Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اگر نگاهي به بخش وانت ها در بازار خودرو کشورمان داشته باشيد به سرعت در خواهيد يافت که شرايط اين بخش حتي از کلاس مربوط به خودروهاي سواري هم بدتر است.
تمام پارامتر هاي منفي نظير عدم تنوع، قيمت هاي گران، خودروهاي قديمي و کيفيت بسيار نازل در اين بخش گرد هم آمده اند تا مشتريان ايراني نيازمند وانت را براي انتخاب گزينه هاي بد از ميان ليستي از بدترين ها دچار سردرگمي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درواقع در رده وانت هاي ارزان قيمت مي توان گفت که جز وانت مزدا که نسبتا کيفيت و عملکرد خود را در طول دهه هاي گذشته حفظ کرده است، اثري از يک محصول قابل قبول ديده نمي شود.

گرچه وانت پيکان سرانجام از توليد خارج شد، اما آريسان با قابليت کم نظير نصف شدن از وسط جاي آن را گرفت، وانت زامياد نقش ترسناک ترين خودرو بازار را با جديت بازي مي کند و وانت پرايد هم مانند تندر 90 وانت، عملا با ساختار ديفرانسيل جلو براي حمل بارهاي سنگين ناکارآمد است.
اما داستان غم انگيز اين است که حتي در صورت رد شدن از مرز هاي 40، 50، 60 و حتي 70 ميليون تومان نيز نمي توانيد وانت هاي مناسب تري را در بازار پيدا کنيد و در نمونه هاي صفر کيلومتر جز خودروهاي چيني با مشکلات فني و کيفي، گزينه ديگري پيش رو نداريد.
البته اگر بدانيد که تويوتا هايلوکس به عنوان يکي از معمولي ترين وانت هاي جهان، بيش از 230 ميليون تومان در ايران قيمت دارد، اين شرايط چندان هم باعث تعجبتان نخواهد شد.

با اين حال مي توان گفت که بهمن موتور به عنوان يکي از مهمترين بازيگران بازار وانت در ايران طي چند سال اخير عملکردي بهتر از رقبا از خود به نمايش گذاشته است و ضمن ادامه دادن توليد وانت مزدا در شرايط سخت تحريم، حالا نيز تصميم گرفته تا با کشيدن دستي به سر و گوش مدل پر فروش کاپرا، گزينه اي قابل قبول را در رده وانت هاي 70 ميليوني ارائه دهد.
کاپرا 2 نسخه فيس ليفت شده کاپرا به حساب مي آيد ولي اين خودرو در واقع مدل گرند تايگر از کمپاني چيني ZX AUTO به حساب مي آيد. شرکتي که 18 سال قدمت دارد و از سال 1999 به توليد خودروهاي وانت و SUV هاي دو ديفرانسيل مي پردازد. از اين رو مي توان گفت که در ميان خودروسازان چيني، ZX AUTO يکي از معدود شرکت هايي است که توليد کننده تخصصي خودروهاي خارج از جاده اي به حساب مي آيد.
بهبود فني و ظاهري کاپرا 2
با نگاهي سريع و گذرا به کاپرا 2 در خواهيد يافت که مهندسان چيني با اعمال تغييراتي جزئي موفق شده اند تا به چهره نرم و نازک سري اوليه کاپرا کمي چاشني خشونت و مردانگي بيافزايند و با تغيير جلو پنجره، حذف گارد جلو و افزودن دي لايت به چراغ هاي جلو، حال و هواي متفاوتي را به بيننده القا کنند.
البته تغييرات ظاهري کاپرا 2 نسبت کاپرا 1 به نماي جلو محدود نمي شود و در پي افزوده شدن رکاب، افزايش فاصله محوري به 3.1 متر و اصلاحات جزئي ديگر، بدنه کاپرا 2 نسبت به کاپرا 1 متفاوت به نظر مي رسد.

در داخل کابين نيز تغييرات نسبتا زيادي اتفاق افتاده که از مهمترين آن ها مي توان به بهبود کيفيت تريم داخلي و طراحي مجدد برخي بخش ها اشاره کرد.
از ديدگاه فني، ظاهرا صفحه کلاچ که پاشنه آشيل نمونه هاي قديمي کاپرا بود با نمونه هاي قدرتمندتري جايگزين شده است، حجم رادياتور آب افزايش يافته و پروانه مکانيکي نيز جاي خود را به فن الکتريکي داده است تا از ميزان صداي توليدي و مصرف سوخت کاسته شود و توان مفيد پيشرانه نيز اندکي بهبود يابد.
به هرحال بهمن موتور قدرت رسمي کاپرا را با پيشرانه 2.4 ليتري ساخت ميتسوبيشي در حدود 124.7 اسب بخار اعلام مي کند که رقم چندان هيجان انگيزي در مقايسه با حجم پيشرانه نيست اما در عوض گشتاور 200 نيوتن متري در دور موتور مياني 2500 الي 3000 RPM قابل دسترس است که نکته مثبتي با توجه به کارايي خودرو محسوب مي شود.
وانت کاپرا مانند تمامي وانت هاي واقعي جهان، ساختاري ديفرانسيل عقب مبتني با شاسي نردباني مستقل دارد و از اين جهت با خودروهاي سواري يا کراس اوور ها متفاوت است.

با اين حال عملگر برقي براي انتقال نيروي موتور به چرخ هاي جلو نيز در نظر گرفته شده است و راننده مي توانند با چرخاندن يک سوئيچ در بخش مرکزي کنسول، حالت هاي دو ديفرانسيل سبک و سنگين را براي اين وانت انتخاب کند که در بعضي شرايط رانندگي کارساز به نظر مي رسد.
تجربه رانندگي با وانت کاپرا 2 فيس ليفت
اگر  تاکنون رانندگي يک وانت را بر عهده گرفته باشيد، احتمالا مي دانيد که حداقل نمونه هاي موجود در کشور نمي توانند در مقام مقايسه با خودروهاي سواري و کراس اوور ها چندان راحت يا جذاب ظاهر شوند.
خشکي فنربندي، ناپايداري در پيچ ها و سفت بودن فرمان از جمله مواردي است که پشت فرمان اکثر وانت هاي موجود در کشور قابل لمس است و معمولا به ساختار قديمي، شاسي مستقل و فنربندي شمش آن ها براي محور عقب مربوط مي شود.

اما در خصوص کاپرا 2 مي توان گفت که به سبب سليقه مهندسان چيني به طراحي جعبه فرمان هاي سبک، از سفتي فرمان تا حد زيادي کاسته شده است و شاهد فرماني نرم و نسبتا سبک هستيم که البته اين ويژگي مثبت به بهاي دقت نه چندان خوب فرمان تمام شده است.
ترمز ها نيز عملکرد چندان جالبي ندارند و حتي با وجود سبک بودن خودرو (فاقد بار) عملکرد سريعي از خود نشان نمي دهند، بروز پديده دايو (شيرجه زدن  دماغه خودرو و سبک شدن محور عقب) نيز کاملا ملموس است که احتمالا از بالانس اشتباه نيروي ترمز بين دو محور ناشي مي شود.

در عوض اين دو عيب، گشتاور پيشرانه در دور موتور مياني و ضرايب دنده قابل قبول به نظر مي رسند و توانايي آفرود نسبتا مناسبي را براي کاپرا 2 به ارمغان مي آورند، اين در حاليست که تايرهاي بارز اين مدل ممکن است عملکرد چندان جالبي براي آفرود نداشته باشند و امکان بهبود قابليت هاي حرکتي خارج از جاده اي با تعويض اين تايرها دور از ذهن به نظر نمي رسد.
البته صداي نفوذي به کابين چندان کم نيست و در دور موتور هاي بالا کاملا قابل توجه به نظر مي رسد، همچنين اين احساس وجود دارد که ضعف مجموعه کلاچ کاملا برطرف نشده و بايد از وارد کردن فشار زياد در گذر از موانع سخت پر شيب خود داري کرد.

قيمت و شرايط بازار
وانت کاپرا 2 (فيس ليفت) اين روزها با قيمتي در حدود 72 ميليون و 300 هزار تومان از سوي بهمن موتور عرضه مي شود و بدين تريتب جز وانت ريچ پارس خودرو که کپي بي کيفيت و بسيار ضعيف از روي وانت پيکاپ به حساب مي آيد رقيب مستقيم ديگري پيش روي خود ندارد.
به خصوص که فعاليت ديار خودرو نيز ظاهرا متوقف شده است و بنابراين خريد وانت وينگل بدون خدمات پس از فروش اشتباهي غير قابل جبران به نظر مي رسد.

با اين حساب مي توان گفت که با توجه به بهبود هاي کيفي اعمال شده از سوي بهمن موتور و سابقه فروش خوب سري اول کاپرا در بازار، موفقيت اين مدل در نسخه فيس ليفت شده (کاپرا 2) کاملا محتمل به نظر مي رسد.
همچنين بايد گفت که با توجه به مشخصات کلي کاپرا 2 مي تواند تا حدي جاي خالي يک وانت ظاهرا مُدرن و دو ديفرانسيل را در بازار پُر کند، هرچند اگر اهل استفاده هاي سنگين از خودرو خود هستيد بهتر است نيم نگاهي نيز به بازار نيسان پيکاپ هاي دست دوم داشته باشيد که بعضا در نسخه هاي کم کارکرد از ارزش خريد بالايي برخوردارند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۱۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

2 خودرو جدید کرمان موتور (+عکس )

به گزارش صدای ایران از عصر ایران کمپانی جی‌ای سی (JAC) که در ایران بیشتر آن را با نام جک می‌شناسند، سال هاست که در زمینه تولید خودرو‌های سواری و کار و تجاری فعالیت کرده و بیشتر محصولاتش نیز هم اکنون در بازار ایران حضور دارند. برای نمونه می‌توان به جک S ۵ اشاره کرد که پس شروع مونتاژش در کرمان موتور، موفق شد تا سهم زیادی از بازار کراس اوور‌ها را به خود اختصاص دهد. به بیانی دیگر می‌توان گفت که معروفیت برند جی‌ای سی در ایران با فروش بی نظیر S ۵ رقم خورد و این خودرو توانست دیدگاه مثبتی برای جک به وجود آورد.



جی‌ای سی در سال‌های اخیر علاوه بر تولید خودرو‌های متنوع، بر روی پیشرفت در زمینه خودروسازی مدرن نیز تمرکز کرده و همگام با دیگر شرکت‌های چینی، در دنیا به شهرتی نسبی رسیده است. حضور جی‌ای سی در نمایشگاه خودرو پکن که میزبان بزرگان صنعت خودروسازی دنیا نیز هست می‌تواند نشان دهنده جایگاه این کمپانی باشد.

در سال‌های اخیر اضافه شدن قوای محرکه الکتریکی به خودرو‌ها بسیار مرسوم شده و به همین دلیل اکثر خودروسازان حاضر در اتو اکسپو چین، اتوموبیل‌های تمام برقی و یا هیبریدی خود را به نمایش درآوردند. با توجه به چنین موضوعی، جی‌ای سی نیز در کنار دیگر شرکت ها، خودرو‌های تمام برقی و هیبریدی خود را به نمایشگاه آورده و در معرض دید عموم قرار داده است.

این کمپانی علاوه بر حرکت در مسیر بکارگیری از قوای محرکه روز دنیا، طراحی محصولات خود را نیز با الگو‌های نوین جهانی به روز کرده تا به صورت همه جانبه در زمینه خودروسازی پیشرفت کرده باشد.


با ورود به غرفه جی‌ای سی در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴، در درجه اول کانسپت DE Fine دید بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد. نزدیک شدن به تولید خودرو با پلتفرم DE جزو اهداف توسعه‌ای جی‌ای سی است و در این راستا هوآوی با تکنولوژی‌های خود قصد دارد تا سرعت رسیدن به نسخه نهایی را برای JAC بیشتر کند.

کانسپت DE Fine 

به طور کلی جی‌ای سی ۴ پلتفرم برای ابعاد مختلف بدنه در نظر گرفته که در میان آن‌ها پلتفرم DI که مختص خودرو‌های کوچک و متوسط مانند EV۳ است، تجاری سازی و به مرحله تولید رسیده است. 

نام دو پلتفرم دیگر JAC که بخش‌های نهایی طراحی شان را سپری می‌کنند DP و DM است که به ترتیب برای تولید خودرو‌های آفرودی و MPV‌ها کاربرد خواهند داشت.

جی‌ای سی با چه خودرو‌هایی پا به اتو اکسپو پکن گذاشت؟

از مهم‌ترین خودرو‌های این برند که احتمالاً به زودی در خیابان‌های ایران تردد خواهند کرد می‌توان EV۳ را نام برد که به یک پیشرانه تمام برقی مجهز شده و با توجه به ظاهر جذابش و همچنین تنوع پایین خودرو‌های هاچ بک و درون شهری، می‌تواند مورد پسند بسیاری از جوانان و خصوصا بانوان قرار گیرد. جک EV۳ دارای یک موتور برقی با حداکثر قدرت ۷۰ کیلووات است. این هاچ بک نخستین محصول جک است که به باتری‌های استوانه‌ای تجهیز شده است و حداکثر سرعتش هم به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

خودروی هاچ بک جک ۳ EV

دیگر محصولی که در غرفه جی‌ای سی معرفی شد، X۸ بود که کرمان موتور اقدامات لازم برای مونتاژ این کراس اوور را انجام داده و در آینده‌ای نزدیک تولیدش را آغاز خواهد کرد. این خودرو هم از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری TGDI استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار است. گشتاور این پیشرانه نیز ۲۵۰ تا ۲۸۰ نیوتن متر اعلام می‌شود و در نهایت از طریق گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد.

محصول X۸

JS۶ هم که حضورش در ایران قطعی شده و جزو جدیدترین محصولات این برند است نیز در نمایشگاه حضور داشت. لازم به ذکر است که JS۶ قرار است در نسخه پلاگین هیبرید در کرمان موتور مونتاژ شود. 




شرکت جک علاوه بر خودرو‌های سدان، کراس اوور و هاچ بک، پیکاپ‌های شاسی مستقل را نیز در سبد محصولات خود دارد. از این رو برای نمایش دستاورد‌های خود در تولید این کلاس بدنه، علاوه بر نسخه تمام بنزینی و تجهیز شده T۹ (هانتر)، نسخه تمام برقی و دو دیفرانسیل این پیکاپ را نیز برای اولین بار معرفی کرده است.

T۹ (هانتر)، نسخه تمام برقی


در بخش دیگری از غرفه، ون RF۸ که یک MPV محسوب می‌شود نیز حضور داشت و به علت طراحی داخلی لوکس و تجملاتی اش، مورد توجه مراجعین قرار گرفت. آرایش صندلی‌ها در این MPV به صورت ۲+۲+۳ بود تا سرنشینان ردیف دوم فضای کافی در اختیار داشته و سفر راحت تری را تجربه کنند. در مورد این موضوع می‌توان گفت که امروزه خودروسازان سعی دارند تا اکثر کراس اوور‌ها و SUV‌های خود را نیز با این چینش صندلی تولید کنند، چرا که فضا برای بکارگیری امکانات رفاهی بیشتر فراهم می‌شود.

دیگر خبرها

  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • 2 خودرو جدید کرمان موتور (+عکس )
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود