Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@10:24:24 GMT

با بزرگترين کشتي هاي جهان آشنا شويد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۶۷۹۵۷

خبرگزاري آريا - وب‌سايت تکرا - رضا اصغرزاده: در اين مقاله قصد داريم به معرفي بزرگترين کشتي هاي جهان بپردازيم. ليست بزرگترين کشتي هاي جهان که در ادامه شاهد آن خواهيد بود، بر اساس طول کلي (LOA) اين ابر کشتي ها مرتب شده اند.




همچنين به اطلاعات ديگري از قبيل تناژ وزن مرده و تناژ ناخالص نيز اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر همچنان قصد داريد با بزرگترين کشتي هاي دنيا آشنا شويد، در ادامه با تکرا همراه باشيد.

پيش از هر چيز لازم است مقدمه اي درباره برخي از اطلاعاتي که در اين ابر کشتي ها به آن ها اشاره مي کنيم، بيان کنيم.

طول کلي (LOA يا Overall Length): عبارت است از حداکثر طول محاسبه شده کشتي از ابتدايي ترين نقطه تا انتهايي ترين نقطه آن. تناژ وزن مرده (DWT يا Deadweight Tonnage): عبارت است از حداکثر وزن (جرم) قابل حمل توسط کشتي که حمل اين مقدار از جرم، باعث به خطر افتادن ايمني کشتي نخواهد شد. تناژ ناخالص (GT يا Gross Tonnage): عبارت است از يک مقياس غيرخطي از حجم کلي ورودي يک کشتي.
اين اطلاعات، جزء بنيادي ترين سنجه هايي هستند که براي مقياس بزرگي و عظمت يک کشتي باري و يا کشتي مسافربري مورد استفاده قرار مي گيرند.

بزرگترين کشتي هاي جهان

ليست عظيم ترين کشتي هاي دنيا که در ادامه آن را مشاهده خواهيد کرد، شامل رکورداران فعلي، تک کشتي هاي ساخته شده و يا يک کلاس بخصوص از کشتي هاست. همچنين در اين ليست، کشتي هايي که از دور خارج شده و ديگر نمي توان آن ها را بر پهنه اقيانوس ها يافت نيز به چشم مي خورد.

1. کشتي سي وايز بزرگ (کشتي Seawise Giant)




کشتي سي وايز بزرگ (Seawise Giant) که پيش تر با عناوين بيشماري همچون Happy Giant، Jahre Viking، Knock Nevis، Oppama و در نهايت Mont شناخته مي شد، يک کشتي نفت کش غول پيکر و بزرگترين کشتي ساخته شده جهان است. طول کلي (LOA) اين نفت کش غول پيکر به 458.46 متر مي رسد و بنابراين با اختلاف نسبتا زياد، لقب بزرگترين کشتي جهان را از آن خود کرده است. تناژ وزن مرده کشتي غول پيکر سي وايز بزرگ به 564 هزار و 650 تن (DWT) مي رسد و تناژ ناخالص آن 260 هزار 851 جي تي است.

بزرگترين کشتي دنيا از سال 1979 تا سال 2009 ميلادي در اقيانوس به پادشاهي خود ادامه داد و هم اکنون نيز از دور خارج شده است.


2. کشتي هاي کلاس ابر تانکر بتيلوس (Batillus)




کشتي هاي کلاس بتيلوس به خوبي مي توانند جانشيني برحق براي کشتي سي وايز بزرگ به عنوان بزرگترين کشتي جهان باشند. اين کلاس از کشتي هاي نيز در دسته ابر غول هاي نفت کش قرار مي گيرند و در حال حاضر تنها 4 فروند از اين کشتي ساخته شده است. طول کلي ابرکشتي هاي اين کلاس به 414.22 متر مي رسد؛ حدودا 44 متر کمتر از سي وايز بزرگ!

تناژ وزن مرده کشتي هاي کلاس بتيلوس 553,661 – 555,051 DWT و تناژ ناخالص آن ها، 274,837 – 275,276 GT است. اين کشتي ها از سال 1976 تا سال 2003 ميلادي که از دور خارج شدند، بر روي اقيانوس هاي جهان شناور بودند. شايان ذکر است که اين کشتي ها در زمان خود از لحاظ تناژ ناخالص، غول پيکرترين کشتي دنيا بودند.


3. کشتي Esso Atlantic و کشتي Esso Pacific




اين کشتي ها از نظر طول کلي در رتبه سوم بزرگترين کشتي هاي جهان جاي گرفته اند. اين دو کشتي نيز همچون کشتي هاي سي وايز بزرگ و کشتي هاي کلاس بتيلوس، در دسته کشتي هاي نفت کش غول پيکر جاي مي گيرند. طول آن ها با هم برابر و 406.57 متر است.




تناژ وزن مرده اين دو کشتي غول پيکر 516,421 – 516,891 DWT و تناژ ناخالص آن ها، 247,160 – 247,161 GT است. اين کشتي ها در سال 1977 به آب انداخته شدند و آخرين جابه‌جايي خود را نيز در سال 2002 به سرانجام رساندند. هم اکنون اين دو کشتي نيز از دور خارج شده اند.


4. کشتي برزان (Barzan)




کشتي برزان (Barzan) که تا امروز 6 نمونه از آن ساخته شده است، در رده چهارم عظيم ترين کشتي هاي جهان جاي گرفته است. اين کشتي با 400 متر طول کلي و با اختلاف 6.57 متري نسبت به کشتي هاي Esso Atlantic و Esso Pacific، اين جايگاه را از آن خود کرده و در دسته کشتي هاي باري قرار مي گيرد.

تناژ وزن مرده کشتي برزان 199,744 DWT و تناژ ناخالص آن 195,636 GT است. اين کشتي از سال 2015 ميلادي ساخته شده و هم اکنون بر پهنه اقيانوس ها در حال تردد است.


5. کشتي پايونيرينگ اسپيريت (روح پيشگام يا Pioneering Spirit)




کشتي Pioneering Spirit در دسته کشتي هاي غول پيکر جرثقيل جاي مي گيرد و از منظر طول کلي نيز توانسته با 382 متر طول، خود را به عنوان پنجمين کشتي برزگ جهان معرفي کند. همچنين کشتي روح پيشگام پيش تر با عنوان Pieter Schelte نيز شناخته مي شد.

تناژ وزن مرده اين کشتي برابر با 50,000 DWT و تناژ ناخالص آن 403,342 GT است. بنابراين اگر بخواهيم اين ابرکشتي ها را از منظر تناژ ناخالص مرتب کنيم، کشتي Pioneering Spirit با اختلاف بسيار زيادي در بالاترين جايگاه ليست بزرگترين کشتي هاي جهان جاي خواد گرفت.

کشتي پايونيرينگ اسپيريت نيز در سال 2015 ميلادي ساخته شده و بنابراين براي مدت بسيار زيادي اين ابرکشتي را در ليست عظيم ترين کشتي هاي جهان مشاهده خواهيم کرد.


6. کشتي هاي کلاس TI




کشتي هاي کلاس TI که به عنوان تانکرهاي نفتي مورد استفاده قرار مي گيرند، با 380 متر طول در جايگاه ششم بزرگترين کشتي هاي جهان و البته به عنوان سومين کشتي بزرگ دنيا که هم اکنون نيز مورد استفاده قرار مي گيرند، جاي گرفته اند.

تناژ وزن مرده کشتي هاي کلاس تي آي 441,893 DWT و تناژ ناخالص آن ها 234,006 GT است. اين کشتي ها در سال 2002 ميلادي ساخته شده و همانطور که اشاره شد، هم اکنون نيز مورد استفاده قرار مي گيرند.

شايان ذکر است که به جهت بين المللي بودن آنها، به اين کشتي ها، کلاس TI (Tankers International) لقب داده اند. اسامي اين چهار کشتي عبارت است از: TI Africa، TI Asia، TI Europe و TI Oceania.


7. کشتي Valemax




کشتي Valemax در دسته کشتي هاي فله‌بر (Bulk Carrier) جاي مي گيرد. اين کشتي که تا به امروز 66 فروند از آن ساخته شده با داشتن 360 تا 362 متر طول، جايگاه هفتم بزرگترين کشتي هاي دنيا را از آن خود کرده است.

تناژ وزن مرده کشتي Valemax چهارصد هزار DWT و تناژ ناخالص آن دويست هزار GT است. اين کشتي از سال 2011 تا به امروز در حال بارگيري و استفاده است.


8. کشتي هاي کلاس Oasis




تا به امروز 4 فروند از کشتي هاي کلاس Oasis ساخته شده است. اين کشتي ها با داشتن 360 تا 362 متر طول هم اندازه کشتي Valemax بوده و بنابراين مي توان کلاس Oasis را نيز در جايگاه هفتم عظيم ترين کشتي هاي دنيا در نظر گرفت. شايان ذکر است که کشتي هاي کلاس Oasis در دسته کشتي هاي کروز جاي مي گيرند و بنابراين اين کشتي ها لقب بزرگترين کشتي مسافربري جهان را نيز از آن خود کرده اند.

تناژ وزن مرده اين کشتي ها 15,000 DWT و تناژ ناخالص آن ها 225,282 – 226,963 GT است. بزرگترين کشتي مسافربري جهان در سال 2009 ميلادي به آب انداخته شد و هم اکنون نيز در حال مسافرگيري و استفاده است.


9. کشتي Queen Mary 2




کشتي Queen Mary 2 يا QM2 با داشتن 345 متر طول کلي، به عنوان هشتمين کشتي بزرگ جهان لقب گرفته است. کشتي مسافربري QM2 در دسته کشتي هاي اقيانوس پيما قرار گرفته و بنابراين جايگاه دوم بزرگترين کشتي مسافربري جهان را نيز در دست گرفته است.

تناژ وزن مرده اين کشتي 19,189 DWT و تناژ ناخالص آن 148,527 GT است. اين کشتي از سال 2003 تا امروز در حال خدمت رساني است.


10. کشتي Q-Max




کشتي Q-Max نيز با 345 متر طول کلي، همانند Queen Mary 2، هشتمين کشتي غول پيکر دنياست. اين کشتي در دسته کشتي هاي حامل گاز طبيعي مايع (LNG) قرار داد.

تناژ وزن مرده کشتي کيومکس 128,900 DWT و تناژ ناخالص آن 163,922 GT است. اين کشتي در سال 2008 ساخته شده و هم اکنون نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۷۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه البرز، حامی چهل و چهارمین دوره جام جهان پهلوان تختی

در رویدادی که نگاه‌ها را به خود جلب کرده است، بیمه البرز به عنوان حامی اصلی، برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات کشتی فرنگی جام بین‌المللی جهان پهلوان تختی را عهده‌دار شده است.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بیمه البرز، این دوره از مسابقات کشتی فرنگی با حضور بیش از ۲۰۰ کشتی گیر مدعی قهرمانی و با حضور کشتی گیرانی از کشورمان و همچنین چهار کشور برزیل، ارمنستان، عراق و سوریه در محل سالن مسابقات مجموعه ورزشی نفت اهواز از ۶ تا ۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

این مسابقات بصورت زنده از شبکه‌های سه سیما، ورزش و شبکه استانی خوزستان و با گزارش مستقیم هادی عامل روی آنتن می‌رود.

خاطرنشان می‌شود فضای تبلیغاتی سالن برگزاری این دوره از مسابقات در اختیار بیمه البرز است.

دیگر خبرها

  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • بیمه البرز، حامی چهل و چهارمین دوره جام جهان پهلوان تختی
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند
  • عکس پدر زاکانی با پسر جهان پهلوان تختی!
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • تجلیل از آقای ورزش ایران در حاشیه کشتی فرنگی جام تختی
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • سون: آرسنال یک از بزرگترین تیم‌های جهان است
  • مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی در اردبیل