Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@22:51:34 GMT

رقابت خودروسازان جهان برای بازار ایران

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۴۳۱۳۷

رقابت خودروسازان جهان برای بازار ایران

تین نیوز |

رونق مبادلات تجاری ایران و پاکستان، رقابت خودروسازان جهان برای بازار ایران، فعالیت ۴۸ شرکت هواپیمایی خارجی در ایران برخی از سرتیترهای اخبار اقتصادی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، رونق مبادلات تجاری ایران و پاکستان، رقابت خودروسازان جهان برای بازار ایران، فعالیت ۴۸ شرکت هواپیمایی خارجی در ایران برخی از سرتیترهای اخبار اقتصادی در هفته گذشته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

رونق مبادلات تجاری ایران و پاکستان

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: ایران و پاکستان دارای مراودات تجاری طولانی مدتی با یکدیگر هستند. هرچند این مراودات با فراز و نشیب هایی همراه بود اما به طور مستمر میان دو کشور برقرار بوده و مسئولان هر دو کشور برای تقویت و رشد آن برنامه ریزی هایی انجام داده اند و به تازگی نیز در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی میان دو کشور بانک های مرکزی پاکستان و ایران توافقنامه همکاری بانکی امضا کردند. ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور بعد از برجام رشد داشته تا جایی که مسئولان هر دو کشور نیز به این مهم اشاره دارند.

بنابراین گزارش، ایرنا در این زمینه خبر داده است: منحنی مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان که در سال های گذشته، بطور مستمر سیر نزولی داشت، پس از امضای برجام در سال 1394، به تدریج روند صعودی خود را آغاز کرد به گونه ای که در سال 1395، دو کشور شاهد افزایش 35 درصدی در مبادلات تجاری فیما بین بودند. آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بوده است. این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد. اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاکی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاکستان در این سال، به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت.

ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود. کالاهایی همچون پروپان و بوتان (LPG)،قیر ،خشکبار و سایر مشتقات گازی و نفتی از مهم ترین اقلام صادراتی کشورمان به پاکستان در سال 1395 بود. تلاش ها برای از سرگیری فعالیت کانال های بانکی بین دو کشور در مراحل نهایی قرار داد و ایران و پاکستان به زودی شاهد شروع دوباره همکاری های بانکی خواهند بود که به دلیل تحریم های هسته ای پیش از برجام، متوقف شده بود. امضای توافقنامه همکاری های بانکی که اخیر میان بانک های مرکزی ایران و پاکستان انجام شد، راه را برای شروع همکاری های بانکی هموار کرده است. روند صعودی مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان همچنان با شیب ملایم ادامه دارد و به محض تحقق از سرگیری همکاری های بانکی میان دو کشور، ایران و پاکستان با توجه به ظرفیت های فراوان، شاهد جهش در مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی خواهند بود.

توسعه روابط تجاری ایران و هند با همکاری در بخش های انرژی و تجارت

هزاره سوم ویژگیهای خاصی دارد و یکی از این ویژگیها این است که شاهدیم هند و چین با رشد اقتصادی خود، دنیا را متأثر کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود حجم واردات انرژی این دو کشور در سال 2030 از حجم واردات ژاپن و آمریکا بیشتر خواهد بود و در سال 2030 میزان واردات نفت هند 2 برابر میزان کنونی خواهد بود. زیرا بیشترین رشد در افزایش تقاضای انرژی در هند است و این به معنای این است که ادامه رشد اقتصادی چین و هند منوط به تأمین کافی منابع انرژی خواهد بود. در این شرایط امنیت انرژی برای هند یک نیاز جدی استراتژیک می‌شود و روابط ایران و هند نیز استراتژیک خواهد شد.

بنابراین گزارش، هند در این مسیر و برای تامین نیازهای اقتصادی خود برنامه توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران را در دستور کار خود قرار داده است. مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه در این زمینه خبر داده است: نشست مشورتی سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند با حضور جی شانکار، قائم مقام وزیر امور خارجه هند و به میزبانی ابراهیم رحیم پورمعاون آسیا و اقیانوسیه کشورمان امروز -سه شنبه- در تهران برگزار شد. در این نشست که نمایندگانی از وزارتخانه های انرژی و منابع طبیعی، اقتصاد، صنایع و بازرگانی و سازمان بنادر هند و همتایان ایرانی نیز حضور داشتند، طرفین ضمن مروری بر روند رو به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی دو کشور ابراز امیدواری کردند که تلاشی مضاعف برای عملیاتی شدن همکاریها در بخش توسعه بندر چابهار، انرژی و تعاملات تجاری انجام پذیرد.

طرف ایرانی با تاکید بر ضرورت رفع موانع تکنیکی و فنی برای تحقق اعتبارات در نظر گرفته شده در بخش توسعه چابهار، راه آهن چابهار- زاهدان و همچنین تسهیل روابط بانکی خواستار جدیت طرف هندی در راستای اجرایی شدن توافقات انجام شده در سفر سال گذشته نخست وزیر هند به ایران شد. توسعه همکاریها در بخش گردشگری، ارایه خدمات و تسهیلات کنسولی و رفع محدودیت های ایجاد شده برای بخشی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در هند از جمله مواردی بود که طرف ایرانی مطرح و طرف هندی ابراز امیدواری کرد که در نشست آتی مدیران کنسولی وزارت خارجه های دو کشور طرح و در راستای حل مشکلات اقدامات لازم انجام پذیرد.

همکاری های ریلی محور ارتباطات تازه ایران و اسپانیا

روابط اسپانیا و ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ علی‌رغم برخی فراز و نشیب‌ها از اصل ثبات و استحکام برخوردار بوده است. روابط اقتصادی ایران و اسپانیا در طی این سال ها توسعه یافته است تا جایی که سال گذشته میلادی 2 هزارو 236 سرمایه‌گذار ایرانی از طریق سرمایه گذاری ویزای اسپانیا دریافت کردند. مجموع سرمایه گذاری ایرانیها 2 میلیارد و 157 میلیون یورو اعلام شده است. ایرنا در این زمینه به نقل از روزنامه ال پاییس نوشته بود: 72 درصد از ایرانیهایی که در سال 2016 میلادی موفق به اخذ ویزا در اسپانیا شده اند از طریق خرید ملک مسکونی بوده است. براساس آمار ارائه شده از سوی معاون بازرگانی وزارت اقتصاد اسپانیا، ایرانی ها در سال گذشته میلادی مبلغ 21 میلیون و 100 هزار یورو در خرید املاک اسپانیا سرمایه گذاری کرده و در این راستا 31 تبعه ایرانی ویزای اقامتی اسپانیا را اخذکردند.

بنابراین گزارش، توسعه روابط تجاری و اقتصادی در دستور کار دو کشور قرار دارد و بر همین اساس به تازگی یادداشت تفاهم همکاری های ریلی بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت دولتی مدیریت زیرساخت راه آهن اسپانیا در زمینه مدیریت ترافیک ریلی و مدرن سازی سیستم های سیگنالینگ و ارتباطات در شبکه حمل ونقل ریلی امضا شده است.

این گزارش می افزاید: ایرنا در این زمینه به نقل از نورالله بیرانوند، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل راه آهن ایران نوشته است: راه آهن اسپانیا در مدیریت ترافیک ریلی تجارب بسیار ارزشمندی دارد و ما درصددیم با امضای این یادداشت تفاهم از این تجارب در حمل ونقل ریلی ایران استفاده کنیم. این یادداشت تفاهم به مدت 3 سال بین دو شرکت ریلی به امضا رسیده و در زمینه مدیریت زیرساخت های ریلی ، نگهداری و بازسازی مدرن خطوط و نحوه توزیع ظرفیت حمل و نقل باری و مسافری بر روی شبکه با انتقال دانش فنی و آموزش های مورنیاز برای پرسنل راه آهن همکاری خواهند کرد.

بررسی توسعه میدان گازی فرزاد بی با هند

میدان گازی فرزاد یکی از میادین گازی کشورمان است که به همراه چند میدان گازی دیگر در بلوک فارسی در خلیج فارس قرار دارد. شرکت نفت فلات قاره ایران به منظور اکتشاف این میدان، از اوایل دهه ۱۳۸۰ در حال مذاکره با کنسرسیومی از شرکت‌های هندی، پتروناس مالزی و نیکو کانادا بوده که در نهایت در اواخر دولت دهم ایران با طرف هندی توافقنامه‌ای در قالب قراردادهای مشارکت در تولید حاصل می‌شود و به امضا دو طرف می‌رسد.

بنابراین گزارش، هند تمایل و آمادگی خود را برای توسعه این میدان گازی در قالب سفر دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند برای دیدار با مقامات کشورمان اعلام کرده بود. وزارت نفت در این باره به نقل از امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی این وزارتخانه نوشته بود: وزیر نفت هند در این سفر علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با محمدرضا نعمت زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی کشورمان گفت وگو می کند. مذاکره درباره میدان گازی فرزاد بی، زمانبر است و شرکت نفت و گاز پارس مذاکرات این میدان را انجام می دهد.

این گزارش می افزاید: شهریور ماه 95 بنا به گفته علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یک هیات هندی برای مذاکره درباره مدل مالی سرمایه گذاری میدان فرزاد (بی) به ایران آمدند و مذاکراتی را تا سپتامبر (شهریور- مهر) نهایی کرده اند و قرار شده است مدل توسعه اقتصادی میدان «فرزاد بی» ماه نوامبر نهایی شود و در حال حاضر مذاکراتی میان ایران و هند درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی و پرداخت بدهی نفتی انجام شده است.

تارنمای وزارت نفت در این زمینه خبر داده است: یک هیات هندی به ریاست قائم مقام وزیر امور خارجه هند با بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، دیدار و درباره زمینه‎های توسعه همکاری‎های نفتی دو کشور مذاکره کردند. در دیدار هیات هندی به ریاست سابرهمنیام جایشنکر، قائم مقام وزیر امور خارجه هند، با زنگنه که در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد، 2طرف درباره پیشنهاد شرکت او.ان.جی.سی ویدش (او.وی.ال-OVL) برای توسعه میدان گازی فرزاد.بی و بررسی مشکلاتی که میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت هندی بر سر مدل تامین مالی این طرح وجود دارد، مذاکره کردند.

رقابت خودروسازان جهان برای بازار ایران

در دورانی که تحریم های ناعادلانه علیه ایران اعمال می شد بسیاری از صنایع ایران با وجود تحریم ها به سمت رشد و تعالی حرکت می کرد اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که تحریم ها نیز تاثیری در بازار صنایع ایران داشتند از این رو با انجام توافق هسته ای و به دنبال آن خبر برداشته شدن تحریم ها بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آسیایی به بازار ایران چشم دوختند.

بنابراین گزارش، صنایع ایران در حوزه خودروسازی نیز یکی از اهداف کشورهای خارجی بود تا با سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر سود و بازاری که برای خود و محصولاتشان ایجاد می کنند باعث تحولی در عرصه خودروسازی ایران نیز شوند از این رو با توجه به اینکه برداشته شدن تحریم‌های صنعت خودرو بخشی از توافق ابتدایی هسته‌ای میان‌ایران و کشورهای 1+5 در پائیز 1392 بود؛ بسیاری از مسئولان کمپانی‌های خودروسازی جهان مشغول مذاکره با همتایان‌ایرانی خود شدند. در حال حاضر نیز شرکت‌های خودروسازی جهان برای تصاحب بازار ایران رقابت بیشتری با یکدیگر دارند.

این گزارش می افزاید: باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز در این زمینه نوشته است: در شرایطی که ابهام در مورد رفتار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره تحریم‌ها بر ضد تهران همچنان خودروسازان آمریکایی همچنین آلمانی را معلق نگه داشته است، شرکت‌های خودروسازی «پ اس اَ، پژو سیتروئن» و «رنو» در غیاب آمریکایی‌ها، از موقعیت خوبی برای بهره بردن از بازگشایی بازار خودرو ایران برخوردارند. «فولکس واگن» و «ب ام و» نیز تمایل زیادی به حضور در ایران دارند اما منابع بخش خودروسازی آلمان به خبرگزاری رویترز گفتند که این شرکت‌ها به علت مشخص نبودن آینده و آسیب‌پذیری بالا در صورت تدابیر تلافی جویانه آمریکا فعلا دست نگه داشته‌اند.

تجارت ۴ میلیارد دلاری ایران و آمریکای لاتین

منطقه آمریکای لاتین در قالب ۳۲ کشور و با ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت به دلیل توانمندی اقتصادی و جغرافیایی، منطقه‌ای استراتژیک در جهان محسوب می‌شود و همواره یکی از مناطقی است که به دلیل ماهیت اقتصادی - سیاسی آن برای بیشتر کشور‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. نقطه تحول در روابط ایران و آمریکای لاتین را می‌توان همزمان با روی کار آمدن هوگوچاوز در ونزوئلا در سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) دانست. اما گسترش روابط را باید در ۶ سال اخیر جست‌و‌جو کرد که ۲۵۰ توافقنامه تجاری با کشورهای آمریکای لاتین به امضا رسیده است.

بنابراین گزارش، در این زمینه جمهوری اسلامی ایران با برقراری روابط سیاسی و اقتصادی خود با چهار کشور کوبا، بولیوی، ونزوئلا و نیکاراگوئه طی سالهای اخیر نفوذ خود در این منطقه را افزایش داده است. میزان روابط تجاری بین ایران و این منطقه طی سال های اخیر سه برابر شده است و تنها در سال ۲۰۱۰ این رقم ۳. ۵ میلیارد دلار بوده است که در ادامه به بخشی از مناسبات اقتصادی دو کشور اشاره می‌شود.

این گزارش می افزاید: روابط ایران و آمریکای لاتین در طی این سال ها افزایش داشته است و در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران با آمریکای لاتین نزدیک به 4 میلیارد دلار است. ایرنا در این زمینه به نقل از محمد کشاورززاده، مدیرکل قاره آمریکا وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نوشته است: امروز آمار تجاری کشورمان با آمریکای لاتین نزدیک به چهار میلیارد دلار است اما ظرفیت این همکاری به بیش از این رقم می رسد. سفرهای متعدد از سوی مقام های ایرانی به کشورهای آمریکای لاتین نشانه آن است که روابط جمهوری اسلامی با همه کشورهای این منطقه در مسیری خوب و با شتاب لازم پیش می رود. ایران برای توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین هیچ مانعی ندارد و در عین حال اراده سیاسی بسیار قوی برای گسترش روابط با این کشورها وجود دارد. روابط تهران با کشورهای آمریکای لاتین بر اساس احترام متقابل و در چارچوب بخش های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قابل توسعه است.

نوسازی ناوگان هوایی/فعالیت ۴۸ شرکت هواپیمایی خارجی در ایران

ناوگان هوایی کشور با فرصتی که برجام به وجود آورد مسیر نوسازی خود را طی می کند و در این مسیر شاهد انعقاد قراردادهای همکاری کشورمان با شرکت های بزرگ هوایی هستیم و در حال حاضر هم 48 شرکت هواپیمایی خارجی به صورت برنامه ای و فوق العاده در ایران فعال هستند.

بنابراین گزارش، روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه به نقل از رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نوشته است: در 2 سال گذشته تقاضای شرکت های هواپیمایی خارجی برای حضور در بازار ایران روند افزایشی داشته و 18 شرکت به تعداد شرکت های هواپیمایی اضافه شده و هم اکنون تعداد شرکت‌های هواپیمایی خارجی فعال در ایران 48 شرکت است. در دو سال گذشته به محض فراهم شدن زمینه روابط و مناسبات بین کشورها توسط مقامات دیپلماسی، هیات های مختلف حمل و نقلی نسبت به برقراری پروازها به ایران اقدام کردند، شرایط جغرافیایی و کشش بازار همواره تب و تاب برقراری پروازهای جدید را ایجاد کرده است.

سال ۲۰۲۱؛ تجارت ۲ میلیارد دلاری ایران و آفریقای جنوبی

ایران و آفریقای جنوبی از دیرباز رابطه دوستانه و سطح بالایی داشتند و در دوران تحریم پشتیبان یکدیگر بودند از یک سو تهران در زمان تحریم انرژی از سوی کشورهای صادرکننده نفت در کنار پرتوریا بود و افریقای جنوبی نیز در زمان تحریم با تهران روابط خوبی داشت. کشورهای جهان به ویژه کشورهای صادرکننده نفت، آفریقای جنوبی را تحریم کردند به همین دلیل ایران مهم‌ترین تامین‌کننده این محصول برای آفریقای جنوبی بود و قرارداد نفتی میان شرکت نفت ساسول و شرکت نفت ملی ایران بسته شد. فروش نفت ایران به آفریقای جنوبی با وجود قطعنامه سازمان ملل، سبب انزوای ایران در میان کشورهای خط مقدم و کشورهای اسلامی این قاره شد.

بنابراین گزارش، روابط خارجی ایران و آفریقای جنوبی فراز و نشیب های فراوانی داشته است، در سالهای اخیر توسعه روابط اقتصادی- بازرگانی با قاره آفریقا جزو اولویت‌های دولت تدبیر و امید قرار دارد، بنابراین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای این قاره در دستور کار قرار گرفته و کشور آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشورهای هدف در این برنامه مد نظر قرار گرفته است و برای رشد حجم تجارت میان دو کشور برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و بناست حجم تجارت دو کشور تا سال 2021 میلادی به 2 میلیارد دلار برسد.

این گزارش می افزاید: ایرنا در این زمینه به نقل از شهرام خاصی پور، مدیرکل عربی- آفریقایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نوشته است: دستیابی به تجارت 2 میلیارد دلاری بین ایران و آفریقای جنوبی تا سال 2021 برنامه ریزی شده است. توسعه روابط تجاری با آفریقای جنوبی از اهمیت خاصی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و این کشور از کشورهای هدف ایران برای توسعه روابط در حوزه آفریقاست. ایران به عنوان اقتصادی بزرگ (هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان) با تولید ناخالص داخلی یک تریلیون دلاری و باثبات ترین کشور حوزه خاورمیانه به بازار بزرگ 400 میلیون نفری کشورهای همسایه دسترسی دارد. همکاری های دوجانبه و توسعه همکاری های در بازارهای ثالث از 2 کشور انتظار می رود.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۳۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین

  هرساله تلاش زیادی برای افزایش تولید بنزین در کشور می‌شود و به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌های گسترده و به‌کارگیری پالایشگاه‌های بیشتر در کشور تولید بنزین افزایش می‌یابد، اما از آنجا که سرانه مصرف بنزین در کشور ایران بالاتر از حد متوسط در دنیاست، همه بنزین‌های تولیدی در کشور می‌سوزد و حتی در برخی از برهه‌های زمانی، دولت‌ها مجبور به واردات بنزین شده‌اند. به گفته کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی‌رویه انرژی است که این مسأله از یک‌سو به ازدست‌رفتن منابع محدود زیرزمینی کشور منجر شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.براساس آمار، مصرف بی‌رویه بنزین در کشور بیشتر از سایر حامل‌های انرژی است، به‌طوری‌که بیش از ۴۰درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم‌اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل‌ونقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که سال ۱۳۹۸ مصرف بنزین میانگین ۹۵میلیون لیتر در روز بود، اما امروز این رقم به میانگین ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی در چهار سال، مصرف بنزین ۲۵میلیون لیتر بیشتر شده است. به بیان دیگر، هر سال ۶ ــ ۵میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین افزوده شده است.
 
بنزین؛ به نام ایران و به کام کشورهای همسایه
قاچاق بنزین اولین و ساده‌ترین مسأله برای افزایش مصرف سوخت است؛ درحالی‌که در دولت نهم و دهم سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد و تا حد زیادی جلوی پدیده قاچاق بنزین در کشور را گرفت، دولت یازدهم و دوازدهم سهمیه‌بندی بنزین را حذف کرد؛ به‌این‌ترتیب بنزین ۳۰۰تومانی تبدیل به سودده‌ترین کالای قاچاق شد، چراکه قیمت بنزین در منطقه در آن روزها رقمی بالای ۲۰هزار تومان داشت. این درحالی‌بود که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار شده بود و ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز کرد اما نبود برنامه‌ریزی در زمینه مدیریت مصرف باعث شد شاهد رشد مصرف باشیم. 
 
سبد تک‌محصولی حامل‌های انرژی  در کشور
با بازگشت سهمیه‌بندی بنزین و کاهش سهمیه‌ها، انتظار می‌رفت که مصرف بنزین کاهش پیدا کند اما این کاهش به اندازه‌ای نبود که ناترازی سوخت در کشور برطرف شود. به اعتقاد کارشناسان، یکی دیگر از دلایل مهم افزایش مصرف بنزین، متنوع نبودن سبد سوخت مصرفی و افزایش سهم بنزین در این سبد است. نسبت خودروهایی با سوخت گاز یا CNG در کشور بسیار کم است. از طرف دیگر علی‌رغم وجود گاز مایع فراوان در کشور، از این سوخت در سبد مصرفی حامل‌های انرژی خودروها تقریبا استفاده نمی‌شود. خودروهای برقی هم که سال‌هاست چشم‌انتظار توجه مسئولان هستند و علاوه‌براین، تقریبا جایگاه سوخت برای این نوع از خودرو در کشور وجود ندارد یا بسیار اندک است.
 
خودروهایی که اسقاط نمی‌شوند
روند تولید خودروهای داخلی روزبه‌روز بیشتر می‌شود اما به میزان تولید خودرو، اسقاط انجام نمی‌پذیرد. طبیعتا سالانه هزاران خودرو با مصرف بالاتر از نرخ جهانی در کشور تولید می‌شوند که روزبه‌روز به‌خاطر مشکلاتی که برای آنها به‌وجود می‌آید، مصرف بنزین‌شان افزایش پیدا می‌کند. در همین راستا سالاری معتقد است: روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده. لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف در بخش حمل‌ونقل و خودرو هرچه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه ۱۶میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.به اعتقاد کارشناسان، خودروهای فرسوده نیز سهم پررنگ‌تری در ناترازی بنزین دارند. آن‌طور که ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفته بود، از ۲۵میلیون خودروی در حال تردد در کشور، ۶.۵میلیون خودرو فرسوده هستند، یعنی تقریبا به ازای هر چهار خودرو، یک خودرو فرسوده است که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن از خودروهای دیگر بیشتر است.به‌طور خلاصه می‌توان خاطرنشان کرد که از رده خارج‌کردن خودرو‌های فرسوده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی، بهینه‌سازی تقاضای حمل‌ونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوع‌سازی سبد سوخت با حمایت از سوخت‌های جایگزین ازجمله CNG، ورود خودرو‌های برقی به چرخه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، آموزش و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقای استاندارد تولید خودرو و موتوسیکلت را ازجمله راهکار‌ها برای کاهش مصرف سرانه سوخت در کشور هستند که اجرایی‌شدن آنها نیازمند نظارت کامل بر روند اجرای آنهاست.

خودروهای پرمصرفی که جیب ملت و دولت را خالی می‌کنند
یکی از مهم‌ترین مشکلات مصرف بالای بنزین در کشور، خودروهای پرمصرف در کشور است؛ اکثر خودروهای تولید داخلی مصرف بالاتری نسبت به استانداردهای جهانی دارند و حتی گاهی میزان مصرف آنها به دوبرابر نرخ جهانی هم می‌رسد. در همین راستا جلیل سالاری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است که مصرف بنزین خودروهای داخلی به‌طور میانگین دوبرابر متوسط جهانی است. به‌عنوان‌مثال درحالی‌که مصرف خودروهای خارجی در هر صد کیلومتر ۴ لیتر است، مصرف بنزین خودروهای صفر داخلی در هر صد کیلومتر در بهترین حالت بین ۹ تا ۱۰ لیتر است. به گفته سالاری، در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به‌طور میانگین دوبرابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد. 

دیگر خبرها

  • شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد
  • آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی