Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هر سال مناطق وسيعي از طبيعت ايران در آتش مي‌سوزند. سازمان محيط زيست امسال هم برنامه‌هايي براي پيشگيري و اطفا ارائه کرده اما هنوز طرح جامع مديريت و شيوه اطفاي حريق هنوز نهايي نشده است.

خبرگزاري مهر، گروه جامعه- مسعود بُربُر: خط سرخ آتش از ميان علف‌هاي خشک و کوتاه روي تن کوه بالا مي‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخت‌ها يکي يکي گُر مي‌گيرند و سرخ مي‌شوند و شاخه‌هايشان از درون مي‌پکد و با صداي ترق و توروق جدا مي‌شود و مي‌افتد. بوي دود و گوشت سوخته پرندگان و حيوانات همه جا را گرفته است و محيط‌بانان با ترکه‌هاي چوب و بيل توي سر آتش مي‌زنند و گاه گاه دبه آبي هم به دستشان مي‌رسد تا روي شعله‌ها بپاشند. يک هفته بعد، لاشه ماري سوخته در خود پيچيده و تخم‌هاي پخته‌ي پرندگان از پوست بيرون زده است، تن کوه سياه و درختان زغال شده‌اند.

اين تصوير غالب جنگل‌هاي تحت مديريت سازمان محيط زيست در فصل آتش و تا سال 1393 بود. آن‌گونه که مديرکل حفاظت و شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست که بالاترين مقام مسئول در حوزه پيشگيري و اطفاي حريق جنگل‌ها و مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست شمرده مي‌شود به خبرنگار مهر مي‌گويد، تنها در پارک ملي گلستان طي پنج سال قبل از 93 هر سال بيش از هزار هکتار آتش‌سوزي داشته‌ايم و در سال 1390 فقط در همين پارک ملي 3500 هکتار جنگل در آتش سوخته است.
علي تيموري تأکيد مي‌کند: با اقداماتي که انجام شده اين آمار اکنون کاهش جدي يافته و آمار 6700 هکتاري حريق جنگل‌هاي تحت مديريت سازمان محيط زيست سال 1393 به 3400 هکتار در سال 1394 و 2200 هکتار در سال 1395 رسيده است يعني سال 95 نسبت به سال 93 حدود 70 درصد ميزان آتش‌سوزي را در سطح مناطق حفاظت شده کاهش داديم. در سال 94 هم به همين صورت حدوداً پنجاه درصد نسبت به سال 93 کاهش داشتيم.
با اين حال اين آمار تنها به مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست محدود مي‌شود و اين در حالي است که عمده مناطق جنگلي و مرتعي تحت مديريت سازمان جنگل‌ها هستند. آن‌گونه که رئيس اين سازمان و معاون وزير کشاورزي اعلام مي‌کند: سالانه 15 تا 16 هزار هکتار از منابع طبيعي کشور دچار آتش‌سوزي مي‌شوند.

خداکرم جلالي با اعلام اينکه به طور ميانگين سالانه 320 ميليارد تومان خسارت مستقيم زيست‌محيطي ناشي از آتش‌سوزي در کشور رخ مي‌دهد تصريح مي‌کند: البته اين تنها آماري کلي است. سال گذشته در استان فارس در 3 روز آتش 968 هکتار جنگل دچار آتش‌سوزي شد اما هنوز برآورد دقيقي از ميزان خسارت وارد شده انجام نشده است. بسياري از آتش‌سوزي‌هاي کشور در مناطق صعب‌العبور صورت مي‌گيرد که براي مقابله با آن نيازمند واکنش سريع هستيم که اين امر از طريق ناوگان اطفاء حريق هوايي و بالگرد انجام مي‌شود. هر استان دست کم يک بالگرد نياز دارد و 32 بالگرد به صورت آماده به کار خواهيم داشت که در مواقع لزوم به ساير استان‌ها نيز کمک مي‌کنند.

همه راه‌ها براي کاهش آتش‌سوزي
مديرکل حفاظت و شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست درباره برنامه‌هاي اين سازمان براي کاهش حريق جنگل‌ها توضيح مي‌دهد: در سال 96 هم مثل دو سال پيش از آن براي پيشگيري از حريق و نهايتاً اطفاء حريق در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت ميحط زيست برنامه‌هايي را در دستور کار داريم.
تيموري تشريح مي‌کند: ستاد واکنش سريع را در اداره کل حفاظت و مديريت شکار و صيد فعال کرديم و تشکيل ستاد واکنش سريع اطفاء حريق در سطح استانها را هم با بخش‌نامه‌هايي از طرف سازمان به استان‌ها ابلاغ کرديم. دستورالعملي هم تهيه کرديم به نام دستورالعمل ستاد واکنش سريع اطفاء حريق که شيوه گردش کار طي آن به استان‌ها اعلام شده است. بخشنامه‌اي را هم براي استانداران فرستاديم.
وي در پاسخ به اينکه آيا مانورهاي آتش سال‌هاي گذشته امسال هم انجام مي‌شود، مي‌گويد: در چهار استان مانور اطفاي حريق را با کمک استان‌هاي همجوار اجرا خواهيم کرد که با در نظر داشتن درگيري استان‌هاي همجوار جمعا به 16 استان خواهد رسيد. همچنين براي آمادگي نيروهاي يگان حفاظت سازمان و نيروهاي اجرايي و نيروهاي مردمي و سمن‌ها و همچنين دستگاه‌هايي که به نحوي مرتبط هستند امکانات و تجهيزات را فراهم کرده‌ايم و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و اداره کل منابع طبيعي استان‌ها و هلال احمر و پليس راهور و دستگاه‌هاي ديگري به نوعي در اين کار مشارکت مي‌کنند.

او درباره افزايش امکانات اطفاي حريق نيز توضيح مي‌دهد: امسال با توجه به تفاهم‌نامه‌هايي که با سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع و بانک کوثر منعقد کرده‌ايم تا بتوانيم تجهيزات انفرادي اطفاي حريق را براي يگان حفاظت محيط زيست در سطح کشور افزايش دهيم و بتوانيم تجهيزات جديد و مناسبي از وزارت دفاع تهيه کنيم و در اختيار نيروهاي خودمان در استان‌ها قرار دهيم.
طرح جامع مديريت و شيوه اطفاي حريق هنوز نهايي نشده است
از مهم‌ترين اقدامات انجام شده‌ي ديگر آن است که اداره کل محيط زيست هر استان نقاط حساس و مناطقي که سال‌هاي گذشته دچار آسيب شده‌ را شناسايي کرده و دستگاه‌هاي مرتبط را نسبت به اين نقاط، حساس کرده است تا هماهنگي بيشتري داشته باشند.
تيموري اضافه مي‌کند: سال گذشته طرح جامع حفاظت و ساماندهي مناطق را تدوين کرديم که در اين طرح بحث آتش سوزي هم ديده شده و تدوين طرح جامع مديريت و شيوه اطفاي حريق در سطح عرصه‌هاي طبيعي کشور هم ذيل آن است. اميدواريم با سازمان برنامه بودجه بتوانيم اين طرح را نهايي کنيم.
وي تأکيد مي‌کند: تلاش ما بيشتر آن است که بتوانيم پيشگيري کنيم و جوامع محلي را آموزش بدهيم و تاکيدمان بر جوامع محلي است که در کنار مناطق حفاظت شده ما سکونت دارند. همچنين تلاش مي‌کنيم تشکل‌هاي محيط زيست را در سطح استان‌ها براي پيشگيري از آتش سوزي فعال بکنيم. در پارک‌هاي ملي مثل پارک ملي گلستان که زمينه‌اي براي آتش سوزي در سال‌هاي گذشته هم بوده اميدواريم پيشگيري کنيم و براي اين کار چادرهاي سيار را در اين پارک‌هاي مهم برپا مي‌کنيم که اين فعاليت سال گذشته هم انجام شد. همچنين گشت‌هاي سيار در نقاط بحران‌خيزي که آتش‌سوزي اتفاق افتاده گشت روزانه خواهند داشت.

مديرکل حفاظت و شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست با تأکيد بر اينکه 95 درصد آتش سوزي‌هايي که در مناطق حفاظت شده رخ مي‌دهند بر اثر عوامل انساني است مي‌گويد: بايد گردشگراني که در منطقه هستند آموزش بدهيم و آن‌ها را در نقاط خاصي که آسيب کمتري به لحاظ آتش سوزي محتمل است مستقر کنيم تا هر جايي ننشينند و هر اقدامي نکنند که خداي نکرده منجر به آتش سوزي شود.
وي در پاسخ به اينکه آيا سرانجام امکان استفاده از بالگرد و حسگرهاي مخصوي آتش براي محيط زيست و اطفاي حريق جنگل‌ها فراهم شده يا نه مي‌گويد: سال گذشته از سنسورها در استان ايلام و استان گلستان به طور پايلوت استفاده کرديم و امسال هم برنامه‌ريزي کرده‌ايم که در سطح وسيع‌تري استفاده کنيم. در سال 95 حدوداً 15 ساعت در استان کرمانشاه، آذربايجان شرقي و فارس از بالگرد استفاده کرديم. امسال هم پيگيري مي‌کنيم که بتوانيم از بالگرد در استان‌هاي ديگر براي هليبرد نيروها و اطفاي حريق استفاده کنيم ولي تأکيد اصلي ما بيشتر بر آموزش جوامع محلي، ساماندهي نيروها و تشکل‌هاي محيط زيست، تجهيز محيط‌بان‌ها به تجهيزات انفرادي، شناسايي نقاط حريق، گشت سيار در منطقه و ساماندهي گردشگران خواهد بود.
تيموري در پايان در پاسخ به اينکه آيا قانون برخوردي با آتش‌افروزان در مناطق محيط زيست داشته يا نه، تأکيد مي‌کند: قانون براي متخلفان حبس و جريمه در نظر گرفته است. در استان فارس و ايلام مواردي داشته‌ايم که متخلف شناسايي شده و پرونده قضايي براي جريمه و حبس ارجاع شده است.

اکنون بايد ديد اين کاهش هر ساله آمار آتش‌سوزي در مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست، حمايت سازمان برنامه و بودجه و البته دستگاه قضايي را به دنبال خواهد داشت يا در سال 1396 هم بار ديگر بايد به تماشاي پرنده‌ها و حيواناتي نشست که با تن سوخته در آتش خود، به جاي بذر گياهان و درختان، حريق را در جنگل جا به جا مي‌کنند؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۷۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود

همزمان با افتتاح پایگاه اطفاء حریق جنوب کشور در عرصه‌های جنگلی شهرستان مرودشت، مانور بزرگ اطفای حریق در بخش کامفیروز جنوبی این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و با همراهی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی برگزار شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در این رزمایش گفت: با توجه به احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و از بین رفتن پوشش گیاهی در این عرصه‌ها ایجاد پایگاه‌های اطفاء حریق و تجهیز آنها در مناطق بحرانی امری ضروری است.

علی ملکی آهنگران با اشاره به وجود سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سریع پیشگیری از حریق با استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی جهت مقابله با حریق‌های احتمالی گفت: با این اقدام اطلاعات مهمی برای هشدار‌های زودهنگام آتش‌سوزی در دسترس قرار گرفته و از بروز بحران در سطح وسیع‌تر این عرصه‌ها جلوگیری خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای رزمایش اطفای حریق در تمام عرصه‌های جنگلی و نقاط بحرانی کشور تصریح کرد: اجرای این رزمایش به‌زودی و در همه استان‌ها برگزار خواهد شد.

او اظهار کرد: این مانور عملیاتی با هدف دسترسی سریع به تجهیزات و کارآمدی امکانات و ابزار اطفای حریق، افزایش توان نیرو‌های امدادی و عملیاتی برای مقابله با مخاطرات احتمالی در عرصه‌های طبیعی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های امدادی و مردمی در زمان حریق، شناسایی نقاط ضعف، قوت، بررسی کمبود‌ها و کاستی‌ها، ابزارآلات و نیرو‌های مورد نیاز، رفع عیوب و موانع اداری پیش از وقوع آتش‌سوزی به اجرا گذاشته شد.

فرماندار شهرستان مرودشت نیز در این مراسم با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر صیانت از منابع طبیعی و ارزش والای این منابع خدادادی گفت: در این راستا همه ما مسئول هستیم چراکه شهیدان زیادی با گذشتن از جان و مال و خانواده خود، دلسوزانه در راستای حفظ و صیانت از این ثروت خدادادی به شهادت رسیدند تا این عرصه‌ها از گزند نابودی در امان بماند.

اسماعیل خوشبخت افزود: با تدابیر به‌عمل آمده و هماهنگی و همکاری بین مجموعه منابع طبیعی و همراهی مردم امیدواریم شاهد هیچ آتش‌سوزی در این عرصه‌ها نباشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز هدف از برگزاری این رزمایش را آمادگی هرچه بیشتر نیرو‌های عملیاتی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌ها و نیز آمادگی اعضا ستاد مدیریت بحران در مواقع ضروری عنوان کرد و گفت: شرایط اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به گونه‌ای است که اگر در مراحل اولیه اطفا نشود باعث سرایت آتش به مراتع دیگر و حتی مناطق مسکونی شده که این موضوع خسارت‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

حجت مرادی در ادامه با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال وقوع حریق از مردم و طبیعت دوستان شهرستان خواست نسبت به پیشگیری از وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها حساسیت نشان داده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک به‌ویژه حریق در این عرصه‌ها مراتب را به شماره رایگان ۱۳۹ و یا ۱۵۰۴یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس هم با حضور در این مراسم گفت: اساسی‌ترین رسالت منابع طبیعی حفاظت از این عرصه‌هاست.

غلامرضا غلامی گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه منابع طبیعی در بین سایر ادارات استان داشتن صلاحیت حقوقی و قضایی ماموران یگان حفاظت این مجموعه است که بر اساس ماده ۵۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری ماموران منابع طبیعی در ردیف ضابط خاص دادگستری محسوب شده و هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی و منابع طبیعی اتفاق بیفتد می‌توانند با نظر دادستان آن را متوقف و نسبت به تشکیل پرونده و معرفی فرد خاطی اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود