Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@08:20:54 GMT

مصرف میوه و سبزی‌ها موجب کاهش رشد کودکان می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۵۱۲۰۷

مصرف میوه و سبزی‌ها موجب کاهش رشد کودکان می‌شود

بوشهر - متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف میوه و سبزی‌ها موجب کاهش رشد کودکان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نجف پور بوشهری گفت: مصرف میوه‌ها با فیبر بالا و سبزی زیاد در سنین یک تا شش‌سالگی تا حدودی از میزان رشد کودکان کم کرده و برخلاف آن مصرف بیشتر پروتئین‌ها ازجمله گوشت قرمز و تخم‌مرغ باید در رژیم غذایی این گروه از کودکان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: گروه‌های سنی کودکان شامل صفرتا یک سال، یک تا شش سال (پیش مدرسه) و شش تا 12 سال (مرحله بلوغ) است و باید در رژیم غذایی آنان مواد مغذی خاصی گنجانده شود که از رژیم‌های غذایی بزرگ‌سالان متفاوت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه عادات تغذیه‌ای کودکان نقش زیادی در سلامت آنان ایفا می‌کند افزود: در گروه کودکان یک تا شش سال باید لبنیات پرچرب مانند ماست خامه‌ای، پنیر خامه‌ای و شیر پرچرب قرار گیرد که این عادات غذایی باید توسط والدین و سرپرستان کودکان در آنان نهادینه ‌شود.

عدس سبز برای رفع کم‌خونی مفید نیست

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برخلاف باور عموم که تصور می‌کنند عدس سبز به دلیل دارا بودن آهن برای کودکان مفید است این‌گونه نبوده زیرا دارای موادی به نام فیتات است که موجب پایین آمدن میزان روی در بدن و همچنین اختلال در جذب آهن می‌شود.

نجف پور بوشهری با اشاره به اینکه باورهای اشتباه تغذیه‌ای باعث کاهش میزان رشد کودک می‌شود افزود: کودکان در این سن کمترین میزان چربی را پیداکرده که باعث می‌شود والدین تصور کنند کودک آن‌ها دچار کاهش وزن شده که این کاملاً طبیعی است و پس از گذشتن از سن شش‌سالگی، کودک دوباره شروع به وزن‌گیری می‌کند.

مصرف پسته باعث بی‌اشتهایی در کودکان می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بسیاری از والدین به گمان اینکه مصرف پسته برای رفع کم‌خونی کودک مفید است مقدار زیادی پسته به کودک می‌دهند که نه‌تنها کمکی به تغذیه او نکرده بلکه باعث بی‌اشتهایی در آنان شده و نسبت به وعده غذایی اصلی بی‌میل می‌شود.

مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز برای کودکان توصیه می‌شود

نجف پور بوشهری تصریح کرد: عموم افراد تصور می‌کنند مصرف تخم‌مرغ در کودکان یک تا شش‌ساله باعث ایجاد کلسترول بالا در آنان می‌شود که این باور اشتباه بوده و این ماده غذایی کامل‌ترین منبع پروتئین است و مصرف یک عدد از آن به‌صورت روزانه برای کودکان توصیه می‌شود.

با تزیین غذای کودک او را به خوردن ترغیب کنید

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: دلیل گرایش کودکان به فست فودها شکل، بسته‌بندی و ظاهر زیبای آن است که می‌توان با تزیین غذای کودک او را به خوردن ترغیب کرد زیرا کودکان بیش از طعم و خاصیت غذا به شکل و ظاهر آن اهمیت می‌دهند.

وی تصریح کرد: توجه به رنگ اتاق کودک، رنگ میز و صندلی، محلی که کودک را ترغیب به غذا خوردن کند مانند پارک و ساحل، رنگ و شکل ظرف غذای کودک از دیگر راه‌های ترغیب آنان به غذا خوردن است.

کودکان میزان غذا را کم اما پیوسته می‌خورند

نجف پور بوشهری گفت: کودکان میزان غذای کمی می‌خورند اما باید دائم و پیوسته باشد به‌گونه‌ای که اگر کودکی پس از دو قاشق غذا از ادامه دادن امتناع می‌کند دیگر به اصرار به او غذا ندهید و اجازه دهید پس از بازی یا تماشای تلویزیون دوباره به سراغ غذای خود برود.

وی افزود: همچنین میان وعده‌ها باید غذاهای زودهضم و نشاسته‌ای مانند فرنی، نشاسته، حریره بادام و نیز غلات مانند سیب‌زمینی آب پز، کبابی، تنوری و یا ماست میوه‌ای باشد.

مصرف بستنی برای سلامت کودکان توصیه می‌شود

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: توصیه می‌شود مصرف بستنی در برنامه غذایی کودکان یک تا شش سال قرار گیرد اما نباید در زمان نامناسب و نزدیک به وعده اصلی به کودک داده شود، اما برای کودکانی که دچار کمبود وزن هستند مصرف بستنی بعد از وعده غذایی اصلی به افزایش وزن آنان کمک می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: میوه در کودکان یک تا شش سال حتماً باید به‌صورت کمپوت یا پخته‌شده مصرف شود زیرا میوه خام در این سنین باعث ایجاد مشکلات گوارشی، التهاب روده و معده می‌شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۱۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه

به گزارش خبرآنلاین، توت فرنگی می‌تواند به پیشگیری از زوال عقل و افسردگی برای افراد دارای اضافه وزن در میانسالی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه این میوه به مدت ۱۲ هفته همچنین باعث بهبود خلق و خو و کاهش مشکلات مربوط به حافظه و سلامت روان می‌شود.

به نوشته روزنامه سان، محققان امیدوارند یافته‌های آن‌ها بتواند به پیشگیری از زوال عقل کمک کند، در حال حاضر زوال عقل هیچ درمان قطعی ندارد و از هر ۱۱ نفر بالای ۶۵ سال در بریتانیا یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پروفسور رابرت کریکوریان، از دانشگاه سینسیناتی، در آمریکا، گفت : زوال عقل یک اصطلاح کلی است که شامل بسیاری از بیماری‌های مختلف است، که همه بدون شیوه درمان قطعی هستند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مشخص نیست که چه زمانی درمان مؤثر در دسترس خواهد بود یا اصلا آیا شیوه درمان خاص و مشخصی برای زوال عقل پیدا خواهد شد یا خیر. پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل از طریق انتخاب رژیم غذایی و سبک زندگی در حال حاضر بهترین رویکردی است که ما داریم.

پروفسور کریکوریان افزود: یافته‌های ما احتمالا می‌تواند به اثرات ضد التهابی آنتوسیانین‌های موجود در توت فرنگی نسبت داده شود. (آنتوسیانین ماده‌ای است که در پرتقال خونی، گیلاس، توت فرنگی و سایر خوراکی‌های قرمز و بنفش رنگ مانند چای ترش یافت می‌شود و ممکن است درکاهش میزان خطر ابتلا به عوارض قلبی و چاقی مفرط نقش داشته باشد).

او در ادامه در توضیح آزمایش اخیر گفت: ما می‌خواستیم این تحقیق را با یک جمعیت میانسال و دارای اضافه وزن انجام دهیم، زیرا زوال عقل وضعیتی است که تصور می‌شود در طی چند دهه ایجاد می‌شود. توت فرنگی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم مهم است، زیرا ۱۰۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C را در یک فنجان تامین می‌کند. این میوه همچنین حاوی مواد مغذی مفید برای قلب است. توت فرنگی همچنین در کاهش التهاب‌های مرتبط با اختلالات متابولیک (سوخت و ساز) مانند چاقی، پیش دیابت و دیابت نوع ۲ می‌تواند موثر باشد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902496

دیگر خبرها

  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید