Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، «خروج بازار مسکن از رکود» موضوع گفتگوی ویژه خبری ۶ خرداد شبکه دو سیما بود که ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان ، علی چگینی مدیر کل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی و محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو درباره آن پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ابتدای این بحث رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان کشور با بیان اینکه دوره رکود طولانی را در بخش مسکن می گذرانیم گفت: این رکود مشکلاتی را هم برای خریدار و هم برای فروشنده رقم زده است.

بیش از چهار سال است که در بخش مسکن رکود داریم

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز آثاری مبنی بر خروج از رکود در بخش مسکن نمی بینیم اظهار داشت: بیش از چهار سال است که در بخش مسکن رکود داریم و باتوجه به اینکه در دوره های گذشته رکود، حول و حوش ۲ تا ۲.۵ سال بیشتر طول نمی کشید ، این وضعیت نگران کننده است و باعث انباشت تقاضا در بازار مسکن خواهد شد.

وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون واحد نیاز داریم که اگر آن را تولید و خرید و فروش نکنیم، انباشت تقاضا خواهد شد که خطرناک است و قبلا هم شاهد است رکود بوده ایم که منجر به افزایش قیمت شده است.

چگینی مدیر کل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی نیزدر همین رابطه اظهار داشت: دوره های رونق و رکود در ایران تقریبا حدود ۳ تا ۳.۵ سال است اما رکودی که هم اکنون در آن قرار داریم یک دوره چهار ساله شده که البته به تصور بنده به اواخر این رکود رسیده ایم.

وی ادامه داد: تنها بخش مسکن شاهد رکود نبوده بلکه مجموعه اقتصاد کشور این رکود را تجربه کرده است، بخش مسکن ضربه گیر اقتصاد است و زمانی که بیماری هلندی خود را نشان می دهد در بخش مسکن پیاده می شود.

بیش از دو میلیون ششصد هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد


وی یادآور شد: قبل از این، سرمایه گذاری خیلی زیادی در بخش مسکن صورت گرفته بود که فراتر از حد توان اقتصاد کشور بود و حجم تولید در این بخش را بالا برد.

مدیرکل برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خیلی موافق نیستم که این رکود باعث انباشت تقاضا در بخش مسکن شود گفت: براساس سرشماری مرکز آمار بیش از دو میلیون و ششصد هزار واحد مسکونی خالی با ارزش بالغ بر دویست هزار میلیارد دلار داریم که این رقم از ارزش بورس نیز بیشتر است وگردش مالی آن می تواند به فعالیت در بخش مسکن کمک کند.

چگینی با تاکید بر اینکه باید سیاست هایمان را معطوف به تولید مسکن برای گروه های خاص کنیم ، اظهار داشت: واحدهای خالی که به آن اشاره شد عمدتا واحدهایی است که مساحتشان و مکان هایی که این واحدها در آن ساخته ده اند به گونه ای است که سبب شده متقاضی توان خرید آن را نداشته باشد.

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز اظهار داشت: از مسکن به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور یاد می شود بنابراین دولت و مجلس و بخش خصوصی باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

وی افزود: امروز بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی ما وابستگی مستقیمی به بخش مسکن دارند و عمده درآمد شهرداری ها نیز از طریق مسکن است ضمن آنکه جمعیت قابل توجهی از مهندسین و کارگران ساختمانی نیز از این طریق امرار معاش می کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: در بحث افزایش خانه های خالی از سال ۹۰ تا به امروز ۵۵ درصد رشد داشتیم در حالی که در بحث خانه های مسکونی مورد نیاز برای مردم است رشد فقط ۵ تا ۱۰ درصد بوده است.

رضایی تصریح کرد: خانه های خالی که از آن به عنوان خانه های لوکس یاد می شوند ، خانه هایی هستند که عده خاصی به عنوان سرمایه گذاری آن ها را ساخته‌اند که برای خیلی ها قابل استفاده نیست.عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دوران پیش رونق را در 6 ماهه سال جاری شاهد خواهیم بود اظهار داشت : در نیمه دوم سال به دوران رونق با شیب صعودی دست خواهیم یافت ، ماه مبارک رمضان مصاف با خرداد ماه و فصل نقل و انتقالات در حوزه اجاره است که نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نسبت به بازار مسکن بسیار خوش بین هستم ادامه داد: بنده پیش بینی سونامی قیمت را نمی کنم لذا پیش بینی افزایش قیمت در حد تورم را دارم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه نظارت بر آژانس های معاملات مسکن بسیار قوی است اظهار داشت : معضل بانک دست آقای سیف و بانک مرکزی نیست بلکه در دست مجلس است، باید اصلاح ساختار پولی و بانکی توسط مجلس صورت گیرد و از سوی دیگر نباید تلاش های دولت را سیاه نمایی کرد.
عقبایی با اشاره به اینکه 120 هزار مشاور املاک در کشور داریم گفت: کمترین صنفی که در کشور فاقد پروانه کسب است مشاوران املاک هستند لذا باید با اصلاح ساختار سیاست پولی و بانکی به وزارت راه و شهرسازی شوک وارد کرد تا اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری را رعایت کرد.
محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه الان کشور ظرفیت تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد افزود: باید حداقل 900 هزار واحد مسکونی ساخته شود تا بتوان در طی 10 سال عرضه و تقاضا یکسان شود، تسهیلاتی که درحوزه مسکن داده می شود متناسب با درآمد افراد نیست ، اگر می خواهیم در مسکن حرکتی را ببینیم و از رکود خارج شویم باید تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت در نظر بگیریم .
با این مدل تسهیلات نمی توان شاهد رونق در بازار مسکن بود
وی با بیان اینکه با نوع تسهیلاتی که در بانک ها داریم هیچ امیدی به خروج مسکن از رکود نیست ادامه داد: در بحث مسکن مهر 45 هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مسکن قرار دادیم تا تسهیلات پرداخت کند، سوال این است که آن پولی را که 8 سال قبل پرداخت کردیم بازپرداختش کجاست؟ بانک مسکن انتظارات را برآورده نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه باید در حوزه تسهیلات بانک مسکن تجدید نظر کرد گفت: با این مدل تسهیلات نمی توان شاهد رونق در بازار مسکن بود.
ادامه دارد...

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۲۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

تین نیوز

هواپیماهای «ایر تاکسی» به دلیل تعداد کم صندلی می تواند با تعداد محدود مسافر پرواز را برقرار کند اما برای اینکه یک هواپیما با ظرفیت ۲۰۰ نفری امکان برقراری پرواز به مقصدی داشته باشد ، حتماً باید ظرفیت تکمیل باشد .

به گزارش تین نیوز به نقل از  پرتال حمل و نقل ، معاون اقتصادی ، نظارت و امور اقتصادی با بیان اینکه «ایر تاکسی» از سال های گذشته در کشور مطرح بود اما امکان اینکه بتوانیم در صنعت هوانوردی به صورت عملیاتی در بین عموم مردم از آن بهرمند شویم ، وجود نداشت ، گفت افراد دارای سرمایه می توانند این هواپیماهای سبک را اجاره کنند و از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درخواست خلبان داشته باشند ، اجرای چنین روندی علاوه بر درآمدزایی و رشد اقتصاد در کشور ، موجب تردد در مسیرهای کم تقاضا نیز می شود .

علی عبدی با بیان اینکه برخلاف تصور عموم مردم ، مسافران می توانند با نرخ پایین تری بلیت «ایر تاکسی» را برای مسافت های تقریباً نزدیک یا مقصدهایی که به طور مداوم پرواز ندارند ، تهیه کنند ، گفت : «ایر تاکسی» از سال های گذشته در کشور مطرح بود اما امکان اینکه بتوانیم در صنعت هوانوردی به صورت عملیاتی در بین عموم مردم از آن بهرمند شویم ، وجود نداشت .

وی گفت : «ایر تاکسی» به طور کلی دارای دو سبک اقتصادی و پریمیوم است ؛ هم اکنون در اکثر کشورهای این دو سبک با چارچوب های قوانین به مقاصد مختلف تجاری - تفریحی در حال فعالیت اند . با توجه به قوانین سخت خرید هواپیما ، که ممکن است که این فرآیند ۳ الی ۵ سال زمان بر باشد اما نمی توان به نیاز بلیت پاسخ داد که ۵ سال زمان نیاز است تا هواپیما وارد کشور شود برای همین می توان از این پرنده های کوچک برای پاسخ به بخشی از نیاز بلیت هواپیما استفاده کرد زیرا واردات آن کار دشواری نیست .

عبدی ادامه داد : در حال حاضر به دلیل کمبود بلیت هواپیما در بازار، شرکت های هواپیمایی حتی اگر با دو برابر نرخ مصوب بلیت در بازار عرضه کنند، قطعاً خریدار وجود دارد یا به عبارت دیگر در برخی از مسیرها به علت تقاضای بالای مسافر ، بلیت نیست ؛ بدین ترتیب برای جبران کمبود بلیت در بازار می توان از «ایر تاکسی» بهره مند شد .

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه استفاده از «ایر تاکسی» موجب رشد اقتصاد می شود ، افزود : افراد دارای سرمایه می توانند این هواپیماهای سبک را اجاره کنند و از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درخواست خلبان داشته باشند ، اجرای چنین روندی علاوه براینکه درآمدزایی و رشد اقتصاد در کشور ، موجب تردد در مسیرهای کم تقاضا نیز می شود . به طور مثال فردی قصد سفر از کرمان به یزد را دارد ، در مسیر خط هوایی مستقیمی وجود ندارد ، مسافر می تواند با خرید بلیت «ایر تاکسی» پرواز مستقیم و بدون هدر رفت زمان داشته باشد .

وی افزود : خرید بلیت اکونومی «ایر تاکسی» برای عموم اقشار جامعه قطعاً صرفه اقتصادی خواهد داشت ، زیرا خدمات جانبی پروازهای دیگر در این سبک وجود ندارد، مانند پذیرایی وعده غذایی ، میان وعده و خدمات بار . طبیعتاً با حذف این موارد از قیمت بلیت کاسته می شود ؛ همچنین از سوی دیگر شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی مبالغ سنگین برای احداث برخی فرودگاه ها در سطح کشور پرداخت کرده که آنچنان تقاضای مسافری ندارد ، بدین ترتیب هزینه اعمال شده بدون خروجی مانده است .

عبدی تصریح کرد : زمانی که فرودگاه مقصدی تعداد اندکی تقاضا داشته یا مسیر نزدیک باشد ، تنها هفته ای یک پرواز به آن مسیر اختصاص دهد زیرا برای ایرلاین ها صرفه اقتصادی ندارد ؛ بنابراین ممکن است برخی از افراد زمانی نیازمند سفر به مقصد مورد نظر باشند اما پرواز در آن تاریخ وجود نداشته باشد ، بدین ترتیب دعوای درد این چالش ، برقراری و استفاده از موقعیت «ایر تاکسی» است . «ایر تاکسی» مانند تاکسی اینترنتی در سطح شهر عمل می کند ، هرزمان که مسافر تقاضای پرواز به مقصدی داشته باشد ، تقاضای وی در لحظه به صورت تلفنی یا اینترنتی (رزرو بلیت و برگشت) قابل انجام است .

معاون اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد : هواپیماهای «ایر تاکسی» به دلیل تعداد کم صندلی می تواند با تعداد محدود مسافر پرواز را برقرار کند اما برای اینکه یک هواپیما با ظرفیت ۲۰۰ نفری امکان برقراری پرواز به مقصدی داشته باشد ، حتماً باید ظرفیت تکمیل باشد .

وی گفت : همچنین شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران آمادگی کامل برای همکاری با متقاضیان خرید و اجاره این سبک از هواپیماها را دارد ؛ اگر فرد یا شرکت هواپیمایی این هواپیماها را وارد سپس در بستر شرکت فرودگاه ها اقدام به فعالیت کند ، تخفیف های عوارضی شامل حال آنها خواهد شد .

این مقام مسؤول شرکت فرودگاه ها عنوان کرد : طبق موارد ذکر شده، رونق این هواپیماها در کشور علاوه براینکه موجب کاهش قیمت تمام شده بلیت هواپیما می شود ، میزان عرضه و تقاضای بلیت را به تعادل می رساند . همچنین موجب استفاده از تمام فرودگاه های کشور می شود در نتیجه استفاده از هواپیماهای سبک از تمام زوایای کارشناسی شده به نفع کشور و مردم خواهد بود و می تواند گام بزرگی در راستای تحقق به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» باشد .

عبدی با اشاره به سبک دوم «ایر تاکسی» گفت : در پروازهای پریمیوم خدمات (VIP) به مسافران ارائه می شود و حدود ۶ الی ۱۰ نفر ظرفیت دارد که خانوار می توانند با خرید بلیت این پرواز به صورت خانوادگی به مقصدهای نزدیک مانند شمال کشور ، سفر کنند اما نرخ بلیت این پرواز قطعاً نسبت به اکونومی بیشتر خواهد بود .

وی با تاکید بر اینکه پرواز با «ایر تاکسی» موجب صرفه جویی در زمان می شود ، ادامه داد : پرواز با این سبک از هواپیماها معطلی سفر با هواپیماهای دیگر را نخواهد داشت و «ایر تاکسی» صرفاً برای افراد تاجر یا ثروتمند نیست و در تمام جهان برای عموم مردم قابل استفاده است ؛ همچنین در برخی شرایط مسؤولان کشور ، فوتبالیست ها و ورزشکاران برای سفرهای استانی یا انجام مسابقات داخل کشور متقاضی اجاره این جت ها هستند .

معاون اقتصادی شرکت فرودگاه ها خاطرنشان کرد : بهره مندی از موقعیت این جت ها می تواند موجب رونق کسب و کار ایرلاین های موجود و سرمایه داران کوچک شود . هم اکنون شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران زیرساخت های لازم برای نگهداری و آموزش پرواز این سبک از هواپیماها را دارد .

وی در خصوص نرخ این پروازها ، گفت : مسؤول قیمت گذاری نرخ بلیت ها ایرلاین ها هستند و متولی قانون گذار برای تصویب نرخ بلیت ها سازمان هواپیمایی کشور است ؛ اما قطعاً با قیمت بلیت هواپیماها بسیار متفاوت خواهد بود .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالکی مسکن متوقف نشده است
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است