Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- فواید آب سیب زمینی در درمان بیماری ها!،این نشانه‌ها خبر لخته شدن خون در پا می‌دهند!،درباره حقایق رژیم‌های عروسی چه میدانید؟،چه کسانی سرطان بیضه می‌گیرند؟و ... از خواندنی‌های بسته سلامت امروز است. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، فواید آب سیب زمینی در درمان بیماری ها!،این نشانه‌ها خبر لخته شدن خون در پا می‌دهند!،درباره حقایق رژیم‌های عروسی چه میدانید؟،چه کسانی سرطان بیضه می‌گیرند؟ ۷ علامت پنهان ابتلا به بیماری کرون و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از خواندنی‌های بسته سلامت امروز است.جزئیات را در ادامه بخوانید ...
روزه برای همه بیماری‌ها مفید است حتی زخم «اثنی عشر» و «سنگ کلیه» جام جم آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آقارفیعی جراح و متخصص طب اسلامی گفت: وارث طب سنتی چهره‌های سرشناس یونان هستند که دانشمندان بزرگی، چون بوعلی و رازی هم از این علم استفاده می‌کردند، اما در ایران طب اسلامی بر مبنای سخنان پیامبر اکرم (ص)، امامان و پیامبران سلف گردآوری شده است. طب اسلامی بر پایه تغذیه بنا شده است چرا که به گفته علما اول با تغذیه بیماریتان را درمان کنید سپس با دارو. حال با بررسی طب کلاسیک و طب یونانی و تلفیق این دو طب اسلامی را پدید آوردیم؛ لذا ما پایه‌های مطالعه‌مان را بر مبنای اسلام، قرآن، سنت و نظر علمایی که با فقه اسلامی تطبیق داشت بنا کردیم.

آقارفیعی صحیح روزه گرفتن را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام‌ها در روزه داری دانست و گفت: با شروع ماه مبارک رمضان در صورتی که افراد بتوانند صحیح روزه بگیرند اثرات مثبتی را می‌تواند برای بدن رقم بزند. پیامبراکرم (ص) از روشی در روزه داری پیروی می‌کردند که به وسیله آن دارای سلامتی کامل و همچنین قد و وزن متناسبی بودند. حال سوالی که در اینجا ذهن‌مان را مشغول می‌کند این است که چگونه آن زمان بدون وجود نکات پزشکی پیشرفته و گوناگون ایشان دارای این ویژگی‌های استاندارد بودند؟

به گفته وی، یکی از سبک‌های زندگی ایشان بر مبنای روزه گرفتن بود. اشتباهی که اکثر ما مسلمانان مرتکب آن می‌شویم و می‌پنداریم روزه فقط برای ماه رمضان است در صورتی که ایشان روزه را یک روش و بخشی ار زندگی می‌دانستند. وی حداقل در ماه ۳ روز روزه بودند و حتی بعد از مبعوث شدن هر روز روزه می‌گرفتند. رفته رفته به یک روز در میان و سپس ۵ شنبه اول ماه قمری و پنج شنبه آخر ماه قمری و چهارشنبه وسط ماه را تغییر دادند و فرمودند: «در خلق آسمان و زمین، چون جهنم در روز ۴ شنبه خلق شده است و اگر انسان ۴ شنبه وسط ماه را روزه بگیرد از رفتن به آتش جهنم در امان است همچنین در این روش از روزه گرفتن روی حالت روحی انسان تاثیر مثبت دارد.»

آقارفیعی در ادامه اظهار کرد: این روش را من خود به شخصه امتحان کردم و حتی به بیمارانم تجویز می‌کنم، چرا که این اقدام سبب می‌شود هر ۱۰ روز، یک شوک طبیعی و مفید به بدن‌تان وارد شود؛ لذا با صحیح گرفتن روزه خود را از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی در امان بدارید.

عمر طبیعی انسان ۸۰ سال است!

این جراح و متخصص طب اسلامی یادآور شد: برخی از دانشمندان و متخصصان قلب در جهان عقیده جالبی دارند، آن‌ها معتقدند افرادی که تا ۸۰ سالگی عمر می‌کنند بر عهده خودشان است، اما از ۸۰ سال به بعد بر عهده خداوند است. همچنین در قرآن نیز خداوند فرمود: ه، سن طبیعی و بدون بیماری در انسان ۸۰ سال است، لذا باید درست زندگی کردن را به مردم آموخت.

وی مصرف خرما و آب ولرم را بهترین گزینه برای افطار کردن مسلمان دانست و افزود: به زنان باردار بسیار توصیه می‌شود خرما را در رژیم غذایی خود بگنجانند چرا که سرشار از آهن، منیزیم، فیبر و انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن را داراست و علاوه بر آن برای رفع یبوست نیز بسیار مفید است. همچنین افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند فقط کافیست در یک وعده غذایی تن‌ها خرما میل کنند، زیرا مصرف خرما به تنهایی لاغرکننده است. البته افرادی که طبع گرم دارند بعد از مصرف خرما آب بخورند تا دچار مشکل نشوند. می‌توان گفت، خوشبختانه خرما تن‌ها عنصری است که نتوانسته‌اند آن را به کودشیمیایی آلوده کنند لذا یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها نیز محسوب می‌شود.

نوشیدنی‌هایی برای رفع عطش

آقارفیعی در رابطه با نحوه صحیح افطار کردن، گفت: بهتر است، روزه داران افطارشان را با کمی از مایعات (آب ولرم) باز کنند و آهسته آهسته سبزیجات، آش همراه با سرکه و روغن زیتون را اضافه کنند. همچنین نوشیدنی‌هایی که از زمان افطار تا سحر بسیار مناسب است و برای عطش در طول روز استفاده می‌شود، می‌توان به سکنجبین، سرکه عنگبین (سرکه را همراه با برگ نعنا جوشانده و سپس در یک ظرف استیل ریخته و هنگامی که نوشیدنی سرد شد عسل را به آن اضافه کنند) و کاسنی اشاره کرد.

این متخصص طب اسلامی توصیه کرد: هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد، زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می‌شود، چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می‌آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی‌شود. در بین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می‌شود نوشیدنی‌های مخصوص ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد. کاسنی برای کبد و سم زدایی آن یکی از اصلی‌ترین عرقیات به حساب می‌آید.

به گفته این جراح و متخصص طب اسلامی وعده سحری را به هیچ عنوان نباید حذف کرد بلکه باید این وعده را نیز بسیار مقوی مصرف کرد. یک سیخ کباب و کمی برنج می‌تواند یک سحری قوی و مفید باشد همچنین در سحری مصرف چند دانه خرما یا انجیر یا میوه‌های دیگر نیز مفید هستند. غذاهای حاوی حبوبات، خرما، پنیر، نان گندم سبوسدار، لبنیات محلی، میوه و سبزیجات می‌توان مصرف کرد.

چه بیمارانی روزه نگیرند؟

وی در پاسخ به این سوال که چه بیمارانی نمی‌توانند روزه بگیرند به جام جم آنلاین گفت: روزه اگر درست گرفته شود برای همه بیماری‌ها می‌تواند مفید واقع باشد حتی افرادی که دچار مشکلات معده و یا بیماری اثنی عشر هستند. به عبارتی طب اسلامی برای تمامی بیماری‌ها راهکارهای خاص خود را دارد. طب اسلامی در کنار روزه گرفتن این بیماران یکسری دارو نیز در اختیار این افراد قرار می‌دهد تا آنان بتواند بدون مشکل و تشدید بیماری روزه بگیرند. برای مثال برای افرادی که درگیر مشکلات معده و زخم اثنی عشر هستند اطبا توصیه می‌کنند گیاه بارهنگ را همراه با ژل کتیرا و عسل دم کرده و بعد از هر وعده غذایی‌شان میل کنند یا در ابتدای غذا نمک بخورند، در وسط غذا آب ننوشند و پایان غذای خود را با یک شیرینی طبیعی مانند عسل به اتمام برسانند تا این بیماران بتوانند در کنار بیماریشان روزه هم بگیرند.

آقارفیعی ادامه داد: افرادی که با روزه گرفتن دچار نفخ می‌شوند از ادویه‌هایی، چون زنیان، آویشن، سیاه دانه همراه با نمک بیشتر مصرف کنند همچنین افرادی که درگیر بیماری‌های قلبی هستند با مصرف روزانه ۳ قاشق مرباخوری روغن سیاه دانه را در کنار غذایشان مصرف کرده و سالاد بیشتر میل کنند. روغن زیتون و کنجد را جایگزین روغن‌های دیگر کنند تا بیماری‌شان مانع روزه گرفتن‌شان نشود.

به گفته این جراح و متخصص طب اسلامی، سیاه دانه همراه با عسل و مصرف مایعات بیشتر در طول افطار تا سحری برای بیمارانی که کلیه‌های سنگ سازی دارند بسیار مفید است؛ بنابراین می‌توان گفت، طب اسلامی سرشار از روش‌ها و ترفندهایی است که می‌تواند برای تمامی بیماری‌ها مفید واقع شود.

وی در رابطه با روزه گرفتن زنان باردار و شیرده، گفت: زنان باردار می‌توانند در طول بارداری و شیردهی از خوراکی‌هایی که شیر را افزایش می‌دهد و سرشار از کلسیم است استفاده کنند و بدانند کلسیم فقط در لبنیات موجود نیست بلکه در هلو، کلم، ترب، خرما، سبزیجات، پرتقال، بادام، شلغم و کنجد به میزان فراوان یافت می‌شود. علاوه بر آن‌ها خوراکی‌هایی، چون سوپ با گندم، آب هویج، آب سیب، لبنیات گاومیش و آب گوشت از جمله مواد غذایی است که علاوه بر افزایش شیر، مادران می‌توانند در طول بارداری و شیردهی نیز روزه شان را بدون مشکل بگیرند.

گوشت شتر بهترین گوشت مصرفی ایرانیان

این متخصص طب اسلامی روزه را برای بیمارانی که مبتلا به ضعف بینایی هستند نیز مفید دانست و اظهار کرد: ما به بیمارانی که مبتلا به ضعف بینایی بودند روزه را منع می‌کردیم، اما بعد از مدتی روایتی را مشاهده کردیم که در آن گفته شده بود روزه گرفتن قدرت چشم‌ها را افزایش می‌دهد و بعد از افطار ضعف بینایی باز می‌گردد همچنین افراد مبتلا به دیابت و آرتریت اسکلروز هم اگر به درستی روزه بگیرند درگیر مشکلات بینایی نمی‌شود.

به گفته آقا رفیعی، در طب اسلامی بسیار توصیه شده متناسب با فواصل و زمان غذا مصرف کرد. بدین معنا که در ایام گرم سال از لبنیات کمتر استفاده کرده و غذاهای گوشتی، چون آبگوشت بره را بیشتر جایگزین آن کنیم. همچنین در تابستان نیز از غذاهای سرخ شده کمتر مصرف کنید و غذاهایی، چون کله پاچه، دل، قلوه و... در این فصل اصل توصیه نمی‌شود. به طور کلی افراد باید برحسب غذاهای فصل، آب و هوا و بدن خود مواد غذایی را انتخاب کنند.

وی در رابطه با روزه دارانی که در این ایام دچار یبوست می‌شوند، گفت: یبوست به دلیل مصرف کم آب افراد را درگیر می‌کند لذا توصیه می‌شود روزه داران در طول افطار تا سحر مایعات بیشتری، چون سکنجبین مصرف کنند تا درگیر این عارضه نشوند.

این حراج و متخصص طب اسلامی گوشت شتر، گوسفند و ماهی دریا را از بهترین گوشت‌ها در ایران دانست توصیه کرد از گوشت‌های پرورشی استفاده نکنید. همچنین افرادی که دچار ضعف شدید جسمی می‌شوند گوشت را با شیرگاو بپزند و میل کنند.
فواید آب سیب زمینی در درمان بیماری ها!

نت نوشت: سیب زمینی یک گیاه پر خاصیت و ارزان قیمت که درمان بسیاری از بیماری‌ها را به راحتی انجام می‌دهد و برای زیبایی پوست و مو بسیار پر خاصیت است. آب سیب زمینی به اندازه سرکه سیب می‌تواند برای سلامتی بدن شما مفید باشد.

با نوشیدن روزانه یک لیوان آب سیب زمینی به از بین بردن چین و چروک پوست، کاهش کلسترول، بهبود کمر درد و…. برسید.

شاید تهیه آب سیب زمینی به صورت آماده و در فروشگاه‌ها کمی سخت و غیر ممکن باشد.

ولی شما می‌توانید به راحتی این کار را در منزل انجام دهید؛ و البته یک هویج یا یک سیب سرخ یا کمی عسل می‌تواند مزه آن بهتر کند.افزایش سیستم ایمنی بدن

آب سیب زمینی شامل بیشترویتامین‌ها است که میتواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد؛ و در برابر عفونت‌ها و انواع سرما خوردگی‌های فصل زمستان بدن شما را بیمه کند.موهای سالم با آب سیب زمینی

بهترین ماسک مو آب سیب زمینی است.

این ماسک ارزان قیمت می‌تواند برای موهای آسیب دیده بسیار کار آمد باشد.

آب سیب زمینی همراه با سفیده تخم مرغ یکی از ماسکهای بسیار موثر در ضخامت و رشد مو می‌باشد.


آب سیب زمینی و ترمیم پوست

می‌توانید با نوشیدن یک لیوان آب سیب زمینی یا استفاده از آن به عنوان تونر بر روی محل آفتاب سوختگی، تا حد زیادی التهابات پوستی را بهبود ببخشید.

تسکین دردهای آرتریت

کسانی که مبتلا به درد‌های استخوانی و آرتریت در هر قسمت بدن هستند، با استفاده از آب سیب زمینی تا حد قابل توجهی این درد‌ها را می‌توانند تسکین دهند.

انواع درد‌های کمر، آرتریت‌های نقاط مختلف بدن، دردهای مفاصل همگی به کمک این نوشیدنی آرام و به مرور زمان کاملا درمان می‌شوند.سلامت قلب

همه ما از دردهای قفسه سینه بسیار وحشت داریم؛ و این درد سبب می‌شود که به پزشک مراجعه کنیم.

غافل از اینکه آب سیب زمینی می‌تواند درمان کننده بسیاری از بیماری‌های قلبی باشد؛ و از انسداد عروق و حملات قلبی جلوگیری کند.

بهترین زیبا کننده صورت

به جای اینکه برای کرم‌های ضد چروک و زیبایی هزینه‌های گزاف پرداخت کنید با استفاده از آب سیب زمینی علاوه بر حفظ رطوبت صورت خود، چین و چروک‌ها را هم از بین ببرید.

حلقه‌های سیاه زیر چشم، پف پلکها، مات و تیره بودن پوست صورت را هم با نوشیدن آب سیب زمینی از بین خواهید برد.بهبودی زخم‌ها

کسانی که از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، مانند ورم معده و روده که دردهای کولیک و زخم‌های عمیق به همراه دارد.

آب سیب زمینی به دلیل خواص ضد اسیدی که دارد، یکی از بهترین درمان‌ها محسوب می‌شود.

همچنین در هضم صحیح غذا در دستگاه گوارش نیز بسیار کمک کننده است.

اسهال، یبوست و سو هاضمه را هم یکی دیگر از فواید این آبمیوه شگفت انگیز است!کاهش کلسترول

سیب زمینی مخوصا آب سیب زمینی سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد.

در سیب زمینی مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین ها، پتاسیم، کلسیم، آهن و … وجود داردکه به عنوان یک رژیم غذایی مناسب جهت افراد مبتلا به کلسترول بالا است.

همچنین تیامین موجود در سیب زمینی اثرات بی حالی و کسالت را از بدن گرفته و انرژی بیشتری به شما می‌دهد.

با این تفاسیر فقط آب یک یا دو عدد سیب زمینی را در آبمیوه گیری منزل تهیه کنید و روزانه یک لیوان بنوشید تا از بیماری‌های زیادی دور بمانید و هزینه‌های سنگین درمانی را پرداخت نکنید.
میان وعده مناسب برای ماه رمضان

آفتاب: استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران دکتر فرزاد شیدفر گفت: ماه مبارک رمضان علاوه بر اینکه زمانی برای تهذیب نفس و تقرب الهی و اعتلای معنویت است، از لحاظ فوائد سلامتی نیز بسیار اهمیت دارد. تعداد بسیار زیادی از مطالعات و پژوهش‌های علمی، اثرات مفید روزه داری را بر روند متابولیسم و عملکرد بهینه اندام‌های بدن گزارش کرده اند.

وی گفت: روزه داری می‌تواند در بیماری هایی مثل چاقی، دیابت، افزایش چربی خون و بسیاری بیماریهای دیگر اثرات سودمند بارزی داشته باشد.

شیدفر افزود: در روزه داری برخی اصول تغذیه‌ای نیز حائز اهمیت است و در فاصله بین افطار و سحر از پرخوری و مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب باید پرهیز کرد و اینکه تناسب و تعادل غذایی باید حفظ گردد.

این استاد تغذیه ادامه داد: بهتر است افطار را با چای کمرنگ ولرم (عدم مصرف چای یا نوشیدنی داغ یا آب بسیار سرد) و یک عدد خرما شروع کرد. لبنیات مانند پنیر، گردو از مواد غذایی ادامه دهنده افطار باشد و سپس با فاصله زمانی دیگری از غذاهای اصلی دیگر (بعنوان وعده شام) استفاده شود. در واقع حجم غذای افطار باید کم باشد تا بتوان بعد از مدتی از وعده شام استفاده کرد.

شیدفر گفت: توصیه می‌شود که میوه جات و سبزیجات مانند سالاد نیز در فاصله بین افطار تا سحر استفاده شود. از مصرف زولبیا، بامیه و سایر شیرینی جات یا غذا‌ها و حلیم‌های حاوی روغن زیاد باید خودداری نمود و زولبیا بامیه حتماً از شیرینی فروشی‌های معتبر که وضعیت بهداشتی مطمئنی دارند خریداری شود و از فروشندگان دوره گرد یا سایر مغازه‌ها تهیه نشود.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از آش، بهتر است میزان روغن و حبوبات در آن زیاد نباشد. کله پاچه، سیرابی و شیردان توصیه نمی‌شود، چون بسیار چرب است و موجب تشنگی نیز می‌شود. در هنگام افطار یا سحر از مصرف غذاهای خیلی داغ یا شور یا شیرین خودداری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: از مغزهای گیاهی (مانند گردو یا پسته یا بادام یا فندق) بصورت خام (و نه شور) در حد منطقی می‌توان مصرف کرد. مصرف چای زیاد در وعده سحر توصیه نمی‌شود، چون دفع ادرار را زیاد می‌کند و بهتر است مصرف چای در طول ساعات افطار تا سحر توزیع گردد. مصرف سبزیجات و نوشیدن مایعات کافی در بین افطار تا سحر می‌تواند در برطرف کردن حس تشنگی در ساعات روزه داری بسیار تأثیر داشته باشد.

شیدفر گفت: مصرف غذاهای خیلی شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود، ولی میوه جات مناسب هستند. از بین نوشیدنی ها، دوغ‌های خانگی توصیه می‌شود، اما دوغ‌های غیرخانگی، چون نمک دارند باید محدود شوند. همچنین آب میوه خانگی نیز مناسب است. از پرخوری و تعجیل در غذاخوردن در وعده سحر باید خودداری شود و همچنین در افطار نباید با غذا‌ها یا خورشت‌های چرب روزه را افطار کرد. بهتر است بجای قند و شکر از خرما استفاده شود. اما مقدار زیاد آن می‌تواند چاق کننده باشد (هر ۳ عدد خرما حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد)
سبزی خوردن را حتما در وعده سحری بخورید!

الودکتر: حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی افزود: استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بــدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود.عبدالعزیزی عنوان کرد: مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چربی، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می‌کند که تعادل آب و الکترولیت‌های بدن شما در هنگام روزه‌داری خفط شود.این کارشناس ادامه داد: توصیه می‌شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف مصرف شود.وی در پایان خاطرنشان کرد: سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.این نشانه‌ها خبر لخته شدن خون در پا می‌دهند!
اکتیو بیت: در بیشتر موارد، یک لخته خون پا به واسطه سفرهای طولانی مدت و بی تحرکی بدن - به عنوان مثال، عدم تحرک در فضاهای تنگ مانند هواپیما یا اتوبوس که امکان کشش پا‌ها یا ایستادن و قدم زدن چندان وجود ندارد - شکل می‌گیرند. در ادامه با برخی از نشانه‌ها که ممکن است از وجود یک لخته خون خطرناک در پا حکایت داشته باشند، بیشتر آشنا می‌شویم.
قرمزی

تغییر رنگ خفیف در پوست ناحیه لخته خون اغلب یکی از نخستین نشانه‌های شکل گیری ترومبوز (یا لخته) در سیاهرگ است. دلیل تغییر رنگ پوست بسیار ساده است: مجموعه‌های متراکم از خون زیر سطح پوست با بزرگتر شدن اندازه نمایان‌تر می‌شوند.

اگر به طور مداوم با وصله‌های قرمز رنگ پوست در پاهای خود مواجه می‌شوید، به ویژه پس از آسیب دیدگی یا عمل جراحی، باید این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. مشخصه قرمزی پوست ناشی از لخته خون در پا این است که با گذشت زمان از بین نمی‌رود و یا بدون هیچ دلیلی قابل مشاهده‌ای تشدید می‌شود.

تورم

تورم دردناک ممکن است در محل لخته خون شکل بگیرد، به ویژه اگر لخته در ناحیه قدم، قوزک یا ساق پا شکل گرفته باشد. این نواحی دارای تراکم‌های بافتی و استخوانی افزایش یافته هستند و شرایط برای بدن به منظور از بین بردن طبیعی لخته خون شکل گرفته را دشوارتر می‌شود.

یکی از نشانه‌های مشخصه تورم مرتبط با لخته خون این است که به درمان‌های معمول مانند استفاده از کمپرس‌های گرم یا سرد واکنشی نشان نمی‌دهد. همچنین، تورم ممکن است بدون دلیل مشخصی به ناگاه تشدید شود و یا ممکن است بدون هیچ گونه آسیب خارجی به ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته شکل گرفته باشد.

گرمای پوست

لخته شدن خون اغلب موجب تغییر در دما می‌شود. در لخته‌های خون پا، دمای پوست در ناحیه‌ای که لخته خون قرار دارد، ممکن است افزایش یابد و هنگام لمس کاملا این تفاوت دما احساس شود.

پوست گرم اغلب با نشانه‌های دیگر از جمله خارش و حالتی ضرباندار همراه است. همانند دیگر نشانه ها، این شرایط نیز به درمان‌های خانگی واکنش چندانی نشان نمی‌دهد و در صورت عدم درمان با گذشت زمان تشدید خواهد شد.

غش کردن

غش کردن و احساس سرگیجه ممکن است در صورت ناتوانی بدن برای از بین بردن لخته خون به طور طبیعی، یا در صورت جدا شدن و حرکت لخته به سمت ریه‌ها رخ دهند. سرگیجه ممکن است بیشتر زمانی که از حالت خوابیده یا نشسته بر می‌خیزید، شکل بگیرد، و به دلیل ماهیت غیر اختصاصی این نشانه، بسیاری از مردم آن را با امکان وجود لخته خون مرتبط نمی‌دانند.

از دست دادن هوشیاری نشانه‌ای جدی محسوب می‌شود که باید علت دقیق آن توسط پزشک مشخص شود. این حالت خطر ایجاد آسیب‌های جدی را به همراه دارد، زیرا ممکن است سر یا دیگر بخش‌های حساس بدن هنگام فرو افتادن به جایی برخورد کنند.

افزایش ضربان قلب

با بزرگ شدن اندازه لخته خون، بدن تلاش خود برای از بین بردن آن را بیشتر می‌کند و سخت‌تر کار کردن اندام‌های حیاتی مانند قلب به افزایش ضربان آن منجر می‌شود. اختلال در عملکرد قلب می‌تواند نشانه دهنده این باشد که لخته خون پا را ترک کرده و به دیگر بخش‌های بدن سفر کرده است. اگر این گونه باشد، شما احتمالا نشانه‌های دیگری از جمله درد تیز و شدید در قفسه سینه که هنگام تنفس عمیق تشدید می‌شود را نیز تجربه خواهید کرد.

افزایش ضربان قلب می‌تواند موجب نشانه‌های روانی از جمله اضطراب و در موارد شدید، حملات هراس شود. اگر بدون کنترل باقی بماند، آهنگ سریع و مداوم ضربان قلب می‌تواند به مشکلات پزشکی دیگر نیز منجر شود، و از این رو مراجعه به پزشک و بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد.

خستگی

هر بیماری، مانند یک لخته خون، سیستم ایمنی بدن را مجبور به اضافه کاری می‌کند که می‌تواند شکل گیری احساس خستگی و ناتوانی را به همراه داشته باشد. همانند بسیاری دیگر از نشانه‌های ترومبوز سیاهرگی عمقی، خستگی می‌تواند نشانه‌ای غیر اختصاصی محسوب شده و از این رو، تشخیص ریشه شکل گیری آن دشوار باشد. در نتیجه، اگر به طور مداوم احساس خستگی می‌کنید، توجه به نشانه‌های دیگر وجود لخته خون اهمیت دارد.

مشخصه خستگی مرتبط با لخته خون این است که بدون هیچ دلیل خاصی به ناگاه شکل می‌گیرد. به بیان دیگر، حتی اگر یک فعالیت جسمانی شدید انجام نداده باشید نیز ممکن است احساس ناتوانی در شما شکل بگیرد و حتی پس از خواب کافی همچنان احساس خستگی کنید.

تب

یک لخته خون، به ویژه اگر جدا شده و وارد جریان خون شده باشد، ممکن است موجب تب خفیف شود. افزون بر افزایش دمای بدن، نشانه‌های تب شامل تعریق یا لرز، سردرد مداوم، ضعف بدن، کم آبی بدن، و کاهش اشت‌ها می‌شوند.

در موارد شدید، تب می‌تواند موجب شکل گیری نشانه هایی از جمله تحریک پذیری و اختلالات خلق و خو، گیجی، تشنج، یا حتی توهم شود. این نشانه‌ها اغلب زمانی رخ می‌دهند که دمای هسته بدن در دامنه بسیار بالا، بین ۳۹. ۴ و ۴۱. ۱ درجه سلسیوس باشد.

حساسیت به لمس

گاهی پوست اطراف لخته خون، حتی اگر در اعماق پا باشد، ممکن است نسبت به لمس حساس شود، بدون این که نشانه‌ای از کبودی روی سطح پوست باشد. همچنین، سیاهرگ‌های زیر سطح پوست در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته ممکن است قابل مشاهده شوند، اگرچه این شرایط تا زمانی که لخته خون به اندازه نسبتا بزرگی نرسیده باشد، رخ نمی‌دهد.

توجه داشته باشید که حساسیت به لمس ممکن است در هر دو پا شکل بگیرد، حتی اگر یکی از آن‌ها تحت تاثیر لخته خون قرار گرفته باشد. این ممکن است به دلیل استفاده بیشتر از پای قوی‌تر به طور ناخودآگاه باشد، که به نوبه خود فشار عضلانی و مفصلی را تحریک می‌کند که درد و حساسیت به لمس را در پی دارد.

بدون نشانه

تقریبا نیمی از افرادی که یک لخته خون در پا (یا ترومبوز سیاهرگی عمقی) را تجربه می‌کنند، نشانه‌های اندک یا هیچ نشانه‌ای دارند. در شرایطی که یک لخته خون بدون نشانه معمولا حکایت از این دارد که ترومبوز هنوز به مرحله‌ای جدی نرسیده است، اما همواره نیز این گونه نیست. حتی لخته‌های خون بزرگ که نیاز فوری به توجه پزشکی دارند می‌توانند گاهی اوقات بدون هیچ نشانه‌ای باشند و در جریان خون حرکت کنند.

اگر در معرض خطر قرار دارید، این یکی از دلایل اهمیت انجام فعالیت هایی است که از شکل گیری لخته‌های خون پیشگیری می‌کنند. استفاده از پوشاک راحت، پرهیز از ایستادن و نشستن برای مدت زمان بیش از یک ساعت، کاهش مصرف نمک، و فعال باقی ماندن از لحاظ جسمانی از جمله اقداماتی هستند که می‌توانید مد نظر قرار دهید.

سیاهرگ‌های متورم

گاهی اوقات، یک لخته خون سرسخت خود را از طریق تورم در سیاهرگ‌های سطحی، یا اطراف قسمتی از پا که توسعه می‌یابد، نشان خواهد داد. اگر پدیده‌ای مشابه را در دیگر قسمت‌های بدن تجربه نمی‌کنید، باید توجه ویژه‌ای به این نشانه داشته باشید.

در بیشتر موارد، سیاهرگ‌های متورم عوارض یا مشکلاتی را موجب نخواهند شد. با این وجود، در مواردی که لخته خون فشار قابل توجهی روی رگ‌های خونی اطراف وارد می‌کند، امکان پارگی داخلی وجود دارد و قرمزی یا کبودی تشدید شده را موجب شود.
اختلال خودبیمارانگاری را می‌شناسید؟
سلامت نیوز:تعجب نکنید این اوضاع و احوال فردی است که دائم فکر می‌کند بیمار است، ولی هیچ پزشکی نمی‌تواند بیماری او را تشخیص دهد!
خود‌بیمار‌انگار یا هایپوکاندریاک، در اصطلاح روان‌شناسی و روانپزشکی، به شخصی اطلاق می‌شود که با برخورداری از سلامت بدنی و جسمی، خود را بیمار می‌پندارد و همواره از درد‌ها و تکالیف فرضی شکایت می‌کند. معمولا با آن که معاینات و بررسی‌های طبی مکمل این افراد، هیچ مشکلی را نشان نمی‌دهد، اما فرد خودبیمارانگار قویا به ابتلا به

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۵۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ گام برای زندگی سالم، به سبک ایرانی‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،مرضیه کامران، کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:هر کشوری بر اساس الگوی غذایی مردم و مشکلات تغذیه‌ای شایع، از رهنمود‌های غذایی خود که حاوی پیام‌های کلیدی برای آموزش همگانی تغذیه و اصلاح الگوی مصرف غذایی است، استفاده می‌کند. رهنمود‌های غذایی ایران شامل ۱۲ پیام کلیدی است که با هدف اصلاح الگوی مصرف و کاهش عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده است.

در ادامه این ۱۲ گام را با هم دنبال می‌کنیم:

برای داشتن وزنی مناسب و سالم بودن، باید به میزان نیاز غذا مصرف کرد و به اندازه کافی فعالیت بدنی (مثل روزانه ۴۰-۳۰ دقیقه پیاده روی) داشت:
بر همین اساس توصیه می‌شود بین مقدار مصرف غذا و فعالیت بدنی تعادل برقرار کنیم تا از افزایش وزن جلوگیری شود.
یک رشته ورزشی را هر چند ساده، به برنامه روزانه خود اضافه کنیم.
هر روز در وعده‌های اصلی غذایی و میان وعده‌ها از سبزی‌های خام و پخته استفاده کنیم:
روزانه از سبزی‌های سبز تیره مثل سبزی خوردن، اسفناج و یا سبزی‌های نارنجی و قرمز رنگ مثل هویج، کدو حلوایی و گوجه فرنگی به میزان بیشتری استفاده کنیم.
سعی کنیم از انواع مختلف سبزی‌ها در برنامه غذایی خود استفاده کنم.
روزانه ۳ بار میوه مصرف کنیم:
از انواع میوه‌های زرد و نارنجی مانند زردآلو و خرمالو، به میزان بیشتری مصرف کنیم.
بیشتر از خود میوه به جای آب میوه استفاده کنیم.
حبوبات و غذا‌های پخته شده با آن را به صورت روزانه مصرف کنیم:
بهتر است بیشتر برنج را به صورت مخلوط با حبوبات مثل باقلا پلو، عدس پلو، ماش پلو، لوبیا چشم بلبلی با پلو مصرف کنیم.
حبوبات جانشین مناسبی برای گوشت و منبع خوبی از پروتئین گیاهی است.
هر روز شیر، ماست و پنیر مصرف کنیم:
از لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک پاستوریزه، کم چرب و کم نمک استفاده کنیم.
برای پخت غذا تنها از روغن‌های مایع و به مقدار کم مصرف کنیم؛ از روغن مخصوص سرخ کردنی تنها برای سرخ کردن استفاده کنیم:
در هنگام انتخاب روغن‌ها به برچسب تغذیه‌ای آن توجه کنیم. در صورتی که بخش مربوط به اسید چرب ترانس آن قرمز بود آن روغن را انتخاب نکنیم.
به جای سرخ کردن غذا از روش‌های دیگر پخت مثل بخارپز، آب پز، تنوری و کبابی استفاده کنیم.

دیگر خبرها

  • چرا اسرائیل عمدا پاسخ ایران را کم اهمیت نشان می‌دهد
  • خواص آب هویج بستنی
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر
  • اهمیت صبحانه برای کودکان
  • ۱۲ گام برای زندگی سالم، به سبک ایرانی‌ها