی‌است که امید داریم کشورمان تا سال آینده در جایگاه چهارم این عرصه قرار بگیرد.

ستاری، کاهش وابستگی کشورمان به درآمد نفت را مقدمه توجه بیش‌تر به اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: خوشبختانه امروز وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، به کم‌تر از 20درصد رسیده است و این درحالی‌ است که بسیاری از کشورهای منطقه علی‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت، در تلاش خود برای کاهش وابستگی به منابع ناکام مانده‌اند؛ بنابراین امروز فرصتی تاریخی در اختیار داریم تا این کشور را بر ‌اصیل‌ترین دارایی آن یعنی سرمایه‌انسانی استوار کنیم.

تحولی در ساختار اقتصادی کشور با رشد کسب و کارهای نوپا

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، رشد فزاینده‌بیش از هزاران استارت‌آپ و شرکت‌های دانش‌بنیان را نشان از حرکت کشور به سوی تغییر سازوکارهای اقتصادی پیشین دانست و گفت: در حال حرکت به سوی توسعه شرکت‌هایی با کم‌ترین دارایی‌های فیزیکی و ملموس، اما ارزش‌های چند ده‌میلیاردی هستیم، شرکت‌هایی که با گذشت اندک‌زمانی از شکل‌گیری آن‌ها توسط کسانی که به تازگی فارغ‌التحصیل می‌شوند، به واسطه آن‌ها مدلی جدید در اقتصاد پیاده‌سازی شده است که بر اساس این مدل، ریسک‌پذیری، خلاقیت، پشتکار و نوآوری معیار ارزش‌ شرکت‌هاست.

وی با بیان این‌که بایدتوجه به کارآفرینی، عزم و اراده افراد معیار ارزش‌گذاری افراد قرار گیرد، ادامه داد: برای تحقق این مهم اما بیش از هرچیز نیازمند یک تحول فرهنگی هستیم؛ این تحول آسان نیست و به مدد جوانانی محقق می‌شود که با کسب و کارهای نوپا و خلاقانه خود روزی نیست که یکی از ساختارهای قدیمی و فرسوده‌پیشین را دست‌خوش تحول نکنند و تحول فرهنگی یادشده نیز به دست همین جوانان قطعی خواهد بود.

ستاری، با اشاره به ارائه گزارش آنکتاد از وضعیت علم، فناوری و کسب و کار از کشورمان، گفت: این نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارش خود اذعان کرد ایران رشد علمی فزاینده‌ای را تجربه می‌کند و به‌زودی یکی از ابرقدرت‌های جهانی در عرصه کسب و کارهای نوپا و خلاقانه خواهد بود.

وی تاکید کرد: بیش از 4.5 میلیون دانشجو، سهم 50 درصدی از کاربران اینترنتی خاورمیانه، 50 میلیون گجت هوشمند ظرفیت‌های ارزشمندی هستند که با در کنار یکدیگر گذاشتن شکوفایی آن‌ها بر بستر فرهنگ جدید اقتصاد قطعاً پیشتاز این عرصه در ابعاد جهانی خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۳۳۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت:«اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو،دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری که امروز برگزار شد، در پاسخ به سوال دانشجودر خصوص ارزیابی شرکت های دانش بنیان و تاثیرات این ارزیابی گفت:در نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، علاوه بر سطح فناوری، میزان اشتغال تخصصی و گردش مالی شرکت هم مورد مطالعه قرار می‌گیرد و شرکت‌ها بر این اساس به شرکت‌ها نوپا، نوآور و فناور تقسیم می‌شوند.

وی افزود: در چند جا شنیدم این همان سیستم تقسیم بندی نوع ۱-۲ و ۳ سابق است که مطلقا اشتباه است؛ نوع ۱-۲ و ۳ سابق بر اساس فناوری تقسیم بندی می‌شد، ولی الان اشتغال تخصصی و گردش مالی نوع تقسیم بندی را مشخص می‌کند.

دهقانی اضافه کرد: شرکت‌های بسیار نوع یک داشتیم که در بازنگری به شرکت نوپا تبدیل شدند و شرکت‌های نوع ۳ داشتیم که به شرکت‌های نوآور و فناور تبدیل شدند.ساز و کار‌های حمایتی از دانش بنیان‌ها در روش جدید متناسب‌تر شدند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ پارک کشور به کارگزار شناسایی شرکت‌های نوپا تبدیل شده اند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است