Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- اخبار جعلي منجر به بحراني واقعي در منطقه خليج فارس شده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، المانيتور در گزارشي با اشاره به موضوع هک شدن پايگاه اينترنتي خبرگزاري قطر و انتشار سخنان منسوب به امير قطر نوشت: «اخبار جعلي» بحراني واقعي را در منطقه خليج (فارس) به وجود آورده است که ممکن است در نهايت منجر به اعمال فشار واشنگتن براي تغيير سياست خارجي دوحه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين پايگاه اينترنتي آمريکايي در گزارشي به قلم جورجيو کافييِرو نوشت: در چند روز گذشته، جو پرتنشي بر شوراي همکاري خليج (فارس) حاکم بوده است. خبرگزاري قطر اظهارات جنجال برانگيزي درباره دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا، ايران، اسرائيل و حماس را به شيخ تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر، نسبت داد. اين خبرگزاري همچنين در پيام توييتري به نقل از شيخ محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزير امور خارجه قطر، از تصميم دوحه به خارج کردن سفراي خود از مصر و بسياري از کشورهاي شوراي همکاري خليج (فارس) خبر داد.
اظهارات جنجالي گزارش شده در خبرگزاري رسمي قطر و بعد از آن اعلام هک شدن اين خبرگزاري، تنش عميق بين اعضاي شوراي همکاري خليج (فارس) را نمايان کرد. در واکنش به اين اقدام قطر، کشورهاي بحرين، مصر، عربستان سعودي و امارات عربي متحده مبادرت به مسدودکردن خبرگزاري الجزيره و ساير شبکه هاي قطري و پايگاه هاي رسانه اي اين کشور کردند.
روزنامه سعودي عکاظ نيز دوحه را به دروغ گفتن به شوراي همکاري خليج (فارس) و جانبداري از دشمنان متهم کرد. مقامات قطر بلافاصله اين اظهارات منتسب به امير خود را تکذيب کردند. آنها اعلام کردند که يک منبع نامشخص خبرگزاري قطر را هک و اقدام به انتشار اين اظهارات جعلي کرده است. مقامات قطر قول دادند به اين موضوع رسيدگي و افراد مسئول را محاکمه کنند. با اين حال، رسانه هاي سعودي و اماراتي در شب 23 ماه مه (دوم خرداد) اين «اخبار جعلي» را منتشر کردند و باعث شدند بسياري از مردم قطر باور کنند که يک کودتاي هماهنگ شده خارجي در دوحه در حال جريان بوده است.
اين ماجرا پس از سفر ترامپ به عربستان سعودي و سخنراني وي مقابل دهها تن از رهبران مسلمان در نشست سران کشورهاي اسلامي-عربي و آمريکا در رياض رخ داد. اين مسئله همچنين خشم فزاينده اي را در ابوظبي، قاهره و رياض در خصوص پوشش هاي خبري الجزيره از درگيري ها در ليبي و يمن به همراه داشته است. اگرچه ترامپ از قطر - ميزبان مقر فرماندهي مرکزي آمريکا (سنت‌کام) در پايگاه هوايي العديد - به عنوان يک «شريک راهبردي» در مبارزه عليه تروريسم ياد کرد و اين کشور را ستود، برخي کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج (فارس)، مصر و اشخاص با نفوذي در واشنگتن، دوران رياست جمهوري ترامپ را به عنوان يک فرصت طلايي براي تغيير در روابط واشنگتن با قطر مي دانند. به گفته اين افراد بانفوذ و شخصيتهاي برجسته، اگر کشور قطر خواهان حفظ روابط خوب با واشنگتن است، دولت (ترامپ) بايد به دوحه بگويد که روزهاي حمايت از جنبش هاي اسلام گرا و ميزباني شخصيتهاي اخوان المسلمين به پايان رسيده است.
رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريکا، در کنفرانسي که 23 مه (دوم خرداد 1396) از سوي «بنياد دفاع از دموکراسي» در واشنگتن برگزار شد، به دولت ترامپ توصيه کرد که به قطر خاطرنشان کند اگر اين کشور به حمايت از تروريسم ادامه دهد، آمريکا مي تواند جايگزيني براي پايگاه العديد در هرکجاي ديگر در شوراي همکاري خليج (فارس) ايجاد کند.
اد رويس، سناتور جمهوريخواه ايالت کاليفرنيا، نيز اعلام کرد که قطر بايد هرچه سريعتر رفتار خود را تغيير دهد. اوايل اين ماه، جان هانا، عضو ارشد بنياد دفاع از دموکراسي- که در تيم امنيت ملي ديک چني، معاون رئيس جمهور اسبق آمريکا، خدمت کرده بود- نيز گفته بود دوحه از « افراطي ترين، خطرناک ترين و بي ثبات کننده ترين نيروها در منطقه» حمايت و پشتيباني مي کند. دنيس راس، سفير سابق آمريکا، نيز به تازگي در مطلبي در اين باره نوشت که قطر قطعا در زمينه مبارزه با تروريسم متحد آمريکا نيست.
وي تاکيد کرد: «تا زماني که دوحه به يک شريک واقعي - و نه طرف کمک کننده به تهديدهايي که ما نياز به مقابله با آن داريم- تبديل شود، واشنگتن بايد قصد خود را براي قطر روشن و شفاف کند که مقر فرماندهي مرکزي خود (سنت کام) در اين کشور را به جاي ديگري منتقل خواهد کرد.»
يکي از شخصيتهاي قطري که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با المانيتور گفت، آنهايي که در واشنگتن به دنبال ضربه زدن به قطر هستند، در حال همکاري با آندسته از افرادي هستند که در پشت عمليات هک اين هفته بوده اند.
شيخ سيف آل ثاني، مدير اداره ارتباطات دولت قطر، در 21 مه (31 ارديبهشت) ادعا کرد که قطر قرباني «جو سازي» شده است و تاکيد کرد همه ادعاهاي مربوط به حمايت قطر از تروريسم کاملا نادرست است. طبق بيانيه دولت قطر، انتشار چنين اخباري به محض ورود ترامپ به عربستان سعودي، با هدف آسيب زدن به منافع قطر صورت گرفته است.
وي گفت: «در واقع، همانطور که نويسندگان اين مقالات مي دانند، دولت قطر - مانند همه همسايگان خود در خاورميانه (غرب آسيا)-هدف حمله اين گروه هاي تروريستي است.» پايگاه اينترنتي عرب نيوز در 18 مه (28 ارديبهشت) با وزير خارجه قطر مصاحبه اي انجام داد. وي در اين مصاحبه تاکيد کرد که قطر از اخوان المسلمين حمايت نمي کند اما در عين حال هنوز به اخوان المسلمين برچسب گروه تروريستي نمي زند چراکه اين جنبش هيچ تهديدي براي امنيت قطر نبوده است. آل ثاني همچنين از ميزباني دوحه از شخصيتهاي برجسته اخوان المسلمين به عنوان «مخالفان سياسي» دفاع و خاطرنشان کرد که قطر اين افراد را از استفاده از خاک اين کشور به عنوان «سکويي براي سوء استفاده يا حمله ضد کشورهاي متبوع خود» منع کرده است.
وزير خارجه قطر همچنين درباره يوسف القرضاوي، روحاني جنجالي اخوان المسلمين متولد مصر که سالهاي زيادي است در قطر اقامت دارد، گفت چون او (قرضاوي) يک شهروند قطري و فردي مسن است، دوحه نمي تواند به او بگويد که قطر را ترک کند. شيخ تميم از سال 2013 (1392 هجري شمسي) که قدرت را به ‌جاي پدرش در قطر به ‌دست گرفت، گام هاي بزرگي براي تضمين جايگاه مناسب قطر در شوراي همکاري خليج (فارس) برداشته است.
شيخ تميم با عزم راسخ و مصمم به جلوگيري از تکرار بحران ديپلماتيک سال 2014 - که در آن، ابوظبي، منامه و رياض به منظور مجازات قطر به علت حمايت از اخوان المسلمين، به مدت هشت ماه سفراي خود را از دوحه فرا خواندند- سياست خارجي کشورش را کاملا همتراز با عربستان سعودي در قبال عراق، سوريه و يمن تنظيم کرده است. با اين حال هنوز چنين تنش هايي به خصوص با امارات عربي از بين نرفته است و اين چشم انداز که قطر در شوراي همکاري خليج (فارس) منزوي شود، دوباره وجود دارد و واقعي است.
هنوز مشخص نيست ترامپ چه موضعي در قبال قطر خواهد داشت و دولت او چگونه به روابط دوحه با حماس و ساير سازمان هاي اسلامي مي نگرد. رفتار دولت آمريکا تاکنون منتقل کننده پيام هاي گرمي به قطر بوده است. جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا، ماه گذشته به دوحه سفر کرد تا بر تعهد واشنگتن به تقويت روابط آمريکا و قطر تاکيد کند. وزير امور خارجه قطر نيز در 8 مه (18 ارديبهشت) با رکس تيلرسون، همتاي آمريکايي خود، در واشنگتن ملاقات کرد تا درباره تقويت روابط دو جانبه و امنيت منطقه بحث و رايزني کنند.
ترامپ نيز در زماني که در رياض بود، با امير قطر ديدار کرد و گفت: «ما اکنون دوستاني ديرينه هستيم و واشنگتن قصد دارد مقادير زيادي از تجهيزات نظامي خود را به دوحه بفروشد.» سازمان سرمايه گذاري قطر نيز به تازگي سرمايه گذاري هاي عظيمي در سراسر آمريکا انجام داده است. درحالي که ترامپ به دنبال درآمد ارزي و مبادلات خارجي بيشتر براي ايجاد شغل در داخل آمريکا است، قطر برعکس، در موقعيتي است که از ثروت خود در جهت حمايت از جاه طلبي هاي رئيس جمهور آمريکا و شعارهاي وي مبني بر «بازگردادندن عظمت آمريکا» استفاده مي کند. در نهايت، سرمايه گذاري اين سازمان قطري در آمريکا و معاملات تسليحاتي پر سود در آينده ممکن است به منزله بيمه نامه هايي براي روابط آمريکا و قطر در برابر برنامه هايي باشند که با هدف ضديت با قطر تنظيم مي شوند. اگرچه ترامپ قطر را به عنوان يکي از شرکاي راهبردي مهم آمريکا مورد تمجيد قرار داده است، برخي در واشنگتن و بعضي پايتخت هاي عربي بر اين باورند که دوحه از طريق تريبون هاي رسانه اي (عمدتا از طريق الجزيره) مانع تلاش هاي منطقه اي و بين المللي در مبارزه با تروريسم مي شود و به يک پناهگاه امن براي افراط گرايان در اين کشور تبديل شده است. در دوحه، نگراني هاي موجهي وجود دارد مبني بر اينکه اگر دولت جديد آمريکا نيز اينگونه برداشت کند که قطر با اسلام گراياني رابطه دارد که امنيت آمريکا را تهديد مي کنند، در اين صورت واشنگتن ملزم به فشار آوردن به اين پادشاهي عربي حاشيه خليج (فارس) با هدف تغيير سياست خارجي آن خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۸۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟

تازه‌ترین بسته کمک نظامی که آمریکا سرانجام تصویب شد اما این کمک ۶۱ میلیارد دلاری در مقایسه با نقشه‌ای که رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، قطره‌ای برابر دریاست!

به گزارش مشرق، کنگره آمریکا سرانجام بعد از بیش از ۶ ماه مناقشه حزبی بر سر تصویب بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین به توافق رسید؛ اما نقشه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، در مقایسه با این کمک، بسیار ناچیز است!

کی‌یف در حال مذاکره با دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بر سر توافق بلندمدتی است که واشنگتن را در تنگنای تامین تسلیحاتی و اقتصادی و حمایت سیاسی ۱۰ ساله از اوکراین قرار خواهد داد.

زلنسکی دیروز در نطق روزانه خود از این موضوع رونمایی کرد و گفت: چنین تعهداتی برای حصول اطمینان از اینکه اوکراین «کمک مورد نیاز برای ممانعت از پیشروی اخیر روسیه در میدان نبرد» را دریافت می‌کند، الزامی است.

زلنسکی افزود: در حال کار هستیم تا سطح تعهدات حمایتی را تا پایان امسال و همچنین تا ۱۰ سال آتی، روی کاغذ بیاوریم. این حمایت، کمک نظامی، مالی و سیاسی و همچنین مسائل مرتبط با تولید مشترک سلاح را در بر می‌گیرد.

اوکراین پیش از این، توافق امنیتی دوجانبه‌ای را با چندین کشور عضو ناتو از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه منعقد کرده است. زلنسکی مدعی شد که قصد دارد تا این توافق بلندمدت با واشنگتن، قوی‌ترین معاهده‌ای باشد که کی‌یف تاکنون با کشورهای غربی به امضا رسانده است.

با این حال، توافقنامه‌های دوجانبه اوکراین با کشورهای غربی تاکنون فاقد تعهدات دفاعی متقابل بوده است. در این توافق‌ها صرفاً وعده کمک بلندمدت آن هم در صورت حمله‌ای در آینده داده شده و معمولاً هم الزام‌آور نیست. به عنوان مثال، توافق با برلین با یک اخطار ۶ ماهه قابل فسخ است!

اما زلنسکی گفته است که می‌خواهد توافق دوجانبه با واشنگتن، شامل سطوح مشخصی از کمک باشد. وی دراین‌باره گفته است: این توافق باید به معنای واقعی کلمه، الگو و بازتاب قدرت رهبری آمریکا باشد.

قانونگذاران آمریکایی اوایل ماه جاری بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری دیگری را برای اوکراین به تصویب رساندند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درباره تعلل در تصویب این بسته گفته بودند که بایدن بدون هیچ راهبرد مشخصی برای پیروزی اوکراین یا صلح این کشور با روسیه، صرفاً به‌دنبال طولانی کردن خونریزی است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی