Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:25:27 GMT

رمضان دریچه ای برای رسیدن به بالاترین مقامات معنوی

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۴۶۱۷۰

رمضان دریچه ای برای رسیدن به بالاترین مقامات معنوی

به گزارش ایرنا ،هدف نهایی و فلسفه روزه در این ماه مبارک رسیدن به قرب الهی و تقواست که انسان با مبارزه هوای نفس صبر دربرابر طاعت الهی را و انجام آن را در یپش می گیرد.
در حدیث قابل تاملی، حضرت امام صادق(ع) می‌فرمایند: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص)، صحف ابراهیم (ع ) در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد(4)».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تامل در این حدیث و اراده الهی بر نزول پنج کتاب آسمانی هدایت‌گر بشریِ قرآن، انجیل، تورات، زبور و صحف در این ماه، خود گویای عظمت ماه مبارک رمضان در نزد پروردگار عالم است.
واژه «رمضاء» در عربی به‌معنای شدت و حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می‌باشد( واژه «رمضان» نیز از این واژه مستخرج شده چرا که در این ماه گناهان روزه‌داران بخشیده می‌شود. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «انّما سُمی الرَّمضان لِانَّه یرمض الذُنُوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می سوزاند.»
استان سرافراز البرز نیز از مدت ها قبل با غبار روبی مساجد و حسینیه ها آماده میزبانی از میهمانان حق تعالی شده تا با نیایش و دعا از برکات این ماه پر فیض هرچه بیشتر بهره مند شوند .
برگزاری محافل انس با قرآن ، جز خوانی قرآن کریم از جمله مراسم هایی است که در امامزاده ها و مراکز مذهبی این استان این روزها بیش از سایر روزها نمود دارد .
امام‌جمعه کرج با اشاره به اینکه تقسیم‌بندی ماه و سال و روز، کار بشر نیست و توسط خود خداوند صورت گرفته است گفت: ماه رمضان فرصتی ویژه است که خدا به بندگان خود داده است تا با سرعت بیشتری به فلاح و رستگاری برسند و در بیان خداوند “قره الشهور” نامیده شده است.
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی افزود: قرآن خواندن، کمک و دستگیری از دیگران ، محبت و احترام نسبت به بزرگان و حتی خوابیدن در این ماه تسبیح و عبادت قرار داده‌شده و همه بیانگر اهمیت این ماه شریف است.
وی ادامه داد : اهمیت و جایگاه و بزرگی قرآن به نحوی است که در هرجایی قرار بگیرد، آنجا عزیز و محترم می شود و حتی ماهی که قرآن در آن نازل‌شده دارای چنین خصوصیات است.
وی خاطرنشان کرد: سرزمینی که قرآن در آن نازل شد، محترم شد و مسجدالحرام نام گرفت؛ ماهی که قرآن در آن نازل شد محترم شد و شما باید مثل کسی که به مسجدالحرام می‌رود و مناسکی را رعایت می‌کند، در این ماه هم اعمالی مانند روزه را انجام دهید که اسرار آن در نزد پروردگار است و در حدیث قدسی از قول خدای متعال نیز می‌خوانیم که “روزه برای خود من است و خودم نیز پاداش او را می‌دهم”.
وی توصیه کرد : ارتباط خود را با قرآن بیشتر کنید و در هیچ لحظه‌ای از قرآن فاصله نگیرید؛ همیشه یک قرآن جیبی همراه داشته باشید و از وقت‌های فراغت چنددقیقه‌ای خود در بین فعالیت‌ها، برای انس با قرآن استفاده کنید.
وی با تأکید بر برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده‌ی هر چه بیشتر از عمر و مدیریت زمان، خاطرنشان کرد: باید مراقبت کرد تا این خرج شدن عمر با کسب علم و معنویت و سلامت جسم و نفس همراه شود تا خسارت زده نباشیم
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس مسعودی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز نیز ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان، نیز گفت : این ماه، ماه خودسازی و انسان‌سازی است.
وی با اشاره به نقش روحانیون در تبلیغات دینی و اعتقادی در این ماه مبارک، افزود: تبلیغات روحانیون و مبلّغان دینی می‌تواند در کاهش معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی مؤثر واقع شود.
این مسئول با تأکید بر اینکه علما باید با روشنگری مردم اقدام کنند، خاطرنشان کرد: این ماه برای افزایش آگاهی مردم از مسائل دینی و اسلامی فرصتی مناسب را برای روحانیون و مبلّغان دینی ایجاد می‌کند.
مسعودی همچنین، با اشاره به اینکه در این ماه باید امور ناشایست از زندگی انسان‌ها پاک شود، گفت: ارائه تبلیغ و افزایش آگاهی در راستای انتخابات مجلس خبرگان از وظایف هریک از روحانیون و مبلّغان دینی به‌شمار می‌رود.
8029 / 6155خبرنگار:حکیمه کشاورز**انتشاردهنده: محمد عزیزپور

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۶۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، گرگیج رئیس هیات فوتبال شهرستان هیرمند گفت: مسابقه فوتسال جام رمضان شهرستان هیرمند در دو بخش مرکزی و قرقری برگزار شده است.
وی افزود: در بخش مرکزی تیم‌های پایانه مرزی میلک، شورای اسلامی خمر و دادگستری هیرمند به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.
گرگیج افزود: در بخش قرقری تیم‌های شورای شهر و شهرداری قرقری و اتحاد دهمرده به فینال این مسابقات رسیدند که در پایان این مسابقه تیم اتحاد دهمرده توانست حریف خود را با نتیجه سه بر یک شکست دهد و به مقام اول این مسابقات برسد.

دیگر خبرها

  • دریچه تنظیم هوا در ساختمان
  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • فوتبال از دریچه فان؛ آرنه اسلوت پس از اولین جلسه تمرینی با داروین نونیز