Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@13:17:43 GMT

اینجا غبار از خانه دل می شویند

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۴۱۴۷۴

اینجا غبار از خانه دل می شویند

در این گزارش زهرا خسروی نوشته است: شعبان که به انتها می رسد، صدای
«رمضان» است که گوش دل را نوازش می دهد. با صوت زیبای ربنایش، با زمزمه های یا رب یا رب، با صوت دلنشین قرآن و بانگ دلنواز اذان و بوی خوش بندگی است که فضا را عطرآگین می کند.
مساجد رنگی دیگر به خود می گیرند رنگی از جنس همدلی و بوی گل است و گلاب و صدای صلوات.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رمضان فصل رحمت و مهربانی و اوج لبخند عاشقانه خداوند به بندگان است ، رسیدن بهار قرآن و بهار حضور در مساجد ، مساجدی که با عطر همدلی و گلاب اشک مهیای میزبانی از میهمانان رمضان می شوند.
اما به رسم مهمان نوازی مومنان غبار از سر و روی آنها برمی گیرند و پنجره ها را به نگاه مهربانشان شفاف تر می کنند.
مسجد امام جعفر صادق(ع) از مساجدی است که آماده پذیرایی از میهمانان خدا می شود، وارد که می شوی بوی گلاب است که مشامت را نوازش می دهد و عطر دل انگیز اسپند خوش آمدگوی حضورت می شود.
همه آمده اند پیر و جوان، مدیر و مسئول، خانه دار و بازنشسته و... تا روزشان را با ذکر و صلوات پاگشا کرده و خود را برای بندگی و میهمانی خدا آماده کنند.
چرا که این روزها دل ها تشنه تر از زمین هستند و حالا فرصتی پیش آمده برای پرواز کبوترهای دل در آسمان عبودیت و بندگی و بریدن از ناپاکی ها.
انگار خانه خودشان است، از ته دل مشغول کارند و سمت و پست را فراموش کرده اند.
عده ای چادرنمازها را مرتب می کنند، یکی جارو به دست دارد و دیگری با تکه ای پارچه گردگیری می کند.
همه در تلاشند و مشغول، اما فارغ از دل مشغولی های روزانه و رهاتر از همیشه آمده اند تا متفاوت با دیگر روزهای سال دعوت میزبان را اجابت کنند.
شاید هم آمده اند تا آرزوها و امیدهایشان را دانه دانه به دست یاری گر خدا بسپارند، چون اوست که عاشقانه تمام گره ها را باز می کند و تنها کسی است که با دهان بسته و دل شکسته می شود صدایش کرد و به سراغش رفت.

** تمنای ظهور
«خسروی» بانویی که اینک از غبارروبی فارغ شده است در حالی که غبار دل را با اشک دیده شست و شو می دهد زیر لب ذکر می گوید.
از حضرت امیرالمومنین (ع)استمداد می طلبد و تمنای ظهور آن یار سفر کرده و غایب از نظر را دارد و اضافه می کند: مساجد تمیز شادمانی مردم را فراهم می کند و باعث می شود افراد با ذوق بیشتری در مساجد به عبادت بپردازند و افرادی که در این کار شرکت می کنند از معنویت و برکات آن سهمی دارند.
آن طرف نوجوانی مشغول مرتب کردن قرآن ها و قفسه هاست، 14 سال دارد و برای اولین بار است که در این مراسم معنوی شرکت می کند.
از حضورش می گوید و این که احساس می کند به خدا نزدیک تر می شود.
«ارشادی» که همراه یکی از دوستانش آمده است می افزاید: این کار را دوست دارم و حس می کنم در این فضاها همدلی و همبستگی بیشتر است.

** همبستگی و همدلی
بانویی که سن و سالی از او گذشته اما مانند دیگر افراد جارو به دست دارد، می گوید: رمضان ماه همبستگی و همدلی و ماه خداست و غبارروبی باعث می شود افرادی که می آیند از تمیزی مسجد لذت ببرند .
«سرفرازی» که 53 سال دارد، از آرزوهایش می گوید و عاقبت به خیری و خوشبختی جوانان و این که امید دارد حضور در مسجد و غبارروبی دستگیر آخرتش شود.
به نظر وی، فردی که خانه خدا را جارو کند روز قیامت جزو انسان های مقرب خواهد بود.
او جارو کردن مسجد را غیر از خانه می داند و ادامه می دهد: به خاطر خدا، خانه خدا را تمیز می کنیم و حس و حالی که انسان با نظافت و تمیز کردن مسجد به آن دست می یابد به هیچ عنوان در خانه تکرار نمی شود.
آن طرف پرده، مردان دست به کار شده اند. کار نظافت و مشارکت در پاک سازی خانه خدا را افتخاری می دانند عده ای قفسه ها را مرتب می کنند.
برخی ستون ها و دیوارها را غبارروبی و بعضی هم فرش ها را با جارو برقی تمیز می کنند.
جوان ترها قفسه های کتاب، قرآن و مفاتیح را مرتب می کنند.یکی پارچه ای در دست گرفته و کاشی های محراب مسجد را پاک می کند و بعضی دیگر با جاروهای دستی و برقی فرش ها را تمیز می کنند.
همان طور که مومنان در ماه مبارک رمضان قلب هایشان را غبارروبی می کنند و برای بندگی آماده می شوند، مساجد هم باید غبارروبی شود و فضای آن تمیز باشد تا همه چیز برای عبادت و بندگی خدا هماهنگ باشد.
این سخن مسئول هیئت امنای مسجد امام جعفر صادق(ع) در مراسم غبارروبی است.
«آهنی» می گوید: هرچند نظافت و بهداشت مسجد بارها و به مناسبت های مختلف در طول سال انجام می شود اما قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان غبارروبی مساجد حال و هوای دیگری دارد و برخی نمازگزاران و مسئولان مسجد با همدلی و همبستگی به تمیز کردن فرش ها، درها، پنجره ها، کاشی ها و قسمت های دیگر می پردازند.
«کوشافرد» یکی دیگر از مسئولان مسجد امام جعفر صادق(ع) معتقد است: به همان اندازه که به نظافت محیط خانه اهمیت داده می شود باید به نظافت و تمیزی محل عبادت هم توجه شود.
با توجه به این که ماه رمضان نزدیک است و استقبال مردم از مساجد در این ماه بیشتر می شود بنابراین باید محیط تمیز و زیبا باشد تا افرادی که به مسجد می آیند احساس آرامش کنند.
در این بین اما برخی مسئولان هم حضور دارند. یکی از آن ها مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان است.
«ملایی» سنت حسنه غبارروبی مساجد را مربوط به صدر اسلام می داند و می گوید: از آغاز اسلام قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان برای این که خانه های خدا آماده میهمانان باشد این کار انجام می شد و بعد از انقلاب اسلامی غبارروبی مساجد ساماندهی شد و همه این فعالیت ها برای ترغیب افراد به این است که پایگاه های مهم دین، فرهنگ و اسلام و انقلاب زنده نگه داشته شود.

** تکریم مساجد
وی می افزاید: هر سال بیستم شعبان تا اول رمضان دهه تکریم و غبارروبی مساجد است و همه برای میهمانی این ماه مبارک آماده می شوند.
او بخشی از این دهه را مربوط به تکریم مساجد می داند که شاید در فواصلی مورد غفلت قرار گرفته است و باید با پرداختن به آن به سمت جایگاه مسجد آرمانی و طراز اسلامی رفت.
مساجد تراز اسلامی کاربردهای مختلفی مانند آموزش، حل اختلاف، تصمیم گیری های سیاسی، شناسایی محرومان و مستضعفان دارد و در واقع پرداختن به مسائل اجتماعی ، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... در آن انجام می شود.
وی ادامه می دهد: در قسمت هایی از زمان ظرفیت عظیم مساجد تبدیل به بعد عبادی یعنی نمازخانه شد که این آسیب است در حالی که مساجد می توانند برای مواردی مانند برگزاری همایش، آموزش و... مورد استفاده قرار گیرند.
گوشه ای دیگر از مسجد مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارغ از جایگاه اداری اش پارچه ای در دست دارد و به غبارروبی مشغول است.
«صادقی خواه» هدف از غبارروبی را آماده شدن مساجد برای ماه مبارک رمضان و میهمانان این ماه عزیز عنوان می کند که در جلسه های قرآن و مراسم های مختلف حضور پیدا می کنند و از مراسم معنوی و فعالیت های فرهنگی مساجد استفاده می کنند.
وی می گوید: به طور قطع باید مساجد از آمادگی بسیار بالایی برخوردار باشند که یک بخش آن نظافت، تمیزی و بهداشت مساجد است بنابراین تمام مساجد استان برای مراسم ها و معنویات این ماه مبارک آماده می شوند.
این را هم اضافه می کند که غبارروبی از مساجد سنت انبیای الهی است چرا که انبیاء و معصومان ، خادمان مساجد و خانه های خدا بودند و روایت های زیادی وجود دارد که هر فردی به اندازه دارویی که در چشم می ریزد گرد و غباری از مسجد بزداید خداوند متعال گناهانش را می ریزد.
سخنش را با این جمله به پایان می رساند: امید است که از ثواب غبارروبی مساجد بهره مند شویم.
ست الکترونیکی به نشانیyahoo.com irnabirjand94@
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر- انتشار دهنده -عباسقلی اشکورجیری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۱۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد

هرمزگان-جام جم انلاین-کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان ویژه مسجدی های شهر بندرعباس در محله پل خواجو برگزار شد.     به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، 40 نفر از برادران و خواهران عضو کانون های فرهنگی هنری شهر بندرعباس که به حوزه کارآفرینی و کسب کار علاقه مند بودند در این کارگاه شرکت کردند.   اسلام خواجه یی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در حاشیه برپایی این کارگاه گفت: شناسایی و حمایت از کسب و کار و کارآفرینی ویژه بچه های مسجد، بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلب مشارکت اقتصادی مردم در فعالیت‌های اقتصادی، تحکیم اقتصادی کانون های فرهنگی هنری مساجد و حمایت از کسب و کار‌های خرد ازجمله اهداف برگزاری این کارگاه است.   وی افزود: محمدحسین قمری مدیر کل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، محسن امیدوار مسئول اندیشکده دینا و مهدی آقائی کارشناس ستاد مرکزی کانون های مساجد کشور از مربیان این کارگاه بودند.   سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان با بیان اینکه آیین اختتامیه طرح همت در مسجد قریب به یک ماه دیگر برگزار می شود، اظهار کرد: اعطای تسهیلات سه میلیون ریالی و انجام کار عملی(فعالیت اقتصادی و کسب و کار خرد) توسط فعالان از دیگر اقدامات پیش از آیین اختتامیه است.وی افزود: در آینده از طرح و ایده های منتخب مطرح شده در کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد » حمایت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو