Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اختلاف بين دو کشور کره شمالي و مالزي پس از قتل مرموز برادر ناتني رهبر کره شمالي بالا گرفته و اين موضوع روز به روز حالت وخيم‌تري به خود مي‌گيرد.

سرويس ورزش مشرق - وزارت امور خارجه مالزي از اخراج سفير کره شمالي از آن کشور خبر داده و اعلام کرده است که اين اقدام، در پي اظهارات سفير کره شمالي درباره روند تحقيقات مربوط به مرگ کيم جونگ نام، برادر ناتني رهبر کره شمالي انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مالزي به طور مستقيم کره شمالي را در ارتباط با قتل، متهم نکرده است، ولي ظن آن مي‌رود که دولت کره شمالي در مرگ کيم جونگ نام دست داشته باشد.
در پي اين اظهارات، سفير کره شمالي در مالزي "عنصر نامطلوب" خوانده شد.
"عنصر نامطلوب" اصطلاحي است که دولت يک کشور مي‌تواند درباره اتباع کشورهاي ديگر به کار ببرد که در اين صورت، فردي که "عنصر نامطلوب" خوانده شده است، حق ورود يا اقامت در آن کشور را نخواهد داشت و کشور ميزبان مي‌تواند "عنصر نامطلوب" را اخراج کند.
انيفه امان، وزير امور خارجه مالزي در بيانيه‌اي اعلام کرد که مالزي خواهان عذرخواهي سفير کره شمالي شده، ولي اين عذرخواهي انجام نشده است. در اين بيانيه آمده است: "مالزي به شدت عليه اين بي‌احترامي يا هر اقدامي براي لکه‌دار کردن اعتبارش واکنش نشان خواهد داد."
مالزي يکي از معدود کشورهايي بود که با کره شمالي رابطه‌اي نسبتا دوستانه داشت، ولي از زمان قتل برادر ناتني رهبر کره شمالي، اين روابط رو به تيرگي گذاشته است.
در واقع، نزاع و کشمکش بين مالزي و کره شمالي بر سر قتل کيم جونگ نام، برادر ناتني کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي در 13 فوريه امسال در کوالامپور ، با وضع قانون منع خروج تبعه‌هاي يکديگر توسط هردوکشور باعث بن‌بست ديپلماتيک ميان دو کشور شده است.
کشور مالزي به عنوان همسايه کره شمالي و البته به عنوان يک کشور اسلامي همواره تلاش کرده رابطه خود را با همسايگان حفظ کرده و درگير اختلافات بين دو کره که توسط آمريکا به آن دامن زده شده،‌ نشود.
کره شمالي پس از رؤيت تعلل مالزي در تحويل فرد بازداشت شده در اقدامي عجيب کليه شهروندان مالايي را از خاک خود ممنوع‌الخروج کرد. اين در واقع شبيه گروگانگيري چند ده هزار نفري بود و البته مالزي در اقدامي مشابه پيغام مناسبي به کره شمالي داد. البته اخيرا هر دو کشور در تلاشند تا رابطه خوب گذشته را بار ديگر برقرار کنند.
اين تصميم همزمان با تلاش پليس مالزي براي بازجويي از سه فردي که در سفارت کره شمالي در کوالالامپور پنهان شده اند، اتخاذ شده است و با واکنش متقابل دولت مالزي روبرو شد.
خالد ابوبکر، بازپرس کل پليس مالزي در مورد تلاش براي بازجويي از افراد پنهان شده در سفارت کره شمالي مي گويد: «بنا به ماده 111 قانون رسيدگي به جرايم جنايي ما ابلاغيه را به سفارتخانه تحويل داده ايم و منتظر هستيم. در انتظار باقي خواهيم ماند و و اگر پنج سال به طول بينجامد ما بيرون منتظر خواهيم ماند. در نهايت قطعا يک نفر از ساختمان خارج خواهد شد.»
شرايط سياسي بين دو کشور کره شمالي و مالزي در حالي پيش مي‌رود که در جهان فوتبال اتفاقي که نبايد رخ مي‌داد، شکل گرفت و طي آن به تيم ملي فوتبال مالزي و کره شمالي به پست هم خوردند.
روز گذشته تونکو اسماعيل ابراهيم رياست فدراسيون فوتبال مالزي در صفحه فيس‌بوک خود نوشت از يک سفر بدون بازگشت مي‌ترسيم نکند به کره شمالي برويم و در آن کشور محبوس شويم و ديگر برنگرديم. فيفا بايد ما را درک کند و براي بازي با کره شمالي يک کشور ثالث در نظر بگيرد.

رئيس فدراسيون فوتبال مالزي البته براي بيان اين جملات محق است. او به خوبي مي‌داند که رهبر کره شمالي به راحتي مي‌تواند بدون توجه به قوانين بين المللي کاروان فوتبال مالزي را ممنوع الخروج کند.
ايشان در ادامه يادداشت فيس بوکي خود آورده است:‌ما حتي در کره شمالي غذاي بسته بندي خودمان را مي‌خوريم و از پذيرايي ميزبان کره‌اي هراس داريم. در چنين شرايطي چرا بايد با آنها در خاک کره شمالي ديدار کنيم. از فيفا استدعا دارم بازي دو کشور را در يک زمين بي‌طرف برگزار کند.
مقامات فيفا البته در اين خصوص هنوز واکنش رسمي نشان نداده‌اند و تنها اقدام صورت گرفته تعليق و تعويق مسابقه بوده است.
در ابتدا قرار بود اين بازي به تاريخ 28 مارس برگزار شود سپس اين بازي به 8 ژوئن موکول شد و اکنون فيفا تاريخ اين بازي را به 5 اکتبر منتقل کرده است. به نظر مي‌رسد تنها راه برگزاري مسابقه فوتبال بين دو تيم فوتبال کره شمالي و مالزي انتخاب يک زمين بي‌طرف در يک استاديوم مناسب و استاندارد باشد و فيفا در اين خصوص مي‌تواند به ژاپن، اندونزي و يا چين فکر کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۳۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)

به گزارش صدای ایران ازایرنا به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشور‌ها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

امام جمعه قم با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»



نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی می‌کنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفته‌های ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال می‌فرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را می‌‎دانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد می‌داند.



در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان می‌دانند که ایران از مظلومان دفاع می‌کند.

"سید محمد شوالا حیدرا" همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشور‌های آفریقایی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • پورموسوی: انتخاب داور شمالی برای بازی با سپاهان درست نبود؛ ذهنیت‌ها قبل از بازی نباید ایجاد شود
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • تظاهرات مردم مالزی در حمایت از غزه+ فیلم
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • احتمال بازنگری قانون ممنوعیت مسابقات ملی در خارج از کشور
  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • هاآرتص: تحریم مردمی رستوران‌های اسرائیلی را ورشکست کرد
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه