Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو شبکه ملی محیط زیست کشور از صدور مجوز جهت فعالیت این شبکه ملی توسط وزارت کشور خبر داد و این مهم را گامی اساسی برای گسترش فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد کشور دانست.

سیاوش آقاخانی در گفت و گو با ایسنا افزود:سازمان‌های مردم نهاد در ابتدا با قرار گرفتن تعدادی داوطلب و دغدغه‌مند در بخش‌های مختلف کنار یکدیگر شکل می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مرور زمان این سازمان‌ها افزایش می‌یابند و در مراحل بعد به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. رقابت بعد از مدتی به مشارکت تبدیل می‌شود و این درک به وجود می‌آید که با هم‌افزایی و کارگروهی نتیجه مطلوب‌تری به دست می‌آید. در این زمان شبکه‌ها شکل می‌گیرند. بعد از تشکیل شبکه‌ها خانه‌ای مستقل برای آنها شکل می‌گیرد و پس از آن پیگیری موضوع به صورت ملی انجام می‌شود. این روند در حقیقت فرایند بلوغ در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد است.

وی در ادامه گفت: تشکیل شبکه در بخش زیست‌محیطی نشان از بلوغ سازمان‌های مردم نهاد در کشور دارد و می‌تواند شروع بسیار مطلوبی برای گسترش فعالیت این نهادهای مدنی باشد البته شبکه‌های سلامت و خیرین نیز در حال شکل‌گیری هستند.صدور مجوز رسمی برای تشکیل و فعالیت شبکه ملی محیط زیست یک گام موثر در گسترش فعالیت سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی کشور محسوب می‌شود. بر اساس این مجوز شبکه‌های استانی نیز می‌توانند به نمایندگی از شبکه ملی یا مستقل از شبکه ملی تشکیل شوند.

این عضو شبکه ملی محیط زیست کشور افزود: قبلا دولت اعتقادی به شبکه‌سازی نداشت و جمع‌بندی مشخصی در این رابطه در وزارت کشور انجام نشده بود. در این دولت جریان به نفع سازمان‌های مردم نهاد تغییر و نگاه به سمت ایجاد شبکه سوق یافت و حتی برای این منظور ظرفیت‌سازی نیز شد. پس از آن وزارت کشور دوره‌های آموزشی با سرفصل‌های مفاهیم شبکه‌سازی، کار مشارکتی و هم‌افزایی برای سازمان‌های مردم نهاد را برگزار کرد تا سازمان‌های مردم نهاد برای تشکیل شبکه‌ها توانمند شوند.

آقاخانی در پاسخ به این پرسش که شبکه‌سازی چه تاثیری بر فعالیت‌های داوطلبانه دارد،گفت:کار داوطلبانه قطعا برگرفته از عشق و علاقه افراد به بهبود شرایط زندگی و رفع خلاء‌هاست و این علاقه بر اساس دغدغه‌های فردی در بخش‌های مختلف محیط زیست، اجتماعی، اقتصادی و... نمود پیدا می‌کند. امروز افراد داوطلب در محلی برای سازمان‌های مردم نهاد جمع می‌شوند و به فعالیت‌های داوطلبانه می‌پردازند.

وی افزود: بسیاری از این فعالیت‌های داوطلبانه در بخش‌های مختلف مانند محیط زیست با موازی‌کاری و دوباره‌کاری مواجه می‌شود و این مسئله ناشی از بی خبری سازمان‌های مردم نهاد از فعالیت یکدیگر است. یکی از مهمترین مزایای تشکیل شبکه به صورت استانی و ملی، اطلاع افراد داوطلب از فعالیت دیگر سازمان‌های مردم نهاد است که این موضوع از تکرار فعالیت‌ها جلوگیری می‌کند و به این ترتیب سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند و توان داوطلبان برای انجام کاری تکراری هدر نرود.

این عضو شبکه ملی محیط زیست کشوردرباره علت مخالفت دولت با راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: نگاه‌های درستی در این خصوص وجود نداشت و گمان می‌شد که تشکیل شبکه می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد و باعث بروز اختلاف شود و در کل دلایل بسیاری برای ممانعت از شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد مطرح می‌شد. به مرور زمان رشد اجتماعی در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد اتفاق افتاد و فعالیت سمن‌ها به لحاظ کیفی و کمی افزایش یافت و خودمدیریتی در بخش سازمان‌های مردم نهاد را شاهد بودیم. در این زمان دیدگاه قبلی کمرنگ شد و نیاز به شبکه‌سازی در بخش سازمان‌های مردم نهاد در دولت کنونی مورد توجه قرار گرفت. در حقیقت دولت به این نتیجه رسید که شبکه‌سازی می‌تواند مانع یک سری تندروی‌های سازمان‌های مردم نهاد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل شبکه اهرم بازدارنده‌ برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد نیست،اظهارکرد: هیچ اهرم بازدارنده‌ای برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد از طریق تشکیل شبکه ایجاد نمی‌شود. با تشکیل شبکه در واقع سازمان‌های مردم نهاد فعال در یک بخش به عنوان نمونه محیط زیست کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در واقع یک خرد جمعی به وجود می‌آید و این خرد جمعی مانع یک سری تندروی‌هاست که نه تنها سودی برای جامعه ندارد بلکه مانع بسیاری از فعالیت‌های مثبت و اثرگذار نیز می‌شود. به این ترتیب اتخاذ تصمیم‌های احساسی و بی‌اثر در حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و با تکیه بر خرد جمعی، تندروی و کندروی سازمان‌های مردم نهاد تعدیل می‌شود.

آقاخانی با بیان اینکه بخش محیط زیست برای شبکه‌سازی پیشرو بوده است،گفت: سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی که پیش از صدور مجوز رسمی وزارت کشور تشکیل شده بودند و با این مجوز رسمیت یافته‌اند بعد از این گام مهم، به مرحله احساس نیاز پیگیری تخصصی مسائل رسیده‌اند. این سازمان‌ها برای پاسخ به این نیاز، ذیل شبکه محیط زیست، دبیرخانه‌های تخصصی تشکیل داده‌اند و به این ترتیب به عنوان نمونه موضوع تالاب‌ها به صورت تخصصی در دبیرخانه مورد نظر پیگیری می‌شود.

وی افزود:سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی به طور معمول در خصوص تمامی مسائل زیست‌محیطی اظهار نظر می‌کنند و اغلب این اظهار نظرها احساسی و فاقد نگاه تخصصی است و این موضوع باعث می‌شود. فعالیت سازمان‌های مردم نهاد پراکنده و اثرگذاری کمتری داشته باشد. با تشکیل دبیرخانه‌های تخصصی ذیل شبکه محیط زیست، مباحث به صورت تخصصی و منسجم‌تر پیگیری می‌شود از طرفی کار و فعالیت سمن‌ها تقسیم‌بندی می‌شود و شاهد اثرگذاری بیشتری از این نهادهای مدنی خواهیم بود.

این عضو شبکه ملی محیط زیست کشور در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه‌سازی، زمینه‌سازی برای دولتی شدن سازمان‌های مردم نهاد است،گفت: در ابتدا باید دولتی شدن معنا شود. اینکه فعالیت در چارچوب قوانین انجام شود، قطعا به معنای دولتی شدن نیست و اینکه تصور شود تعدادی از افراد بدون قانون و چارچوب کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند نمی‌تواند معنای درستی از کار داوطلبانه باشد. یکی از ملزومات و نیازهای کارگروهی موفق برخورداری از قانون و ضابطه مشخص است که بر این اساس داوطلب بداند چه اقداماتی باید انجام دهد ولی متاسفانه برخی افراد تدوین این قوانین و چارچوب‌ها را زمینه‌ساز دولتی شدن تلقی می‌کنند و متاسفانه این طرز فکر یک آسیب برای فعالیت داوطلبانه است.

وی افزود: تعیین چارچوب برای کار داوطلبانه که برای دوام و گسترش کار گروهی انجام می‌شود به معنای دولتی بودن و وجود قوانین دست‌وپاگیر نیست و در حقیقت استفاده از ادبیاتی است که فعالیت ما را منسجم‌تر می‌کند. تصور کنید همایش یا کار گروهی در حال اجراست، در صورتی که یک داوطلب نداند چه وظیفه‌ای به عهده دارد قطعا توقعاتی خارج از توان مجموعه ایجاد می‌شود و از طرفی این فعالیت اثرگذاری لازم را نمی‌تواند داشته باشد.کارگروهی سازمان‌های مردم نهاد در بخش‌های مختلف نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت وجود برنامه مشخص و چارچوبی که این نهادها بتوانند با سلیقه و نظرهای مختلف در قالب یک شبکه یا همان گروه با یکدیگر کار کنند، قطعا تحقق اهداف داوطلبانه را شاهد خواهیم بود.

آقاخانی درباره آسیب‌هایی که متوجه فعالیت شبکه‌هاست،گفت: نگاه از بالا به پایین بزرگ‌ترین آسیب برای شبکه‌هاست. اینکه تصور شود ساختار بزرگ‌تر می‌تواند ساختار کوچک‌تر را حذف کند، موضوعی است که پرهیز از آن باید در ساختار شبکه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و از آن اجتناب شود چراکه تهدیدی برای انسجام شبکه‌ها محسوب می‌شود. در ساختار شبکه‌سازی هدف، قرار گرفتن توان سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار یکدیگر است، اما قرار نیست تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد یک بخش، افکار مشابهی داشته باشند. از طرفی برخی سازمان‌های مردم نهاد که نمی‌توانند کار گروهی انجام دهند می‌توانند از این ساختار فاصله بگیرند و به صورت انفرادی کار کنند.

وی تاکید کرد: نگاه موجود به ساختار شبکه باید اصلاح شود و سازمان‌های مردم‌نهاد برای انجام فعالیت‌های گروهی نیاز است که به این باور برسند که اساسنامه برای ساختار شبکه یک مانع نیست بلکه می تواند به انسجام فعالیت‌ها کمک کند.

این عضو شبکه ملی محیط زیست کشور در پاسخ به این پرسش که آیا تجربه‌های جهانی در خصوص شبکه‌سازی وجود دارد،گفت:ایران در بحث شبکه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد در منطقه جنوب غرب آسیا حرف اول را می‌زند. فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در کشورهای این منطقه در حد مطلوبی نیست. به عنوان نمونه عربستان سمن‌های واقعی ندارد و تنها تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی در این کشور شعبه ایجاد کرده‌اند و در کل سازمان مردم‌نهاد مستقل که در مواردی مانند پیگیری امور حقوق بشر و مسائل زیست محیطی در این کشور فعالیت داشته باشد، وجود ندارد و عراق و سایر کشورهای منطقه نیز تقریبا وضعیتی مشابه دارند بنابراین نمی‌توان انتظار تشکیل شبکه را در این کشورها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ترکیه وضعیت مناسب‌تری در زمینه سمن‌ها دارد،اظهارکرد: در این کشور نیز شبکه‌هایی از جمله شبکه محیط زیست شکل گرفته است. رایزنی‌هایی نیز برای ایجاد زمینه برگزاری نشست شبکه ملی محیط زیست با شبکه محیط زیست ترکیه در اجلاس تیرماه انجام شده است و این اقدام می‌تواند به تعامل زیست محیطی در عرصه‌های بین‌المللی و رفع چالش‌هایی مانند تامین حق‌آبه برخی تالاب‌ها و رودخانه‌ها کمک کند.

آقاخانی اضافه کرد: کشورهای اروپایی و آمریکایی از مرزهای شبکه عبور کرده‌اند. در این کشورها بعد از تشکیل سازمان‌های مردم نهاد و شبکه‌ها، حزب تشکیل شده که فراتر از ساختار شبکه‌ای است. نمونه این موضوع حزب سبز آلمان است. در این مورد یک مجموعه از داوطلبان کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و طبق برنامه‌ریزی به کرسی‌های پارلمان دست می‌یابند. این حزب امروز به اتحادیه اروپا نیز راه یافته و فعالیت خود را بسیار گسترده کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که ایا این موضوع باعث دور شدن سازمان‌های مردم نهاد از ماهیت و هدف اصلی خود نمی‌شود،گفت: این موضوع به تعریف مفهوم سیاست بستگی دارد. سیاست به دو بخش سیاسی‌کاری و سیاست‌گذاری تقسیم می‌شود. متاسفانه در ایران ما با سیاسی‌کاری گروه‌ها مواجه هستیم و افراد برای تصاحب کرسی‌های قدرت با یکدیگر مبارزه می‌کنند؛ در صورتی که در کشورهای پیشرفته حزب‌ها اهداف و برنامه مشخص دارند و طبق این برنامه‌ها حرکت می‌کنند و کرسی‌ها را به دست می‌آورند. به عنوان نمونه یک حزب زیست محیطی که پیشینه آن سازمان‌های مردم نهاد است، برنامه مشخصی در راستای خدمت به جامعه و رفع نواقص موجود یا بهبود شرایط ارائه می‌دهد، کرسی را به دست می‌آورد و پس از آن جامعه مدنی طبق همان برنامه‌ها و چارچوب‌ها مطالبه خود را مطرح می‌کند و حزب موظف به پاسخگویی است، در حقیقت در این روند سیاست‌گذاری انجام می‌شود نه سیاسی‌کاری.

آقاخانی در پایان اظهارکرد: کشور ما هنوز در مرحله شبکه‌سازی قرار دارد و در این مرحله نیز نوپا است. برای جداسازی مفهوم سیاسی‌کاری و سیاست‌گذاری باید فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود و این مهم نیازمند بلوغ فکری است که باید جامعه، مسئولان و فعالان مدنی به آن دست یابند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان

 اقبال حمیدی در آخرین روز از هفته زمین پاک در نشستی تخصصی با شهردار سنندج و مدیرکل امور شهری استانداری کردستان بیان کرد: تفکیک از مبدا زباله باید در اولویت مدیریت پسماند شهرداری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: بحث تفکیک زباله جزو مطالبات اصلی ما است که اگر این مسئله صورت نگیرد تعداد سگ‌های ولگرد نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در شهر‌های کردستان بحث تفکیک از مبدا زباله نهادینه نشده است و زباله‌تر و خشک با یکدیگر دفع شده است که موجب ایجاد مشکلاتی همچون افزایش بیماری‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: سایر استان‌های کشور به این مسئله پرداختند و جلوتر از ما هستند و کمتر درگیر مشکلات زیست‌محیطی می‌شوند.

حمیدی تاکید کرد: لازم است که شهرداری سنندج هرچه سریع‌تر نسبت به تفکیک از مبدا زباله اقدام کنند و برای آن برنامه داشته باشند.

شهردار سنندج نیز در این نشست با ارائه آمار و عملکرد کاری شهرداری در این مدت؛ خاطرنشان کرد: امور زیست محیطی شهری از اولویت کاری ماست.

انور رشیدی گفت: گسترش فضای سبز، پویش سنندج سبز، غرض ۴۰ هزار اصله نهال در نقاط مختلف شهر در سال ۱۴۰۲ و ایجاد زیر ساخت‌های زیست محیطی از مهمترین برنامه‌های شهرداری سنندج بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان