Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -


باکتري ها، ويروس ها، قارچ، پنوموني اکتسابي از امکانات مراکز درماني و پنوموني ايجاد شده در بيمارستان از علل اصلي پنوموني يا عفونت ريه هستند.

ذات الريه يک عفونت تنفسي تحتاني شايع است که مي توانيد به راحتي آن را از منابع مختلف دريافت کنيد شناخت نوع و علت ذات الريه مي تواند کمک کند تا بدانيد که چگونه بيماري را درمان و يا از آن جلوگيري کنيد بيني انسان براي محافظت از ميکروب ها، گرد و غبار و ديگر عوامل عفوني از مخاط و مو پوشيده شده است هنگامي که مخاط بيني قادر به جلوگيري از چنين اتفاقي نيست اين عوامل عفوني به اندام هاي داخلي وارد و تقسيم فراوان انجام داده و منجر به بيماري مي شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ذات الريه يک عفونت ريه است که مي تواند شما را بسيار بد حال کند شما ممکن است سرفه، تب و تنفس سخت هم پيدا کنيد براي اکثر افراد، ذات الريه مي تواند در خانه درمان شود و اغلب در 2 تا 3 هفته پاک مي شود اما افراد مسن، کودکان و افراد مبتلا به بيماري هاي ديگر مي تواند بسيار بدحال شده و ممکن است نياز به بستري در بيمارستان داشته باشند شما مي توانيد ذات الريه را در زندگي روزانه مانند (مدرسه يا محل کار ) دريافت کنيد که به آن پنوموني مرتبط با جامعه مي گويند شما همچنين مي توانيد آن را زماني که در يک بيمارستان و يا اتاق پرستاري هستيد دريافت کنيد که به آن پنوموني بيمارستاني گفته مي شود که ممکن است شديد تر باشد.

علل شايع پنوموني
باکتري ها – باکتري هاي خاص از قبيل استرپتوکوک پنومونيه مي تواند پس از يک حمله سرماخوردگي سبب پنوموني شود که استراحت در رختخواب، همراه با درمان مناسب از جمله درمان عفونت هاي باکتريايي مورد نياز است در موارد ديگر، باکتري هاي اکتسابي از جامعه و برخي از باکتري ها مانند ميکروب ها نيز مي تواند سبب ذات الريه شود اگر چه ذات الريه ناشي از مايکوپلاسما شديد نيست اما هنوز هم ممکن است عواقب ويرانگر داشته باشد.

ويروس ها – ويروس هاي مسئول ايجاد آنفولانزا در صورت عدم درمان مناسب، و يا در شرايطي مانند (HIV ) که ايمني فرد به خطر بيافتد مي توانند پنوموني شديد ايجاد کنند ويروس آنفولانزا علت ذات الريه شناخته شده است و سبب حملات حاد تنفسي مي شود اما معمولا سينه پهلوهاي ويروسي به شدت باکتريايي نيستند.

قارچ – پنوموني قارچي معمولا در افرادي که غذاي آلوده يا مواد زائد مانند مدفوع پرنده و يا گوشت آلوده به قارچ را مصرف مي کنند گزارش شده است مشاهده شده است که افراد، با سيستم ايمني آسيب پذير و ضعيف در معرض خطر بسيار بالاتر ابتلا به بيماري هاي شديد، نسبت به افراد با ايمني بدن سالم مي باشد.
پنوموني اکتسابي از امکانات مراکز درماني
پنوموني ايجاد شده در بيمارستان
در بيمارستان، بي دقتي، بهداشت ضعيف و يا خطا در ضد عفوني مي تواند سبب پنوموني شود. اين نوع از پنوموني که توسط گونه اي خاص از ميکروب هاي بيماري زا رخ مي دهد معمولا در برابر دارو مقاوم هستند و بنابر اين درمان آن دشوار است.

انواع پنوموني
پنوموني اکتسابي از مراکز درماني
افرادي که مداوم در معرض بيمارستان، محيط زيست و روش هاي مانند پيگيري معاينات دياليز و غيره هستند بيشتر در معرض خطر ابتلا به اين نوع پنوموني که به سختي هم درمان مي شود هستند.

پنومي اکتسابي از طريق استنشاق
همچنين پنوموني آسپيراسيون ناميده مي شود. هنگامي که مواد جامد و يا مايع که به طور طبيعي بايد از طريق مري عبور کند تصادفا به ريه ها وارد مي شوند خطر ابتلا به اين نوع از پنوموني را افزايش مي دهد. برخي داروها و الکل نيز مي تواند باعث افزايش خطر ابتلا به پنوموني آسپيراسيون شود.

عوامل خطر پنوموني
سن: کودکان و افراد مسن، که اغلب مريض مي شوند در معرض ذات الريه هستند.

بيماري مزمن: بيماري مزمن، مانند اختلالات کليوي، بيماري هاي مربوط به ريه و ديابت، شانس بالاي ابتلا به ذات الريه، به ويژه از گونه هاي مقاوم در برابر دارو را دارند.

سيستم ايمني بدن ضعيف: بيماران مبتلا به ايدز، SLE و يا ديگر بيماري هاي با نقص ايمني در معرض خطر ابتلا به ذات الريه مي باشد آنها داراي يک سيستم دفاع به اندازه کافي قوي براي مبارزه با عفونت نيستند و به همين دليل آنها ذات الريه مي گيرند.



علائم پنوموني – عفونت ريه
علائم مشترک: علائمي که تقريبا به طور گسترده در تمام بيماران مبتلا به ذات الريه مشاهده مي شود.
علائم اوليه شامل تب اغلب با درجه بالاي، اما درجه پايين نيز گزارش شده است ساير علائم اوليه شامل لرز، سرفه مداوم، اشکال در تنفس مي باشد به نظر مي رسد با بالا بودن سطح استرس، ورزش و ديگر اشکال عوامل استرس زا علائم شديدتر است علاوه بر اين، سردرد، از دست دادن اشتها، ضعف، بي حالي، درد بيش از حد قفسه سينه و افزايش توليد عرق توسط بيماران پنوموني گزارش شده است.

علائم پنوموني ناشي از باکتري: علائم پنوموني ناشي از باکتري معمولا سريع است و شامل:
سرفه – شما به احتمال زياد سرفه خلط دار داريد اين خلط ها به رنگ زنگ زده يا سبز و يا آغشته به خون هستند.
تب ( درجه حرارت بالا ).
تعريق بيش از حد.
تنفس سريع و احساس تنگي نفس.
سرعت تنفس بالا.
تکان خوردن، دندان قروچه و لرز.
درد قفسه سينه که اغلب با سرفه يا تنفس بدتر مي شود.
ضربان قلب سريع.
احساس خستگي يا ضعيف زياد.
تهوع و استفراغ.
اسهال.
در موارد شديد ( تغيير وضعيت ذهني شخص ).

علائم پنوموني ناشي از ويروس : نشانه هاي کليدي آن عبارتند از بي حالي، تب با درجه بالا و تنگي نفس و در کنار آن سرفه خشک و درد عضلاني نيز گزارش شده است علائم ناشي از ويروس ها همان هايي هستند که ناشي از باکتري مي باشد اما آنها به آرامي ظاهر مي شوند و اغلب بد نيستند.



چه موقع به پزشک مراجعه کنيد
اگر شما احساس ناراحت کننده پس از يک سرماخوردگي يا آنفلوآنزا ناگهاني، و يا اگر سرفه با احساس درد در قفسه سينه يا تب داريد به پزشک خود مراجعه کنيد.

درمان پنوموني – عفونت ريه
درمان هاي خانگي – برخي از درمان هاي خانگي مي تواند در مقابله با علائم ذات الريه کمک کند.
استراحت و خواب کافي داشته باشيد.
مقدار زيادي مايعات بنوشيد.
سيگار نکشيد.
اگر سرفه باعث شب بيداري شما مي شود جهت گرفتن داروي ضد سرفه با دکتر خود صحبت کنيد.
اگر شما نشانه هاي بد حالي، يک سيستم ايمني ضعيف و يا بيماري جدي ديگري هم داريد ممکن است نياز به رفتن به بيمارستان داشته باشيد.

براي پنوموني که توسط باکتري ايجاد مي شود دکتر شما به شما آنتي بيوتيک مي دهد. آنتي بيوتيک ها تقريبا هميشه پنوموني ناشي از باکتري را درمان مي کند. آنتي بيوتيک ها دقيقا طبق دستورمصرف کنيد و نياز به گرفتن دوره کامل آنتي بيوتيک ها مي باشد.
پنوموني به شما احساس بيماري مي دهد. اما پس از مصرف آنتي بيوتيک ها، شما بايد شروع به احساس بهترنماييد. اگر شما احساس بهتري پس از 2 تا 3 روز مصرف آنتي بيوتيک نداشتيد با دکتر خود تماس بگيريد.

پنوموني ناشي از ويروس معمولا با آنتي بيوتيک درمان نمي شود. گاهي اوقات، آنتي بيوتيک ها براي جلوگيري از عوارض استفاده مي شوند. اين پنوموني با درمان در منزل، مانند استراحت و مراقبت از سرفه معمولا خوب مي شود.
داروها شامل ترکيبي از داروهاي مختلف که بسته به نوع پنوموني داده مي شود در برخي موارد مانند ( ذات الريه شديد و مقاوم به درمان ) بستري شدن در بيمارستان ممکن است لازم باشد.

پيشگيري از پنوموني
تزريق واکسن – وقتي کودکي به دنيا آمد تزريق واکسن کونژوگه پنوموکوک (PCV) يک واکسيناسيون رايج است. بزرگسالان مي توانند واکسن پلي ساکاريد (PPSV) و يا PCV، بسته به کارهاي مختلف دريافت کنند. ساير واکسن ها را مي توان براي جلوگيري از بيماري هايي که ممکن است به ذات الريه منجر شود مانند سرخک، آبله مرغان، آنفولانزا، و غيره استفاده کرد.

شستن دست اغلب مفيد است – حفظ بهداشت فرد سبب سلامتي مي شود. شستن دست ها اغلب مي تواند گرفتن باکتري يا عفونت ويروس را کاهش دهد.

از مردم آلوده دور باشيد – اگر شما در معرض خطر ابتلا به افراد آلوده به سينه پهلو هستيد و واکسن دريافت نکرده ايد شما بايد از آنها دور باشيد.

سيگار نکشيد – بهترين راه براي جلوگيري از ذات الريه دور ماندن از دود سيگار است. اگر سيگار مي کشيد، شما بيشتر در معرض خطر ابتلا به پنوموني است. مصرف سيگار اثر بدي بر ريه و سينه پهلو دارد.
منبع:foodregime.com



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با خون اهدایی شما من زنده ام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هموفیلی نخستین بار در قرن دهم کشف شد؛ هنگامی که درمانگران روی افراد مختلفی به ویژه مردان که به دلیل خونریزی بعد از یک آسیب دیدگی کوچک جان خود را از دست داده بودند، آزمایش‌های مختلفی انجام دادند؛ با وجود اینکه هموفیلی در مقایسه با سایر بیماری‌ها، نادر است، اما هم اکنون ژنتیک هموفیلی به‌خوبی شناخته شده است و با پیشرفت‌های بدست آمده طول عمر اشخاص هموفیلی از چندین سال به طول عمر طبیعی رسیده است.

علامت اصلی هموفیلی، خونریزی است. گاهی این خونریزی‌ها در همان سال‌های اول زندگی اتفاق می‌افتد و گاهی نیز در انواع خفیف در سال‌های بعدی زندگی به ویژه هنگام عمل جراحی یا بعد از تروما -ضربه- رخ می‌دهد.

خونریزی داخلی در بیماری هموفیلی ممکن است در هر نقطه از بدن، ایجاد شده و منجر به درد شدید، معلولیت یا حتی مرگ شود که در این میان خونریزی داخل مفاصل شایع است. در اغلب موارد، هموفیلی با خونریزی‌های غیرطبیعی یا با توجه به وجود سابقه این بیماری در خانواده، تشخیص داده می‌شود.

بیماران هموفیلی برای توقف خونریزی بعد از هر آسیب و کمک به روند ترمیم زخم‌ها به انعقاد خون نیاز دارند؛ در حالت طبیعی واکنش‌های انعقاد خون، مانع از خونریزی به درون عضلات و مفاصل به دنبال فعالیت‌های روزمره می‌شوند. انعقاد خون طبیعی به تعامل موارد بسیاری در خون بستگی دارد که برخی از این مواد فاکتور‌های انعقادی نامیده می‌شوند؛ در صورتی که یکی از این فاکتور‌ها به مقدار لازم در بدن موجود نباشد، ممکن است بند آمدن خون به طول انجامد؛ بیماران هموفیلی در مقایسه با افراد طبیعی فاکتور‌های انعقادی کمتری دارند. باید بدانیم بیماری هموفیلی انواع مختلفی دارد.

انواع بیماری هموفیلی
هموفیلی A و B شایع‌ترین اختلالات هموراژیک ارثی حاد هستند. بر اساس نوع فاکتور‌های انعقادی کاهش یافته، هموفیلی به سه نوع تقسیم می‌شود؛ هموفیلی نوع A ناشی از کمبود فاکتور ۸، هموفیلی نوع B ناشی از کمبود فاکتور ۹ و هموفیلی C که ناشی از کمبود فاکتورانعقادی ۱۱ است. فرد مبتلا به هموفیلی سریعتر از افراد عادی خونریزی نمی‌کند، بلکه خونریزی او بیشتر از حد طبیعی طول می‌کشد. بیماران بسته به فعالیت فاکتور با خونریزی طولانی با یا بدون تروما مراجعه می‌کنند. هدف اصلی مراقبت باید جلوگیری و درمان خونریزی باشد.

حال با نشانه‌های بالینی هموفیلی آشنا می‌شویم
تشنج نوزاد، بیقراری، نخوردن شیر کافی از سینه مادر یا شیر خشک، کبودی‌هایی بر روی پوست در اثر زمین خوردن و خونریزی‌های پوست، خونریزی در مفصل زانو، خونریزی از مفاصل مچ پا، آرنج و در درجه بعد سایر مفاصل، خونریزی در ماهیچه و خونریزی در سایر اندام‌ها، خونریزی بی دلیل از بینی و دهان و لثه، خونریزی غیرطبیعی پس از واکسیناسیون، درد، تورم یا سفتی در مفاصل، مشاهده خون در ادرار یا مدفوع، درد ناگهانی، تورم و احساس گرما در مفاصل بزرگ از نشانه‌های بالینی در دوران نوزادی و کودکی است.

روش‌های تشخیص بیماری
هموفیلی دربیشتر موارد قبل از تولد قابل شناسایی است و در دوران بارداری با انجام آزمایش ژنتیک و نمونه برداری از پرده‌های جنین در هفته دهم تا دوازدهم یا به وسیله آمینوسنتز پس از هفته پانزدهم بارداری این بیماری قابل تشخیص است.
از بدو تولد نیز نوزاد مبتلا می‌تواند علائم داشته باشد که پزشک با آزمایش خون وبررسی میزان فاکتور در خون نوزاد می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.

شعار روز جهانی هموفیلی
شعار امسال روز جهانی هموفیلی، دسترسی عادلانه به درمان و دارو برای همه مردم است.
امین افشار رئیس هئیت مدیره کانون هموفیلی ایران می‌گوید: تامین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهمترین مطالبات کانون هموفیلی ایران بخصوص در شهرستان‌های استان‌های مختلف کشور است.


۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
امین افشار رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی شمار بیماران هموفیلی را در ایران ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: کانون هموفیلی ایران وظیفه پوشش دهی همه بیماران هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی دارد.
رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران همچنین با تاکید بر اهمیت تامین دارو بیمارن هموفیلی افزود: این بیماران باید قبل از خونریزی، تمهیدات دارو و درمان را بیندیشند؛ اگر این بیماران با کمبود دارویی مواجه شوند ممکن است به مرور در حوزه مفاصل دچار معلولیت شوند، از این رو تامین داروی این بیماران مهم است.
به گفته امین افشار: توزیع دارو‌های مورد نیاز بیماران در شهرستان‌های استان‌ها می‌تواند بسترساز رسیدگی عادلانه‌تر بیماران به دارو و درمان شود.
رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران همچنین تاکید کرد: تشخیص بیماری هموفیلی از طریق ژنتیکی است و تنها راه پیشگیری بیماری هموفیلی، پرهیز از ازدواج خویشاوندی است.

درمان در بیماران هموفیلی
تنها درمان قطعی در مبتلایان به هموفیلی نوع A که دچار خونریزی شده اند، تزریق فاکتور انعقادی است که به صورت پیشگیرانه می‌توان از تزریق هفتگی فاکتور در منزل استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • با خون اهدایی شما من زنده ام
  • ساز ناکوک آلرژی در بهار
  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!
  • جایگزین مسواک از راه رسید!
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • درمان بیماری کبد با چند دانه‌ کوچک!
  • آیا زمان دور انداختن «مسواک» فرا رسیده است؟
  • تسریع درمان‌های پزشکی با فناوری‌های جدید حوزه سلامت
  • بیماری لثه یک عامل پنهان در بیماری فیبریلاسیون دهلیزی
  • این باکتری در دهان سرطان روده بزرگ را تسریع می‌کند