Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس اقتصادی بی‌باک: امروز اولین روز ماه رمضان است. در این ماه که جایگاه ویژه ای نیز برای مسلمانان دارد، سفره افطار چیده می‌شود و هر کشوری بر اساس آیین و سنت های خاص خود، خوراکی هایی را تهیه می کند و به مهمانی خدا می رود. در کشور ما نیز مرسوم است که سفره‌‌های افطار ساده ولی با مواد غذایی مقوی چیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نان و پنیر و سبزی، خرما، گردو و زولبیا و بامیه به همراه یک ظرف سوپ، آش یا حليم اقلام اصلی یک سفره افطار ایرانی را تشکیل می‌دهند. سفره‌ای که در عین سادگی از مواد بسیار مغذی و مفید تشکیل شده است.

اما این کالاها و مواد غذایی مقوی با شروع ماه رمضان و یا نزدیک شدن به آن قیمت های نامعقولی به خود می گیرد و به دنبال این گرانی ها سفره های افطار خانواده ها کوچک و کوچکتر شده است. تا جایی که پهن کردن سفره های بزرگ افطاری و دعوت از فامیل و خویشاوندان برای نشستن در کنار آن برای کارگران و کارمندانی که حداقل حقوق تعیین شده را می گیرند، تبدیل به رویا شده است. این در حالی است که از ابتدای سال به بهانه های مختلف، آشفتگی در بازار کالای اساسی اتفاق افتاده و حالا با فرارسیدن ماه رمضان افزایش قیمت‌ها شیب تندتری به خود گرفت. هرکیلوگرم گوشت گوساله فیله پاک کرده؛ 62 هزار تومان
گشت و ‌گذاری در بازار تهران حاکی از آن است که در حال حاضر هرکیلوگرم گوشت گوساله فیله پاک کرده به قیمت 62 هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود. همچنین گوشت گوسفندی راسته با استخوان‌ کیلویی 37 هزار و 500 تومان، گوشت گوسفندی ران پاک‌کرده با استخوان‌ کیلویی 45 هزار و 200 تومان، گوشت گوسفندی ماهیچه کیلویی 48 هزار تومان، گوشت کف دست با ماهیچه گوسفند کیلویی 44هزار و 500 تومان و هر کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده 36 هزار تومان در سطح شهر فروخته می‌شود. البته طبق گزارش‌های میدانی از بازار شهرستانی میدان امام حسین (ع) و خیابان خورشید در میدان شهدا، هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی 39 هزار تومان قیمت خورده‌ ولی در عمل آنهایی که حجم کمتری از گوشت را خریدار می‌کنند، باید برای هر کیلو گرد ران 49 هزار تومان هزینه کنند. دبیر انجمن برنج: مسئولان نظارتی آن‌طور که باید و شاید بازار را کنترل نمی‌کنند

حال و احوال بازار برنج نیز از اوایل سال گذشته تاکنون در بحران قرار داشته چراکه به گفته دبیر انجمن برنج، مسئولان نظارتی آن‌طور که باید و شاید بازار را کنترل نمی‌کنند. از این رو قیمت برنج ایرانی در سال‌جاری با حفظ سیر صعودی سال گذشته اما با شیب ملایم، به قیمت 12 هزار و 500 تومان تا 17 هزار تومان در هرکیلوگرم رسید.

به عنوان مثال هر کیلوگرم برنج ایرانی در فروشگاهی در سعادت‌آباد با عنوان طارم محلی اعلاء 17 هزار تومان، در محله میرزای شیرازی با داشتن دو نوع طارم به قیمت‌های 15 و 17 هزار تومان و دم سیاه به قیمت 16 هزار تومان و در محله جمال‌زاده شمالی نوعی برنج پرمحصول 12 هزار و 500 تومان و برنج بسته‌بندی شده یک شرکت بر اساس نرخ سال قبل خود 17 هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که به گفته علی اکبریان نایب‌رییس انجمن برنج، در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج با کیفیت طارم،‌ هاشمی و دم‌سیاه ۱۲هزار تومان، شیرودی هشت و ندا هفت هزار تومان است، ازاین‌رو تفاوت آشکار قیمت برنج در تهران را دستگاه‌های مربوطه باید نظارت کنند. از قیمت حبوبات چه خبر؟

گشت وگذاری در بازار حبوبات نیز حاکی از آن است که هم‌اکنون لوبیا چشم‌بلبلی کیلویی 5100 تا 6100 تومان، لوبیا چیتی کیلویی 9600 تا 10500 تومان، لوبیا سفید کیلویی 6800 تا 7800 تومان، لوبیا قرمز کیلویی 7000 تا 7700 تومان، نخود کیلویی 8200 تا 9200 تومان، لیمو عمانی کیلویی 18500 تا 21000 تومان، جو پرک کیلویی 13 هزار تومان، عدس کیلویی 5800 تا 6500 تومان، جو پوست‌کنده کیلویی 1500 تا 2000 تومان و زرشک کیلویی 22500 تا 26500 تومان در سطح شهر تهران عرضه می‌شود. نان هم گران می شود

در رابطه با نان نیز اگرچه مسوولان قول گران نشدن این کالا در ماه رمضان را داده‌اند اما پس از ماه رمضان، قیمت نان نیز مانند روغن که قرار است بعد از ماه رمضان گران شود، تغییر خواهد کرد. در همین خصوص رییس اتحادیه نانوایان سنتی اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تامین نان در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و قیمت انواع نان نیز تغییری نخواهد کرد. اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، آنالیز قیمت جدیدی را برای دستگاه‌های متولی ارسال کرده‌ایم و اگر بخواهیم قیمت را افزایش دهیم و مجوزی برای آن دریافت کنیم، نرخ‌های جدید پس از ماه رمضان اعمال می‌شود.

قاسم زراعتکار با بیان اینکه قیمت انواع نان نیز همان نرخ‌های سال ۱۳۹۳ بوده و تاکنون تغییری نکرده است، گفت: در ایام ماه رمضان همه نانوایی‌های سنتی در سه شیفت فعال هستند و تنها در ساعات ابتدایی صبح به دلیل کم بودن مشتری، میزان پخت نان کاهش می‌یابد اما از ساعت ۱۴ تا پس از افطار فعال می‌شوند.

محمدرضا نظرنژاد، رییس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران نیز اخیرا با بیان نرخ نان آزادپز خاطرنشان کرد: نان سنگک آزادپز با وزن ۴۳۰ گرم، ۱۳۰۰ تومان بوده درصورتی که یک رو کنجد باشد هزار و ۵۰۰ تومان و درصورت درخواست مشتری با دو رو کنجد با قیمت دو هزار تومان فروخته می‌شود. وی افزود: قیمت نان دولتی با وزن ۴۰۰ گرم، ۸۰۰ تومان، درصورتی که یک رو کنجد باشد با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت فروخته می‌شود و اگر دو رو کنجد شود با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. افزایش ۱۰ برابری قیمت خرما

در این میان خرما نیز که به عنوان یکی از اقلام اساسی سفره ماه رمضان قلمداد می‌شود، این روزها با اختلاف قیمت چند برابری به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد به طوری که به تازگی دبیر انجمن خرما از افزایش ۱۰ برابری قیمت خرما از نخلستان تا سفره مردم خبر داد و گفت: اقدامی برای تنظیم بازار خرما انجام نمی‌شود و با نزدیک شدن به ماه رمضان هر کیلوگرم رطب به‌قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. علی‌اصغر موسوی همچنین بیان کرد: هیچ اصولی در قیمت‌گذاری و فروش خرما وجود ندارد زیرا دلالان خرما را با قیمت کمی از دست کشاورزان در می‌آورند و در ماه رمضان به‌قیمت بالایی به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال در برخی مناطق شهر تهران این محصول تا کیلویی 30 هزار تومان هم به فروش می‌رسد. زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته، 8 درصد گران شد

همچنین زولبیا و بامیه که یکی از شیرینی‌های مهم مورد استفاده روزه‌داران در ایام ماه رمضان است، با افزایش حدود هشت درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است. این در حالی است که اتحادیه دارندگان قنادی، درخواست افزایش قیمت 15 درصدی را اعلام کرده بودند. بر همین اساس رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی اظهار کرد که با مصوبه اتاق اصناف ایران قیمت زولبیا و بامیه برای فروش در ماه رمضان امسال 12 هزار تومان تصویب و ابلاغ شد. هر کیلو آش، حلیم و شعله زرد چند؟

در این میان نرخ هر کیلو آش، حلیم و شله‌زرد نسبت به سال گذشته افزایش هشت درصدی داشته است. به طوری که به گفته حسین محمدی رییس اتحادیه کباب، حلیم، آش و غذاهای سنتی، در حال حاضر قیمت هر کیلو حلیم ساده 12 هزار تومان، حلیم معجون با تمامی مخلفات کامل 15 هزار تومان و قیمت هر پرس حلیم با تمام مخلفات هشت هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین هر کیلو آش شله‌قلم‌کار با مخلفات کامل 15 هزار تومان، هر پرس شله‌قلم‌کار هشت هزار تومان، هر کیلو آش رشته ساده 12 هزار تومان، هر کیلو آش رشته با تمام مخلفات کامل 13 هزار تومان و هر پرس آش رشته هشت هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت هر پرس شله زرد با افزایش نسبت به سال گذشته به هشت هزار تومان رسیده است. نمی‌توانم خانواده‌ام را برای افطار دعوت کنم!

محمد صفارنژاد ساکن پیروزی که کارگر است و دو فرزند دارد، در رابطه با گرانی های ماه رمضان به خبرنگار «فردا» می گوید: وقتی ماه رمضان می رسد و به یاد مخارج سفره افطار و گرانی های آن می افتم، غمم می گیرد. دیگر همه ما می دانیم که گرانی در ماه رمضان اتفاقی است که هر سال می افتد و باید با آن کنار بیاییم.

او توضیح می دهد: مسئولان می‌گویند گرانی وجود ندارد اما مگر می‌شود؟ قیمتی که آنها می‌بینند و اعلام می‌کنند با قیمتی که ما آن را در زندگی‌مان لمس می کنیم، خیلی متفاوت است. گرانی را از جیب خالی ما کارگران باید فهمید، نه قیمت اعلام شده توسط مسئولان. این سرپرست خانوار ادامه می دهد: هر سال دلم می خواهد که خانواده خودم و همسرم را برای افطار به خانه مان دعوت کنم. اما این قیمت های سرسام آور مانع می شود. زیرا که می دانم برای یک افطاری خانوادگی باید هزینه زیادی را متقبل شوم که آن موقع شرمنده ام اهل و عیال می شوم.

محمد می گوید: حقوق من در ماه یک میلیون تومان است که اجاره خانه و قسط هایمان توانایی افطاری دادن را از من گرفته است. زیرا که من مخارج حداقلی خانه و خانواده ام را نیز به سختی تامین می کنم.


افزایش۴۰ درصدی نرخ مواد غذایی نتیجه جولان دلالان دربازار
دو روز پیش بود که علی وقف چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه دلالان نرخ محصولات غذایی را ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش می‌دهند، گفت: نرخ مواد غذایی تطابقی با درآمد اقشار کم درآمد جامعه ندارد.

علی وقف چی اظهار داشت: واسطه‌ها، نرخ تولید را با ترفندهای اقتصادی با افزایش چند برابری بدست مصرف کننده می‌رسانند، بنابراین بدیهی است که بازار نمی‌تواند رنگ آرامش اقتصادی به خود بگیرد.

هشدارها و اطلاعیه ها هم کاری نکرد


افزایش قیمت ها در ماه رمضان در حالی اتفاق می افتد که از یک ماه قبل، دستگاه های نظارتی با صدور اطلاعیه و بخشنامه به واحدهای صنفی اعلام کرده اند که با هرگونه افزایش قیمت برخورد خواهند کرد. اما آنطور که به نظر می ‌رسد این هشدارها و اطلاعیه ها، تا به حال تاثیری در روند رشد قیمت برخی اقلام نداشته و ماه مبارک رمضان عموما، تبدیل به فصل پررونق گرانفروشان و شرمندگی محمد صفارنژاد در قبال خانواده اش و امثال او شده است.

منبع: فردا

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین پیروزی تیم زیر ۱۸ سال هاکی روی یخ ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، ملی پوشان جوان ایران که در این مسابقات دومین حضور بین المللی خود را تجربه می کنند در سومین بازی خود در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا برابر کویت توانستند با نتیجه ۲۵ بر ۱ برابر حریف خود به برتری دست یابند.

این اولین پیروزی تیم ملی زیر ۱۸ سال ایران از زمان تاسیس آن در دوسال گذشته می باشد.

جوانان هاکی باز ایران یکشنبه ساعت ۱۸ به وقت ایران با مصاف تیم ملی مالزی می رود.

کد خبر 6089381

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • اولین پیروزی تیم زیر ۱۸ سال هاکی روی یخ ایران
  • چرا رونالدو زیادی مهربان شده است؟!
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟