Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- يک فعال سياسي اصلاح طلب نقش فضاي مجازي در انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراهاي شهر و روستا را تشريح کرد و گفت: اتصال نيروهاي جامعه مدني ايران به همراه شبکه اجتماعي تلگرام پيروزي بزرگ را رقم زد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «حميدرضا جلايي پور» امروز (يکشنبه) در نشست «نقش فضاي مجازي در کمپين‌هاي انتخاباتي» در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران افزود: انسجام خوب اصلاح طلبان و همراهي سازمان هاي مردم نهاد، اصناف و پويش هاي اجتماعي که به وسيله شبکه اجتماعي تلگرام نظم يافتند از عوامل مهم در پيروزي حسن روحاني در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، فضاي مجازي بويژه شبکه اجتماعي تلگرام در پيروزي اصلاح طلبان، اعتدالگرايان و اصولگرايان متمايل به روحاني نقش پررنگي داشت.
جلايي پور تاکيد کرد جريان رقيب روحاني در فضاي مجازي سرمايه گذاري سنگيني کرده بود اما متحمل شکست شد که اين بايد مورد بررسي قرار گيرد و چرايي آن مشخص شود.
اين فعال افزود: رقيب سعي داشت القا کند رياست جمهوري روحاني يک دوره اي است؛ بر همين اساس پيروزي وي براي آنان سنگين تمام شد.
به گفته جلايي پور، جريان رقيب روحاني انگيزه اي قوي براي به شکست کشاندن وي داشتند؛ زيرا برآوردشان در دور اول رياست جمهوري روحاني غلط از آب در آمده بود و باورشان نمي شد با حذف مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني از دوره رقابت ها، روحاني بتواند پيروز ميدان باشد. وي ادامه داد: مردم در سال 1394 جريان رقيب روحاني را غافلگير کردند و فردي را انتخاب کردند که توانست بر بحران هاي کشور فايق آيد. بنابراين اين جريان امسال انگيزه بيشتري داشت که اجازه ندهد روحاني دوباره تکرار شود.
جلايي پور ادامه داد: اين جريان تا مرحله اي پيش رفت که روحاني رد صلاحيت شود که نظام با برآورد صحيح، مانع اين کار شد.
اين فعال سياسي تلاش براي دخالت در مديريت آينده نظام را از ديگر اهداف مخالفان روحاني مانند جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي (جمنا) دانست و با اشاره به شعار نامزدهاي مخالف دولت در افزايش يارانه ها و پرداخت کارانه افزود: اگر اينها پيروز مي شدند از اين پرداخت ها ابايي نداشتند و عواقب سند زدن براي آنها مهم نبود. اينها برانداز بودند زيرا سند زدن براي حاشيه نشينان، کشور را به نابودي مي کشاند.
جلايي پور عنوان کرد: فقيران جامعه در اين انتخابات عقلايي عمل کردند زيرا اجازه ندادند چنين تفکري که فضاي اجتماعي را برهم مي زد رشد پيدا کند.
اين استاد دانشگاه گفت: جريان رقيب روحاني به لمپنيسم فرهنگي متوسل شد و با توسل به يک خواننده تلاش کرد از اين جريان به نفع خود بهره برداري کنند که نتيجه اي برعکس براي آنها رقم زد.
وي به تلاش هاي جريان رقيب روحاني در برخورد با سند 2030 (مربوط به آموزش) اشاره کرد و ادامه داد: اينها نه فقط در مساجد بلکه در روستاها نيز عليه اين سند جريان سازي مي کردند؛ به گونه اي که در قلب پايتخت نيز عليه روحاني موضع مي گرفتند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب «نظرسازي» هاي جريان رقيب روحاني در انتخابات را «دروغين» خواند و ادامه داد: آنها اين نظرسازي هاي دروغين را چنان تکرار مي کردند که برخي مواقع ما نيز دچار شک مي شديم.
جلايي پور وجود جامعه متکثر با مطالبات گوناگون فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را يکي از عوامل شکست جريان رقيب روحاني توصيف و اضافه کرد: جريان رقيب روحاني براي اين جامعه هيچ حرفي نداشت؛ در حالي که روحاني نشان داد اين جامعه را مي شناسد و براي آن برنامه دارد.
اين استاد دانشگاه سازماندهي اصلاح طلبان، اعتدالگرايان و اصولگرايان متمايل به روحاني، مديريت منسجم اصلاح طلبان و ارتباط گيري جريان اصلاح طلب با متن مردم را از عوامل موثر در پيروزي روحاني قلمداد کرد و گفت: در انتخابات امسال ارتباط 24 ساعته جريان اصلاح طلبي با متن مردم برقرار شد، درحالي که پيشتر، اين جريان فقط از طريق چند روزنامه با مردم در ارتباط بود. اين جريان با شبکه اجتماعي تلگرام توانست ارتباطي دوطرفه را سازمان دهي کند که به نفع روحاني تمام شد.
به گفته وي، هواداران اصلاح طلب در رقابت هاي انتخاباتي از بسياري از اعضاي اصلي فعال تر و پرانرژي تر عمل کردند. همچنين اکنون در جامعه مدني ايران دو ميليون و 500 هزار نيرو با فرديت نهادينه شده وجود دارد که تلگرام سبب تقويت آنها شد و پيروزي بزرگ را رقم زد.
جلايي پور گفت: کانال هاي تلگرامي که توسط جمعي از بهترين جوانان کشور ايجاد شده بود براي مردم توليد فکر مي کرد و به آنان در انتخاب بهترين ها کمک مي کرد.
اين استاد دانشگاه تاکيد کرد برخي مي گويند تبليغ، فريب است اما انتخابات امسال نشان داد برخي تبليغ هاي واقعي، اثرگذار است.
وي افزود: برخي کانال ها که به هر طريق اعتماد مردم را جلب کرده بودند توانستند در انتخابات شوراها اثرگذاري خوبي برمردم داشته و فهرستي مورد اطمينان را در اختيار آنان گذاشتند.
به گفته اين فعال سياسي اصلاح طلب، گرچه رقيبان روحاني در جنگ آنلاين قوي عمل کردند اما انتخاب مردم به گونه اي ديگر رقم خورد.
جلايي پور محافل اجتماعي را که مولفه جامعه مدني ايران است و در انتخابات عمل مشترک انجام دادند، از عوامل دخيل در پيروزي روحاني دانست و تاکيد کرد گفته هاي اسحاق جهانگيري در مناظره نخست و گفته هاي حسن روحاني در مناظره هاي بعدي سبب تقويت شدن فضاي جامعه و کاهش قدرت رقيب شد.
به گزارش ايرنا، انتخابات دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و مياندوره مجلس دهم شوراي اسلامي (در چهار حوزه) بيست و نهم ارديبهشت ماه برگزار شد.
در اين دوره انتخابات 56 ميليون و 410 هزار و 234 نفر داراي شرايط راي بودند که يک ميليون و 350 هزار و 294 نفر براي نخستين بار راي مي دادند.
ميان چهار نامزد حاضر در انتخابات رياست جمهوري، «حسن روحاني» 23 ميليون و 549 هزار و 616 راي يعني 57 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2078*1961* خبرنگار: محمد مهدي بهرامي* انتشار: مريم مسعود



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۵۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان جبلی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه انتخاباتی صداوسیما، اظهار کرد: مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی در حال ضبط است و در زمان تبلیغات پخش خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به عملکرد صداوسیما در موضوع عفاف و حجاب می‌دهید، اظهار کرد: نمره خیلی بالایی نیست، نه اینکه کار زیادی انجام نشده است، بلکه باید کارهای بیشتری انجام شود، چون موضوع حجاب فراگیری زیادی دارد. برنامه‌های صداوسیما آماده شده و به حجم آن از لحاظ کمی و کیفی اضافه می‌شود. برنامه ما غلبه دادن گفتمان کارآمدی حجاب در امر اجتماعی و کنشگری عفیفانه زن مسلمان است.

جبلی در خصوص دلیل بسته شدن دفتر صداوسیما در کشور آذربایجان، گفت: اطلاعات به روز ندارم، ولی از سال‌های پیش محدودیت‌هایی برای صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگی ما ایجاد شده بود و تلاش می‌کنیم از طریق وزارت خارجه این محدودیت برداشته شود.

وی درباره دلیل پخش نشدن سریال حشاشین در ایران، گفت: ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه می‌زند و افکار عمومی را منحرف می‌کند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.

کد خبر 6094167

دیگر خبرها

  • جریان کارت اعتباری مخفی باشگاه‌های بزرگ دنیای فوتبال چیست؟ (زیرنویس فارسی)
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • اخبار انتخاباتی در هفته‌ای که گذشت چه بود؟
  • سرگیجه بزرگ!
  • جبلی: کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود
  • کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • کنایه روحانی به جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه