نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال قرآن برگزار میشود
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۵۸۹۳۵
مشاور معاون علمی و فناوری گفت: ماراتن تولید محتوای دیجیتال قرآنی همزمان با نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در مصلی تهران برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال قرآن، عترت و معارف دینی با موضوعات قرآن و سبک زندگی، قرآن و معارف اسلامی، قرآن و کارآفرینی و رزق حلال، قرآن و هنر اسلامی برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با اشاره به برگزاری این رویداد در ایام ماه مبارک رمضان گفت: اقتصاد تولید محتوای دیجیتال یکی از زمینه های بسیار ارزشمند ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است که در صورت سرمایهگذاری و هدایت استعدادهای برتر کشور میتواند زمینه پیشرفت کشور را فراهم آورد و از سویی، وجود بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان، بستر بسیار ارزشمندی برای تولیدات محتوای دیجیتال دینی و قرآنی و عرضه آن برای مسلمانان است که متاسفانه تولیدکنندگان دیجیتال ایرانی در این بازار نقش پررنگی ندارند.
وی اساس فعالیت ماراتن تولید محتوای دیجیتال قرآن و عترت را ایجاد بستر توسعه کارآفرینی فرهنگی دیجیتال در کشور دانست و گفت: فرهنگسازی در راستای تولید محتوای دیجیتال علمی و کاربردی حوزه قرآنی، شناسایی توانمندیها و هدایت استعدادهای جامعه در حوزه تولید محتوا، بسترسازی در جهت کارآفرینی تولید محتوای دیجیتال مبتنی بر تولید محتوای قرآنی، تقویت خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال، پرورش ایدههای خلاقانه در حوزه تولید محتوای دیجیتال، آموزش مبانی تولید محتوای دیجیتال فاخر، برگزاری فنبازار محتوای دیجیتال قرآنی با هدف کارآفرینی دیجیتال مبتنی بر محتوا و حمایت از تولیدکنندگان محتوا، ترویج و فرهنگسازی در این حوزه از اهداف اساسی برگزاری این ماراتن است.
کرمی افزود: بازیهای رایانهای، نرمافزارهای تلفن همراه، الگوریتم محتوایی نرمافزارهای چندرسانهای و وبسایت از جمله مهمترین محورهای اولین ماراتون تولید محتوای دیجیتال قرآنی است که شرکت کنندگان میتوانند با ارائهی ایده و فناوری اولیه و تکمیل بوم مدل های کسب وکار در این رویداد بزرگ کارآفرینی فرهنگی دینی شرکت کنند.
وی با اشاره به ثبتنام در این مسابقه بهصورت گروهی، اظهار کرد: گروهها میتوانند به صورت حقوقی ثبت نام کنند یا دارای گروه مستقلی باشند.تیمها پس از ثبت نام در ماراتن، توسط هیأت داوران ارزشیابی شده و تعداد سی تیم جهت حضور در ماراتن نهایی که از افطار تا سحر در نمایشگاه بینالمللی قرآن واقع در مصلی تهران برگزار میشود، انتخاب خواهند شد.
مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، به حضور ۳۰ تیم در این ماراتن اشاره کرد و گفت: این ۳۰ تیم در یک رقابت سخت و فنی از زمان افطار تا سحر و در ۲ روز متوالی، بر محورهایی که اظهار توانمندی کردهاند با یکدیگر به رقابت پرداخته و نسبت به تولید محتوای دیجیتال در حوزه قرآنی برای بازی رایانهای، نرم افزار تلفن همراه، وب سایت، نرم افزار چندرسانهای و الگوریتمهای پیاده سازی این ابزارها اقدام خواهند کرد.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /