Web Analytics Made Easy - Statcounter

اواخر بهار و فصل گرما و تابستان که فرا می رسد کم کم جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد خود را برای سوختن و خاکستر شدن آماده می کنند و رسانه ها نیز با تیترهای جورواجور آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را اطلاع رسانی می کنند اما چیزی که در سالهای اخیر تاکنون تکرار می شود آتش سوزی است و بس.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، اواخر بهار و فصل گرما و تابستان که فرا می رسد کم کم جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد خود را برای سوختن و خاکستر شدن آماده می کنند و رسانه ها نیز با تیترهای جورواجور آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را اطلاع رسانی می کنند اما چیزی که در سالهای اخیر تاکنون تکرار می شود آتش سوزی است و بس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته یک کارشناس جنگل و مرتعجذب بیش از 68 تن ریز گرد در هر هکتار جنگل، تولید 60 درصد اکسیژن، جلوگیری از بیابانی شدن عرصه ها و بروز سیلاب، ذخیره سازی آب و محافظت از خاک، جلوگیری از طغیان و گسترش آفات در مزارع و باغات و تعدیل آب و هوا از جمله نتایج زیست محیطی جنگل و مرتع است.

وی متوسط سن جنگل های کهگیلویه و بویراحمد را بیش از 500 سال اعلام کرد و اظهار کرد: هزینه های بسیار زیادی لازم است تا یک بلوط به سن 700 سال برسد.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از نوع بلوط، بنه، زالزالک، کیکم است و این نوع درختان دارای جنس سخت و عمری طولانی هستند اما این درختان سخت جنس و درازعمر که روزگاری با ریزگردها و حشره چوبخوار دست و پنجه نرم کرده اند و دیگر رمقی برایشان باقی نمانده، این روزها با ته سیگار رهگذری یا باقی مانده آتش چوپانی و شاید هم بی رحمی فردی سود جو به تلی از خاکستر تبدیل می شوند.

وجود بافت کوهستانی و سخت گذر بودن مهمترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل های این استان است و بیش از 80 درصد آتش سوزی های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت گذر این استان رخ می دهد که تا رسیدن نیرو های امدادی بخش وسیعی از جنگل از بین رفته است.

کمبود نیروی انسانی و امکانات از دیگر دلایل افزایش خسارت به مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است و نبود بالگرد اطفای حریق دراین استان باعث شده تا نیرو ها برای خاموش کردن آتش کیلومتر ها مسیر کوهستانی را پیاده طی کنند.

استفاده از شاخ و برگ درختان تنها ابزار خاموش کردن آتش در مناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد است که این روش در سال گذشته دست کم 10 نفر از نیروهای اداره کل منابع طبیعی استان را مصدوم کرد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمداز ابتدای سال 94 تا تیرماه همین سال 305 هکتار از جنگل ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت.

محمد رحیم برزمند گفت: از ابتدای سال 95 تا تیرماه همین سال نیز 44 فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان رخ داد که بر اثر این اتش سوزی ها 648 هکتار طعمه حریق شد.

آتش سوزی روز دوشنبه(دوم خرداد 96) به 2هزار و500 متر مربع از منابع طبیعی منطقه مختار یاسوج خسارت وارد کرد.

همچنین آتش سوزی گسترده (پنجم خرداد 96) در جنگل‌ها و مراتع کوه خامی در گچساران خساراتی را بخ منابع طبیعی وارد کرد.

بیش از 60 درصد آتش سوزی‌های جنگل‌های استان در روزهای تعطیل سال رخ می‌دهد

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد: با توجه به این‌که استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های گردشگرپذیر است و سالانه شاهد حضور تعداد زیادی گردشگر و مسافر در استان هستیم بیشترین آتش سوزی‌ها در روزهای تعطیل اتفاق می‌افتد و می‌توان گفت بیش از 60 درصد آتش سوزی‌های جنگل‌های استان در روزهای تعطیل سال رخ می‌دهد.

بیش از 90 درصد به علت سهل‌انگاری مردم رخ می‌دهد

عزت الله بهشتی فر درابطه با علت آتش‌سوزی‌ها گفت: عامل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان تمامأ انسانی است و بیش از 90 درصد به علت سهل‌انگاری مردم رخ می‌دهد. خاموش نکردن آتش و رها کردن ته مانده سیگار در مراتع از جمله این عوامل هستند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این‌که برخی از آتش‌سوزی‌ها نیز از پسماندهای مزارع کشاورزی شروع می‌شود، گفت: کشاورزان بعد از برداشت محصول اقدام به سوزاندن باقیمانده ریشه محصولات خود در زمین‌های کشاورزی می‌کنند که با سهل‌انگاری، آتش‌سوزی به جنگل‌ها و مراتع سرایت می‌کند و منجر به حریق در این عرصه‌ها می‌شود.

بهشتی‌فرد تصریح کرد: باتوجه به این‌که بیشتر آتش سوزی‌ها در روزهای تعطیل رخ می‌دهد و نیروی انسانی ما نیز کم و بیش حق استفاده از تعطیلات را دارند اداره به نیروی انسانی بیشتری برای مهار کردن و جلوگیری از آتش سوزی در این ایام نیاز دارد. هم‌چنین صعب العبور بودن مناطق استان تجهیزات بیشتری را برای کاهش آتش سوزی‌ها می‌طلبد.

وی افزود: با توجه به این‌که طبق قانون خاموش کردن و کنترل آتش سوزی وظیفه تمام نیروهای لشکری و کشوری است از اعضای ستاد بحران و ادارات عضو این ستاد انتظار همکاری بیشتر و تقاضای ایجاد حداقل دو کشیک و اکیپ در مرکز استان و در هر شهرستان حداقل یک کشیک و اکیپ را برای روزهای تعطیل خواستاریم.

کهگیلویه و بویراحمد همچنان چشم انتظاربالگردی اطفای حریق

هر چندمدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمدمهرماه سال گذشته ازاحداث نخستین پایگاه هوایی اطفا حریق در استان کهگیلویه وبویراحمد خبرداد و گفت:هدف از ساخت این پایگاه مهار و کنترل آتش سوزی در عرصه های جنگل ومرتع است اما تاکنون بالگردی برای نشست و برخاست در این پایگاه ها در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مشکل عمده منابع طبیعی استان در مواقع آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع نبود بالگرد مداوم در استان است، اگرچه ما انتظار نداریم برای اداره منابع طبیعی بالگرد در نظر گرفته شود اما برای استان یک نیاز ضروری است، چرا که در صورت وقوع آتش‌سوزی تا رسیدن نیروها، بدون بالگرد حداقل 8 ساعت پیاده روی طول می‌کشد تا به محل آتش سوزی برسند که با این وضع خسارات جبران ناپذیری به جنگل‌ها و مراتع وارد می‌شود و برای رزور بالگرد تا طی کردن مراحل قانونی و هماهنگی با مرکز کشور کار از کار گذشته و زمان زیادی به طول می‌انجامد.

بهشتی‌فرد گفت: کمبود امکانات خودرویی و نیاز بیشتر به خودرو با توجه به فرسوده بودن خودروها، کمبود اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق و فراهم کردن تجهیزات نیروهای حفاظتی، کم بودن نیروی حفاظتی، کمبود نیروی آموزشی لازم و نبود بودجه کافی از دیگر مشکلات اداره منابع طبیعی به خصوص برای مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی‌هاست.

شماره تلفن 1504 در اختیار مردم برای اطلاع از آتش سوزی به منابع طبیعی

وی ضمن تشکر و قددرانی از اصحاب رسانه و مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما استان در حفاظت و صیانت از منابع طبیعی استان اضافه کرد: از این قشر زحمت کش خواهشمندیم هشدارهای لازم و اطلاعات ضروری در خصوص این امر را در اختیار عموم مردم و شماره تلفن 1504 که بدون پیش شماره و هزینه است را در اختیار مردم قرار دهند تا در صورت مشاهده دود و آتش‌سوزی به اداره منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.

اقدامات منابع طبیعی برای پیشگیری از آتش سوزی ها در استان

منعقد کردن قراردادهای محلی با مردم، کشیک شبانه‌روزی حداقل یک سوم از پرسنل در اداره کل، شهرستان‌ها و بخش‌ها، انعقاد قرارداد با نیروهای مردمی در خصوص مناطق بحرانی، احداث خط آتش بر در کنار جاده‌ها، هماهنگی با صدا و سیما برای ترویج فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی، انجام کارهای فرهنگی مانند شعار نویسی، هشدار، و غیره، دایر کردن گشت سیار و اکیپ گشت مداوم در روزهای تعطیل و مستقر کردن افراد دیده بان در ارتفاعات بالا از اقدامات انجام شده اداره منابع طبیعی استان برای جلوگیری و مهار کردن آتش‌سوزی‌هاست.

ایجاد چند پایگاه اطفاء حریق در این استان ضروری است

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: برای مهار و خاموش کردن به موقع و سریع و کاهش خسارات وارد به عرصه‌های منابع طبیعی در اثر آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد، ایجاد چند پایگاه اطفاء حریق در این استان ضروری است.

محمدرحیم برزمندتأکید کرد: متأسفانه امکانات و تجهیزات اطفاء حریق استان کهگیلویه و بویراحمد برای خاموش کردن آتش سوزی‌ها در حد معمول و اولیه است.

بالگرد آب پاش در مناطق جنگلی کهگیلویه و بویراحمد پاسخگو نبود

مدیرکل مدیریت بحران استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: موضوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع چنانچه بر اثر حوادث طبیعی نظیر صاعقه باشد به حوزه مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری مربوط می شود.

سید علی وفایی مقدم افزود: برای بکارگیری بالگرد آب پاش از سوی کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان به سازمان های جنگل ها و مراتع کشور درخواست داده می شود و از نزدیک ترین مکان بالگرد اعزام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که در سال 93 در نشستی که با حضور استاندار برگزار شد مقرر شد بالگرد اطفای حریق مجهز به بستک آب برای استفاده در اطفای آتش سوزی جنگل ها و مراتع به کار گرفته شود به کجا رسید، افزود: در سالهای گذشته در آتش سوزی هایی که در جنگل های استان رخ داد چندین مورد با بالگرد اطفای حریق انجام شد اما به دلیل شرایط خاص بالگرد و کوهستانی و سخت گذر بودن مناطق آن طور که باید جوابگو نبود.

وی ابراز داشت: حسب تشخیص کارشناسان منابع طبیعی استان و با توجه به شرایط توپوگرافی خاص جنگل های استان، نیروی انسانی، آتش بر و کپسول آتش نشانی و استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی بیش از بالگرد آب پاش جوابگو است.

مدیریت اطفای حریق در حوزه برون صحنه با مدیریت بحران استانداری و معاونت عمرانی استانداری است و در آتش سوزی های سال گذشته از بالگرد امداد و نجات برای جابجایی نیروها نیز استفاده شد.

وفایی مقدم عنوان کرد: با توجه به آغاز فصل ۀتش سوزی ها و پوشش گیاهی بالا در استان برنامه اطفای حریق طبق روال قبل انجام می شود و برای ارایه راهکارهای عملی تر با مدیرکل منابع طبیعی استان و سازمان جنگل ها و مراتع کشور رایزنی لازم انجام شده است.

وی گفت: جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ها در حال انجام است و از همه اعضای مدیریت بحران استان و شهرستان ها خواستاریم باتوجه به پوشش انبوه مرتعی امسال در همه نقاط استان تمهیدات لازم جهت فراخوان نیروهای مردمی، دهیاران، بسیج و سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی فراهم شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۱۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟

همشهری آنلاین – مجید جباری: جنگل های زاگرس با ۶ میلیون هکتارمساحت، منبع معیشت حدود ۲ میلیون جامعه‌محلی و منبع تامین ۴۰ درصد آب کشور است؛ اما این عرصه مهم و حیاتی به دلیل سالها بهره برداری غیر اصولی، هجوم آفات و بیماری، خشکسالی‌های پی در پی و ... با کاهش محسوس تراکم پوشش گیاهی مواجه شده و بخش وسیعی ازمساحت آن درمعرض نابودی قرار دارد. برهمین اساس، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از آغاز طرح نجات جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: «وابستگی بیش از ۵۰ درصد زندگی مردم و جوامع محلی حاشیه جنگل‌های زاگرس و بهره برداری سنتی از درختان، خشکسالی پی در پی، ریزگردها و در نتیجه، طغیان آفت ها و بیماری ها تعادل اکولوژیکی این عرصه جنگلی گسترده را برهم زده است.»

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درگفت‌وگو با همشهری آنلاین بیان کرد: «با توجه به اهمیت عرصه های جنگلی زاگرس، طرح جنگلداری اجتماعی به زودی در همه عرصه های زاگرس اجرا می شود. این طرح با پشتوانه علمی داخل و تجربه دنیا در جنگل های مشابه ایران، مثل جنگل های فرانسه، ایتالیا و اسپانیا تهیه شده و به صورت پایلوت در برخی مناطق حاشیه جنگل های زاگرس در حال اجراست.

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

او افزود: «نجات جنگل‌های زاگرس، نیازمند عزمی ملی است و به همین خاطر، سند ملی احیای این جنگل‌ها توسط سازمان منابع طبیعی تهیه شده است و معتقدیم که توان علمی لازم در سازمان ما وجود دارد که با همکاری دانشکده‌های منابع طبیعی کشور، این سند را به طور کامل اجرایی کنیم.»

مرگ یک میلیون هکتار از مساحت جنگل‌های زاگرس | درختان امکان زادآوری ندارند | نجات زاگرس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

شعبانیان شرط اساسی برای احیای عرصه‌های جنگلی زاگرس را تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت عنوان کرد و گفت: «با تخصیص اعتبارات لازم می توانیم طرح جنگلداری اجتماعی را برای احیاء این عرصه های جنگلی باارزش در پیش بگیریم. جنگلداری اجتماعی جوامع محلی را در حفظ جنگل‌ها درگیر و شرایطی را فراهم می کند که احیای جنگل‌ها از نظر اقتصادی به نفع شهروندان باشد. خوشبختانه حساسیت های لازم در باره در دولت نسبت به حفظ و احیای جنگل ها وجود دارد و این حساسیت باید منجر به تخصیص اعتبار شود. البته در آخرین کارگروه ملی احیای جنگل های زاگرس که اواخر سال گذشته با حضور محمد مخبر، معاون رئیس جمهور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزاری نفت، نیرو، جهاد کشاورزی برگزار شد، به نتایج نسبتا خوبی رسیدیم و این جلسات تا دستیابی به بهترین نتیجه ادامه خواهد داشت.»

چرای بی‌رویه دام، هجوم آفت ها و بیماری‌ها و بهره برداری بیش از حد از عرصه های جنگلی زاگرس، امکان زادآوری در این عرصه مهم و حیاتی پهناور را از بین برده و کاهش تاج پوشش گیاهی بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل به زیر ۱۰ درصد رسیده که به معنای مرگ بخش های وسیعی از جنگل های زاگرس است.

کد خبر 847855 برچسب‌ها منابع طبیعی آب خیزداری گیاهان و درختان محیط زیست جنگل محیط زیست ایران محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

دیگر خبرها

  • ۱۵۰ میلیون تومان هزینه هر سورتی پرواز بالگرد اورژانس
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه