Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، محمدرضا پورعابدی در گفت‌وگویی به تشریح اهداف تغییر در ساختارهای حوزه پژوهش و فناوری پرداخت و گفت: هدف اصلی تجمیع و هم‌افزایی ساختارها، فرایندها و منابع حوزه پژوهش و فناوری برای ورود به کارها و ماموریت‌های بزرگ است.
وی در ادامه تصریح کرد: «متناسب‌سازی و استفاده بهینه از ساختارهای موجود پژوهش و فناوری»، «اختصاص بهینه منابع (انسانی و مالی)»، «ارزیابی بهینه و موثر برنامه‌ها و ساختارهای پژوهش و فناوری»، «ارتباط ساختارمند با مسایل و موضوعات جامعه» و «استمرار و تعمیق فعالیت‌ها» از دیگر اهداف این بازآفرینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در رابطه با اولویت‌های فعالیت این معاونت در سال جاری افزود: از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه پژوهش و فناوری در سال 1396 استقرار ساختار جدید معاونت با تاکید بر ایجاد دفاتر تخصصی و دادن نقش و ماموریت‌های تخصصی به آن‌ها است. انتظار ما این است که مدیران کل دفاتر تخصصی حوزه پژوهش و فناوری با حضور موثرتر بتوانند نقش ویژه‌ای در پروژه‌یابی و نظارت تخصصی بر طرح‌های بزرگ و ملی ایفا نمایند.
ایجاد سازوکارهای تقویت ارتباطات و همکاری‌های علمی و تخصصی بین‌المللی در برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی
وی با تاکید بر این که فعالیت‌های سال جاری این حوزه بر اساس برنامه ششم که پنج ساله تعریف شده انجام خواهد گرفت، گفت: سیاست‌هایی بر برنامه ششم جهاد دانشگاهی حاکم است که با مرور برخی از آن‌ها روح برنامه‌ها بهتر درک می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به حمایت از کاربست نتایج تحقیقات، صدور محصولات و خدمات تخصصی و دانش فنی و فناوری، حمایت از ظرفیت‌سازی و توانمندسازی در واحدهای مستعد، زمینه‌سازی براي تقویت نوآوری (جذب، حفظ و تشویق نوآوران)، حمایت از تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای در حوزه‌های منتخب علوم انسانی و اجتماعی، توسعه همکاری با بخش خصوصی، ایجاد ساز و کارهای تقویت ارتباطات و همکاری‌های علمی و تخصصی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و ... اشاره کرد.
پورعابدی افزود: همچنین بر اساس این سیاست‌ها اهدافی دنبال خواهد شد که بخشی از آن‌ها عبارتند از «توسعه قطب‌های علم و فناوری»، «سازمان پژوهشی برتر در چند حوزه از فناوری‌های نوين»، «سازمان پژوهشی برتر در توليد و بهره‌برداری فناوری‌های منطبق بر اولويت‌های الف نقشه جامع علمی كشور»، «سازمان برتر در پژوهش‌های كاربردی منتخب در حوزه‌های مسایل اجتماعی، اقتصادی، مطالعات شهری، گردشگری و مدیریت فناوری»، «ایجاد و توسعه روابط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سطح ملی و بین‌المللی»، «صدور فناوری‌های تولید شده توسط جهاد دانشگاهی به خارج از کشور» و سایر اهدافی که متضمن توسعه پایدار توانمندی و ارتقا جایگاه پژوهش و فناوری در جهاددانشگاهی است.
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بیان کرد: در این حوزه، فناوری‌هایی ایجاد شده که هنوز آنچنان که شایسته می باشد از آن ها بهره‌برداری نشده است و یا سطح بهره‌برداری چندان مطلوب نیست. باید اذعان کرد که لزوما حوزه پژوهشی بهره‌بردار نیست و نتایج حاصل می‌بایست توسط سایر بخش ها در جوامع هدف مورد استفاده قرار گیرد. برخی از فناوری ها نیز تا سطح پایلوت می‌تواند پیش رود ولی فراتر از آن نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است.
وی در ادامه گفت: در جهت تحقق امر توسعه بهره‌برداری از نتایج طرح ها نیز تمهیداتی در سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌ها اندیشیده شده که اقدامات لازم با همکاری سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) انجام خواهد گرفت. همچنین به دنبال مشارکت بخش خصوصی نیز هستیم تا نتایج در صنعت به کار گرفته شود.
توجه به کوتاه‌تر کردن فرآیند امور پژوهش و فناوری در تغییر ساختار این حوزه
پورعابدی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف تغییر ساختار کوتاه‌تر کردن فرآیند انجام امور است. سرعت عمل در انجام امور پژوهش با توجه به رقابت‌های تنگاتنگی که در جریان است از اهمیت خاص برخوردار می باشد و امیدواریم که ساختار جدید بتواند پاسخگوی نیاز حال و آینده باشد.
وی گفت: امیدوارم با رویکردهای جدید در حوزه پژوهش و فناوری و با تلاش پژوهشگران و سایر همکاران این حوزه بتوانیم افق های تازه‌ای را در برنامه های پژوهش و فناوری کشور تعریف کنیم و سهم بیشتری از تحقق اهداف در اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز 20 ساله و نقشه جامع علمی کشور داشته باشیم.
پورعابدی در پایان اظهار کرد: پژوهش و فناوری زمانی پویا خواهد شد که ایده های نو را هم جستجو کنیم و هم از آنها استقبال نماییم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۷۰۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه معاونت علمی برای ایجاد پارک‌های فناوری با ۵ کشور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران یکی از بهترین کشورها برای همکاری‌های مشترک بین‌المللی است و ما امیدواریم نواحی مشترک و پارک‌های مشترک را با کشورهای ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، روسیه و زیمباوه داشته باشیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در آیین افتتاحیه رویداد اینوتکس 2024 گفت: امروز قدرت و عظمت و افتخار کشور در عرصه‌های بین‌المللی،‌ توان علمی و فناوری و نوآوری است که صاحبان این توان، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هستند.

دهقانی گفت: رویداد اینوتکس به یک اتفاقی تبدیل شده است تا همه اعضای اکوسیستم نوآوری زیر سقف جهت فناوری منطقه جمع شوند و دستاوردهای یکساله را به اشتراک بگذارند.

المپیاد فناوری؛ رقابت در هوش مصنوعی، پهپاد و برنامه‌نویسی

وی تصریح کرد: این رویداد که هر روز نوآورتر می‌شود به بزرگترین رویداد زمانی نوآوری کشور تبدیل شده است.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز در کشور 10 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و فروش آنها به بیش از 530 همت در سال رسیده است. اما صادرات شرکت‌ها نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است.

وی گفت: طبق آمار گمرک، 2.5 میلیارد دلار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را از سال گذشته داشتیم.

دهقانی خاطرنشان کرد: سال گذشته 43 هیئت بلندپایه خارجی را میزبانی کردیم و صبح امروز نیز در خدمت وزیر آموزش عالی زیمباوه بودیم. 

وی گفت: ایران یکی از بهترین کشورها برای همکاری‌های مشترک بین‌المللی است و ما امیدواریم نواحی مشترک و پارک‌های مشترک را با کشورهای ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، روسیه و زیمباوه داشته باشیم.

دهخانی گفت ما امسال سه حرکت مهم در پارک فناوری پردیس داشتیم. اولین اقدام دریافت مجوز نخستین سازمان توسعه سرمایه‌گذاری در پارک فناوری پردیس طبق قانون 17 جهش تولید دانش بنیان است که تاسیس شهرک نخبگانی از اهداف این سازمان توسعه سرمایه‌گذاری است.

دهقانی خاطرنشان کرد ما در کمتر از 4 سال آینده شاهد ایجاد شهر نوآوری پردیس خواهیم بود. 

وی تصریح کرد: ما نیاز داریم که هم آوردگاه بزرگ همایشی و نمایشی را در پارک فناوری پردیس داشته باشیم نمایشگاه دائمی کاملاً نوآور که معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری آمادگی دارد طبق بند 11 و 13 قانون جهش تولید دانش بنیان از آن حمایت کند. 

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تعهد کرده‌ایم 6 مرکز ملی آفرینش فناوری داشته باشیم گفت: مرکز ملی آفرینش های کوانتومی یک ماه پیش در پارک فناوری پردیس با ظرفیت 1000 نفر در زمینه اپتیک و کوانتوم آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی
  • قانون‌گذاری هوش مصنوعی اولویت مجلس نیست/ باید خط قرمزها روشن شود
  • گردهمایی فعالان دانشگاهی و استارتاپی برای توسعه هوش مصنوعی
  • بروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی با کمک اپرتورهای ارتباطی
  • مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت با ۳۵ جایزه ویژه به‌ مناسبت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • تصویب قانون «مالکیت فکری» جهاد دانشگاهی در آینده‌ای نزدیک/ متخصصان جهاد دانشگاهی پای کار آمدند
  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برنامه معاونت علمی برای ایجاد پارک‌های فناوری با ۵ کشور
  • نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ را در توسعه کشور جدی بگیریم
  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار