Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شریان نیوز،روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی از «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نوشت:

براساس تاکیدات مقام معظم رهبری، اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در کنار همه سیاست ها و تاکتیک‌های سیاست خارجی باید نقش راهبردی خود را حفظ کند.

این اصول در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطور مشخص مهم‌ترین اصل آن، نفی سبیل است. بر همین مبنا هیچ قدرتی در توافقات و مذاکرات و روابط دیپلماتیک نباید بر جمهوری اسلامی ایران حاکمیت و استیلا پیدا کند.

این اصل اساسی سیاست خارجی ایران و مبنای آن هم برگرفته از قرآن است. تجربیات گذشته ما در قبل از استقرار نظام جمهوری اسلامی حاکی از این است که قدرت های استعماری بر اساس خوی استعمارگری که داشتند درصدد استیلا بر ایران بودند.

با توجه به این تجربه در ابتدای انقلاب هم این اصل مورد تاکید قرار گرفته است که اگر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به همان مبانی قرآنی برگردیم باید هر گونه استیلای خارجی را نفی کنیم.

در چنین صورتی است که کشور می‌تواند با سعادت در عرصه بین الملل حضور خود را حفظ کند. شاهد بودیم که رعایت نکردن اصل عزت در روابط بین الملل باعث شد که در همین روزهای اخیر سران بیش از 40 کشور مسلمان از سوی دونالد ترامپ مورد تحقیر قرار گرفتند و تماشاگر یکی از بزرگ ترین قراردادهای غارت‌کننده خاورمیانه میان عربستان و‌آمریکا بودند.

این رفتار ترامپ نمایانگر همان خوی استکباری است که آمریکایی‌ها دارند. در دیگر سو باید به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افتخار کرد که هیچگاه اجازه نداد که این نگاه تحقیرآمیز علیه کشورمان شکل بگیرد. نکته دیگر این‌که یکی از موضوعات مهم سیاست خارجی ایران اصل «نه شرقی و نه غربی» است. این اصل گرچه در فضای جنگ سرد شکل گرفت که شرق و غرب در مقابل یکدیگر قرار گرفتند ولی واقعیت قضیه این است که همواره در دنیای امروز، قدرت‌ها زمانی که نگاه تقابل جویانه و هژمونیک نسبت به یکدیگر دارند، جمهوری اسلامی ایران به هر دو طرف ماجرا «نه» گفته است.

در گذشته تاریخی ایران در مواجهه با قدرت‌های بزرگ برخی سیاست موازنه مثبت را مطرح کرده اما اساس سیاست خارجی ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی«نه» گفتن به دو سوی ماجراست. از یاد نباید برود که موضوعاتی مثل توجه به حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی ما برگرفته از اصول اساسی قوانین فرادستی جمهوری اسلامی ایران است.

در چشم انداز 20 ساله به موضوع تعامل سازنده با دنیا اشاره شده است اما در عین حال به این نکته نیز توجه شده است که ایران باید تلاش کند در این چشم انداز به قدرت اول منطقه تبدیل شود. تعامل ایران با کشورهای دیگر باید حالت راهبردی داشته باشد و به‌گونه ای نباشد که به‌صورت تاکتیکی امتیازاتی از ایران گرفته شود اما هیچ گونه رابطه تعاملی با ایران شکل نگیرد.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۷۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به «حراره» و سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران اظهار داشت: این تعاملات نشان‌دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی‌مابین قائل هستند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و زیمباوه، یادآور شد: حدود ۱۰ سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای «مانانگا گوا» رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متأثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه‌طلب بوده است.

امیر آشتیانی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال‌طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وزیر دفاع تأکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به‌ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وی با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین‌الملل اظهار داشت: متأسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

امیر آشتیانی با اشاره به کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مردم و به‌ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین‌المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را درخصوص توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر اسرائیل به فلسطین نیز نشان‌دهنده سیاست‌های دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تأثیر تحریم‌های کشورهای غربی هستند، گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا (سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت‌های زیمباوه را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران بیشتر می‌کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

کد خبر 6092264 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • فرماندهان آینده ارتش انقلابی در مکتب معلمان خود پرورش می‌یابند
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • نگرانی از کاهش سطح دینداری و افزایش بی اعتمادی در جامعه در یادداشت عباس عبدی
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ