Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک جامعه شناس اصلاح طلب در جايي گفته است که جمهوري اسلامي زندگي را به قدري سخت کرده است که هزينه‌ها همه جا خودش را نشان مي‌دهد!

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

***

تکرار نوستالژي رحم اجاره‌اي...
اعتدال يک «بچه سياسي» است و تکليفش با خودش مشخص نيست
محمدرضا تاجيک، از فعالان اصلاح‌طلب و مشاور رئيس دولت اصلاحات به تازگي در بخشي از مصاحبه تفصيلي خود با روزنامه آرمان امروز در تبيين چيستي گفتمان اعتدال تأکيد کرده است:
«اعتدال که ما در آستانه انتخابات 92 تجربه کرديم، ريشه تاريخي ندارد و در يک فضايي عده‌اي با منش و مشرب‌هاي مختلف، نيمه‌اش راست و نيمه‌اش چپ، نيمه‌اش آن و نيمه‌اش اين. به گود سياست وارد شدند چرا که مي‌خواستند در ميانه اين دو جريان باشند، بنابراين اسم خود را اعتدال گذاشتند و به نظر من اعتدال هرگز در قامت يک گفتمان نيست و در ادامه هم معتقدم نه به عنوان يک نماينده جريان اصلي اصلاح‌طلبي و حتي معتقدم خود نيز جريان اصلاحي نيست چرا که پس از گذشت چهار سال هنوز تکليفش با خودش مشخص نيست و تصويري درست از آن ارائه نشده است تا بتوان فهميد چه صورت و سيرت و مفصل‌بندي‌اي دارد؟»
او همچنين گفته است: آن چيزي که امروز به نام جريان اعتدال در جامعه سياسي ما شکل گرفته نتيجه يک مصاف گفتماني است که هر يک به نامي در پي کسب قدرت است و در چنين شرايطي اعتدال هم به نام گفتمان خود شکل گرفت که خود را غسل تعميد داده و نام اعتدال به خود گرفته است. اينها بدين معني نيست که به‌صورت توصيف‌گرايانه خوشه توصيف اعتدالي وجود داشته باشد، بلکه اين گفتمان جديد با غسل تعميد سياسي شکل جديدي به خود مي‌گيرد و اسم اين بچه سياسي گذاشته مي‌شود اعتدال و آن را هم بايد از جريان فکري اعتدال که ريشه طولاني در تاريخ دارد جدا دانست.[1]

*تاجيک از منتقدان گفتمان اعتدال محسوب مي‌شود و هم‌او بود که چندي قبل و در پيشاانتخابات نيز به بي‌تأثيري برجام روحاني براي مردم و عدم ارتباط موفق اصلاحات و اعتداليون با مردم اشاره کرده بود.
صحبت‌هاي تاجيک در نقد راديکال گفتمان اعتدال در چارچوب متدي تحليل مي‌شود که پيش از اين نيز اعتدال را «رحم اجاره‌اي اصلاح‌طلبان» و يک «مستأجر» ناميده بود.
به اين معني که اصلاح‌طلبان هرگز حاضر به رسميت دادن به گفتمان رئيس‌جمهور روحاني نيستند و اساساً و همانطور که در صحبت‌هاي تاجيک هم هويداست، آقاي روحاني را فاقد گفتمان و صرفاً يک پله مي‌دانند.
و از همين رو بود که نه تنها در انتخابات رياست‌جمهوري 96 حاضر به تشکيل ستاد رسمي براي روحاني نشدند، بلکه بارها اعلام کردند که روحاني کانديداي رسمي ما نيست.
‌اکنون نيز که رئيس‌جمهور روحاني وارد دوره پاياني خود شده و اصلاح‌طلبان نيز براي انتخابات سال 1400 قصد حضوري پررنگ و همراه با کانديداي اختصاصي خود را دارند؛ به نظر مي‌رسد که خط مميز اصلاح‌طلبان و روحاني هر روز پررنگ‌تر شود و انتقادات تندتري را از جانب ستادي‌هاي جريان خاص نسبت به رئيس‌جمهور روحاني شاهد باشيم.

***

رکب اصلاح‌طلبان به مردم؛
عبدي:منتقدان درست مي‌گفتند، کابينه روحاني ضعيف است!
عباس عبدي، از فعالان اصلاح‌طلب و از تئوريسين‌هاي اين جريان به تازگي در بخشي از مصاحبه خود با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد گفته است:
«فارغ از وعده‌هايي که آقاي روحاني داده است يا وعده‌هايي که مي‌توانست بدهد، به طور قطع اين کابينه بايد تغيير کند. ترديدي در آن نيست. برخي از انتقاداتي که به آقاي روحاني در زمان انتخابات مي شد، انتقادات درستي بودند. البته دليلي نداشت ما در آن زمان آن انتقادات را برجسته کنيم. براي اينکه طرف مقابل آقاي روحاني خيلي بي محابا و بي منطق حمله مي کرد. به قول معروف دوغ و دوشاب، حق و باطل را قاطي کرده بود. آن زمان نمي توانستيد اينها را از هم جدا کرده و حرف بزنيد. کوچک ترين تاييدي از انتقادات آنها باعث مي شد که عليه آقاي روحاني مستمسک قرار دهند. حالا که انتخابات تمام شده بايد گفت که کابينه آقاي روحاني نسبت به انتظارات موجود ضعيف بوده است.»[2]

*مي‌توان اين سؤال را از آقاي عبدي پرسيد که چرا براي يک کابينه ضعيف تبليغ رأي کرديد و حقيقت آنرا در قبل از برگزاري انتخابات براي مردم بازگو نکرديد؟!
و باز هم چرا با فعاليت‌هاي خود اجازه نداديد يک هواي تازه در فضاي اجرائيات کشور دميده شود و کساني لايق‌تر از کابينه فعلي امورات کشور را به دست بگيرند؟!
از پاسخ آشکار اين سؤالات که بگذريم! متأسفانه جريان سياسي خاص اثبات کرده است که از گفتن «دروغ» به مردم هيچ واهمه‌اي ندارد و از آن توبه هم نمي‌کند.
کما اينکه چهره‌هاي همين جريان در تمام طول سال 91، از مرحوم هاشمي تبليغ تلويحي کردند اما در لفظ بيان مي‌کردند که ايشان هرگز کانديداي انتخابات نخواهد بود! بعدها و بدون حتي يک خط بيانيه رسمي، اعلام کردند که حامي اصلي آقاي روحاني در انتخابات 92 بوده‌اند، در قضيه القاي تقلّب در سال 88 هنوز هم حاضر به عذرخواهي و توبه علني نيستند، در ماجراي دروغ هزاران بورسيه غير قانوني نيز حاضر نيستند از سخنان غير واقع خود در مقابل مردم پرده بردارند و غيره.
به نظر مي‌رسد اين خصلت دروغگويي و عدم رعايت تقواي جمعي که نمي‌گذارد روند پيشرفت کشور، سرعتي بيشتر پيدا کند، دامان جريان اصلاحات را بگيرد و آنها را به قهقرايي بيش از اين مبتلا کند.

***

آزادارمکي: جمهوري اسلامي شرايط زندگي را سخت کرده است!
تقي آزادارمکي، از جامعه شناسان اصلاح‌طلب، به تازگي در يک مناظره اظهار کرده است:
(مردم) امروز هزينه زندگي را مي دانند چون جمهوري اسلامي شرايط زندگي را به ميزاني سخت کرده که هزينه ها همه جا دارد خودش را نشان مي دهد. يک بچه که به دنيا مي آيد، يک مهدکودک، تحصيل، ازدواج، طلاق و مرگ، هزينه بسيار بسيار سنگين و هنگفتي را بر دوش مردم مي گذارد. اين جامعه چون هزينه زندگي را مي شناسد نمي تواند راديکال شود چون اگر راديکال شود همين زندگي فعلي خود را از دست مي دهد ولي انتظارات مهمي دارد که آن انتظارات بازي راديکال سياسي را دائم بيشتر مي کند و هيجان بيشتر توليد مي‌کند.
به گزارش خبرآنلاين، او همچنين در اظهاراتي عجيب گفته است: اگر همين طور پيش برويم، بي اعتنا به نيازها و مشکلات اجتماعي باشيم و اين دوگانه سياسي بتواند همديگر را تخريب کند، ما نارضايتي‌هاي شهري در پيش خواهيم داشت. کما اينکه اصولگرايي شروع به تخريب گروه پيروز کرده است تا با آن کنار بيايد. دائم کنايه مي زند. اگر همين طور ادامه پيدا کند، قدرت مديريت و برخورد با مسائل کاهش پيدا خواهد کرد و درگيري‌هاي درون شهري و حاشيه شهري خواهيم داشت.[3]

*اين از مظلوميت جمهوري اسلامي ايران است که يک جامعه شناس اصلاح‌طلب که سابقه صحبت‌هايي در معارضه با سياست‌هاي نظام را نيز دارد، در فضايي کاملاً امن و بدون اينکه از چيزهايي مثل خفقان و يا منفجر شدن بترسد! از اين حرف مي‌زند که جمهوري اسلامي ايران زندگي را براي مردمش سخت کرده است.
اين اظهارات در حالي است که جمهوري اسلامي ايران توانسته است امنيت مردم بعنوان نخستين لازمه زيستي را در جايي حتي فراتر از مرزها و توسط جواناني که دوستان آقاي ارمکي آنها را تندرو، خشونت‌طلب و متحجر مي‌دانند تأمين کند و در زمينه شاخص‌هاي اقتصادي نيز تا آن اندازه پيشرفت کند که نه تنها تحريم‌ها اثر ملموسي بر آن ندارند بلکه روندهاي عمومي اقتصاد کشور نيز رو به بهبود است.
رفاه شهري، شاخص‌هاي بهداشتي، آموزش و پرورش رايگان، پرداخت يارانه و مستمري بيکاري نيز موفقيت‌هاي ديگري بوده است که نظام جمهوري اسلامي ايران طي 38 سال گذشته، توانسته به آنها دست يابد بگونه‌اي که نشريه اکونوميست گزارش مي‌دهد ايران اسلامي در مقام پنجم اميد به زندگي در جهان قرار دارد.[4]
اظهارات آقاي ارمکي همچنين اين سؤال پارادوکسيکال را به هر ذهني متبادر مي‌کند که منورالفکرهاي اصلاح‌طلب چگونه با کراوات، با ريش‌هاي نيمه تراشيده و با آستين‌هاي گلدوزي شده اما نه تنها حاضر به رفتن از ايران و زندگي در جايي امن‌تر! نيستند بلکه در اينجا و آنجا و در سايه‌سار امکانات نظام اسلامي از اين مي‌گويند که نظام هزينه زندگي را بالا برده است، آمريکا با يک بمب ما را از بين مي‌برد، مردم ايران خشن و حسودند و غيره؟!
اظهارات ارمکي در زمينه بروز درگيري‌هاي شهري نيز بصورت ناخواسته در چارچوب تِز چندين ساله اصلاح‌طلبان مبني بر تقلّا براي ايجاد «فتنه اقتصادي» و آشوب به بهانه مقولات اقتصادي ارزيابي مي‌شود.
خاصه آنکه ارمکي گفته‌هاي مطوّلي در تقديس اغتشاشات سال 88 و ايجاد دوقطبي فقير و غني نيز دارد.
تحليلگران از اين مي‌گويند که جريان خاص معتقد است جامعه ايران مستعد آغشتگي به رخدادهاي چند سال قبل کشور اوکراين است و لذا به هر بهانه‌اي بايستي به بروز اين مسئله دامن زد.
بر همين اساس نيز مشاهده مي‌شود اصلاح‌طلبان به هر بهانه‌اي، از اعتراض به تخلفات انتخاباتي دولت گرفته تا مقولات اقتصادي و فساد و غيره بلافاصله از چيزي به نام «درگيري شهري» سخن مي‌گويند.
گفتنيست، آزادارمکي چند سال قبل نيز طي اظهاراتي گفته بود:
فقرا چون مي‌خواهند به آمال و آرزوهاي طبقه متوسط دست يابند در انتخابات شرکت مي‌کنند _ريشه پرخاشگري و کينه توزي مردم ايران به فرهنگ و دين و اخلاق و نظام اجتماعي‌شان برنمي‌گردد، بلکه به نحوه ظهور همه اين امور در کالبد مديريتي و اجرايي برمي‌گردد.
او در مقطعي ديگر نيز درباره جامعه ايراني اظهار کرد: جامعه ايران، نه خوش اخلاق و نه بي اخلاق بلکه جامعه بداخلاقي است که اين بداخلاقي را مي توان در تنوع محصولات فرهنگي و حتي علمي مشاهده کرد...

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/186959
2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3566317
3_ http://www.khabaronline.ir/detail/669585/Politics/parties
4_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940606000584

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب بر این باور است که تحولات جهانی چند سال گذشته به سود جمهوری اسلامی ایران بوده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، سعید لیلاز طی گفتگویی با یورونیوز تاکید با بیان اینکه در سه سال گذشته همه تحولات بین‌المللی، کم یا زیاد، به سود جمهوری اسلامی بوده، تصریح می کند، از جمله بحران غزه که باعث شده توجه غرب همان قدر که از اوکراین منحرف شده، از روابط ایران و چین هم منحرف شود به سمت حل و فصل بحران غزه. بویژه که غربی‌ها در این فاصله متوجه شدند که قسمت کوچکی از بحران میان فلسطین و اسرائیل، تحت تاثیر ایران است.

وی همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به اینکه تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران بیشتر اثر سیاسی و سمبلیک دارد و بر زندگی مردم و اقتصاد ایران تاثیر عمیقی نخواهد داشت، می گوید: او درباره تاثیر تحریم‌ها بر روابط ایران و اروپا گفت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نقار و شکاف بین ایران و این اتحادیه را بیشتر خواهد کرد. اتحادیه اروپا در گذشته میانجی بین ایران و آمریکا بود، ولی الان کشورهای عربی این نقش را بر عهده دارند.

منبع:  مشرق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!