Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وعده روحاني براي لغو تحريمهاي غير هسته اي يک وعده مستقل نيست بلکه وعده وابسته و پيوسته با مجوزي است که مقام معظم رهبري بايد در اين زمينه صادر کنند.
دکتر مهدي مطهرنيا، استاد روابط بين الملل، در تحليل خود از نتايج انتخابات رياست جمهوري و علت مشارکت بالاي مردم در انتخابات گفت: موج دوم دموکراسي نوين ايران پس از انقلاب اسلامي و دوم خرداد، از سال 92 آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين موج که با کانديد شدن آيت الله هاشمي براي انتخابات شروع شد توانست بار ديگر احياگر جهت گيري دموکراسي خواهي، تقويت بعد جمهوريت نظام جمهوري اسلامي ايران در برابر هجمه هايي باشد که اساسا جناح محافظه کار به دنبال آن است. اين موج در سال 94 استمرار معنادار پيدا کرد و در نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي خود را نشان داد و در سال 96 شکوفا شد و موجب مشارکت بالاي مردم در سطوح مختلف جامعه ملي شد. به هر تقدير محافظه کاران اقتداگرا وتحول خواهان دموکرات هر دو در ايجاد اين مشارکت و عزم ملي سهم خود را داشتند اما آنچه که بيشتر موجب تحرک در ايجاد حرکت معنادار براي به پاي صندوق کشاندن آراي خاکستري شد در جناح تحول خواه به ويژه بخش اصلاح طلبان از اين جناح صورت پذيرفت. لذا اگر موج اول دموکراسي نوين در ايران پس از انقلاب اسلامي را دوم خرداد بدانيم، موج دوم دموکراسي خواهي از سال 92 آغاز، سال 94 استمرار و در سال 96 کاملا خود را شکوفا کرد و اين موج جديد به هيچ وجه نمي تواند در اينجا باقي بماند و موج سوم آن بسيار زودرس تر از فاصله ميان موج اول و دوم خود را به نمايش خواهد گذاشت. مشارکت مردم به واسطه رشد فن آوري هاي ارتباطي، افزايش انتقال آزاد اطلاعات، گسترش ژرفاي دانايي توده هاي مردم و تلاش تحول خواهان براي نزديک شدن به طبقه هاي پايين جامعه صورت پذيرفت و با استمرار آن در آينده نشانگان مهمتر و اثرات بيشتري را از خود به نمايش خواهد گذاشت. لذا آنچه که گفته مي شود آن است که تحول خواهان بايد به فرهنگ پروري ميان توده هاي مردم، طبقه هاي متوسط و پايين جامعه روي آورده و از طرف ديگر با اتخاذ استراتژي پرسمان خواهان عمل به وعده هاي نخبگاني شوند که تحت حمايت آنها به قدرت مي رسند. لذا فرهنگ پروري در پايين و پرسمان از بالا را بايد مدنظر قرار داد. روحاني در کمپين انتخاباتي خود به جهت جذب آرا مردم آن خواست و نيازي را که مردم حس مي کردند را بيان کرد. لذا بيش از آنکه آنچه را که دکتر روحاني گفته سخن روحاني بدانيم بايد سخن لايه هاي گوناگون از جامعه ملي کنوني ايران دانست که خواستار تغيير و تحولات ملموس در وضعيت کنوني کشور هستند.
وي در تحليل خود از ميزان آراي آقاي رئيسي گفت: آقاي رئيسي به تنهايي مطرح نبود. رئيسي نماينده تفکر خاصي بود که اساسا 8 تا 13 ميليون راي دارد. آقاي رئيسي علي رغم همه مسائلي که در باب دير آمدن ايشان به صحنه انتخابات از سوي ايشان مطرح شد پشتوانه بسياري از نهادها و ارگان هاي فرا دولتي را براي خود داشت. اين امري است که نمي توان ناديده گرفت. بزرگترين نماد حمايت از آقاي رئيسي بسيج توده ها و ارگان هاي تعريف شده در نظام جمهوري اسلامي ايران بوده است. از سوي ديگر صدا وسيما و بخش هاي قابل توجهي از حوزه علميه در پس پشتيباني از آقاي رئيسي بودند. لذا بايد گفت 16 ميليون آرا آقاي رئيسي نيست بلکه راي تمامي نهادها ارگان ها و سازمان هايي است که حدود 40 سال در ايران با نام جناح راست يا اصولگرايي در نظام جمهوري اسلامي ايران فعال بوده است. پايگاه اصلي راي آقاي رئيسي در ميان اصولگرايان ، نو محافظه کاران واصولگرايان سنتي بود. آراي رئيسي در انتخابات 96 همان تجميع آراي اصولگرايان يعني آقاي قاليباف، رضايي، جليلي و ولايتي است که در مجموع حدود 15 ميليون راي در بر مي گيرد. آنچه که آقاي رئيسي به دست آورد مجموع آراي کانديداهاي دوره قبل بود و با دوقطبي شدن انتخابات ميان ايشان و آقاي روحاني در دور اول همان ميزان آرا در سبد آقاي رئيسي و ميزان بيشتري از سبد قبلي در راي روحاني قرار گرفت. لذا بايد گفت در اين مبارزه پايگاه اجتماعي طرفداران روحاني بيشتر از پايگاه اجتماعي اصولگران و حاميان آقاي رئيسي در سال 96 است چون رئيسي به تنهايي اين ميزان راي را به دست آورده است لذا گفته مي شود پايگاه اجتماعي قدرتمندي وجود دارد اين در حالي است که اين پايگاه اجتماعي قبلا نيز پشت سر اصولگرايان قرار داشته است.
اين استاد دانشگاه در خصوص سياست هاي دولت ترامپ در ارتباط با ايران گفت: تراست هاي تسليحاتي به دنبال افزايش سطح فروش تسليحات از طريق رقابت هاي شديد در خاورميانه هستند. بر حسب نگاه کارشناسان آنچه که ترامپ مي گويد بيشتر نمايندگي گزاره هايي است که از سوي اتاق هاي فکر تراست هاي تسليحاتي توليد مي شود و بر آن است که هدفگذاري دوره نخست رياست جمهوري ترامپ و موفقيت او براي کسب آرا در دور دوم را در عرصه خاورميانه رقم زده و به عنوان ميراث ترامپ برخورد با تهران را در دستور کار قرار دهد. فراموش نکنيم اگر هيلاري کلينتون نيز بر سر کار مي آمد به هر ترتيب هدف گذاري سياست خارجي آمريکا همانگونه که بارها متذکر شدم دکترين محدود کردن همکاري هاي بين المللي با ايران و محاصره منطقه اي تهران دنبال مي شد اما با روي کار آمدن ترامپ اين مسئله شدت و سرعت بيشتري پذيرفت و جداي از آن مي توان گفت فرماندهي آن به تلاويو و اجراي آن به عربستان سپرده شد. در دولت اوباما تغيير رفتار رژيم حاکم بر تهران در دستور کار بود اما اکنون در دستور کار ترامپ تغيير رژيم تهران در قرار دارد و بر اساس اين معناست که کنفرانس رم در ميان 7 کشور صنعتي تلاش دارد که در ارتباط با ايران نيز تصميماتي را اتخاذ کند و پس از آن است که جلسه رياض برگزار مي شود و منطبق با آن سياست هاي اعلامي و اعمالي هماهنگ مي گردد.
اين کارشناس در نقد ديدگاه چامسکي که پس از انتخابات مدعي شد که حاکميت ايران توانست مردم را پاي صندوق هاي راي بکشاند، گفت:ديدگاه نوام چامسکي بر اساس نگاهي به ايران به عنوان کليت منظم و يکپارچه در جهت هدايت سياست هاي دروني با هدف افزايش مشارکت در سطح ملي است. لذا نوام چامسکي به عنوان يک ناظر بيروني لايه رويين آنچه که در انتخابات ايران رخ داده را به خوبي ملاحضه کرده است. آنچه که او ملاحضه مي کند نمايانگر سطح مشارکت عمومي است که بالغ بر 70 درصد راي دهندگان را در بر مي گيرد. اينکه در درون کشور تا چه اندازه و با چه نيروهايي اين سطح از مشارکت بسيج شده اند در درون کشور بيشتر چهره نشان مي دهد. لذا رهبري نظام در اين مسئله پرچمداري را به عهده دارد و تاثير بسزايي از خود بجاي مي گذارد و دعوت ايشان در انتخابات 92 حتي از کساني که مخالف شخص وي هستند و دعوت عام ايشان از تمام مردم براي راي دادن و بالا بردن سطح مشارکت ملي و سپس ايجاد يک قشاي امنيتي در برابر تهديدات بيگانگان در اين زمينه بايد مورد عنايت قرار بگيرد. نوام چامسکي خروجي اين تلاش را که هم توسط ايشان و هم توسط کساني که در تهران و سراسر کشور تحت لواي جمهوري اسلامي ايران حرکت مي کنند،اين منطق را به انجام مي رساند. همان کساني که در دهه 80 شاهد آن بوديم که به عنوان معجزه هزاره سوم خوانده شدند، در انتخابات به گونه اي حرکت کردند که راي آنها در محاسبات، راي اصلي حساب نشده و راي باطله به حساب بيايد اما کساني که با برخوردهاي ديگري نيز با آنها رو به رو شدند، نه تنها انتخابات را تحريم نکردند بلکه با شدت تمام مردم را براي آمدن به پاي صندوق هاي راي تشويق نمودند و اين چيزي است که نوام چامسکي چندان نمي بيند.
دکتر مطهرنيا در خصوص امکان لغو تحريم هاي غير هسته اي توسط دولت روحاني گفت:ملت از روحاني حمايت کردند و اينک نوبت حاکميت و مقام معظم رهبري است که اجازه ورود به مذاکرات جدي با آمريکا و سازمان ملل را صادر کنند تا بر مبناي مذاکرات جدي در اين زمينه ديپلماسي ايران بتواند به هدفگذاري موجود دست يابد. در کمپين انتخاباتي حسن روحاني با بيان اين مطلب راي مردم را به طرف خود جلب کرده است.يکي از شعارهايي که در اين زمينه داده شد برداشتن تمام تحريم ها در دوره دوم رياست جمهوري با مجوز مقام معظم رهبري بود. لذا اکنون مجوز رهبري در جهت ايجاد فضاي مناسب ديپلماتيک لازم است. در دور نخست رياست جمهوري دکتر روحاني قول لغو تحريمها را داد و منظور از برداشتن تحريمها در چارچوب مجوزي بود که مقام رهبري صادر کرد. رهبري بارها آشکارا و پنهان عنوان کردند که ديپلمات هاي ايران حق مذاکره در هيچ موردي جز پرونده هسته اي را ندارند. روحاني و تيم ديپلماسي وي با مديريت دکتر ظريف توانستند تحريم هاي هسته اي را برداشته وايران را از يک بحران بسيار بزرگ خارج کنند. لذا اگر در آن زمان هم مجوزي مبني بر گسترش مذاکرات از پرونده هسته اي به ديگر پرونده ها صادر شده بود، در همان مسير حرکت استمرار پيدا مي کرد. امروز روحاني آشکارا مي گويد و مردم با راي خود آشکارا نشان دادند که خواهان آن هستند روحاني با فراغ بال و پشتيباني هيات حاکمه يعني نهادهاي فرا دولتي بتواند زمينه هاي لغو تحريم ها را بارديگر بوجود آورد. لذا آنچه که روحاني مي گويد يک وعده مستقل نيست بلکه وعده وابسته و پيوسته با مجوزي است که مقام معظم رهبري بايد در اين زمينه صادر کنند.
وي در خصوص آينده جريان اصولگرايي پس از انتخابات رياست جمهوري گفت:جريان اصولگرايي در ايران ديگر به عنوان جريان اصيل ارزشي مطرح نيست. وقتي يک جريان اصيل ارزشي در توليد گزاره هاي اصيل خود قائل به عمل به آن گزاره ها نيست به طبع جامعه نيز دچار واگرايي با آن گزاره ها مي شود. نکات چندي در انتخابات گذشته بخوبي رخ نشان داد. دادن وعده هاي غير ممکن نشست و برخاست با شخصيت هايي که در جامعه ملي ممکن است از مقبوليت برخي از طبقات برخوردار باشد اما نشست و برخاست آنها با کساني که مدعي اصولگرايي هستند واساسا اصالت اصولگرايي را در نوع رفتار و کنشي صابرانه و بسيار موقرانه در برابر چنين اقشاري تعريف مي کند تا حدود زيادي علامت سوال بزرگ در برابر عملکرد آنها ايجاد مي کند. ممکن است خواننده اي مانند تتلو براي نخست وزير اسبق هم ترانه اي خوانده باشد و يا تلاش کرده باشد به يک کانديداي ديگر نزديک شود اما نوع برخوردي که با او در اين انتخابات شد و انعکاسي که در سطح جامعه پيدا کرد تا حدود زيادي غير مترقبه بود. نشست و برخاست او با کساني که ادعاي اصولگرايي ندارند چندان براي مردم غيرمترقبه نيست اما براي جامعه اي که شاهد ممنوعيت کنسرت هنرمندان فاخر کشور و حمله و هجوم به هنرمنداني مانند شجريان است، نشست و برخاست با تتلو چندان از اصالت وارزش نشان ندارد. ممکن است گفته شود فلان شخصيت سياسي با ساسي مانکن خواننده رپ ملاقات کرده است اما آن شخصيت سياسي مدعي اصولگرايي و رفتار موقرانه با اين طيف از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نيست يا اگر گفته مي شود هقت هنر را گسترش مي دهيم و هنر هفتم هم بها مي دهيم بايد بدانيم هنر ششم رقص است و بايد موضع ما در برابر رقص هم مشخص شود.
وي در تحليل خود از آينده مناسبات ايران و آمريکا در دوران ترامپ –روحاني گفت: ترامپ و تيم وي بسيار علاقمند بودند در ايران يک تيم بسيار راديکال روي کار بيايد تا با اظهارات تند خود موجب اجماع بين المللي بر عليه تهران شوند. تا زماني که روحاني بر سر کار است اتحاديه اروپا، چين و روسيه مستقل از آمريکا با زباني بسيار رسا مي توانند اعلام کنند که در تهران دولت معتدل بر روي کار است که بر آن است همه مسائل را بر اساس ميانه روي و منطق نظام بين الملل حل کند اما اگر رئيس جمهور راديکال در تهران به قدرت مي رسيد جهت گيري هاي راديکاليستي وي موجب تنش مي شد. آمريکا با توجه به اهرم هاي فشار اقتصادي، سياسي، امنيتي و نظامي که داشت مي توانست همراهي بيشتر کشورهاي فرامنطقه اي را بر عليه ايران فراهم کند. اکنون اين چالش جدي در مقابل ترامپ است اما او اکنون تلاش دارد با توجه به ايران هراسي موجود در منطقه و اصطکاک هاي موجود ميان ايران و عربستان زمينه هاي محاصره منطقه اي تهران را در چارچوب تشکيل ناتوي عربي در قالب يک اتحاد ضد تروريستي شکل دهد. هفته گذشته در رياض محاصره منطقه اي ايران از سوي ترامپ با اجراي رياض فرماندهي تلاويو با اولين سفر خارجي ترامپ پس از انتخاب به عنوان رئيس جمهور حاکم بر کاخ سفيد کليد خورد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۳۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت، از برنامه شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: شورای وحدت دو ماموریت اساسی دارد. نخست کمک به کشورداری بر اساس نظام مسائل است. یعنی موضوعات اساسی کشورداری شناسایی و حوزه‌هایی که مورد اجماع نیست به بحث گذاشته شود تا به نظر واحدی دست یابیم و آن را در اختیار دولت قرار دهیم که این جزو ماموریت اصلی شورای وحدت است.

وی در گفتگو با ایرنا، دومین ماموریت شورای متبوعش را حضور در مناسبت‌ها و رویدادهای مهم سیاسی بیان کرد و افزود: یکی از این مناسبت ها، انتخابات است که شورای وحدت در عمر چهارساله خود در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان رهبری حضور فعال و مسئولانه داشت، البته در انتخابات مجلس در حوزه تهران انتظار ما برآورده نشد.

سخنگوی شورای وحدت با بیان اینکه در سطح کشور با تلاش شورای وحدت ۶۰ نماینده اختصاصی و ۳۰ نماینده مشترک با جریان های دیگر راهی بهارستان شدند، اعلام کرد: در مرحله دوم انتخابات هم نامزد داریم که معرفی می‌‍شوند و ممکن است تصمیم بگیریم از فهرست‌های دیگر لیست را تکمیل و به مردم تهران معرفی کنیم. در استان‌ها هم بررسی‌ها انجام و نامزدها مشخص شدند که در زمان خود اعلام می‌کنیم.

متکی همچنین مهمترین برنامه مجلس دوازدهم را نظارت عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های حکمرانی در کشور نیاز دارند هر چند وقت یکبار خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند که در حکمرانی نوین در دنیا به آن سنجش مقبولیت می‌گویند. تلقی بر این است که مردم نسبت به مجلس یک ارزیابی بسیار مثبتی ندارند و انتقادات و مطالبات برزمین مانده دارند که فکر می‌کنند مجلس به آن رسیدگی نکرده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس ما ضرورت تحول در رویکردها و کاردکردهای مجلس دوازدهم را مطرح کردیم، افزود: در مجلس در حوزه های شکلی و سخت افزای کار نیاز به تحول داریم.

منتخب مجلس داوزدهم از دیگر حوزه هایی که نیاز به تحول دارد را حوزه مدیریت مجلس عنوان کرد و گفت: رئیس مجلس قبل از ورود به دستور صحن علنی باید موضوعات را بررسی کرده باشد و در عین حال باید گروه‌های مشاوره‌ای تشکیل دهد تا موضوعات را بررسی کنند که این مشاوران می‌تواند روسای کمیسیون‌ها، استادان دانشگاه و نخبگان باشند و از طرفی تعامل باید برآمده از نگاه نمایندگان باشد.

متکی در بیان ویژگی‌های رئیس مجلس دوازدهم نیز، اظهار کرد: اشراف به حوزه داخلی و خارجی و دیپلماتیک می‌تواند نقاط قوت یک نامزد ریاست مجلس باشد تا بتواند مدیریت شکلی و محتوایی موفقی را در مجلس داشته باشد. یا می تواند خودش متخصص باشد و یا از مشاوران استفاده کند. اما باید نسبت به مسائل کلان کشور داری اشراف داشته باشد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899368

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور درحال حل‌شدن هستند
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی