Web Analytics Made Easy - Statcounter

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تحلیل اولین دوره از سفرهای خارجی دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نخستین سفر رئیس‌جمهوری ایالات متحده که موجب ایجاد واکنش‌های بسیار متعدد در فضای رسانه‌های جهانی شد، عزیمت وی به عربستان و پس از آن به سرزمین‌های اشغالی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اخبار اولیه که منتشر شده بود، تنها به سفر ترامپ به عربستان و پس از آن سرزمین‌های اشغالی اشاره شده بود اما پس از آن شاهد انتشار تصاویر حضور ترامپ در واتیکان، بروکسل و نهایتاً شهر سیسیل ایتالیا بودیم. از این منظر باید عنوان «سفرهای زنجیره‌ای» به برنامه‌های اخیر ترامپ داده شود.

وی ادامه داد: نخستین سفر وی به عربستان سعودی بود که باید آن را به «جنجال اول» تشبیه کرد. چراکه تمامی این سفر تنها باج‌خواهی ترامپ از کشورهای عربی و در راس آن عربستان سعودی را به تصویر کشید و خط بطلانی بر اظهارات ترامپ قبل از ورود به کاخ سفید قلمداد می‌شود. اگر به اظهارات ترامپ در زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی توجه کنیم، می‌بینیم که وی عربستان را عامل بی‌ثباتی و ریشه اصلی تروریسم خوانده بود و حتی با اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر قرار بر این بود که بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های عربستان در خاک آمریکا ضبط شده و تمامی آن به نفع ایالات متحده بلوکه شود؛ اما امروز ما شاهد هستیم که قراردادهای متعددی به ارزش ۴۵۰ میلیارد دلار توسط ریاض و واشنگتن به امضاء رسید و این موضوع از سوی عربستان تنها جنبه یارگیری دارد.

ترامپ به دنبال آن بود تا با انعقاد قراردادهای کلان به حامی عربستان تبدیل شود؛ بدون تردید روح سیاست خارجی آمریکا در اولین سفر خارجی ترامپ به عربستان آن طور که در ادوار گذشته مشاهده شده بود، به چشم نمی‌آید که این موضوع ریشه در اندیشه و دیدگاه اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا دارد. به عبارتی دیگر حضور ترامپ در ریاض و دیدار با سران کشورهای عربی، نوعی تجارت آشکار در پوشش دیپلماتیک و سیاسی به حساب می‌آید که در حاشیه آن هم چند شعار ضد ایرانی داده شد و نهایتاً پرونده این سفر بسته شد.

این دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به حادثه تروریستی منچستر عنوان کرد: یکی از موضوع‌هایی که نمایش خارجی ترامپ در خاک کشورهای دیگر را خراب کرد، عملیات تروریستی در شهر منچستر بریتانیا بود. عامل این حمله یک جوان لیبیایی‌الاصل بود و پدر وی هم یکی از سخنرانان و واعظ‌های دروس وهابی در منچستر بوده که مرتبط با عربستان سعودی بودند و همین موضوع باعث شد تا انتقادهای بسیار زیادی علیه ترامپ صورت بگیرد. در ادامه سفر به سرزمین‌های اشغالی هم تحولات خاصی را شاهد نبودیم جز دیدار محمود عباس و دونالد ترامپ با یکدیگر. حضور محمود عباس در مقابل ترامپ را نمی توان محور کلیدی دانست چراکه وی به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین جایگاه رسمی دارد و این دیدار هم نوعی گفت‌وگوی دیپلماتیک به حساب می‌آید.

وی افزود: آنچه که در تفسیر سفر ترامپ مشخص است، این خواهد بود که سفر به عربستان که از نظر وی رهبر کشورهای اسلامی است و پس از آن ورود به سرزمین‌های اشغالی و قرار گرفتن در جلوی دیوار ندبه به انضمام سفر به واتیکان و دیدار با پاپ، این پیام را مخابره می‌کند که ترامپ به رهبری از طیف محافظه‌کاران آمریکا به دنبال آن است که پایبند بودن جمهوری‌خواهان به آموزه‌های دینی و مذهبی را به نمایش بگذارد. در حقیقت ما شاهد ورود ترامپ به سه جغرافیای متفاوت با ترکیبی از اسلام، یهودیت و مسیحیت هستیم تا بتواند در حد توان بر مشکلات داخلی در آمریکا فائق آید.

سفر ترامپ به بروکسل که پایتخت سیاسی اروپا تلقی می‌شود و پس از آن حضور در نشست گروه هفت که در ایتالیا برگزار شده بود تنها چهره رئیس جمهوری آمریکا در سطح بین‌المللی را مخدوش کرد. چراکه در بلژیک شاهد بودیم که ترامپ مواضعی در قبال ناتو و در امتداد آن کشورهای اروپایی اتخاذ کرد که به نوعی تهدید اروپا قلمداد می‌شد. با نگاهی به اظهارات وی تنها مفهومی که از سخنان ترامپ برمی‌آید، این است که ریاست جمهوری آمریکا به دنبال باج‌خواهی و کسب منافع مادی آمریکا است و هیچ‌گونه خروجی موثری از آن نمایان نشده است. حتی زبان بدن و حرکات ترامپ به نوعی بوده که انتقادهای زیادی به ساختار سیاسی آمریکا و شخص رئیس جمهوری وارد شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ در نشست گروه هفت به صورت کاملاً شعاری در میان سران کشورها ظاهر شد. از نگاهی دیگر، باید بدانیم که ترامپ در دنیای سیاست خارجی تنها به دنبال کسب سود فوری و منافع کلان است که اوج آن سخنرانی وی در بروکسل در برخورد با کشورهای اروپایی بود که نهایتاً پیگیری ترامپ مبنی بر پرداخت بدهی‌ کشورهای اروپایی به آمریکا نمایان شد. از حیثی دیگر باید این موضوع را بدانیم که در داخل آمریکا تمامی رسانه‌ها در طول مدت سفر ترامپ، تمامی حرکات و اظهارات وی را به زیر ذره‌بین قرار داده بودند و خیلی از آنها با انتشار اسناد و گزارش‌های تحلیلی متعدد به دنبال راه انداختن فضا برای تثبیت عدم کفایت ترامپ هستند. بنابراین باید بگویم که یک سکوت دیپلماتیک همراه با بلاتکلیفی به نام ترامپ در عرصه بین‌المللی وجود دارد که در آینده نه چندان دور مخاطرات زیادی را برای جهان به بار خواهد آورد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۸۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد

به گزارش همشهری آنلاین «جو بایدن» که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

«اسکارلت ماگوآیر» رئیس موسسه تحقیقاتی «جی‌ال پارتنرز» در گفت‌وگو با نشریه سان تاکید کرد که بسیاری از آمریکایی‌هایی نسبت به «سن بایدن و توانایی‌هایش» نگران هستند.

او گفت به همین دلیل است که نظرسنجی‌ها نشان از احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا دارد.

البته ناگفته نماند که این نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم صرفا چهار سال از جو بایدن کوچکتر است اما گاف‌های پی در پی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نگرانی‌ها را درباره «زوال عقل» او چندین برابر کرده است.

نشریه سان هم‌چنین به نقل از خانم ماگوآیر می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها نگرانند که جو بایدن قادر نخواهد بود از پس جلسه با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) که ۱۰ سال از او جوان‌تر است، بربیاید.»

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه سان می‌افزاید: «از هر ۱۰ آمریکایی، چهار نفر (۴۰ درصد) فکر می‌کنند که جو بایدن در صورت پیروزی، نمی‌تواند دوره دوم ریاستش را به اتمام برساند و احتمالا در دفتر کارش فوت خواهد کرد.»

هم‌چنین برخی از رای‌دهندگان معتقدند شاید بایدن بتواند به مسائل داخلی کشورش رسیدگی کند اما بعید می‌دانند او قادر باشد نسبت به مسائلی که در خاورمیانه رخ می‌دهد، مدیریت خوبی از خود نشان دهد.

در این میان برخی دیگر به نگرانی‌هایی نظیر جنگ اوکراین و توانایی جو بایدن درخصوص مواجه شدن با رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرده‌اند.

نشریه سان در پایان با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارهاست. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

کد خبر 847156 برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • بشار اسد: برای آمریکا فقط منافع مهم است و هیچ شریکی ندارد