Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید احمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، با اشاره به رسم افطار بر سر مزار درگذشتگان گفت: سر زدن به مزار رحلت‌کنندگان از دنیای فانی به جهان باقی در روزهای پنجشنبه هر هفته، در این ماه از رونق فزون‌تری برخوردار می‌شود و برخی نیز با حضور سر قبر عزیزان از دست رفته خود روزه را افطار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآبادی افزود: مراسم بیست و هفتمان نیز از برنامه‌هایی است که از گذشته دور در شهرستان بیرجند وجود داشته و هنوز هم نام آن فراموش نشده است.

وی اظهار کرد: در شب بیست و هفتم ماه رمضان برخی از خانم‌ها و دختران جوان با پوشیدن صورت خود و گرفتن سبد با تبقی دردست که آئینه‌ای روی آن قرار دارد و ملاقه به دست به درب خانه همسایگان رفته و طلب هدیه می‌کنند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: مردم پولی که به این طریق به دست می‌آید متبرک شمرده و آن را شادی آور می‌دانند و در این مراسم همه کسانیکه بدین صورت پولی به دست می‌آورند، پیش از ظهر روز بیست و هفتم ماه رمضان به بازار رفته و با آن پارچه‌ای به دلخواه خود می‌خرند و ظهر آن روز درخانه یا مسجدی، از آن پارچه پوشاکی مانند چادر، پیراهن و چارقد برای خود می‌دوزند و آن را می‌پوشند و بر این باورند که همه سال را به شادی می‌گذرانند و از همه بلاها مصون هستند.

وی یادآور شد: جمع‌آوری خیرات و کمک‌های نقدی مردم هر منطقه برای کمک به یتیمان و بی‌سرپرستان و تعمیر و توسعه مساجد از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف بیرجند است.

مراسم طبل‌زنی طبس

برآبادی گفت: طبل‌زنی در سحر ماه مبارک رمضان در طبس نیز یکی از نیات موقوفه عمادالملکی است که تاریخ وقف آن به سال 1300هجری قمری بر می‌گردد و ماندگاری این حرکت نیز بعلت اجرای نیت واقف است.

وی افزود: این طبل‌زنی براساس برنامه‌ریزی و با سبک خاص انجام می‌شود به این ترتیب که 3 ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل یک «آماده باش» و 2 ساعت مانده به اذان صبح طبل دوم «بیدار باش» و یک ساعت مانده به اذان صبح طبل سوم «نزدیک شدن وقت اذان صبح» را خبر می‌دهد، طبل با روش خاصی نواخته می‌شود و مردم از صدای طبل متوجه می‌شوند که چه قدر تا اذان صبح باقی مانده است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هر بار طبل زدن حدود 4 دقیقه طول می‌کشد و تا شعاع 5 کیلومتری شهر شنیده می‌شود، گفت: علاوه بر سحرهای ماه مبارک رمضان، هنگام رویت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر هم به دستور حاکم شرع یک نوبت طبل نواخته می‌شود و مردم آن را «شادمانه» می‌نامند.

وی یادآور شد: مراسم طبل‌زنی طبس به شماره 189 در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

سپیده قلندری اسفدن

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی دوازدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، امروز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، بیست و دوم شوال ۱۴۴۵ هجری قمری و یکم می‌سال ۲۰۲۴ میلادی است.
اوقات شرعی امروز به شرح زیر است:
صدای اذان ظهر در آبادان و خرمشهر ساعت ۱۲ و ۱۴ دقیقه شنیده خواهد شد و آفتاب ساعت ۱۸ و ۵۵ دقیقه غروب خواهد کرد.
گلبانگ اذان مغرب نیز در ساعت ۱۹ و ۱۳ دقیقه به گوش می‌رسد و نیمه شب شرعی نیز ساعت ۲۳ و ۳۱ دقیقه است.
اذان صبح فردا پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ساعت ۴ و ۶ دقیقه و طلوع آفتاب ساعت ۵ و ۳۲ ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • پیکر یک شهید جاویدالاثر پس از ۴۲ سال شناسایی شد
  • اوقات شرعی چهار شنبه ۱۲ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی دوازدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • راهپیمایی جمعی از بانوان آستارایی در حمایت از طرح نور فراجا
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ادای احترام معلمان و دانش آموزان قم به شهید آیت‌الله مطهری
  • اوقات شرعی فردا یازدهم اردیبهشت در شیراز
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند