Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان گفت: برای آغاز ماه مبارک رمضان سه نفر هلال ماه را رویت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شستون، رسوم و سنن در مسائل مذهبی و اجتماعی نشأت گرفته از تمدن و فرهنگ مردم هر منطقه است که بلوچستان نیز از این قاعده مستثنی نیست، به طوری که مردم این منطقه هنوز سنت گذشتگان خود را در برگزاری آداب و رسوم ماه رمضان حفظ کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعظیم بارک زایی مسئول موزه محلی و مردم شناسی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون اذعان داشت: درماه مبارک رمضان در برخی از مساجد قرآن از اولین تا آخرین روز این ماه مبارک ختم می شود.

وی ادامه داد: در گذشته ها در ماه مبارک رمضان هر بامداد قبل از اذان صبح، شخص یا اشخاصی برای بیدار کردن اهالی محل طبل می زنند و اشعاری در این خصوص می خوانند که از اشعار عامیانه منطقه است.

مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان با بیان اینکه مردم در برخی از مناطق اقدام به سحر خوانی می کنند ، اظهار داشت: این رسم باستانی و متداول از زمان بزرگان و گذشتگان در ماه مبارک رمضان در سراوان مرسوم بوده است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه بلوچستان برای آغاز ماه مبارک رمضان باید سه نفر شخص عادل، عاقل و مومن هلال ماه را رویت کنند، تصریح کرد: علما و مولوی های شاخص باید گفته های این سه نفر را تایید کنند و در نقاطی که هلال ماه رویت می شود به اطلاع مردم رسانده تا ماه رمضان را شروع و نمازهای تراویح خود را بخوانند.

بارک زایی با اشاره به نماز تراویح مردم سراوان در ماه مبارک رمضان گفت: نماز تراویح 20 رکعت دارد که بعد از نماز اعشا به صورت ده دو رکعتی مانند نماز های واجب خوانده می شود.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان مردم بعد از اتمام کار روزانه خود تا افطار مشغول قرآن خواندن هستند، اذعان داشت: بسته به خود شخص غذای سحری در ساعات 2 تا 4 صبح قبل ار اذان خورده می شود.

مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان در هر محله ای یک نفر در مسجد به اعتکاف می نشیند، افزود: این فرد در هنگام اعتکاف حق خروج از مسجد را ندارد و مردم در شب های قدر تا سحر در مساجد حضور دارند و مشغول به خواندن قرآن هستند.

وی در پایان با بیان اینکه در این ماه پر برکت تمام مسلمانان به عبادت خداوند متعال مشغول هستند و سعی بر دوری از بدی ها و ناپاکی ها را دارند، گفت: مردم بلوچستان در ماه مبارک رمضان کمک به فقرا و مستمندان را وظیفه شرعی و دینی خود می دانند و دید و بازدید از اقوام و خویشاوندان و عیادت کردن از بیماران در این ماه مرسوم است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۰۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم و معارفه روئسای قدیم و جدید هلال احمر شهرستان سلماس 

ظهر امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور؛ ذبیح الله کاظمی فرماندار شهرستان سلماس، دکتر جابر ثوابی معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی و شورای اجرایی هلال احمر سلماس در محل فرمانداری این شهرستان آئین تکریم و معارفه روئسای قدیم و جدید جمعیت هلال احمر سلماس برگزارشد؛   به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،با حکم حمید محبوبی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی؛ از حجت رستمی مدیر امور اجرایی پیشین جمعیت هلال احمر شهرستان سلماس تکریم و مهدی رضایی به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر این شهرستان معارفه شد.   ذبیح الله کاظمی فرماندار شهرستان سلماس گفت:برخی از افراد این توفیق را پیدا می‌کنند که مدتی از عمر خود را به خدمتگزاری مردم مشغول شوند و شرایط به‌گونه‌ای برای این افراد فراهم می‌شود که در چارچوب نظامی که احکام حیات بخش و فروزان اسلامی در آن حاکم است، تحت لوای قرآن کریم و درس گرفتن از زندگی ائمه اطهار (ع) خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.   کاظمی در تقدیر از فعالیت‌های هلال احمر و داوطلبان این جمعیت افزود: شاهد حضور هلال احمر در صحنه‌های سخت از جمله زلزله، سیل و ... بودیم و دیدیم که نیرو‌های هلال احمر چگونه به داد مردم رسیدند و اگر پای کار نبودند بی‌شک تلفات بسیاری داشتیم. هلال احمری‌ها ناجی جان مردم هستند و انسانیت را معنی کرده اند و کار‌ها را بدون ادعای پیروزی انجام می‌دهند. هلال احمر نهادی است که در سخت‌ترین شرایط حضور پیدا می‌کند و هر جا که گرفتاری است داوطلبان هلال احمر حضور دارند.

دیگر خبرها

  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • آمادگی هلال احمر برای کمک به مردم سیل‌زده کنیا
  • مالک استقلال در خانه کشتی رویت شد (عکس)
  • «مردم‌محور بودن» اساس و پایه فعالیت در جمعیت هلال‌احمر است
  • تکریم و معارفه روئسای قدیم و جدید هلال احمر شهرستان سلماس 
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم