Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:06:42 GMT

ترسیم تردید بر کارنامه مجریان و ناظران انتخابات

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۴۳۸۷۹

ترسیم تردید بر کارنامه مجریان و ناظران انتخابات

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، طرح شبهه های تازه پس از انتخابات 29 اردیبهشت، دیدار «حسن روحانی» رییس جمهوری با مراجع عظام قم و حفظ سقف تولید روزانه 8/3 میلیون بشکه‌ ای ایران همزمان با تمدید توافق اعضای اوپک و غیراوپک از جمله موضوعات مورد توجه تحلیلگران در روزنامه های امروز بود.

** طرح ادعاهای تخلف انتخاباتی
اظهارات آیت ‌الله «محمدعلی موحدی کرمانی» دبیرکل «جامعه روحانیت مبارز» با طرح درخواستی از آیت‌ الله «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان، درباره جابجایی میلیونی آرای انتخابات ریاست جمهوری 96 و سخنان آیت الله «سیداحمد خاتمی» خطیب موقت نماز جمعه تهران در زمینه رسیدگی جدی و محاکمه «مقصران» تخلفات انتخاباتی، ضمن برانگیختن واکنش وزارت کشور، در روزنامه ها انعکاسی گسترده یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «فرافکنی انتخاباتی» به انتقاد از خوانش ‌های ناروای پس از انتخابات 29 اردیبهشت پرداخت و نوشت: در حالی که اغلب اصولگرایان رأی ملت را پذیرفته ‌اند، طیفی دیگر از این جناح توهین و تهمت علیه مردم و دولت را جایگزین ریشه‏ یابی ناکامی خود کرده ‏اند منتقدان، آرای نامزد ناکام خود را «حلال» و آرای حامیان روحانی را «سیاه»، تبلیغ می ‌کنند.
این روزنامه افزود: ضرب‌المثل معروفی هست که می‌ گوید «شکست، یتیم است»؛ وضعیت اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان، امروز با کمی تساهل و تسامح مصداق روشن این داستان است. اصولگرایانی که هفته گذشته این موقع، با اعلام نتیجه انتخابات، رؤیای ریاست جمهوری را از دست رفته دیدند و حال در «روز روشن» و «چراغ به دست» دنبال مقصر و مسئول این ناکامی می‌گردند. البته بسیار ی از اصولگرایان نتیجه انتخابات را پذیرفته اند اما برخی دیگر با «خوانش های ناروا» می کوشند نتیجه انتخابات را به مسائل دیگر فرافکنی کنند.
ایران همچنین در یادداشتی به قلم «حمید ابوطالبی» معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری، با عنوان «تحریک دوقطبی، مغایر مصلحت ملی»، نوشت: جمع آرای دوستان اصولگرا در 96 از جمع آرای متعلق به همه آنان در 92 کمتر است که این نشان می ‌دهد آنان هم در انتخابات و هم در پایگاه اجتماعی شکست خورده ‌اند. آرای اینان آرای طیفی رنگارنگ است که این بار ناپایدار و جبری، پشت سر یک فرد غیرسیاسی قرار گرفت و نمی‌توان آن را شخصی و جزو ‌ویژگی ‌های آن کاندیدا دانست. این دوستان خود را نماد اسلام و ارزش ‌های آن پنداشته و مجاز می ‌دانند تا در کارزار انتخابات بیشترین بهره‌ را از دین برده و هر فاجعه‌ای را توجیه دینی کنند. در کنار توجیه دینی مجاز هستند مخالفین خود را به بی دینی، توده ‌‌واری، رأی حلال و رأی حرام متهم کنند که البته تهران پاسخ ‌شان را در 94 و ایران در 96 داد.
در این یادداشت می خوانیم: تحریک بیشتر دوقطبی در کشور به مصلحت ملی نیست، کشور یک ملت، یک رهبر، یک دولت دارد و باید به نتایج انتخابات و دولت مشروع برآمده ازآن متعهد بمانیم. تحریک، راه ماندگاری آرای شما نیست، راه نگه‌داشتن هواداران نیست، راه ماندن در عالم سیاست و سیاست‌ورزی نیست، باید اخلاق و اعتماد به ملت را پیشه کنیم. در هیچ کجای جهان دوباره پشت سرشکست خورده‌ها قرار نمی‌گیرند، رسم است که آن کاندیداها، مسئولیت شکست را به عهده گرفته و از عالم سیاست خداحافظی کنند.
روزنامه «شرق» نیز در گزارشی با عنوان «روی خط القای تخلف»، به شبهه ‌افکنی اصولگرایان در سلامت انتخابات پرداخت و نوشت: فعالان جریان اصولگرا که همیشه از سلامت برگزاری انتخابات در ادوار مختلف دفاع می‌ کردند، این بار از کلید‌واژه «تخلف» به طور گسترده‌ ای در ادبیات خود استفاده می‌ کنند و در تریبون‌ های مختلف و البته رسمی درباره آن سخن می ‌گویند؛ از بلندگوهای نماز جمعه گرفته تا شورای نگهبان. اصرار اصولگرایان بر بروز تخلف در انتخابات، موضوعی است که تا‌به‌حال سابقه نداشته است.
شرق سپس به بازتاب واکنش حجت‌الاسلام «مجید انصاری» معاون حقوقی رییس‌ جمهوری، به اظهارات آیت الله موحدی ‌کرمانی پرداخت و به نقل از وی نوشت: «واژه حلال و حرام دستاویزی برای توجیه شکست انتخاباتی برخی کاندیداها و هواداران آنها شده است؛ بنابراین بهتر است به‌ جای فرافکنی و دوقطبی‌ کردن جامعه و استفاده ابزاری از تعابیر دینی، به بررسی علل واقعی شکست خود بپردازند. از برخی ائمه جمعه محترم انتظار می‌ رود حرمت جایگاه نماز جمعه و شرط عدالت که از لوازم این جایگاه است را نگه دارند و با ادبیات ناعادلانه وارد بازی‌های سیاسی نشوند.»
روزنامه «آفتاب یزد» هم در یادداشتی با عنوان «جر بزنید ولی توهین نکنید»، با انتقاد از برخی اظهارات و ادعاها درباره تخلف دولت در انتخابات نوشت: اینکه می بینید امروز حداقل به 24 میلیون ایرانی «حرام رای» گفته می شود و یا درخواست می کنند که 3 میلیون از رای روحانی کاسته و به سبد رئیسی افزوده شود و یا در وقاحت کامل مدعی سرو مشروبات الکلی در ستاد های انتخاباتی رئیس جمهور می شوند و حتی گفته می شود تخلفات گسترده به اندازه یک کتاب، رخ داده، فقط و فقط به جهت عصبانیت ناشی از شکست است. به هرحال طبیعی است که در انتخابات مختلف جریان بازنده به دنبال توجیه باشد و اظهاراتی را مطرح نماید تا از آلام شکست بکاهد.
روزنامه «قانون» هم در گزارشی، شکست اصولگرایان را نه ناشی از تخلف انتخاباتی بلکه ناشی از تقلید ناشیانه از مدل 92 اصلاح طلبان دانست و نوشت: روز ٢٤ اردیبهشت نشان می‌ داد که انصراف قالیباف نتیجه‌ اش این می‌ شود که بیش از ٤٠ درصد آرابه سبد روحانی می‌ریزد واین همان نکته ای بود که قانون هم در گزارش اصلی روز 26 اردیبهشت بیان کرده بود.
به نوشته قانون، آن ها مانند همیشه از یک الگوی غلط رنج می برند.اصولگرایان همیشه سعی می ‌کنند تا رفتارهای اصلاح‌ طلبان درانتخابات را تقلید و درمقاطع دیگر بازتولید کنند وهمیشه هم ناموفق هستند. .علت ناکامی اصولگرایان علاوه براتکای ویژه به رانت ‌های حکومتی وعدم توجه به خواست و رای مردم،این است که تصورمی کنند هر کاری که موجب پیروزی اصلاح طلبان در گذشته شده، حتما برای آن ‌ها هم پیروزی به ارمغان می ‌آورد.
در این میان روزنامه «جوان» در یادداشتی با عنوان «تخلفات چشمگیر و مهندسی مشارکت»، نوشت: اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر بروز تخلفات مالی و سیاسی چشمگیر در انتخابات که بسیاری از این تخلفات از سوی مجریان قانون و مسئولان دولتی رخ داد، بار دیگر پرونده تلخ تخلفات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را گشود. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای بارها بر این نکته مهم تأکید کرده‌اند که رأی مردم «حق‌الناس» است و مسئولان انتخابات باید در پاسداشت این حق مردم نهایت سعی و کوشش خود را بنمایند.
جوان افزود: اینکه به ‌‌رغم تأکید و هشدار ایشان، باز هم شاهد بروز تخلفات چشمگیر و ناشایست در روند برگزاری انتخابات و پس‌ازآن بودیم، واقعیت تلخی است که باید به آن پرداخته شود و نمی ‌توان به بهانه مصلحت‌جویی، مخدوش شدن حق میلیون ‌ها نفر را نادیده گرفت.
روزنامه «کیهان» هم در عنوان نخست خود، اظهارات آیت الله جنتی خطیب جمعه تهران، مبنی بر لزوم معرفی و محاکمه متخلفان انتخابات را بازتاب داد و نوشت: امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه گزارشات تخلفات در این دوره از انتخابات ریاست ‌جمهوری بسیار زیاد است، خواستار محاکمه عوامل تخلف انتخاباتی و معرفی آنها به مردم شد.
روزنامه «سیاست روز» هم در یادداشتی با عنوان «برای آنهایی که حقوق شهروندی را هم وارونه می بینند/ تفاوت تمکین به قانون با نادیده گرفتن حق»، نوشت: قانون انتخابات اجازه داده است که اگر کسی شکایتی از نحوه انتخابات دارد با ارائه مستندات از روند صورت گرفته شکایت کرده و در صورت تایید تخلف با مجرمان برخورد و آثار تخلفات محو شود، این قانونی مترقی است که در نظام قانونی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد اما امروز همان ‌هایی که یکبار در سال 88 با نادیده گرفتن قانون به خیابان‌ ها ریختند و جوانان را تحریک به بی ‌قانونی می‌ کردند از پیگیری قانونی تخلفات توسط معترضان دلخور شده ‌اند! و حتی گزارش و نقد می ‌نویسند که چرا شورای نگهبان باید مرجع رسیدگی به تخلفات باشد و این وظیفه باید در اختیار وزارت کشور باشد!

** تعامل روحانی با مراجع عظام
دیدار روز پنجشنبه چهارم خردادماهِ رییس جمهوری با مراجع عظام قم، در روزنامه های امروز بازتاب داشت. روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «امتداد روابط حسنه تهران- قم»، نوشت: در آستانه آغاز به ‌کار دولت دوازدهم باز هم میزبان آنها می ‌شود تا روابط حسنه دولتمردان و مراجع همچنان برقرار بماند. موضوعی که نسبت به آنچه در دولت‌ های گذشته اتفاق می‌ا فتاد تفاوت ‌های زیادی به خود دیده و در طول چهار سال گذشته رابطه دولت یازدهم با مراجع تقلید و علما آنقدر خوب بوده که وزرا و معاونت‌ های مختلف ریاست‌ جمهوری در فواصل زمانی مختلف به قم سفر کرده و ارتباط خوبی با بزرگان برقرار کرده‌اند و مسائل کشور را به مراجع تقلید انتقال داده و رهنمودهای آنها را نیز دریافت کردند.
این روزنامه افزود: از سوی دیگر مراجع هم همواره حامیان خوبی برای دولت حسن روحانی بوده‌اند. آنها اگرچه در برخی موضوعات انتقاداتی را نسبت به عملکرد دولت وارد می‌کردند اما هیچگاه از تلاش‌هایی که دولت برای حل مشکلات کشور و به خصوص در بحث پرونده هسته‌ای داشته‌اند، بی‌تفاوت عبور نکرده‌اند. آنها بارها تلاش‌های دولت یازدهم را تقدیر کرده و کارهای مثبت آن را مورد تایید قرار دادند تا شهر قم یکی از پایگاه‌های حامی دولت نام بگیرد.
روزنامه «آرمان» هم در گزارشی با عنوان «آغوش باز مراجع به روی روحانی» نوشت: قم را می ‌توان به عنوان پایتخت مذهبی و حتی پایتخت دوم کشور به لحاظ سیاسی قلمداد کرد این شهر در طول چند دهه گذشته مرکز بخش مهمی از تحولات کشور بوده است و دیدگاه بزرگان این شهر نیز تاثیر بسزایی در شکل ‌گیری سیاست و افکار عمومی کشور داشته است در انتخابات اخیر کشور نیز قم نقش تاریخی و برجسته خود را به خوبی ایفا کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی فرزند حوزه است و با ویژگی ‌‌های این شهر آشناست به نحوی که بارها در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده است. او پنجشنبه گذشته به قم رفت تا ضمن زیارت حرم حضرت معصومه به دیدار مراجع و بزرگان برود و از رهنمودهای آنان استفاده کند که چنین هم شد و مراجع قم به گرمی پذیرای او شدند.

** دست برتر ایران در اوپک
دومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در 6 ماه گذشته روز پنجشنبه برگزار شد. کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ‌ای تولید نفت اعضای اوپک و 600 هزار بشکه ‌ای تولید نفت غیراوپکی از نتایج این نشست بود با این وجود سقف تولید روزانه 8/3 میلیون بشکه‌ ای ایران ثابت ماند. روزنامه ها این رویداد را موفقیتی برای ایران دانستند.
روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «نمایش اقتدار در اوپک»، نوشت: توافقی بی ‌‌نظیر و بی ‌سابقه در تاریخ اوپک در صد و هفتاد و دومین نشست عادی بین اعضا شکل گرفت. کارشناسان می ‌گویند همیشه آرزو بود که توافقی ٥٠ تا ٦٠ درصدی بین کشورهای عضو و کشورهای غیرعضو صورت بگیرد، اما تاکنون چنین سطح توافقی انجام نگرفته بود؛ توافقی نزدیک به صددرصد! بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که تنها برای ٢٤ ساعت راهی وین شده بود تا در این نشست شرکت کند، مورد استقبال شمار زیادی از شرکت ‌های بزرگ و کوچک نفتی قرار گرفته بود.
این روزنامه افزود: گویا فضای انتخابات ایران سایه ‌روشنی بر این مذاکرات داشت که به گفته جواد یارجانی، نماینده اسبق ایران در اوپک که اکنون نیز در وین حضور دارد، تلاش برای مذاکره با وزیر نفت ایران در حاشیه این نشست به نحو چشمگیری افزایش یافته بود که گویی نمایشی از اقتدار ایران در بین دیگر کشورها را روی پرده برده بود.
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید نفت/ سقف 8/3 میلیون بشکه ‌ای تولید روزانه نفت ایران ثابت ماند»، نوشت: قیمت نفت پس از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تمدید محدودیت تولید برای یک دوره 9 ماهه دیگر کاهش یافت، اما برخی تحلیلگران بین ‌المللی نرخ‌ های بالاتری را در ماه های آتی برای طلای سیاه پیش ‌بینی می ‌کنند. در چنین شرایطی قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته است، اما شماری از تحلیلگران اقتصادی به رشد دوباره بهای نفت در بازار امیدوارند.
پژوهشم**9282**9279**خبرنگار: مهتاب افشین نسب**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی

ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ طرح ملی «نور» همزمان با سراسر کشور با هدف حفظ فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی حجاب و عفاف در معابر و اماکن عمومی استان گلستان نیز در حال اجرا است.

در این اجرای این طرح که از ۲۵ فروردین امسال آغاز شده است، با ناهنجاری‌ها در موضوع حجاب و عفاف، در چارچوب قانون برخورد می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد
  • خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون
  • ایران در غرب آسیا کشوری تصمیم‌ساز است
  • ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو