Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی شاه‌آبادی امام جمعه گتوند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، گفت: مبنای تفکر و تحلیل انسان‌شناسی دینی، مبتنی بر آفرینش انسان توسط خدا با ویژگی‌های خاصی است که خداوند در قرآن برای آفرینش انسان بیان کرده است.

وی توضیح داد: اولاً خلقت انسان تدریجی بوده و مراحلی داشته که این مراحل نشان دهنده تدریجی بودن تعالی و کمال انسان است؛ یعنی بُعد جسمانی انسان هم مراحل مختلفی را می‌گذارند تا به مرحله‌ای از کمال جسمانی برسد، لذا باید این نکته دوم را هم بپذیریم که تعالی و رشد انسانی و به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های انسانی زمان‌بر و تدریجی است و انسان در پرتو عملکرد خود است که می‌تواند این ظرفیت‌ها را به فعلیت برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مدرس حوزه ادامه داد: خداوند متعال فرصتی در اختیار انسان قرار داده تا در پرتو تلاش و سعی و کوشش خود به تعالی و کمال برسد.

تصور اینکه فضایی هموار و بی دغدغه برای صعود و تعالی وجود دارد، غلط است

شاه‌آبادی تصریح کرد: نکته سوم؛ تصور اینکه فضایی هموار و بی دغدغه برای صعود و تعالی وجود دارد، غلط است. چنانکه قرآن کریم از خلقت انسان بیان می‌کند: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ؛ براستى كه انسان را در رنج آفريده‏ ايم»(بلد، 4) قطعاً به قله رسیدن و کمال‌یافتگی انسان در پشت سر گذاشتن موانع و سختی‌ها معنا پیدا می‌کند و اصلا ورزیدگی و توانمندی انسان وقتی معنا پیدا می‌کند که انسان با سختی‌ها و موانع دست و پنجه نرم کند، بعد به آن کمال و رشد برسد.

دشمن ترین دشمنان انسان

امام جمعه گتوند ادامه داد: نکته چهارم؛ در کنار این موانع، یکی از مهم‌ترین موانع تمایلات و خواسته‌های درونی انسانی است که انسان را از صعود و رشد و کمال‌یافتگی بازمی‌دارد. لذا انسانی می‌تواند به کمال برسد که در کنار پشت سر گذاشتن آن موانع، مانع درون را هم که مهم‌ترین مانع است پشت سر بگذارد. چنانکه در روایات داریم «انّ اعدی عدوّک نفسک الّتی بین جنبیک»(دشمن ترین دشمان تو نفس تو است که در میان دو پهلوی تو است) و آن همان نفس اماره انسانی است.

وی گفت: نکته پنجمی که می‌شود به آن اشاره کرد این است که خداوند متعال در وجود انسان، نفس او را قرار داده: «و نفسٍ و ما سوّاها»(شمس، 7): قسم به آن جان و کسی که آن را آفرید، یا «نفختُ فیه من روحی»(ص، 72). جان خاصی که خداوند متعال آن را متعلق به ذات مقدس خود قرار می‌دهد و یک شرافتی به این روح می‌دهد، همین روح دارای مراتب و مراحلی است که انسان با طی موانع نفسانی می‌تواند به کمال آن برسد.

نقطه آغاز رشد ما انسان‌ها

این مدرس حوزه با بیان اینکه نفس انسانی ویژگی‌های خاصی دارد، گفت: قرآن مجید می‌فرماید: «فألهما فجورها و تقواها»(شمس، 8) خداوند متعال یک سری ظرفیت‌ها و معرفت‌ها در این نفس قرار داده است. خدا به او الهام کرد. این معرفت نوعی «الهام» است؛ تعلیم و آموزش نیست؛ بلکه در حقیقت یک نوع جعل و یک نحوه تعبیه کردن یک معرفت فطری و درونی در وجود انسان نسبت به خوبی‌ها و بدی‌هاست که این مقدمه اولیه برای رشد انسان است.

شاه‌آبادی در توضیح این مطلب گفت: خداوند هم خوبی‌ها را به انسان الهام کرده و هم بدی‌ها را. یعنی وجود ما هم به بدیها اطلاع دارد هم به خوبی‌ها. لذا انسان در پرتو مبارزه با بدی‌های درونی و رشد دادن خوبی‌هاست که می‌تواند به رشد‌یافتگی برسد؛ در یک کلمه «تزکیه» و دور کردن نفس خود از آلودگی‌ها است: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا »(شمس، 9) کسی در اوج قله سعادت و تعالی قرار می‌گیرد و کسی به رستگاری می‌رسد که می‌تواند نفس درون خود را تربیت و تزکیه کند. یعنی آن ر از آلودگی‌ها پاک نگه دارد.

امام جمعه گتوند افزود: حال این آلودگی‌ها چیست؟ مطابق آیه «فألهما فجورها و تقواها» انسان این آلودگی‌ها را می‌شناسد. لذا فطرت زیربنای همه سعادت‌ها است؛ اما قرآن در کنار فطرت(که نقطه شروع تعالی انسان است) عقل و خرد را قرار داده است. قرآن برای انسان یک ویژگی به نام فؤاد، تفکر و خرد را قرار داده است که از آن به عنوان عقل که کمک و تکمیل کننذه بُعد فطری الهی است، یاد می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند به انسان ظرفیت تعقل داد که آن را در کنار فطرت به کار ببندد. خداوند برای فطرت «الهام» به کار می‌برد؛ یعنی الهام نوعی ودیعه‌گذاری است؛ خداوند خوبی‌ها و بدی‌ها را به شما الهام کرد؛ اما کسی به شما آموزشی نداده بود: «أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا؛ شما را از شكم مادرانتان در حالى كه چيزى نمى‏ دانستيد بيرون آورد»(نحل، 78) خداوند اینجا علم به کار می‌برد که اکتسابی است.

این مدرس حوزه ادامه داد: خداوند به انسان ظرفیت تعالی و عقلانیت داد، به او دل داد. این دل همان عضو صنوبری پمپاژ کننده خون نیست؛ دل به معنی آن بُعد معرفتی و ظرفیت درک معلومات است. پس در کنار فطرت، ظرفیت دریافت به انسان داده است. همه هستی برای شما اشاره و نشانه برای خداست. بر این اساس برخی در قیامت کور محشور می‌شوند این به دلیل ندیدن آیات خدا در دنیاست. پس انسان باید فطرت را با ظرفیت تعقل تقویت کند.

ندای پیامبران مکمل ندای فطرت و عقل انسان است

شاه آبادی گفت: آیا فطرت و تعقل کفایت می‌کند؟ قرآن می‌فرماید: نه. قرآن خبر از یک تقویت کننده بیرونی می‌دهد به نام پیغمبران. وظیفه آنها چیست؟: «وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»(آل عمران، 164) کار پیغمبران (در کنار آن فطرت عقلانی و دریافتی) دستگیری و تزکیه است. یعنی انسان‌ها، در کنار فطرت و تعقل، مراحل تبعیت از انبیاء و اولیاء الهی را باید در قالب شریعت ببینند. اینها در طول هم و تقویت‌کننده هم است. لذا هیچ‌وقت شرع و عقل با هم در تعارض نیستند و فطرت با شریعت الهی در تعارض نیست و انسان در طی مراحل رشد و تعالی خود می‌تواند به اینها چنگ بزند.

وی در پایان به بیان خلاصه‌ای از مطالب بیان شده پرداخت و گفت: باور و ایمان به خدا را باید در هدف‌مندی آفرینش انسان و تعالی او مد نظر قرار دهیم. این تعالی و رسیدن به هدف، تدریجی حاصل می‌شود و با توجه به ویژگی‌های خاص انسان که مهم‌ترین ویژگی او الهام درونی و الهی است. مهم‌ترین ظرفیت‌ها برای رشد و تعالی تعقل و خردگرایی و آموزش دیدن است و در مرحله مهم تر، مکمل همه اینها، تبعیت از شریعت و دین است که انسان را به تعالی و تزکیه می‌رساند.

امام جمعه گتوند با اشاره به آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»(مؤمنون، 1) گفت: کسانی که اهل پایبندی به دستورات دین و اهل ایمان هستند، رستگار می‌شوند. اگر انسان بخواهد به تعالی برسد مسیر آن تزکیه است و راه تزکیه از مسیر تبعیت از فطرت، عقل و در مرحله نهایی پیامبران و عالی ترین مرتبه هدایت، شریعت اسلام آن هم با ویژگی خاص مکتب امامت در استمرار رسالت پیامبر(ص) است. امیدواریم در عصر غیبت و در تاریک‌سرای دوری از وجود امام حداقل توجه ما به کسانی باشد که خود امام آنها را معرفی کرده است و خداوند ما را موفق بدارد تا از نورانیت امام(ع) بهره‌مند شویم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۳۹۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ شیوه‌نامۀ شناسایی، رشد و تعالی صاحبان استعدادهای برتر در مسیر نخبگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رسول محمدقلی گفت: در راستای گسترش دایره نخبگی بر مبنای سند راهبردی کشور در امور نخبگان و با هدف توانمندسازی، مهارت‌افزایی و ایجاد زمینه‌های رشد و شکوفایی حداکثری استعداد‌های فردی و گروهی صاحبان استعداد‌های برتر در حوزه‌های ادبی، هنری و مهارتی، بنیاد ملی نخبگان از این افراد پشتیبانی می‌کند.
وی ادامه داد: بر این اساس، مبتنی بر رویکرد شناسایی فعال، اطلاعات حائزان شرایط از مراکز مرتبط استعلام و بدون نیاز به ثبت درخواست ذی‌نفعان، برای هر یک در سامانۀ اطلاعاتی بنیاد ملی پرونده تشکیل می‌شود؛ سپس از حائزان شرایط برای ورود به مسیر نخبگی در بنیاد ملی دعوت به عمل می‌آید.
معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه برگزیدگان رویداد‌های سطح یک در هر کدام از حوزه‌های ذکر شده و همچنین توصیه‌شدگان از سوی نهاد‌های معتبر، از جمله حائزان شرایط ورود به مسیر نخبگی بنیاد ملی هستند، تأکید کرد: در این طرح، هر یک از برگزیدگان پس از انتخاب استاد راهبر، «برنامۀ توانمندساز» خود در مسیر نخبگی را با همکاری وی تدوین و اجرایی می‌سازند.
معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: «برنامۀ توانمندساز» شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که در سه بخش «تخصصی- تحصیلی»، «توسعه مهارت‌های فردی» و «فرهنگی و اجتماعی» متناسب با سن برگزیده و در چارچوب شیوه‌نامه، با همکاری استاد راهبر و برگزیده برای یک‌سال تدوین و اجرا می‌شود.
محمدقلی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان، به منظور انجام فعالیت‌های برنامۀ توانمندساز در مسیر نخبگی از سوی برگزیده، امکان بهره‌مندی از اعتبار و تسهیلاتی را فراهم می‌کند نیز گفت: اعتبار مالی انجام فعالیت‌های برنامۀ توانمندساز، لحاظ امتیاز برای بهره‌مندی از تسهیلات ویژۀ بنیاد ملی شامل کمک‌هزینۀ حضور در مجامع تخصصی خارج از کشور، تسهیلات خدمت نظام‌وظیفه، جذب در دستگاه­های اجرایی و همچنین خدمات تسهیلگر مانند ارائة کمک‌هزینه به منظور تولید اثر و خرید تجهیزات، بخشی از تسهیلاتی است که بنیاد به برگزیدگان این حوزه‌ها ارائه می‌کند.
وی در پایان یادآور شد: بنیاد در نظر دارد از رویداد‌های سطح ۲ حوزه‌های تخصصی ذکر شده حمایت کند؛ سطح اعتباربخشی به این رویدادها، با توجه به میزان پشتیبانی از برگزیدگان پس از کسب جوایز، مشخص می­‌شود.
متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فایل «شیوه‌نامۀ شناسایی، رشد و تعالی صاحبان استعداد‌های برتر ادبی، هنری و مهارتی در مسیر نخبگی» می‌توانند به نشانی اینترنتی https://bmn.ir مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران
  • مسیر آسیا از قزوین می‌گذرد
  • مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد
  • نماز مسیر عبودیت خداوند است
  • (ویدئو) تصاویری دیدنی از سرریز کردن سد کجکی
  • دین عقلانی، جذاب، فراگیر و فطرت‌پذیر است
  • ایران‌ اسلامی در صیانت از منافع مشروع خود با اقتدار ایستاده است
  • باید ظرفیت تعالی هنر در استان قزوین ایجاد شود
  • هنر متعهد زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان است
  • ابلاغ شیوه‌نامۀ شناسایی، رشد و تعالی صاحبان استعدادهای برتر در مسیر نخبگی