Web Analytics Made Easy - Statcounter

دلگانی ها همزمان با ماه مبارک رمضان با برپائی آئین هایی از جمله سحوری تا دبوجبرگ دیگری از فرهنگ و رسوم غنی مردمان بلوچ را در ماه میهمانی خدا رقم می زنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دلگان پرس، ماه مبارک رمضان، از سال‌های دور تاکنون، در فرهنگ ملل مسلمان از جایگاهی ممتاز برخوردار بوده و همواره آیین‌های ویژه ای در ارتباط با این ماه مبارک، در میان مردم کشورهای اسلامی‌ به اجرا درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم مسلمان شهرستان دلگان هم با شروع ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند که بعضی از این رسوم با سایر اقوام بلوچ مشترک است. از بیدار شدن در سحر که به سحوری معروف است تا افطار که به دبوج یا دبوچ معروف است.

لیلا بامری یکی از بانوان بلوچ دلگانی در گفتگو با خبرنگار دلگان پرس به آداب مخصوص قوم بلوچ در این ماه اشاره کرده و می گوید: مردم بلوچ ساعاتی قبل از اذان صبح بیدار می شوند، که به راز و نیاز با پروردگار می پردازند، زن های بلوچ در این فرصت سحوری را آماده می کنند.

وی با بیان اینکه زنان بلوچ علاوه بر غذاهای مرسوم سفره های ایرانی، غذای مخصوص این مناطق مانند هتوک اناردانی یا همانآبگوشت اناری ، تباهگ و... را آماده می کنند، تصریح کرد: اما با توجه به درآمد افراد هم ممکن است این غذاها در همه خانواده ها نباشد و یا اینکه متفاوت باشد.

بامری ادامه داد: هتوک اناردانی از مخلوط گوشت گوسفند با انار خشک و همچنین ادویه های مانند آچار که توسط خود زنان بلوچ تهیه می شود، آماده می شود.

این بانوی بلوچ دلگانی با اشاره به اینکه بعد از اینکه سحوری که آماده شد، مقداری از آن را به عنوان تحفه به همسایگان می دهند، بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر مردم از سحوری خود به دیگران تحفه می دهند، اکثر سفره های قوم بلوچ رنگین است.

لیلا بامری با تاکید بر اینکه بعد از سحوری همگی با هم به مسجد می روند و نماز صبح را در این مکان مقدس اقامه می کنند، اضافه کرد: بعد از نماز صبح معمولا جزء یا بخش هایی از قرآن کریم را تلاوت می کنند.

وی با بیان اینکه مردم بلوچ دلگان همانطور که در سحر برنام های خاص و منحصر به فردی دارند در افطار هم که در نزد بلوچ به دبوج معروف است برنام های خاصی دارند، اظهار کرد: بانوان بلوچ دلگانی قبل از افطار غذاهایی مخصوص آماده میکنند.

این بانوی بلوچ دلگانی با اشاره به اینکه در افطار غذاهایی مانند چنگال، تجکی و روغن جوش را آماده می کنند، عنوان کرد: با توجه به وجود محصول خرما در جنوب سیستان و بلوچستان، عمده غذاهای مردم در سفره افطار از خرما است.

وی تجکی و چنگال مخلوطی از خرما، روغن حیوانی و آرد مخصوص گندم است که با شیوه ای خاص توسط بانوان بلوچ دلگانی آماده می شود، گفت: روغن جوش هم که از اسمش پیدا است با روغن و خمیر آرد گندم آماده می کنند.

لیلا بامری اظهار کرد: همانطور که در سحوری از غذای خود به همسایگان و بویژه به افراد نیازمند و مستضعف تحفه می کردند، در افطار هم مقداری از این غذا خود را تحفه می کنند.

این بانوی بلوچ دلگانی خاطرنشان کرد: یکی از رسوماتی ‌که در گذشته در منطقه دلگان رونق بیشتری داشته است و امروزه هم کم و بیش اجرا می‌شود، دیدار از دوستان و آشنایان بعد از دبوجی است.

خبرنگار مجید بامری

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۰۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته

ایسنا/قم مدیر عامل شرکت گاز استان قم گفت: مصرف گاز طبیعی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با صرفه جویی ۳.۹ همراه بوده است.

مرتضی خوش لهجه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مقدار صرفه‌جویی در حالی است که طی سال گذشته ۲۰۸ مشترک صنعتی و همچنین ۱۰هزار و ۹۸۴ مشترک در دیگر بخش‌ها به شمار مشترکین استان اضافه شده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان قم با بیان اینکه این میزان صرفه‌جویی یک دستاورد برای استان قم محسوب می‌شود، تصریح کرد: همچنین میزان گاز مصرفی صنایع نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه به صورت کلی یک سوم مصرف سالانه گاز استان به مشترکین خانگی تجاری، آموزشی و عمومی اختصاص دارد، عنوان کرد: این رقم در فصل سرد سال حدود ۷۰ درصد مصرف گاز طبیعی استان را شامل می‌شود.

خوش لهجه بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در بخش‌های مختلف استان قم مصرف شد که این مقدار برای سال ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیارد و ۷۵۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه استان قم دارای ۴۵۸ هزار و ۲۶۱ مشترک است که از این مقدار ۴ هزار و ۵۸۶ مشترک متعلق به بخش صنعتی و کشاورزی است، یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز، مصرف گاز در بخش خانگی، بیش از ۳.۳ درصد صرفه جویی به ثبت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • (عکس) تمرین مشترک قهرمان بدنسازی با محمدرضا گلزار
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • عکس‌| قاب مشترک میثاقی با ۳ قهرمان آسیا
  • چین رزمایش دریایی ۹ روزه برگزار می‌کند
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • همسایگان ایران مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح در حراست از خلیج فارس را می‌ستایند