Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد گفت: بر اساس جهان‌بینی الهی و در تفسیر آیه نخست سوره «حدید» مشخص است که همه موجودات روی زمین خدا را تسبیح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه یکشنبه در تفسیر سوره حدید با اشاره به اینکه سوره حدید ۵۷ امین سوره به ترتیب کتابت قرآن و ۹۴ امین سوره نازل شده به ترتیب نزول قرآن است، اظهار داشت: این سوره در اواخر عمر پیامبر گرامی اسلام نازل شده و از نظر نامگذاری، سوره حدید جزو سوره های مسبحات است؛ مسبحات سوره هایی هستند که با کلمه یسبح، سبح و سبحان شروع می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: ۷ سوره اسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی سوره های مسبحات قرآن هستند.

ذکر ۲۰ صفت خداوند متعال در سوره «حدید»

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه اهمیت سوره حدید به این است که در این سوره معارف عقلی و مباحث اخلاقی مطرح شده است. ، تصریح کرد:امام سجاد(ع) می فرماید: خداوند متعال می دانست در آخر الزمان انسان های ژرف اندیش و دانشمندی خواهند آمد و لذا سوره توحید و حدید را نازل کرده و هرکس می خواهد معارف توحیدی را جستجو کند باید در این سوره ها جستجو کند.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه در سوره حدید ۲۰ صفت از صفات الهی ذکر شده است که هرکدام بیان گر عظمت خدا است، افزود: تاکید شده است که این سوره را در نماز واجب بخوانیم، به ویژه در نافله مغرب شش آیه اول سوره را بخوانیم و در روایت است که هرکس سوره حدید را بخواند، تدبر کند و بفهمد نمی میرد مگر اینکه امام زمان(عج) را درک کند.

وی در تفسیر آیه «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» به عنوان نخستین آیه سوره حدید گفت: معنای این آیه آن است که «آنچه در آسمان ها و زمین است همه مشغول تسبیح خدای متعال هستند»، محور آیه اول سوره راجع به تسبیح خداوند است؛ تسبیح یعنی منزه دانستن خداوند از هرگونه نقص و عیب، هرگونه نیازمندی و حاجت، خداوند از هر عیب، نقص و لغزشی مبرا است.

همه موجودات روی زمین خدا را تسبیح می کنند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه آنچه در آسمان ها و زمین است یعنی موجودات آسمان و زمین به دو دسته تقسیم می شوند، موجودات باعقل و شعور مثل انسان ها، اجنه و ملائکه و دسته دوم موجوداتی که درک و شعور ندارند، مثل جمادات، سنگ، کهکشان ها، ستاره ها و ماه، ادامه داد: سوال این است که آیا جمادات هم خدا را تسبیح می کنند؟ پاسخ این سوال بله است، به تعبیر علامه طباطبایی چون بعضی ها نتوانستند معنای تبسیح خدارا بفهمند می گویند تسبیح یعنی چیزهایی که دارای شعور و عقل هستند، این در حالی است که در قرآن کریم نام برخی موجودات آمده که به صراحت می گوید خدا را تسبیح می کنند، هم موجودات با عقل و هم بی عقل.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه در قرآن کریم آمده است که فرشتگان و رعد و برق و پرندگان خدا را تسبیح می کنند، تصریح کرد: همین کوه هایی که می بینیم بر اساس آیات الهی خدا را تسبیح می کنند؛ بر اساس جهان بینی الهی همه موجودات روی زمین خدا را تسبیح می کنند.

وی با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: مقصود از تسبیح موجودات یعنی موجودات با زبان و کلام خودشان تسبیح می کنند، افزود: برخی می گویند تسبیح موجودات زبان حال است و وقتی نگاه می کنیم به کهکشان ها، کوه ها و اقیانوس ها حال این ها نشان می دهد که خالق این ها از هر عیب و نقصی منزه است.

موجودات با زبان قال خدا را تسبیح می کنند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه بعضی مفسرین نیز گفته اند همین نظم حاکم بر هستی و وضعیت موجودات گواه بر این است که خداوند از هر عیب و نقصی مبرا است، اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی هر دو این قول ها را رد می کند، چون در قرآن آیاتی داریم که دلالت می کند بر اینکه موجودات دارای زبان و شعور و نطق هستند؛ ماجرای مورچه را مثال می زند که در قرآن کریم مورد خطاب قرار گرفته اند، هدد که تکلم می کرد و روایات متعددی داریم که ائمه اطهار زمانیکه پرنده ای می خواند می فرمود می دانید چه می گوید؟ دارد تسبیح خدا را می کند.

آیت الله میرعمادی یادآور شد: ادله عقلی و نقلی فراوانی را مرحوم طباطبایی ذکر می کند که موجودات با زبان قال و کلام، خدا را تسبیح می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس آموزه های دینی همه موجودات نسبت به خدا سه وظیفه انجام می دهند، تصریح کرد: اول آنکه همه برای خدا سجده می کنند، یعنی نهایت خضوع و خشوع در برابر خدا با اعتقاد به ربوبیت خدا را دارند؛ دوم وظیفه حمد و سنای الهی را به جا می آورند، یعنی همه موجودات ثنا گوی خدا هستند و سوم وظیفه تسبیح را به جای می آورند.

عزیز و حکیم ریشه همه صفات الهی است

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: فرق حمد و تسبیح این است که «حمد» در برابر کار نیک و کمال خدا انسان ثناگو است و ستایش می کند اما «تسبیح» حالت سلبی دارد یعنی پاک دانستن و مبرا دانستن از هر عیب و نقصی؛ از این رو در بعضی آیات تسبیح و حمد کنار هم آمده است.

وی گفت: در پایان این آیه دو اسم از اسامی خدا آمده است، صفت عزیز و حکیم، چه تناسبی بین این صفات با تسبیح وجود دارد، علامه طباطبایی تعبیر بسیار دقیقی دارد و می فرماید: معنای عزیز یعنی نفوذ ناپذیر و شکست ناپذیر و متقن، کسی که شکست ناپذیر باشد قطعا قدرت دارد؛ حکمت علم، دانش و معرفت حساب شده و سنجیده شده است و زمانیکه خدایی را در نظر بگیریم که شکست ناپذیر است و قوی است و کار هایش حساب و کتاب دارد آیا این خدا شایسته تسبیح نیست؟

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه داد: علامه طباطبایی می فرماید: تناسب این دو صفت با تسبیح خدای متعال در این است که تسبیح یعنی خدا را کمال مطلق می دانیم و در میان صفات الهی دو صفت ریشه و اساس همه صفات است یکی قدرت و دوم علم و حکمت.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عصر روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ ماه نمایشگاه آثار هنر‌های تجسمی، نگارگری، خوشنویسی گرافیک و هنر‌های ایرانی اسلامی به مناسبت بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، شاعر نامدار ایرانی افتتاح شد.

در این نمایشگاه که با حضور هنرمندان و هنردوستان افتتاح شد، بیش از ۱۸۰ اثر ارائه شده است.



محمدخراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مذهبی مدیر عامل سازمان زیباسازی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری و تنی چند از مدیران شهری و اساتید به نام هنری و خوشنویسی در افتتاحیه شرکت کرده و نظاره‌گر آثار بی‌بدیل هنری در ستایش استاد سخن سعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم بیفتد، آنها را ستایش می کنم / زیرنویس فارسی
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • هدیه سپاهان به مورایس؛ مهر، تسبیح و قرآن (+عکس)
  • هدیه سپاهان به مورایس؛ مهر، تسبیح و قرآن + عکس
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • در مذمت و ستایش ارز دریافتی خودروسازان اخیراً گمرک
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی