Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندمجلس:

خدیجه غبیشاوی، امیرقطر بدون توجه به جوسازی های اخیرِ دیگراعضای شورای همکاری خلیج فارس، با رئیس جمهورمنتخب ایران به گفت وگوی تلفنی نشست و خواستار تقویت و گسترش روابط و همکاری های تهران-دوحهشد، اقدامی که نشان داد «تمیم بن حمد آل ثانی» قصد ندارد وارد بازی سعودی ها برای منزویکردن ایران نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر جوانِ قطر در شرایطیپیروزی روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهور ایران و حلول ماه رمضان را به وی تبریکگفت که دوحه در در یک بحران تمام عیار وارد مناقشه با اعراب و به طور ویژه عربستانشده است. بحرانی که با انتشار اظهاراتی از سوی امیر قطر در خبرگزاری رسمی این کشوردرباره ایران، اسرائیل و حزب الله عصبانیت ریاض و متحدانش را به همراه داشت.

چهارشنبه هفته گذشته بود که هکرها اظهاراتی را به نقل از امیر قطر با هدف ایجاد تنش میان قطر و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و نیز آمریکا منتشر کردند. در اظهارات نسبت داده شده به امیر قطر، وی وجود پایگاه "العدید" آمریکایی در کشورش را موجب حمایت کشورش از طمع ورزی‌های برخی کشورهای همسایه توصیف و تاکید کرد: این پایگاه تنها فرصت آمریکا برای داشتن نفوذ نظامی در منطقه است.

در ادامه این اظهارات منتسب به امیر قطرآمده است: قطر با اسرائیل در ارتباط مستمر است.ایران وزنه مهمی در منطقه و در جهان اسلام است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و قطر روابط جدی خود با آمریکا و ایران را همزمان حفظ می‌کند. صلاح نیست که تنش‌ها با ایران بالا گیرد و به ویژه که ایران قدرت بزرگی است و ضامن ثبات در منطقه است.

همچنین امیر قطر در ادامه حزب الله را جنبش مقاومت خواند.

هرچند دوحه با انتشار بیانیه رسمی اعلام کردکه خبرگزاری این کشور هک شده است و این اظهارات واقعیت ندارد اما عربستان سعودی و اماراتو بحرین خبرگزاری قطر و الجزیره را فیلتر و عنوان کردند که این اظهارات واقعیت داشتهاست و بارها امیر قطر در نشست های خصوصی نیز آنها را بیان کرده است. در این شرایط کهعربستان منتظر عذرخواهی دوحه بود، امیر قطر اما تلفن را برداشت و روابط تهران و دوحهرا ریشه ای خواند و خواستار تقویت همکاری های دوجانبه شد تا احتمالا پیامی را دیگراعضای شورای همکاری خلیج فارس ارسال کند.

واکنش ها به تماستلفنی امیر قطر با روحانی

گفت وگوی امیرقطر باروحانی اگر سه روز پیش از آن انجام می شد، تنها مکالمه روتین و معمولی میان مقاماتارشد دو کشور آن هم با هدف تبریک پیروزی در انتخابات و یا فرارسیدن ماه رمضان بود،این گفت وگوی تلفنی اما به صدر رسانه های سعودی رفت و توجهات و واکنش های بسیاریرا متوجه خود کرد.

برخی از رسانه هایعربی این اقدام امیر قطر را با هدف تحریک اعراب خوانده و عنوان کردند که مواضعتمیم بن حمد در قبال ایران روشن است و وی راه جدایی از اعراب را در پیش گرفته است،مفتی سعودی پا را از این فراتر گذاشت و امیر قطر را یک طرد شد دانست و گفت:‌ امیر قطربعد از اظهاراتش درباره ایران و مقاومت دیگر حق ندارد خود را به نسل وهابی منتسب بداندو نام مسجد محمدبن عبدالوهاب در دوحه را باید تغییر دهد.

روزنامه الخلیجامارات نیز در این باره نوشت: این موضع قطر بر این تاکید می‌کند که از برادران خوددر کشورهای عربی دست کشیده است و بدون توجه به مواضع جمعی کشورهای عربی در مورد مداخلهایران در منطقه به ایران پناه برده است و این اقدام امیر قطر کشورهای حاشیه خلیج فارسرا تحریک می‌کند.

روزنامه سعودی «عکاظ»نیز در صفحه کاربری اش در شبکه اجتماعی توئیتر در واکنش به تماس تلفنی امیر قطر بارئیس جمهور ایران نوشت که تماس تمیم با روحانی بازی «تکذیب اظهارات» منتسب به وی رارسوا کرد.

این نخستین بار نیستکه امیر قطر، بر نزدیکی دوحه و تهران به شکل خاص تاکید می کند، سال پیش و در اوج تنش سیاسی و مذهبی میان تهرانو ریاض بود که امیر ۳۶ ساله قطر تلفن را برداشت با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفتوگو کرد و از تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست تا همسایگان خوبی برای یکدیگرباشند.

پیشدستی امیر قطر برایتبریک عید قربان به رئیس جمهوری ایران آن هم در اوج تنش سیاسی میان تهران و ریاض برسر اتفاقات مراسم حج و عدم حضور حجاج ایرانی در مراسم امسال و همچنین ماجرای سفارتعربستان، همان زمان نیز پیام مثبتی برای تهران و هشداری برای سعودی ها بود.

تحلیلگران بر این باورندکه امیر قطر فرصت های این چنینی را برای نشان دادن حسن نیت دوحه در قبال تهرانمغتنم شمرده است و راه خود را از سیاست های ریاض در منطقه و در قبال ایران جدا کردهاست

دوحه، به دنبال میانجگرییا روابط ویژه با تهران!

قطر یکی از کشورهای عضوشورای همکاری خلیج فارس است، این کشور همچنین میزبان یکی از اصلی ترین پایگاه های نظامیآمریکا در منطقه خاورمیانه است.

قطر به عنوان یکی ازثروتمندرین کشورهای جهان در چند سال اخیر پس از روی کار آمدن شیخ تمیم بن حمد بن خلیفهآل ثانی در سال ۲۰۱۳، وارد عرصه جدیدی از روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه بهویژه ایران شد، دوحه امروز یکی از متحدان اصلی آنکارا محسوب می شود، با روسیه دربارهآینده بشار اسد هم نظر است و با تهران و مسکو درباره حضور نظامی روسیه در سوریه دریک جبهه قرار دارد.

پس از ماجرای حمله افرادخودسر به سفارت عربستان در تهران، برخی از کشورهای عربی به حمایت از ریاض، سطح روابطدیپلماتیک خود با تهران را به سطوح مختلف کاهش دادند، قطر اما در ششم ژانویه سفیر خودرا از تهران فراخواند، اما اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران نکرد. اقدامی کهنشان می دهد دوحه منافع ملی خود را بر تعارضات موجود میان دو رقیب بزرگ منطقه ای ترجیحداده و به دنبال بهره برداری و پیشبرد منافع خود در سایه این اختلافات است.

از سوی دیگر این نگاهنیز وجود دارد که قطر بر خلاف سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایران را جزئیاز حل معمای امنیتی منطقه می داند. چرا که قطر در سال ۲۰۱۰، قراردادی را با تهران درزمینه مبارزه با تروریسم و افزایش همکاری های امنیتی به امضاء رساند و چهار سال پیشنیز قطر تنها عضو شورای امنیت بود که به قطعنامه ۱۹۶۹ علیه ایران رای منفی داد.

در شرایط کنونی به نظرمی رسد قطر از یک سو به دنبال کاهش تنش ها با عربستان، جلوگیری از تشدید تنش میان تهرانو ریاض و همچنین نشان دادن حسن نیت خود به تهران است، به عبارت دیگر دوحه تلاش می کنداز یک سو توازنی را میان خود و دو کشور مهم منطقه ایحاد کند و از سوی دیگر با میانجگریاز تشدید تنش ها میان ریاض و تهران نیز جلوگیری کند. تلاشی که از زمان موضوع سفارتعربستان در تهران آغاز شد و اکنون با تماس تلفنی امیر قطر نیز بار دیگر دیده شد.

منبع: مازند مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است

به گزارش همشهری‌آنلاین، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علی‌رغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتا ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار کرد: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به 10 میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت 10 میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملا به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی-مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آن‌ها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آن‌ها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود.

وی در پایان افزود: منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

رئیس جمهور اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود در سال جدید سوم و چهارم اردیبهشت ماه به پاکستان سفر کرد. رئیسی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. محمد اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از رئیس جمهور اسلامی ایران استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهمنامه همکاری نیز امضا کردند.

رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیدار روسای مجالس سنا و ملی پاکستان، فرمانده ارتش این کشور با رئیس جمهور و برگزاری نشست صمیمانه با نخبگان و اندیشمندان پاکستانی از دیگر برنامه‌های اولین روز از سفر آیت الله رئیسی بود. رئیس جمهور ایران همچنین از شهرهای لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

رئیسی همچنین پنجم اردیبهشت ماه به سریلانکا سفر کرد و در بدو ورود به محل اجرای طرح چند منظوره سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اویااوما» رفت و به اتفاق همتای سریلانکایی این پروژه را که یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی-مهندسی جمهوری اسلامی ایران بود، افتتاح کردند.

وی سپس به کلمبو پایتخت سریلانکا رفت و در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی همتای سریلانکایی خود قرار گرفت و پس از برگزاری دیدار دوجانبه، به اتفاق یکدیگر نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار کردند و پس از حضور در مراسم امضای پنج سند همکاری از سوی مقامات دو کشور در نشستی مطبوعاتی نتایج رایزنی‌ها و توافقات خود را تشریح کردند.

رئیس جمهور در جریان این سفر همچنین در مسجد جامع «کالیپتی» کلمبو حضور یافت و با نمازگزاران این مسجد دیدار و گفت وگو کرد و پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، صبح امروز - ششم اردیبهشت ماه - به کشور بازگشت.



کد خبر 847111 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان ایران و سریلانکا خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است