Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@04:59:07 GMT

چگونه ويدئوهاي «لايک گير» بسازيم؟

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۵۳۹۴۸

خبرگزاري آريا - مجله دانستنيها: هر ويدئويي که در فضاي مجازي پخش مي شود جذاب نيست. همه ويدئوهاي پرمخاطب هم لزوما ويدئوهاي خوبي نيستند و ممکن است از نظر اخلاقي يا مسائل مختلف ديگري ايراد داشته باشند. با وجود اين، مخاطب هاي باهوش هميشه محتواي خوب را تشخيص مي دهند و آن را کشف مي کنند. اين مخاطبان خاص يعني بيشتر کاربران آنلاين منبع الهام خيلي از ويدئوسازهاي مجازي يا حتي تحليلگران دنياي ويدئويي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين تحليلگران، ويدئوهاي پرطرفدار جهان را بر اساس تعداد مخاطب هاي شان دسته بندي مي کنند و نتايج آن را منتشر کرده اند.

دسته بندي و تحليل آنها سليقه خاصي را نشان مي دهد که ممکن است کمتر کسي به آن توجه کرده باشد. در اين مطلب «راهنماي توليد محتوا» سراغ موضوعات خاصي رفته ايم که در يکي از بزرگ ترين شبکه مجازي توليد و عرضه فيلم آنلاين، جزء پربازديدترين ويدئوها بوده است. با مطالعه اين بخش، سليقه بخش زيادي از بيننده هاي مجازي دست تان مي آيد و مي توانيد به شيوه جديدي محتواي تان را تامين کنيد.

آناليز محصول
برندها را مقايسه کنيد




فرض کنيد مي خواهيد يک جنس جديد بخريد يا بين دو برند مختلف در تب و تاب هستيد. يکي از بهترين راه ها جستجو در فضاي مجازي و پيدا کردن ويدئوهايي است که دو مدل مختلف از يک جنس را با هم مقايسه کرده اند. اين ويدئوها از پربيننده ترين ويدئوهاي دنياي مجازي هستند که اصطلاحا به آنها «Product Review» مي گويند. شايد براي تان جالب باشد که بدانيد سازندگان اين ويدئوها لزوما توليدکنندگان يک محصول نبوده اند. توليدکنندگان معمولا نمونه هايي از محصولات شان را براي تست و آزمايش در اختيار افراد مي گذارند و آنها اجازه دارند تا قابليت هاي محصول را بررسي کنند. ويدئوهاي «بازبيني محصول»، فرآورده همان ابتکار است و هيچ هزينه اضافه اي براي سازنده اش ندارد.

سبک زندگي
سبک زندگي هاي ديدني

سبک زندگي و اتفاقا روزمره آدم ها هميشه براي ديگران جذاب است. اگر آدم معروفي باشيد، ويدئوي تان بيشتر ديده مي شود و چشم ها بيشتر به طرف تان کشيده مي شود ولي مفهومش اين نيست که ديگران نمي توانند مخاطب جذب کنند. يکي از پربيننده ترين ويدئوهاي مجازي مربوط به سبک زندگي افراد و نظراتي است که آنها درباره پديده هاي مختلف، اتفاق هاي روزمره يا به طور کلي، از سبک زندگي شان به اشتراک گذاشته اند. هر چند جذب مخاطب از اين راه خيلي جذاب و در عين حال ساده به نظر مي رسد اما حواس تان باشد که مرزهاي خصوصي و غيرخصوصي را در ويدئو هاي تان رعايت کنيد. هر کسي مي تواند آن ويدئو را ببيند، پس چيزي را که نبايد کسي بداند يا انتشار آن اشتباه است، در اختيار ديگران نگذاريد.

چگونه کار مي کند
زندگي را آموزش بدهيد




ويدئوهايي که با عنوان How-to يا «چطور انجامش دهم؟» در فضاي مجازي وجود دارد، يکي از پربيننده ترين ويدئوها در سراسر جهان هستند. اين ويدئوها در بسياري از موارد بي کلام هستند و يک کار خاص را آموزش مي دهند. کليپ هاي کوتاه آشپزي، آموزش تعمير خودرو، وسايل الکترونيکي يا حتي ويدئويي براي آموزش نصب پرده، کابينت و راه اندازي تلويزيون، جزء پربازديدترين ويدئوهاي «چطور انجامش دهم؟» در دنياست.

گاهي موضوعاتي که مخاطبان به دنبالش هستند، از اين هم ساده تر است و شامل بخش پوشيدني زندگي مانند «چطور دستمال گردن ببنديم» مي شود. بررسي نتيجه جستجوها در گوگل نشان داده که بعضي از مردم ساده تر از آنچه ما فکر مي کنيم دنبال ويدئو يا محتواي دلخواه شان مي گردند. براي نمونه مي نويسند: «چطور کابينت را نصب کنم؟» و بعد دکمه جستجو را فشار مي دهند. ويدئوهاي How-to با ساده ترين کليدواژه ها همين افراد مبتدي را شکار مي کنند.

بازي
تماشاي بازي جذاب است

بازي کردن هميشه براي آدم ها جذاب بوده است، اما با گسترش ويدئوهاي آنلاين، کساني هستند که از تماشاي بازي ديگران هم لذت مي برند. ويدئوهايي که از «بازي کردن» ضبط و پخش مي شود، يکي از جذاب ترين ويدئوهاي دنياي مجازي است که مخاطبان زيادي را به خودش جذب کرده است. اين ويدئوها فوت و فن هاي گريز از هر مرحله را به مخاطب نشان مي دهد و در يک کلام او را با بازي همراه مي کند. اگر بتوانيد از بازي تان فيلم بگيريد، مخاطب زيادي با شما همراه مي شود.

طنز
خنده را جدي بگيريد




ويدئوهاي کمدي و خنده دار هميشه جذابيت خاص خودشان را داشته اند. دوربين مخفي ها، استندآپ کمدي يا ويدئوهاي جذاب و کوتاه هميشه طرفداران خاص خودشان را داشته اند و سابقه شان به مدت ها پيش از ويدئوهاي آنلاين بر مي گردد. با وجود اين، بحث هاي خنده دار هنوز هم پرطرفدار هستند و مزه پراني هاي جذاب هميشه دنيايي مخاطب جذب مي کنند. ويدئوهاي کوتاه از برنامه هاي تفريحي و جالب، سوتي ها يا رخدادهاي بامزه روزانه و ... سال هاست طرفداران خاص خودشان را دارند.

بعد از خريد محصول
بسته بازکن ها

بعضي از ويدئوها مربوط به دوران «بعد از خريد» هستند. کساني که اين ويدئوها را منتشر مي کنند، بعد از خريدن اقلام مختلف پوشيدني، خوراکي و ... بسته هاي کالا را باز مي کنند و از آنها استفاده مي کنند و از واکنش شان فيلم مي گيرند.

توليدکنندگان اين ويدئوها درباره ويژگي هاي چيزي که خريده اند، نظر مي دهند. خوبي ها و بدي هاي آن را براي مخاطبان شان بازگو مي کنند. اگر سوژه فيلم «خريد لباس» باشد، فوت و فن هاي خاص مربوط به آن را هم انتشار مي دهند و درباره راحتي يا ويژگي هاي خاص پوشاک حرف مي زنند.

پيشنهاد خريد
چي بخرم؟




«پيشنهاد خريد» يکي ديگر از جذاب ترين ويدئوهاي مجازي است که در اين سال ها مدام دست به دست مي شود. کساني که اين ويدئوها را منتشر مي کنند، خودشان چيز تازه اي نخريده اند ولي در اين موارد صاحب نظر هستند. در نتيجه مي توانند به مخاطبان شان پيشنهاد بدهند چه چيزي را بخرند و از چه چيزي صرف نظر کنند. توليدکنندگان اين ويدئوها معمولا در رشته تخصصي خودشان آدم به روزي هستند و درباره اجناس مختلفي که به حوزه کاري شان مربوط مي شود، آگاهي دارند. آنها با هدف مشاوره دادن وارد دنياي مجازي شده اند، نقطه قوت بيشتر آنها ارتباط مستمرشان با مخاطب است؛ آنها به پيام هاي افراد جواب مي دهند.

آرشيو
ويژه کلکسيونرها

محتواهاي عجيب و ويدئوهايي با موضوعات خاص و مخاطب پسند هميشه علت مشهور شدن توليدکنندگان اين ويدئوها شده اند. کلکسيونرها يکي از خاص ترين و جالب ترين سازندگان ويدئوهاي آنلاين هستند که طرفداران زيادي هم در دنياي مجازي دارند. کلکسيونرها سبک زندگي شان و چيزهايي را که جمع آوري کرده اند، در دنياي مجازي پخش مي کنند. اين ويدئوها که شامل اشياي کلکسيوني و توضيحات آنهاست، يکي از جذاب ترين محتواهاي آنلاين هستند که باعث شهرت کلکسيونر هم شده است. اين نوع ويدئوها تنها سراغ کلکسيونرها نمي روند. هر کسي که چيز جالبي در خانه اش دارد يا کار عجيبي انجام مي دهد، توجه مخاطبان مجازي را جلب مي کند.

گفتگو
پرسش و پاسخ هاي پربيننده

پيدا کردن پاسخ پرسش ها در زمينه هاي مختلف گاهي بسيار پيچيده مي شود. پيدا کردن پاسخ درست و توضيحات تکميلي هم ساده نيست. در چنين مواقعي ويدئوها کمک بسيار مهمي هستند. «پرسش و پاسخ هاي ويدئويي» يکي از مهم ترين و جذاب ترين محتواهاي مجازي است. اين ويدئوها در زمينه هاي مختلفي ساخته مي شوند. بعضي هاي شان دنبال پاسخ دادن به سوالات علمي و منطقي مخاطب هستند اما گروهي ديگر از اين ويدئوها که در خارج از ايران طرفداران بسيار زيادي دارند، سراغ پاسخ دادن به پرسش هايي از سلبريتي ها و افراد معروف مي روند. يکي از ترفندهايي که باعث جذابيت اين پاسخ ها مي شود استفاده از چهره هاي مشهور و شناخته شده جهاني است.

آموزش
معلم هايي که ديده مي شوند




ويدئوهاي آموزشي هميشه مخاطب هاي خاص خودشان را دارند. در اين ويدئوها ،آموزگار يا کارشناسي وجود دارد که درباره مبحث خاص درسي توضيح مي دهد. کساني که اين ويدئوها را منتشر مي کنند، لزوما استاد دانشگاه نيستند و هميشه هم سراغ بخش هاي سخت و عجيب علم نمي روند. مخاطب اين ويدئوها معمولا دو طيف کودکان يا دانش آموزان دبيرستاني هستند. البته خود ويدئو بايد براي مخاطب جذابيت داشته باشد و مطالب را به شکلي قابل فهم ارائه کند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است

سعید الهی، تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبه‌گر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایت‌های ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.

اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان می‌آورند؛ هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته، اما برآورد‌ها افزایش‌های حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیت‌های ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژه‌یابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکرد‌های پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبه‌گری را تا حدودی از دست داده و ضعیف‌تر شده است.


در بررسی پرونده "باید‌ها و نباید‌های سینمای مستند در سال ۱۴۰۳" گفت‌وگویی با سعید الهی داریم. او از تهیه‌کنندگان شناخته شده کشور است که با ۲ اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روز‌ها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلم‌های مستند در اصلاح و ارتقای رفتار‌های اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری می‌بایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشف‌های جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.

وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روز‌ها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا می‌توان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسل‌های امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایه‌گذاری برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیت‌های تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.

الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آن‌ها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهه‌های گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.

تهیه‌کننده بهترین مستند جشنواره‌های فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند «قوی دل» می‌تواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی «قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآورده‌های خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسل‌های مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسان‌ها به یکدیگر و پرهیز از فردگرایی‌های افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولت‌ها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستی‌ها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.

الهی ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی مجامعی، چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلم‌های کم مخاطب در سینما‌های کشور و همسطح با فیلم‌های به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشه‌ورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای «قوی دل» بنشینند.

وی به ضرورت‌های فرهنگی و سینمایی سال ۱۴۰۳ کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» ۳ رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاست‌گذاری درست و حرفه‌ای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه می‌تواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولت‌ها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرج‌های احتمالی و ترویج برخی نکاه‌های التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواسته‌های منطقی و حرفه‌ای آنان ندارند.

الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز می‌کنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعه‌های روابط عمومی در سازمان‌هاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینه‌های سرسام آور تولید و کاهش برآورد‌ها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینه‌های تولید با پول‌پاشی و ولخرجی‌های بی‌دلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورم‌های احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستند‌های ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایه‌های تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزی‌های زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.

«قوی‌دل» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی در سینما‌های «هنر و تجربه» اکران شده است.

دیگر خبرها

  • به بازیکنانم تبریک می گویم/ تصمیم گرفتیم تیم بسازیم
  • «گالیله» یک میلیاردی شد
  • نمایش «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
  • سرژ گنابری: مقابل رئال مادرید باید موقعیت بسازیم و سپس آن را بکشیم!
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • واکنش میرجلال‌الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»