Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-04@08:26:30 GMT

کشتیرانی جمهوری اسلامی تقویت خواهد شد

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۶۰۸۳۳

کشتیرانی جمهوری اسلامی تقویت خواهد شد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت به دنبال تقویت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد باقرنوبخت در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) درباره نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تقویت اقتصاد ملی اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار ارزنده و فراوانی در این باره دارد، با توجه به اینکه توسعه دریا محور بخشی از سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه است، لذا توجه به صنعت حمل و نقل دریایی جزء برنامه‌های دولت و ردیف‌های ارقامی برنامه توسعه ششم قرارگرفته است و در سال ۱۳۹۶ و در طول برنامه نیز نسبت به گسترش حمل ونقل دریایی اقداماتی صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه تمامی شقوق حمل و نقل از زمینی، هوایی، جاده‌ای و دریایی حائز اهمیت است، تاکید کرد: حمل و نقل دریایی به دلیل ارزان بودن برای انتقال کالا به ویژه برای ایران که بخشی از نیازهایش به صورت واردات و بخشی نیز به صورت صادرات است، بسیار اهمیت دارد، لذا نیاز به گسترش حمل و نقل دریایی قطعی است و این امر در برنامه توسعه ششم دیده شده است و اجرایی می‌شود.
معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت با اشاره به لغو تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از اقداماتی که دولت در چهار سال گذشته با فعالیتهای برجام انجام داد، لغو تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی بود، به وِیژه در بخش بیمه که تمامی این تحریم‌ها برطرف شد و دولت به دنبال این است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را هرچه بیشتر تقویت کند.

دولت برای رشد هشت درصدی برنامه جامع و روشنی دارد

نوبخت در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به تعیین رشد هشت درصدی اقتصادی که در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است، گفت: آنچه که بعنوان برنامه ششم توسعه مطرح شد، لایحه تقدیمی دولت بوده است.
وی افزود: درست است که دولت لایحه خود را در حد احکام مورد نیاز محدود کرده بود، اما اسناد برنامه نشان می‌داد که ما برای ۳۰ موضوع بخشی و ۱۵ موضوع فرابخشی مشخص کردیم که طی سال‌های برنامه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به تفکیک هر سال چه هدف کمّی داریم و برای حل آن‌ها از چه سیاستی می‌خواهیم استفاده کنیم، راهبردهای آن کدام است حتی در اقدامات اجرایی نیز برنامه‌های دولت برای موضوعات اساسی کشور مشخص شده و اسناد آن در اختیار است و دولت بر اساس همان برنامه عمل می‌کند. امید است دولت بتواند با ایجاد رشد هشت درصدی اقتصاد ایران در هریک ازسال‌های برنامه که بطور متوسط انجام خواهد داد، به تمامی اهداف مصرّح در برنامه ششم توسعه برسد.
سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه وبودجه با اشاره به اقداماتی که در این راستای برای تقویت اقتصاد ملی انجام شده است، خاطر نشان کرد: برای اینکه در کشور رشد هشت درصدی ایجاد شود، ابتدا مشخص شد هر حوزه‌ای چه اندازه باید رشد کند و در این راستا چه رقمی سرمایه گذاری شود. دولت این رشد هشت درصدی را به تمامی بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات تفکیک کرده است و برای هریک اعلام شده که چه رشدی باید در طی سالهای برنامه داشته باشند تا دولت بتواند در پایان برنامه ششم توسعه به رشد هشت درصد برسد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه دراین باره ادامه داد: برای رسیدن به این رشد، سالانه به ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که مشخص شد که از هفت محل باید این ۷۷۰ هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری مورد نیاز سالانه تامین شود. مورد نخست سرمایه گذاری است که دولت باید انجام دهد، دولت باید سالانه بطور متوسط ۹۸ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند که این سرمایه گذاری باید در طرح‌های عمرانی و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انجام شود. بخش دیگری از این سرمایه گذاری باید از سوی شرکت‌های دولتی صورت پذیرد، همچنین بانک‌ها باید تسهیلات دهند و بخش دیگری را نیز باید از سوی صندوق توسعه ملی کمک شود.
نوبخت با اشاره به تصویب لایحه اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه اعطای تسهیلات ـ. ۱. ۵ میلیارد دلاری ـ. از صندوق توسعه ملی (لایحه اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی) در مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ مربوط به اجرای جدول سه و ماده سه، قانون برنامه بوده است.
نوبخت تاکید کرد: بنابراین دولت دقیقا می‌داند که این هشت درصد را از چه حوزه هایی باید تامین کند و در چه حوزه هایی باید چه میزان سرمایه گذاری کند و برای ۳۰ حوزه بخشی و ۱۵ حوزه فرابخشی اهداف به صورت سالانه و کاملا مشخص تعیین شده است و امید است تمامی این برنامه‌های انجام شده که به تصویب و تایید مجلس رسیده، طی سال‌های برنامه اجرای شود.


رونمایی از نماد صنعت در بندر ماهشهر

نماد صنعت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهر پرده برداری شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایرن(مانا)، این نماد در سایت ۵ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مقابل شرکت پتروشیمی بندر امام با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی نصب شد.
این نشان با مفاهیم صنعتی پایه گذاری شده و از ترکیب مولکولی شیمیایی درون دو چرخ خالی و پر بر بشکه‌های نمادین خوراک واحدهای پتروشیمی طراحی شده است.
برای ساخت این نماد صنعتی، یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال هزینه شده است.
صنعت پتروشیمی در خوزستان، پس از صنایع نفت و گاز در درجه سوم اهمیت اقتصادی قرار دارد.
منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر با ۲۱ واحد پتروشیمی و ظرفیت تولید سالانه ۲۶ میلیون تن، قطب اول تولید محصولات پتروشیمی در ایران و خاورمیانه است.
بخشی مهمی از تولیدات محصولات این منطقه، به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.

آسمان مناطق ساحلی خوزستان تا آخر هفته غبارآلود می‌شود

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: آسمان مناطق ساحلی خوزستان از روز دوشنبه تا پنجشنبه دوباره تحت تاثیر دو جبهه گرد وخاک از بیابان‌های جنوبی عراق قرار خواهد گرفت.
کوروش بهادری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا با بیان اینکه هنوز مناطق ساحلی خوزستان آلوده به گرد و خاک است افزود: از روز دوشنبه با تشدید گرد وخاک، دید افقی کاهش و آلودگی هوا افزایش خواهد یافت.
وی گفت: در این مدت خلیج فارس همچنان مواج و طوفانی است و شرایط برای دریاروی مناسب نیست.
مدیرکل هواشناسی خوزستان در ادامه از شناورهای سبک و متوسط صیادی و باری استان خواست به هیچ وجه به دریا نروند.
بهادری با بیان اینکه امسال شرایط زیست محیطی مناطق ساحلی خوزستان تحت تاثیر پدیده گرد و خاک نامناسب است، افزود: از روز جمعه با تغییرات جوی و پایداری هوا از شدت و غلظت گرد و خاک کاسته می‌شود.
مرکز بهداشت خوزستان نیز از ساکنان مناطق ساحلی و فراساحلی خواست در صورت قرار گرفتن در محیط‌های روباز و آزاد، حتما" از ماسک استاندارد استفاده کنند.
این مرکز از بیماران قلبی وعروقی، افراد مسن و مبتلا به آسم خواست حتی الامکان از منازل خارج نشوند.
در چند روز اخیر پدیده گرد و خاک در مناطق ساحلی خوزستان بخصوص خرمشهرو آبادان زندگی عادی مردم را تحت الشعاع قرار داد.
صیادان خوزستانی همچنان در انتظار بهبود وضعیت جوی در آبهای شمال غرب خلیج فارس هستند.
در سال جاری صیادان خوزستانی بار‌ها به علت شرایط نامساعد جوی نتوانستند به دریا بروند.
معیشت اصلی ساکنان ساحلی خوزستان، صیادی و تجارت است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۰۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه در دولت گذشته بیشتر فعالیت‌های توسعه‌ای به‌دست شرکت‌های خارجی انجام و نیمه‌کاره رها می‌شد، گفت: در دولت سیزدهم توسعه همه میدان‌های مشترک غرب کارون از سوی شرکت‌های داخلی در حال انجام بوده و این یک افتخار است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری‌اهوازی گفت: این شرکت در موضوع نفت و گاز ماهیت تولیدی و توسعه‌ای دارد که حدود جغرافیایی آن شامل شهرستان‌های بستان، هویزه، سوسنگرد، دارخوین، خرمشهر، مینو شهر و اروندکنار می‌شود. درحقیقت این شرکت نفتی محدوده کل غرب کارون را احاطه کرده است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ میدان‌های نفتی، ۸۶درصد میدان‌های مشترک نفتی کشور در غرب کارون قرار دارد، بیان کرد: بزرگ‌ترین میدان مشترک ایران، میدان آزادگان است و میدان‌های مشترک یاران، یادآوران و سهراب که به توسعه رسیده‌اند در این منطقه قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه میدان‌های سپهر، جفیر و دارخوین به‌ بهره‌بردای رسیده‌اند و در حال توسعه فازهای بعدی هستند، افزود: در کنار این میدان‌های توسعه‌یافته، میدان‌های سوسنگرد، بندکرخه، خرمشهر، مینو و اروند جزو میدان‌هایی هستند که شرکت ملی نفت برای توسعه و بهره‌برداری آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ است.

عذاری‌اهوازی با یادآوری اقدام‌های مهم دولت سیزدهم در توسعه میدان‌های نفتی گفت: حرکت‌های مهمی در این دولت انجام شده است. ‌یکی از راهبردهای مهم در دولت سیزدهم اعتماد و اطمینان به نیروهای بومی و ایرانی بود و با اتکا به نیروهای بومی، توسعه میدان‌ها را به شرکت‌های ایرانی واگذار کرده است.

وی گفت: میدان‌های سپهر و جفیر با اعتماد به جوانان ایرانی سال پیش توسعه یافت و با استخراج روزانه  ۴۰ هزار بشکه به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه افزون بر توسعه میدان‌ها، تولید و نگهداشت نیز وظیفه شرکت نفت و گاز اروندان است، بیان کرد: ما در درجه اول باید بتوانیم مقدار نفتی را که تولید کرده‌ایم نگهداری کنیم.

عذاری‌اهوازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای توسعه چاه‌های جدید هستیم، افزود: برای توسعه میدان دارخوین برنامه بسیار وسیعی داریم، چاه‌های تازه‌حفر و قراردادهای توسعه این میدان تدوین شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید در غرب کارون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت است، گفت: در دولت پیش ظرفیت تولید این شرکت روزانه ۸۴ هزار بشکه نفت بود که اکنون با اقدام‌های شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم، تولید در نفت و گاز اروندان ۳۰درصد افزایش داشته است.

برنامه‌ریزی برای حفاری ۴۰ حلقه چاه در سال جاری

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: در دولت سیزدهم تعداد ۶۰ حلقه چاه را حفاری و برای امسال حفاری ۴۰ چاه دیگر را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به بهره‌برداری برسانیم. با حفاری این ۶۰ حلقه چاه در میدان آزادگان، هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت حدود ۲۰۰ هزار بشکه است.

عذاری‌اهوازی با اشاره به توجه و برنامه‌ریزی کاربردی دولت سیزدهم در توسعه میدان‌ها گفت: شرکت نفت و گاز اروندان همه برنامه‌های شرکت ملی نفت برای تولید را در سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسانده و یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه بوده است. این موفقیت‌ها ثمره تلاش و جهاد بی‌وقفه همه کارکنان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به جمع‌آوری گازهای همراه نفت افزود: سیاست‌ ما در توسعه میدان‌ها، توسعه منطقه و حفظ محیط‌زیست به‌عنوان سرمایه‌ای عمومی و ماندگار است و به این منظور کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ با سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس پارسال راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: فعالیت مرحله نخست این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز آغاز کرده است و هم‌اکنون حدود ۱۱۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران، برای فرآورش و استفاده به‌عنوان گاز شهری و فرآورده‌های پتروشیمی‌ها و خوراک آن‌ها به این کارخانه ارسال می‌شود.

ارسال ۳۲ میلیون فوت‌مکعب گاز به کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰

عذاری‌اهوازی با بیان اینکه با جمع‌آوری گازهای همراه، گاز متان تولید می‌شود که برای مصرف گاز خانگی است و برای جبران ناترازی گاز کشور به خط سراسری ششم ارسال می‌شود، گفت: در میدان آزادگان شمالی در گذشته روزانه حدود ۲۸ میلیون فوت‌مکعب گاز ارسال می‌شد. اما در حال حاضر، از طریق تعمیر، اصلاح و راه‌اندازی یک کمپرسور با استفاده از نیروهای توانمند داخلی و کارکنان شرکت نفت و گاز اروندان، که از زمان ساخت کارخانه آزادگان شمالی از سوی شرکت‌های چینی بلااستفاده بود، توانستیم حجم بالایی از گاز را فرآورش و از سوزاندن و هدررفتن این سرمایه ملی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعمیر کمپرسور از سوی کارکنان این شرکت با ۷۵۰ نفر روز انجام شده است، افزود: ما توانسته‌ایم حدود ۵ میلیون فوت‌مکعب گاز دیگر اضافه کنیم و به ۳۲ میلیون فوت‌مکعب برسانیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که تا یک ماه دیگر در میدان‌ آزادگان شمالی گاز همراهی برای سوزندان وجود نخواهد داشت و همه گازهای‌ همراه به فرآورده تبدیل می‌شود و این همان‌ اجرای زنجیره ارزش نفت و گاز است.

عذاری‌اهوازی در پایان گفت: قرارداد دیگری با هلدینگ خلیج‌فارس به ارزش ۷۳ میلیون دلار به‌منظور ارسال گازهای مشعل منطقه دارخوین و کارخانه غرب کارون در جفیر، که حدود ۱۵۰ میلیون فوت مکعب است، امضا شد و با انجام این قرارداد، درعمل شرکت نفت و گاز اروندان تا پایان سال ۱۴۰۴ دیگر گازی برای سوزاندن نخواهد داشت.

دیگر خبرها

  • فیلم‌های تبلیغاتی در هند احساسات ضد اسلامی را تقویت می‌کند
  • توسعه ارتباطات سیار با نصب و راه‌اندازی دکل اینترنت سرعت در قلعه خواجه
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون