Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ضرورت تهيه طرح ويژه بندر تاريخي کنگ به عنوان گامي براي ثبت جهاني آن توسط سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با هدف توسعه گردشگري و صنعت توريسم و همچنين صيانت و حفاظت از ميراث‌فرهنگي کشور در سومين جلسه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در سال 96 مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاري آريا وبه نقل از وزارت راه و شهرسازي، لزوم تهيه طرح ويژه بندرکنگ در استان هرمزگان در سومين جلسه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در سال 96 در حالي بررسي شده که سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري پيشنهاد تهيه طرح ويژه بندر کنگ را براي آماده کردن پرونده ثبت جهاني اين بندر به شوراي‌عالي پيشنهاد و شورا نيز به دليل اهميت موضوع، آن را در دستور کار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همين راستا نيز سومين جلسه شوراي‌عالي در سال 96 در يکي از دستور جلسات خود که با حضور اعضاي اصلي شورا، رئيس و دبير شوراي‌عالي، معاون ميراث‌فرهنگي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، معاون سازمان حفاظت از محيط‌زيست، معاون وزير دفاع، معاون وزير کشور، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون وزير نيرو، معاون وزير جهاد کشاورزي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، و نمايندگان محلي استان هرمزگان همچون معاون عمراني استاندار هرمزگان و همچنين مسئولان محلي همچون شهردار و رئيس شوراي‌شهر بندر کنگ و مشاور طرح تهيه ويژه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد به بررسي اهميت تهيه اين طرح پرداخت.
بر اساس آخرين وضعيت ارايه شده، طرح جامع و تفصيلي اوليه کنگ در سال 65 تهيه و تصويب مي شود. طرح جامع دوم نيز مربوط به سال 1385، طرح تفصيلي دوم نيز براي سال 1387 و طرح جامع سوم کنگ نيز مربوط به سال 1395 است که در دست تهيه قرار دارد و کنگ طرح تفصيلي سومي ندارد.
پيروز حناچي دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران بندر کنگ را يکي از مرواريدهاي خليج فارس و از دخاير فرهنگي غني منطقه جنوب که دست‌نخورده باقي‌مانده است دانست و گفت: جاي بسي خوشوقتي است که اين بندر تاکنون به وضعيت فعلي باقي‌مانده است و ما بايد تلاش کنيم تا اين گنجينه باارزش، حفظ و صيانت شود. در ايران در سرتا سر جنوب و همچنين برخي مناطق غربي کشور، چنين گنجينه‌هايي را داريم که متاسفانه بخش زيادي از آنها رو به تخريب است. اما بندر کنگ از جمله بنادر تاريخي است که سالم مانده است.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي لزوم تهيه طرح ويژه بندر کنگ را مقدمه‌اي براي تهيه پرونده ثبت جهاني آن برشمرد و افزود: همکاران ما در سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري تلاش مي‌کنند تا پرونده ثبت جهاني بندرکنگ را آماده کنند. براي اينکه چنين اقدامي صورت بگيرد بايد مقدمات حقوقي اين‌کار نيز انجام شود و اولين گام‌ آن نيز تصويب لزوم تهيه طرح ويژه براي بندر کنگ در شوراي‌عالي است که خوشبختانه در سومين جلسه شورا در سال 96، مقدمات آن فراهم شده است.
به گفته حناچي، در طرف ديگر خليج‌فارس و در کشور امارات بعد از حجم بزرگي از سرمايه گذاري با همکاري يونسکو بافت قديمي را تحت‌عنوان بستکيه احيا کردند. زيرا آنها درک کردند که آن حجم بزرگ سرمايه‌گذاري بدون حفاظت از تاريخ و فرهنگ غني کشور، ابتر است.
فرزانه صادق‌مالواجرد نيز در همين رابطه در مورد لزوم تهيه طرح ويژه براي بندر کنگ، گفت: اين درخواست علاوه بر آنکه از سوي وزارت راه و شهرسازي و (از طريق اداره کل مسکن و شهرسازي استان هرمزگان) و سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به جد پيگيري مي‌شد، مطالبه‌اي بود که از سوي متخصصان حرفه در جهت حفظ و احياي بافت‌تاريخي طرح شد. اين مطالبه خود نويدبخش پشتوانه‌هاي عملي حفظ و احيا و اجرايي شدن سياست‌هاي توجه به حقوق شهروندي است و مصوبه ضرورت تهيه طرح ويژه توسط شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران، مي‌تواند در عملياتي شدن مطالبات مردمي و نقش متخصصان نقش ايفا کند.
به گفته مديرکل دفتر معماري، طراحي‌شهري و بافت‌هاي واجدارزش، شهردار کنگ از جمله شهرداراني بوده که دغدغه حفظ اين بندر تاريخي را داشته و براي آن نيز تلاش لازم را انجام داده است.
صادق‌مالواجرد با اشاره به اينکه معمولا طرح‌هاي تفصيلي با طرح‌هاي جامع تهيه و مصوب شده داراي زوايه هستند، تاکيد کرد: اتفاقاتي که در طرح تفصيلي کنگ در سال 1387 افتاد با طرح جامع مصوب آن در سال 85 مغايرت داشت که با تلاش‌هاي شهردار کنگ به گونه‌اي پيش رفت که آنها اجرايي نشدند و همين امر نيز کمک کرد تا لزوم تهيه طرح ويژه براي کنگ در شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در دستور کار قرار بگيرد.
آراسته محقق و پژوهشگر بافت‌تاريخي بندر کنگ درباره اهميت لزوم تهيه طرح ويژه بندر کنگ به ارايه مشخصات اين طرح پرداخت و گفت: وسعت شهر کنگ 800 هکتار و مساحت حريم 2010 هکتار است. اين شهر بندري بر اساس سرشماري سال 95، 19 هزار و 231 نفر جمعيت دارد که پايگاه دريانوردي و لنج سازي آن نيز ثبت‌جهاني شده است. در حال حاضر، 195 هکتار مساحت بافت تاريخي کنگ است و 475 هکتار آن در بافت توسعه‌اي شهر قرار گرفت است.
به گفته آراسته، در بافت تاريخي، 27 مسجد اهل سنت و 280 خانه تاريخي واقع شده است و شهر به گونه‌اي است که بافت‌تاريخي آن در مناطق بسياري بکر باقي مانده است.
محمدحسن طالبيان معاون ميراث‌فرهنگي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز که خود از پيشنهاددهندگان تهيه طرح ويژه براي بندر کنگ در استان هرمزگان است در اين باره به بکر ماندن بافت تاريخي بندر اشاره کرد و گفت: کرانه خليج‌فارس به لحاظ کيفيتي و فرهنگي از اهميت بالايي برخوردار است. نکته قابل‌توجه بندرکنگ در استان هرمزگان اين است که مانند بندر لنگه نابوده نشده است و به تازگي نوسازي‌هايي در حال شکل گرفتن است که در صورت گسترش، مي‌تواند بافت تاريخي بندرکنگ را به دليل ناهمگوني مورد آسيب جدي قرار دهد.
طالبيان تصريح کرد: براي حفظ بندر کنگ، پرونده ثبت جهاني آن در دست تهيه قرار دارد تا از هويت خليج فارس مردم منطقه جنوب ايران، منتفع شوند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز که در نشست لزوم تهيه طرح ويژه بندر کنگ در شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران حاضر بود به داشتن نگاه ملي به بندر کنگ تاکيد کرد و گفت: تهيه طرح ويژه براي بندر کنگ، يعني داشتن نگاه ملي به اين بندر تاريخي که مقدمات ثبت جهاني آن نيز با اينکار براي سازمان ميراث فرهنگي فراهم خواهد شد.
وي تاکيد کرد: توجه به بندر کنگ از ابعاد گردشگري بسيار حائز اهميت است و مي تواند در صورت ثبت جهاني، مقدمات انتفاع مردم منطقه جنوب را نيز فراهم کند.
به گفته حناچي معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي، اجراي طرح جامع و سپس تفصيلي شهر کنگ که طرح جامع آن در دست تهيه است مي تواند مشکلاتي را براي شهر کنگ ايجاد کند. بدين معنا که بايد موضوع، به کميته فني 3 برود و شرح خدمات آن هرچه سريعتر تهيه شود.
حناچي به آمار گردشگران اين بندر در سال 95 اشاره کرد و گفت: در حدود يکصدهزار نفر بازديدکننده و گردشگر بين المللي ز بندر کنگ بازديد کردند که اين ميزان نشانه توجه گردشگران بين المللي به اين بندر تاريخي است و لزوم توجه بيشتر را مي طلبد.
گفتني است، بر اساس نظر اکثريت شورا، لزوم تهيه طرح ويژه براي بندر کنگ به کميته فني 3 ارجاع داده شد تا ضمن بررسي طرح و اعمال نظرات اعضاي اصلي و نظر شورا، شرح خدمات آن تهيه شود و بار ديگر با طرح در شورا و بررسي آن، تصويب و ابلاغ شود.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۶۹۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​

تین نیوز

یک فقره تفاهم نامه سرمایه گذاری به ارزش ۸ میلیون دلار در زمینه احداث و بهره برداری از مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در قطعه زمینی به مساحت ۲ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی با سرمایه گذار خارجی به امضا رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به مزیت های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به لحاظ زیرساخت ها و روساخت های مهیا برای فعالیت های بازرگانی، کوتاهی مسافت با مرزهای ترانزیتی در غرب و شمال غرب کشور، استقبال روزافزون بازرگانان از مزیت های آن و استفاده کم نظیر سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در این منطقه ویژه بندری در چارچوب مقررات مربوطه بیان کرد: به دنبال رونق و رشد فعالیت های ترانزیتی طی چند سال اخیر، یک فقره تفاهم نامه سرمایه گذاری با یک شرکت فعال در این حوزه به ارزش ۸ میلیون دلار برای احداث و بهره برداری از مخازن نگهداری فرآورده های سبک و سنگین نفتی به امضا رسید.

گرایلو افزود: بر اساس این تفاهم نامه سرمایه گذار خارجی مخازن نگهداری فرآورده های نفتی سبک و سنگین به ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب با هدف فعالیت های ترانزیتی احداث می کند.

وی اظهار امیدواری کرد؛ انعقاد این تفاهم نامه سرمایه گذاری با شرکت بازرگانی خارجی بتواند سرآغازی برای تقویت فرایند فعالیت های ترانزیتی و حضور پررنگ تر سرمایه گذاران در زمینه توسعه فعالیت های لجستیکی و ایجاد زیرساخت های بندری در اراضی توسعه ای این بندر بزرگ تجاری بشود.

وی یادآور می شود؛ با اتخاذ تمهیدات مناسبت به منظور بهره گیری از مزیت های ترانزیتی در این مجتمع بزرگ بندری، ترانزیت کالا در سال گذشته به بیش از سه میلیون و ۷۲۷ هزار تن رسید که ۲۸۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)