Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد-دوباره رمضان و شور و اشتیاق بندگان خدا برای ورود به ماهی که سراسر رحمت و مغفرت الهی است و سرنوشت انسان ها در شب قدرش مقدر می شود و پایانش مژده رهایی از آتش جهنم است.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: دوباره رمضان و شور و اشتیاق بندگان خدا برای ورود به ماهی که سراسر رحمت و مغفرت الهی است. ماهی که سرنوشت انسان ها در شب قدرش مقدر می شود و پایانش مژده رهایی از آتش جهنم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمضان آینه تمام نمای رحمت و مغفرت الهی است و شوق اطاعت از معبود با خلوص نفس به بالاترین مرحله تقرب می‌رسد. در این ماه است که روح التیام می‌یابد، کائنات سکوت اختیار می‌کنند و نیایش بنده و پروردگارش طنین انداز و نغمه یا رب یا رب آهنگ کلام می‌شود. چشم و گوش و زبان هم‌صدا موسم بندگی سر می‌دهند و نوای حق بر دل‌ها می‌نشیند.

تمرین بندگی، خویشتن داری وخودسازی و مبارزه با نفس سرکش در رمضان رقم می خورد و کسانی که بتوانند از این آزمون الهی سربلند خارج شوند، چه مژده ای بالاتر از این که رسول خدا(ص) بهشت را پاداش آنان عنوان و فرموده اند«بهشت را دروازه ای است به نام «ریّان (سیراب)» که جز روزه داران از آن وارد نمی شوند.

مشهد آماده میزبانی از ماه خدا

همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی نیز خود را آماده کردند تا بیشترین بهره معنوی را از این فرصت ناب عبادت و بندگی برده و توشه از برکات این ماه برای خود بچینند.

حضور مردم در مساجد و حسینه ها برای قرائت روزانه قرآن، جلسات شبانه قرآنی، حضور در حرم مطهر در شب های ماه مبارک رمضان و پهن کردن سفرهای افطاری برای خویشاوندان،نیازمندان و ایتام از جمله رسومی است که مشهدی ها در این ایام به انجام می رسانند.

ویژه برنامه های گسترده در حرم مطهر

در همین رابطه معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان‌قدس رضوی در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های درنظر گرفته شده برای ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی پرداخت و گفت:برنامه ترتیل کلام الله وحی همه روزه بعد از نماز صبح در صحن انقلاب اسلامی، از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در رواق امام خمینی(ره) و از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود.

همچنین برنامه ترتیل قرآن کریم ویژه خواهران همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۱۵ و محفل انس با قرآن ویژه خواهران نیز از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در رواق ویژه خواهران حرم مطهر برگزار می شود.

وی برگزاری مسابقه ختم و حفظ سوره حشر، محفل قرآنی «ام الازهار» ویژه دختران، برپایی کارگاه‌های هنری قرآنی شامل خوشنویسی، تذهیب، قرآن و..، اولین همایش «جمع خوانی قران کریم»، برنامه استقبال از ماه بهار قرآن و مسابقه قرآنی«قرآن را بشناسیم» را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که در رواق حضرت زهرا(س) برای خواهران در این ایام در نظر گرفته شده است.

حسینی برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن کریم از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه تا ۱۱ در رواق امام خمینی(ره)، از ساعت ۲۱ تا ۲۲ درصحن جامع رضوی و کرسی تفسیر قرآن کریم بعد از نماز صبح و قبل از ترتیل قرآن در صحن انقلاب اسلامی را از دیگر برنامه‌های قرآنی حرم مطهر رضوی در ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد.

تفسیر موضوعی قرآن کریم

وی افزود: برنامه تفسیر قرآن کریم حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با عنوان «درس‌هایی از قرآن» امسال نیز همچون سال‌های گذشته هر شب ساعت ۲۲ در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود.

حسینی با بیان اینکه برنامه تفسیر موضوعی قرآن کریم نیز توسط حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هر روز بعد از نماز ظهر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد تدارک دیده شده است، خاطرنشان کرد: برنامه سخنرانی تفسیر مرتبط با جزءخوانی هر روز قبل از نماز ظهر در رواق امام خمینی(ره) برنامه ریزی شده است و حجج اسلام و المسلمین ماندگاری، حیدری کاشانی و دکتر سعدی به تفسیر آیات قرآن می‌پردازند.

شب‌های قدر در حرم

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه به اعلام برنامه‌های شب‌های قدر در حرم مطهر رضوی پرداخت اظهارکرد:آیت الله سید احمد علم الهدی و حجج اسلام و المسلمین رئیسی و رفیعی ، سخنرانان ویژه برنامه‌های شب‌های قدر حرم مطهر خواهند بود که این مراسم از ساعت ۲۱ تا یک بامداد برگزار و علاوه بر ویژه برنامه سخنرانی و مراسم احیا، دعای جوشن کبیر نیز قرائت می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی بیان احکام روزه را یکی از ضروری‌ترین نیازهای روزه‌داران عنوان کرد و گفت: علاوه بر سامانه تلفنی پاسخگویی به سئوالات شرعی ۳۲۰۲۰، برنامه‌های ویژه بیان احکام در قالب احکام دو دقیقه‌ای در بین نمازهای جماعت و جلسات بیان احکام در قبل و بعد از نمازهای روزانه در اماکن متبرکه رضوی تدارک دیده شده است.

جشن بزرگ روزه اولی‌ها

وی یکی از برنامه‌های آستان قدس رضوی را برگزاری جشن بزرگ روزه اولی‌ها در روزهای ۳۱ اردیبهشت، یکم و چهارم خردادماه در دو نوبت صبح و عصر عنوان کرد و گفت: این مراسم ویژه‌ پسران و دختران سال اول تکلیف به همراه خانواده‌هایشان در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

برپایی بزرگترین سفره افطاری جهان اسلام

همچنین امسال نیز همچون سنوات قبل، آستان قدس رضوی اقدام به اطعام روزه داران در حرم مطهر رضوی می نماید که بزرگترین و باشکوه ترین مراسم افطار در جهان اسلام است.

طبق اعلام آستان قدس رضوی هر شب ۱۳ هزار نفر از شهروندان مشهدی میهمان سفر افطار رضوی در صحن غدیر حرم مطهر خواهند بود و دو هزار خدمه برای پذیرایی از این افراد ساماندهی شده اند.

امسال برای نخستین مرتبه توزیع افطاری در محلات حاشیه شهر مشهد نیز توسط آستان قدس رضوی به انجام می رسد و قرار است هر روز۴۰ هزار بسته افطاری در این مناطق توزیع شود.

توزیع ۱۰۰ هزار بسته های افطاری در بین نمازگذاران پس از نماز مغرب و پذیرایی از ۳۰ هزار زائر در میهمانسرای حضرت از جمله دیگر برنامه های درنظر گرفته شده برای این ایام است که در مجموع روزناه ۱۷۰ هزار زائر و مجاور میهمان آستان قدس رضوی خواهند بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۰۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند راهبردی شیراز همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع)

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون اعلام ویژه برنامه‌های دهه پرفضیلت کرامت و ششم ذی القعده سالروز بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم، گفت: با توجه به این‌که شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و در دهه کرامت به‌عنوان یکی از محور‌های اصلی برنامه‌های کشوری قلمداد می‌شود، لذا انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به برنامه‌های حرم مطهر در این دهه مبارک، دارای اهمیت است.

او در ادامه به چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» اشاره کرد و گفت: آیین اختتامیه این همایش بزرگ ملی با موضوع محوری «علوم انسانی اسلامی» فردا دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برگزار خواهد شد و طی آن نخستین «جایزه علوم انسانیِ اسلامی محی‌الدین» یادمان اندیشه فقید آیت الله حائری شیرازی به یکی از پیشکسوتان عرصه علوم انسانیِ اسلامی اعطا خواهد شد.

آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام ادامه داد: این مراسم با همکاری مشترک حرم مطهر، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس و مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار خواهد شد. مسئولیت کار در چهارمین همایش بر عهده مؤسسه علوم انسانی آیت الله حائری شیرازی است و در آن آیت‌الله علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران، سخنرانی خواهد کرد.

تولیت حرم مطهر در ادامه به همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری اشاره کرد و گفت: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۸ صبح نیز حرم مطهر، میزبان همایش بین المللی مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی با محوریت واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد مرحوم حضرت آیت الله حاج سید عبدالحسین نجفی لاری است.

کلانتری ادامه داد: این همایش با همت و مشارکت حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام و دانشگاه جهرم و با حضور اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگرانی که به دبیرخانه همایش، مقاله ارسال کرده‌اند، برگزار می‌شود. علامه نجفی لاری شخصیت مجاهدی است که اولین حکومت اسلامی را بر اساس نظریه ولایت فقیه، در عصر خود در منطقه جنوب کشور و استان فارس تأسیس کرده است.

او در ادامه با اشاره به درپیش بودن دهه کرامت گفت: این دهه پرفضیلت از یکم ذی القعده آغاز و تا یازدهم این ماه ادامه دارد که مصادف با سالروز ولادت باسعادت حضرت معصومه سلام الله علیها در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، روز بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت و سالروز میلاد خجسته حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه السلام در روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه است.

تولیت حرم مطهر بیان کرد: ویژه برنامه‌های متعدد و متنوعی در طول این دهه برگزار خواهد که یکی از مهم‌ترین آنها، رونمایی از «سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام»، همزمان با روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ علیه السلام است.

کلانتری در توضیح «سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام»، گفت: این سند جامع با تلاش‌های چند هزار ساعته جمعی از نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان استان فارس، تنظیم شده است. امام جمعه شیراز، حضرت آیت الله دژکام استاندار فارس، ایمانیه و تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) شورای راهبری این سند را تشکیل می‌دهند. این سند طی جلسات متعدد، تدوین و مورد نقد قرار گرفته است. همچنین جلساتی برای گفتمان‌سازی سند با حضور مسئولان فرهنگی برگزار شده است.

او بیان کرد: سند مذکور طی مراسم باشکوهی با حضور شخصیت‌های کشوری، لشکری و استانی، در پیش از ظهرِ روز ششم ذی القعده در حرم مطهر رونمایی خواهد شد و در آینده، ابعاد مختلف آن توسط رسانه‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام همایش بزرگ افتخار خدمت، دیگر برنامه شاخص حرم مطهر در دهه کرامت امسال است که تولیت حرم مطهر به آن اشاره کرد و گفت: این همایش با حضور بیش از دو هزار خادم افتخاری حرمین شرفین احمدی و محمدی در ساعت ۱۶، روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه، مصادف با روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی در شبستان امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و طی آن مراسم، که جمعی از خدام حرم مطهر رضوی (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س)، نیز در آن حضور دارند، از ۲۵۰ خادم پیشکسوت و برگزیده آستان مقدس، تقدیر به عمل خواهد آمد.

او در پایان اظهار کرد: بیش از چهل عنوان برنامه در حرم مطهر برای دهه کرامت امسال تدارک دیده شده است، از جمله مراسم با حضور سخنرانان و مداحان شاخص کشور، ویژه برنامه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی، و برنامه‌هایی برای بانوان و کودکان، که در ادامه معاونت فرهنگی حرم مطهر، به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • کاهش دما در شمال شرق و استان‌های ساحلی / امروز و فردا در کدام مناطق باران می‌بارد؟
  • رونمایی از سند راهبردی شیراز همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع)
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • ۴۵۰ ویژه برنامه دهه کرامت در سطح استان بوشهر اجرا می‌شود
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت در سومین حرم اهل‌ بیت(ع)
  • زائران حج مورد عنایت ویژه الهی هستند
  • سرسبزی استان همدان، پس از بارش‌های بهاری
  • مشهدالرضا؛ سوگوار و عزادار شهادت صادق آل عبا (ع)
  • بارش‌های بهاری جاده‌های خراسان رضوی را فرا گرفت