Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@10:02:58 GMT

پيامدهاي توافق بزرگ - مهدي عسلي*

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۴۰۵۴۹

خبرگزاري آريا - در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه سوم و چهارم خرداد ماه 1396 (مصادف با 24 و 25 ماه مه‌2017) دبيرخانه اوپک وين شاهد سه جلسه مهم نفتي بود که تأثير تصميم‌هاي اتخاذ شده در اين جلسات بدون ترديد در بازار‌هاي نفت احساس خواهد شد.

در واقع حتي از روزهاي قبل از برگزاري اين جلسات با توجه به موضع گيري‌هاي کشورهاي مهم سازمان اوپک مانند ايران، عراق، کويت ونزوئلا و بيانيه مشترکي که هفته قبل از برگزاري کنفرانس و در حاشيه کنفرانس «ابتکار جاده و کمربند چين» توسط وزيران نفت عربستان و روسيه منتشر شده بود، بازار انتظار تمديد توافق تاريخي اواخر سال ميلادي قبل اوپک و 11 کشور توليد‌کننده نفت غيراوپک را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نوامبر سال قبل وزيران اوپک توافق کردند با کاهش 1.2ميليون بشکه‌اي نفت از کل توليد اوپک به تعادل بازار کمک کرده و مازاد انبارهاي تجاري نفت را کاهش دهند. اين توافق با همراهي 11 کشور توليد‌کننده نفت غير اوپک از جمله کشورهاي فدراسيون روسيه، جمهوري آذربايجان، قزاقستان، عمان، مکزيک و مالزي در 10 دسامبر سال گذشته تقويت شد. کشورهاي غير اوپک تعهد کرده بودند 600 هزار بشکه از توليد نفت خود را کاهش دهند که در اين ميان روسيه با تعهد کاهش 300 هزار بشکه در روز نقش بارزي در اين توافق داشت.
هدف اصلي اين تصميم، يعني حذف 1.8 ميليون بشکه در روز از عرضه کل، در وهله اول کاستن حجم انبارهاي تجاري نفت در دنيا بخصوص انبارهاي نفت کشورهاي توسعه يافته بود که به سطح نگران‌کننده‌اي رسيده و نزديک دويست ميليون بشکه بالاتر از متوسط 5 سال گذشته قرار گرفته بود. بنابراين بازگرداندن تعادل به بازار حول قيمت‌هاي قابل قبول (که از قول وزيران اوپک و غير اوپک حدود 60 دلار در هر بشکه گفته شده بود) نيازمند حذف مازاد نفت موجود در انبارها بود.
بر اساس برآوردهاي دبيرخانه اوپک انتظار مي‌رفت اين ميزان کاهش بتواند طي 6 ماه مازاد نفت انبارهاي تجاري را حذف کند و تعادل را به بازار نفت بازگرداند؛ سپس در کنفرانس ماه مه‌2017 (پنجشنبه 4 خرداد ماه) کنفرانس وزيران در مورد تمديد اين کاهش يا بازگشت به سطح عادي توليد خود تصميم بگيرد. بنابراين موضوع اصلي مباحث کنفرانس اين هفته اوپک بررسي بازار نفت و تصميم‌گيري در خصوص استمرار سطح توليد کنوني اوپک است.
گزارش سازمان‌هاي بين‌المللي انرژي و کارشناسان بازارهاي نفت نشان مي دهد که به‌طورکلي اعضاي اوپک نزديک 100 درصد و کشورهاي 11 گانه غيراوپک حدود 50 درصد به تعهدات خود در کاهش توليد از سقف توليد اکتبر سال گذشته عمل کرده‌اند. همانطور که گفته شد با توجه به بيانيه‌ها و مواضعي که د ر هفته‌هاي گذشته توسط وزيران نفت و انرژي اوپک و روسيه اعلام شده بود تمديد تصميم نوامبر گذشته براي 9 ماه آينده توسط بازار پيش‌بيني مي‌شد و روند کاهش قيمت‌هاي نفت هم در دوهفته گذشته متوقف شده و قيمت‌ها تا حدود 50 دلار در هر بشکه بازگشته بود.
با اينحال کاهش قيمت‌هاي نفت بلافاصله پس از پايان کنفرانس وزيران اوپک نشان داد که بازار انتظار داشته اوپک و کشورهاي غير اوپک شرکت‌کننده در کنفرانس تصميمات قوي تري براي بازگشت تعادل به بازارهاي نفت اتخاذ کنند. دليل اين انتظار به‌طورکلي عدم تحقق هدف کاهش مازاد انبارهاي نفت تجاري در دنيا و استمرار مازاد توليد نفت در سال‌جاري ميلادي بوده است. برآوردهاي مختلف نشان مي‌دهد که در سال 2017 به‌طور متوسط روزانه 500 هزار بشکه نفت بيش از تقاضاي جهاني روانه بازارها شده و موجب افزايش حجم انبارهاي نفت شده است.
افزايش بيش از انتظار توليد نفت در امريکاي شمالي و نيز برزيل و درياي شمال و برخي ديگر از مناطق و در مقابل ضعف تقاضا براي نفت در اقتصادهاي مهم مانند آلمان، هندوستان، امريکا و ترکيه عامل اصلي اين عدم تعادل بوده است.
هدف اوپک از توافق براي کاهش توليد، در وهله اول حذف مازاد انبار نفت و فرآورده‌ها در کشورهاي توسعه يافته و بازارهاي در حال ظهور و رساندن حجم انبارها به سطح ميانگين سال‌هاي اخير بوده است. اما اين هدف هنوز به طور کامل تحقق نيافته و انبارها به مراتب از ميانگين 5 ساله بالاتر است که اين فشار زيادي به قيمت‌هاي نفت وارد مي‌کند.
*کارشناس بازار نفت
منبع: روزنامه ايران 06/03/1396
پژوهشم**1197**



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۰۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس

در حالی که فشار مقامات غربی به مقاومت فلسطین برای پذیرش آتش بس ادامه دارد، یک رسانه اسرائیلی جزئیات جدیدی از درخواست این رژیم برای آزادی اسرای خود منتشر کرد.

 شبکه «کان نیوز» اسرائیل خبر داد که این رژیم تعداد «گروگان‌هایی را که خواستار آزادی در مرحله اول توافق گروگان‌ها با حماس است، به ۳۳ کاهش داده است».

این خبر در شرایطی منتشر شد که پیش از این، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در خبری اختصاصی گزارش داده بود تل‌آویو در مرحله اول توافق آتش‌بس با حماس، خواستار آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی است.


بنا بر گزارش کان نیوز، یک مقام رژیم صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود گفت که به دلیل این اعتقاد که برخی از این اسرا شاید زنده نباشند، تل آویو تعداد درخواستی خود را به ۳۳ نفر کاهش داده است.

طی روز‌های اخیر، رسانه‌های غربی از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس خبر دادند و وزیران خارجه آمریکا و انگلیس هم سخنانی در این باره گفته‌اند، اما حماس این خبر‌ها را تایید نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در جریان سفر روز گذشته به ریاض، از حماس خواست که تازه‌ترین پیشنهاد آتش بس را بپذیرد و آن را «فوق العاده سخاوتمندانه» خواند.


وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون پیشتر گفت که قرار است در ازای آزادی اسرای اسرائیلی، آتش بس ۴۰ روزه برقرار شود. وی مدعی شد که «خروج رهبران حماس از غزه، می‌تواند راه را برای یک راه حل سیاسی» برای جنگ غزه هموار کند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، امروز مدعی شد که تحولات جدید شامل کاهش تعداد اسرای درخواستی اسرائیل برای آزادی، «امید‌ها را برای نهایی کردن توافق یک هفته‌ای آتش بس در ماه نوامبر زنده کرده است».

به ادعای این رسانه، قرار است در این توافق، حماس ۱۰۵ اسیر اسرائیلی را در برابر ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد کند.

منبع: فارس

 

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس
  • هدفگذاری کشور تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز است
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو