Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اردیبهشت‌ماه امسال حجم معاملات واحدهای مسکونی و همچنین متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع در تهران با افزایش همراه شده است. بانک مرکزی این رشد معاملات در بازار را نشانه استقبال متقاضیان از خرید مسکن و نوید بخش بهبود شاخص‌های عملکرد این بازار در سال جاری دانسته است.

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه امسال ارائه کرده است، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی با رشد ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۱۶ هزار و ۴۰۰ واحد رسیده است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بررسی توزیع تعداد این واحدها به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۷.۶ درصدی بیشترین میزان از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بین مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران منطقه پنج با ۱۶.۱ درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را داشته و مناطق چهار با ۱۱.۴ درصد و منطقه دو با ۹.۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۷۴ درصد از کل معاملات انجام شده در اردیبهشت‌ماه مربوط به ۱۰ منطقه شهری بوده و ۲۶ درصد مانده در ۱۲ منطقه دیگر انجام شده است.

متوسط قیمت هر متر خانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

اما تحولات قیمت مسکن در اردیبهشت‌ماه نشان از آن دارد که متوسط قیمت هر یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به فروردین‌ماه ۳.۷ درصد و در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال گذشته ۵.۷ درصد رشد دارد.

بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه هفت با ۱۱.۲ درصد و بیشترین کاهش قیمت در اردیبهشت‌ماه به منطقه ۱۲ با ۴.۷ درصد تعلق دارد.

در اردیبهشت‌ماه امسال شاخص مسکن اجاری در تهران ۱۱.۵ و در کل مناطق شهری ۹.۷ درصد نسبت به اردیبهشت‌ماه سال گذشته رشد دارد.

بانک مرکزی اعلام کرده که ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یکساله تنظیم می‌شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم بوده و سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم شده است.

در مجموع بانک مرکزی تاکید دارد که با شرایط رشدی که در حجم معاملات و متوسط قیمت خرید و فروش در ماه گذشته رخ داده می‌توان آن را نشانه بهبود بازار مسکن در سال جاری دانست.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۶۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجود آغاز به کار رسمی بازارها از پنجم فروردین‌ماه، معاملات نقدی ارز در بازار آزاد هنوز آغاز نشده و فعلا قیمت تنها در معاملات پشت خطی تعیین و اعلام می‌شود. بازاری که عموما بر مدار خواست افزایشی‌های بازار ارز می‌چرخد و تلاش می‌کند قیمت دلار را در زمان بازگشایی نقدی، با جهش مواجه کند.

طی روزهای اخیر هم قیمت دلار اعلامی از همین کانال اعلام شده است. قیمتی که دلار در معاملات پشت خطی بر اساس آن معامله می‌شد از ابتدای هفته در آستانه ورود به کانال دوم کریدور ششم حرکت کرده بود. با این حال اما روز سه‌شنبه قیمت دلار در مسیر نزولی حرکت کرد و این رقم به سقوط تا کف کریدور ششم نزدیک شد.

پیش بینی قیمت دلار

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد بازگشایی رسمی معاملات نقدی در بازارها، بازارساز نیز با جدیت بیشتری وارد میدان مدیریت قیمت ارز شده و توانسته است اعداد و ارقام بازار ارز را در کنترل خود درآورد. به نظر می‌رسد در صورتی که رخداد ویژه‌ای در راه نباشد، بازارساز بتواند تا روز بازگشایی بازارها در چهاردهم فروردین، قیمت دلار را از کریدور ششم برهاند و در سقف کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار دهد.

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز، درخصوص سرنوشت قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ گفته است: واقعیت این است که ارزش دلار روی کاغذ ۵۳ هزار تومان است نه بیشتر! البته بازار می‌تواند با هیجان به ۶۰ هزار تومان هم برسد، اما ارزش ذاتی همان ۵۳ هزار تومان است. او در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرده است: اگر بازار هیجان ‌زده نمی‌شد قیمت در همان حدود باید ثابت می‌ماند، چون نقدینگی که سوخت حرکت دلار است تکان نخورده، پس قرار نیست که نرخ دلار افزایش یابد.

قیمت دلار ۷ فروردین ۱۴۰۳

قیمت اسکناس دلار سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ در مرکز مبادله ایران بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه روی رقم ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان ثابت ماند. قیمت حواله دلار نیز در این مرکز بدون تغییر بود و رقم ۴۰ هزار و ۵۵۲ تومان را ثبت کرد.

قیمت یورو در بازار آزاد در این روز با کاهش مواجه بود و به رقم ۶۵ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. قیمت اسکناس یورو و حواله یورو در مرکز مبادله اما افزایشی بود و به ترتیب ارقام ۴۷ هزار و ۱۲۹ تومان و ۴۳ هزار و ۹۴۸ تومان را ثبت کرد.

قیمت درهم امارات اما در بازار آزاد روز سه شنبه رشد کرد و به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت اسکناس و حواله درهم اما در مرکز مبادله نسبت به روز گذشته ثابت ماند و به ترتیب ارقام ۱۱ هزار و ۸۳۷ تومان و ۱۱ هزار و ۴۲ تومان را ثبت کرد.

قیمت پوند انگلیس هم روز سه شنبه به ۷۶ هزار و ۵۵۰ تومان در بازار آزاد رسید. قیمت لیر ترکیه نیز در این روز در بازار آزاد ۱۸۸۰ تومان بود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888466

دیگر خبرها

  • مشارکت‌های مردمی تنها راهکار در رونق بازار مسکن خواهد بود
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش و مشارکت های مردمی است
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش مشارکت‌های مردمی است
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران
  • قیمت مسکن در اقتصادهای پیشرفته مقرون به صرفه است؟