Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:14:03 GMT

توسعه هنر گلیم نقش برجسته؛ فرصتی برای اشتغال در ایلام

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۴۰۹۸۱

توسعه هنر گلیم نقش برجسته؛ فرصتی برای اشتغال در ایلام

ایلام-توسعه هنر گلیم نقش برجسته به عنوان مهم‌ترین محصول صنایع‌دستی استان ایلام می‌تواند در اشتغال جوانان استان نقشی بسیار مهم ایفا کند که البته این مهم نیازمند پیدا کردن بازارهای فروش است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: وجود زندگی عشایر از گذشته تاکنون در استان ایلام باعث شده این استان صاحب هنرهای بسیار زیادی در بخش صنایع‌دستی باشد که امروز نقش مهمی در توسعه و اشتغال هر منطقه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم درگذشته از این صنایع‌دستی برای زندگی خود استفاده می‌کردند ولی امروز این صنایع‌دستی به عنوان یک هنر اصیل شناخته می‌شود و در بازارهای جهانی هم موردتوجه قرار می‌گیرد.

گلیم نقش برجسته به عنوان مهم‌ترین و اصیل‌ترین صنعت دستی استان ایلام به شمار می‌رود که بیشتر هنرمندان صنایع‌دستی استان در این هنر مشغول به کار هستند، گلیمی که امروز مورد استقبال کشورهای خارجی هم قرار می‌گیرد.

به رغم زیبایی‌ها و بازار فروش خوب هنوز گلیم نقش برجسته ایلام ناشناخته مانده و از ظرفیت‌های بزرگ این هنر برای اشتغال در بین جوانان بیکار استان کمتر استفاده می‌شود، به همین دلیل این هنر نیازمند توسعه است.

استانداردسازی گلیم نقش برجسته به منظور بازاریابی

حمید بختیاری معاون صنایع‌دستی استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر اظهار داشت: گلیم نقش برجسته مهم‌ترین هنر صنایع‌دستی در بین بسیاری از صنعتگران استان فعال است و هم‌اکنون برنامه‌های بسیار خوبی در صنایع‌دستی استان برای استفاده از این هنر برای اشتغال و توسعه فروش در دستور کار قرارگرفته است.

وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در سال جاری در صنایع‌دستی استان انجام‌شده بحث نمونه‌سازی گلیم نقش برجسته باهدف استانداردسازی برای بازاریابی و ترویج آثار شاخص استان بوده است.

​معاون صنایع‌دستی استان ایلام با اشاره به اینکه گلیم نقش برجسته بیش‌ترین فعالیت صنعتگران استان ایلام را شامل می‌شود، گفت: قطعاً این هنر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق از تولید تا فروش است که بتوانیم بیش‌ترین ارزش افزوده را نصیب هنرمند استان کنیم.

بختیاری تصریح کرد: بیش از چهار هزار نفر درزمینهٔ گلیم نقش برجسته در استان ایلام فعالیت می‌کنند.

وجود ۳۳ رشته صنایع‌دستی در استان و فرصتی بی‌نظیر برای اشتغال

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در ارتباط به خبرنگار مهر گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۳ رشته صنایع‌دستی در استان ایلام وجود دارد و نزدیک به هشت هزار در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به فرصت‌های بزرگ صنایع‌دستی برای اشتغال در استان، گفت: با ترویج هنرهای صنایع‌دستی در استان می‌توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان استان را فراهم کرد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات میراث فرهنگی استان ایلام استانداردسازی و بومی‌سازی طراحی در زمینهٔ گلیم نقش برجسته بوده است که این مهم منجر به توسعه و بازاریابی این محصول می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام اضافه کرد: تاکنون ۱۴ اثر صنایع‌دستی استان ایلام نشان ملی دریافت کرده و ۵ اثر صنایع‌دستی استان نیز استانداردسازی شده است.

مهم‌ترین مشکل بخش صنایع‌دستی استان ایلام بحث فروش محصولات است که این مهم نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق دارد تا بیش‌ترین ارزش محصولات نصیب دلالان نشودوی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل بخش صنایع‌دستی استان ایلام بحث فروش محصولات است که این مهم نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق دارد تا بیش‌ترین ارزش محصولات نصیب دلالان نشود.

شنبه زاده افزود: میراث فرهنگی استان ایلام برای توسعه صنایع‌دستی ازجمله گلیم نقش برجسته با ارائه تسهیلات و آموزش‌های لازم گام برمی‌دارد.

استان ایلام دارای مرز بین‌المللی مهران است که می‌توان با توسعه هنرهای صنایع‌دستی و پیدا کردن بازارهای فروش در عراق، راه صادرات را برای محصولات صنایع‌دستی فراهم کرد.

هم‌اکنون سالانه بیش از ۷۰۰ تخته گلیم در استان ایلام تولید می‌شود، ایلام به عنوان استان ابداع‌کننده گلیم نقش برجسته می‌تواند مکانی جدید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد بازار باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: روستای اصفه کغیک روستای تاریخی در دل کویر در راه جهانی شدن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از خراسان جنوبی، وحید بهفرنژاد با اشاره اقدامات بسیار خوبی که در روستای اصفهک انجام شده است، اظهار کرد: تعیین حریم، نقشه برداری، خواناسازی بافت، مرمت معابر و فضاهای عمومی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مرمت حمام قدیمی روستا که با مشارکت اهالی انجام شد و به عنوان حمام سنتی، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است، از جمله این اقدامات است.

وی افزود: راه‌اندازی پژوهشگاه خشت و گل در مدرسه قدیمی روستا که میزبان دانشجویان زیادی از سراسر کشور است و کارگاه‌های خشت‌زنی و معرفی انواع طاق‌ها، قوس‌ها و سایر ارکان و اجزا معماری ایرانی، راه‌اندازی هفت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مراکز پذیرایی در بافت روستا از دیگر اقدامات ارزشمند جامعه محلی روستا است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی ادامه داد: آسمان تاریک و پرستاره، فعالیت‌ها و ظرفیت‌های نجومی اصفهک که باعث برگزاری کارگاه‌های نجوم و ستاره‌شناسی در این منطقه زیبا شده از جمله جاذبه‌های این روستاست.

وی افزود: اصفهک یکی از ژئو سایت‌های ژئو پارک جهانی طبس است و زیرساخت برق و آب بافت اصفهک در قسمت‌های مرمت شده، ایجاد و شبکه برق به‌صورت زمینی و مخفی اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: روشنایی معابر با چراغ‌های قدیمی بوده و بافت روستا فاقد آلودگی نوری است و در اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن تولید زباله‌های ناشی از ظروف یک‌بار مصرف وجود ندارد و کاملاً سالم و بهداشتی هستند.

وی گفت: برگزاری جشن سده، شب چله، نوروز و عزاداری‌های ماه محرم از سنت‌ها و آئین‌هایی است که با شور خاصی در اصفهک برگزار می‌شود، آداب و رسوم، بازی‌های بومی و محلی، امامزاده زرگ، شب‌گردی در کویر، مشارکت اهالی و خصوصاً جوانان در مرمت و بازسازی روستا، مشارکت و همراهی زنان در تولید صنایع‌دستی و تولیدات و محصولات کشاورزی از مهمترین ظرفیت‌ها روستای اصفهک هستند.

احیای زنجیره ارزش صنایع دستی و سوغات روستای تاریخی اصفهک

حسنعلی فولادی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان جنوبی هم در این رابطه گفت: در روستای تاریخی اصفهک از توابع شهرستان طبس بیش‌از ۲۰ هنرمند صنایع دستی در ۱۵ کارگاه به‌صورت فردی و تجمیعی در بافت تاریخی روستا به‌کار تولید صنایع دستی مشغول هستند.

وی گفت: این هنرمندان در رشته‌های حوله‌بافی، پخل‌بافی و حصیربافی فعالیت دارند و محصولات تولیدی آن‌ها به جهت بسته‌بندی و عرضه هرچه بهتر سوغات منطقه کاربرد دارد.

فولادی افزود: از تولیدات حصیربافی و پخل بافی برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی شامل خرما و سبزیجات تازه محلی بهره برده می‌شود و از پارچه‌های تولیدی نیز برای تهیه بسته نگه‌داری سبزیجات خشک محلی استفاده می‌شود.

وی افزود: نقش زنان در جامعه محلی و زنجیره‌ای مشارکت این تولیدات بسیار مؤثر بود و با ثبت این روستا در فهرست میراث تاریخی کشور و احیای بافت تاریخی آن زمینه ورود گردشگران زیادی برای بازدید از آن و خرید محصولات تولیدی فراهم شده است تا جایی‌که درحال‌حاضر دو برند ثبت‌شده برای عرضه محصولات کشاورزی در این روستا فعال شده‌اند.

کد خبر 751135

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند