Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار انقلاب با قدمتی 37 ساله از قدیمی ترین بازارها با بافتی فرسوده درشهر کرج به شمار می رود که ناایمن بودن آن موجب دلنگرانی کسبه شده و بنا به اظهارات آنها برای درخواست بهسازی بارها به شهرداری مراجعه کرده و نتیجه ای در این زمینه نگرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک،این بازار در خیابان شهیدبهشتی و در فاصله کمی از میدان کرج قراردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبک این بازار به واسطه پلکانی بودن آن خاص است و در واقع در شهر کرج بازاری با این سبک و معماری وجود ندارد و می توان گفت با اندکی توجه و رسیدگی به آن شاید بتوان آن را تبدیل به یک بازار با معماری سنتی و قدیمی و جزو مکان های توریستی و گردشگری استان کرد. این بازار با متراژ بیش از 5هزارمتر و 304 واحد صنفی در چهار راسته تشکیل شده که از خیابان شهیدبهشتی شروع و تا خیابان برغان کرج امتداد دارد. و به دلیل شیب دار بودن مسیر خیابان برغان تا شهید بهشتی، این بازار را به گونه ای طراحی و ساختند که حدودا هر 20تا 30 مغازه در یک پلکان قراردارد و بعد از پیمودن حدود8 پله وارد پلکان بالا و سری دیگر مغازه ها می شویم.

سقف ایرانتی این بازار که به وضوح در برخی قسمتها شکستگی دارد نشان از نیاز دست مرمت بر سر این بازار دارد. این بازار که اکنون متعلق به سازمان میادین شهرداری کرج است با سرقفلی به مغازه داران واگذار شده است.

ساختار بازار هیچ تغییری نداشته

یکی از کسبه این بازار که اظهار می کند از بنیانگذاران این بازار است، می گوید: از سال 58 به شهرداری درخواست واگذاری زمینی برای ساماندهی دستفروشان خیابان شهید بهشتی دادیم و در نتیجه این پیگیری ها در نیمه دوم سال 59 این بازار افتتاح شد.

سیدحسین طاهری می گوید:زمین این بازار که ابتدا باغ بود توسط کارشناسان دادگستری و شهرداری کرج برای دستفروشان کرج قیمت گذاری شد. آن زمان قرار بود 11هزارتومان از ما بگیرند و به هر شخصی سند بدهند. اما در سال68 ما را بعنوان مستاجر قراردادند و سرقفلی مغازه ها را به ما دادند و اکنون همه ما مستاجر شهرداری هستیم و سرقفلی مغازه ها را داریم.

طاهری در ادامه می گوید: از ابتدا این بازار با همین شکل و ساختار بوده و تاکنون شهرداری هیچ اقدامی در جهت بازسازی یا تعمیر این مکان انجام نداده است. کف بازار تا 8 سال پیش آسفالت بود که توسط کسبه سنگ شده است.

وی می افزاید: سقف بازار هم ابتدا باز بود و توسط کسبه ایرانیت شده و تا کنون چندین بار تعویض شده است. وی با اشاره به سطلی که در گوشه مغازه اش وجود دارد می گوید: همه مغازه دارها حداقل یکی از این سطل ها دارند چرا که زمان بارندگی از سقف آب چکه می کند و روی اجناس می ریزد و این سطل ها را برای جلوگیری از خیس شدن اجناس استفاده می کنند.

این کسبه قدیمی بازار می گوید: من از سال 58 تا 74 هر سال دهه فجر را برای حفظ خاطره انقلاب در این بازار جشن می گرفتم و افراد انقلابی و مذهبی در جشن حضور داشتند و این بازار رونق و شور و حال خوبی داشت. اما در این چندسال نه کسی پرسید که چرا جشن می گرفتی و نه بعد از آن که قطع شد کسی پرسید چرا جشن نمی گیری.

طاهری می گوید: این بازار ابتدامکانی معتبر به حساب می آمد و مسئولان رده بالا مانند استاندار و شهردار به این بازار سرکشی می کردند اما سالهاست که اینجا را فراموش کرده اند. اگر گاهی این اشخاص از این بازار قدیمی بازدید کنند از وضعیت آن و کسبه مطلع می شوند.

بروزحادثه خسارات جبران ناپذیر بدنبال دارد

دیگر مغازه دار این بازار می گوید: با توجه به اینکه این بازار قدیمی است و در صورت بروز حوادث خسارات غیرقابل جبرانی به بار خواهد آمد بارها برای رسیدگی و بازسازی بازار به سازمان میادین مراجعه کردیم.

بابک احمدپور می گوید: این بازار حتی یک کپسول آتش نشانی ندارد اگر آتش سوزی شود ، به دلیل طویل بودن بازار شلنگهای آتش نشانی تا انتهای بازار نمی رسد و همه بازار در آتش خواهد سوخت. به عبارتی آتش گرفتن اولین مغازه برابر سوختن آخرین مغازه خواهد بود.

احمد پور می افزاید: به دلیل بافت سنتی این بازار و همچنین پله های زیاد آن برخی از مشتریان که مشکل زانو و کمر دارند و پله برایشان ضرر دارد نمی توانند از ردیف اول بالاتر بروند و این موضوع در کاهش رونق بازار موثر است. اما اگر بهسازی در بازار انجام شود و تغییراتی داده شود این مشکلات برطرف می شود.

نبودپارکینگ موجب رکود است

وی در ادامه می گوید:مشکل دیگر این بازار که سبب رکود آن شده ،نبود پارکینگ است و با توجه به اینکه مشتریان بازار فقط از هسته مرکزی نیستند و از رجایی شهر کمالشهر و محمدشهر برای خرید به این بازار می آیند، نبود پارکینگ و مشکلاتی که برای پارک یا امنیت خودرو وجود دارد باعث می شود که مشتری از خرید در این بازار منصرف شود.

احمدپور اظهار می کند: البته بازسازی و بهسازی این بازار زمان زیادی می برد و برای اسکان کسبه آن طی زمان بازسازی مشکلات زیادی وجود دارد. اما اگر مورد هدف مسئولان شهرداری قرارگیرد و برنامه ریزی درستی باشد می توانند اینجا را تخریب و با احداث 2 طبقه پارکینگ و ساخت بنای جدید و امکاناتی مانند آسانسور یا پله برقی بازار خوبی ایجاد کنند. در این صورت هم کسبه و هم خود شهرداری ذینفع خواهد بود.

وی می گوید: اکنون شهرداری آن طور که باید به بازار رسیدگی کند کاری انجام نمی دهد، اجاره ها را سالیانه با افزایش 30 تا 50 درصدی دریافت می کند اما تاکنون نه برای نظافت اینجا و نه نگهبان و نه هیچ مورد دیگری خدمات دهی ندارد.

انجام هرگونه عملیات بازسازی بر عهده شهرداری است

یکی از اعضای شورای شهر با اشاره به تفاوتی که میان این بازار و سایر بازارچه ها و میادین شهر وجود دارد می گوید: در بازار انقلاب کاسبان و مالکان سرقفلی غرفه ها هستند خریداری سرقفلی غرفه ها نیز توسط مالکان و طبق یک قرارداد با پرداخت مبلغی مشخص انجام شده است.

میر ابراهیم صدیق عضو شورای شهر کرج می افزاید: در قرارداد تعهدات زیادی ذکر شده و شهرداری مکلف به اجرای آن است، می افزاید: انجام هر گونه اقدامات تعمیراتی و اجرایی برای بهسازی و بازسازی بازار بر عهده شهرداری است، از سوی کسبه بازار نیز مبلغی در هنگام تغییر شغل یا پرداخت ۲ درصد از مبلغ کل قرارداد در هنگام خرید و فروش پرداخت می شود

صدیق اظهار می کند: شهرداری در برابر پرداختی های کسبه بازار مسئولیت خدمات رسانی دارد اما اکنون و با سپری شدن بیش از 30 سال از عمر بازار اقدامی سازنده از سوی شهرداری در بازار انقلاب انجام نشده است، به عنوان مثال سقف بازار از ایرانیت های تشکیل شده که پس از گذشت سالها پوسیده شده و چندین بار توسط خود غرفه داران تعویض شده است.

بازار انقلاب می تواند نمادی از یک بازار سنتی باشد

وی با بیان اینکه پاساژهای متعدد، متنوع و یا مجتمع های تجاری مختلف زیادی در سطح شهر وجود دارد، اما بازار ستنی مانند بازارهای شیراز، اصفهان و تبریز در کرج وجود ندارد می گوید: بازار بزرگ انقلاب می تواند نمادی از یک بازار ستنی باشد، اما این منوط به همکاری شهرداری برای شکل سنتی دادن به بازار است، در این راستا شهرداری می تواند ایرانیت های سقف را برداشته و سازه سنتی در سقف به کار برد در حقیقت باید ساختار و قدمت بازار حفظ شود تا نماد شهر شده و بتواند جذب توریست داشته باشد.

وی دو راه حل برای تغییر ساختار بازار انقلاب پیشنهاد می دهد و می گوید: در راه حل نخست می توان شکل بازار را حفظ کرد و عناصر سنتی بودن را در آن به کار برد، در راه حل دوم می توان آن را به یک مجتمع تجاری بزرگ تبدیل کرد. که راه حل دوم را شهرداری برگزیده است که با تبدیل بازار انقلاب به مرکز تجاری به درآمدزایی بیشتری دست یابد.

اصول معماری و شهرسازی در بازار رعایت نشده است

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج اظهار می کند: بازار بزرگ انقلاب یکی از مجموعه های قدیمی در شهر کرج است که جهت ساماندهی دست فروشان در سالهای گذشته احداث و جمعی از کسبه در آن مشغول فعالیت هستند اما هم اکنون این بازار دارای مشکلات مختلفی است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

بهروز ورمهمدی می افزاید: اصول معماری و شهرسازی در این بازار رعایت نشده و از ایمنی مطلوبی برخوردار نیست و ما اعتقاد داریم که باید ساختار این مجموعه اصلاح و بازنگری شود.

وی در ادامه می گوید: در این راستا جلسات هم اندیشی با هیئت امنای این بازار برگزار و بر اصلاح ساختار آن به خصوص از نظر ایمنی و مدیریت بحران تاکیدات لازم انجام شده است.

ورمهمدی می افزاید: در بحث ساماندهی اوضاع این بازار، افزایش همدلی غرفه داران با شهرداری ضروری است که این مهم همکاری همه جانبه آنها را می طلبد، با توجه به اینکه اکثر غرفه های این بازار بزرگ، پوشاک، پتو و ... است، مشاهده می کنیم که اکثر فروشندگان بر روی فیوز برق لباس و اجناس قابل اشتعال آویزان کرده اند که این قضیه بارها به آنها اعلام شده ولی متاسفانه آنچنان که باید به این مهم توجه نمی شود.

استقرار ایستگاه آتش نشانی سیار

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج یادآور می شود: به تمام غرفه هایی که دچار تخلفات این چنینی هستند و به تذکرات شهرداری اهمیتی نمی دهند، اخطار داده شده و نیازمند همکاری آنها هستیم.

وی می گوید: در راستای افزایش ایمنی بازار انقلاب، طی رایزنی های انجام شده با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج، به غرفه داران نسبت به انتقال فیورزهای برق تاکید شده و قرار است که ایستگاه آتش نشانی سیار در آنجا مستقر شود.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که کسبه ادعا داشته اند سالانه مبالغی را به شهرداری پرداخت ولی خدمات دریافت نمی کنند، توضیح می دهد: آنچنان مبلغی از کسبه توسط شهرداری دریافت نمی شود چرا که مبالغی ماهانه پرداخت می کنند که بسیار ناچیز است.

ورمهمدی با تاکید بر اینکه در صورت همکاری غرفه داران و کسبه بازار، بسیاری از مشکلات این بازار رفع می شود، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا این بازار تبدیل به بازاری سنتی مانند بازار سنتی اصفهان می شود یا خیر، می گوید: طبق صحبتهای انجام شده با هیئت امنا و دیگر کارشناسان، راهکارهای مختلفی جهت تغییر ساختار این بازار ارائه شده که در دست بررسی است.

خدیجه ستارزاده

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۷۰۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقیب خسرو حیدری در 38 سالگی مثل 20 ساله‌ها

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال استقلال ملاثانی در هفته بیست و نهم لیگ دسته اول در دیداری خارج از خانه توانست مقابل شهرداری آستارا به برتری دست پیدا کند که مدافع راست آبی‌ها بعد از نمایش خوب و کم‌نوسان در ترکیب تیمش، توانست عملکرد موثری در این بازی بر جای بگذارد.

علی حمودی که یکی از مهره‌های بدون جانشین ترکیب سیاوش اکبرپور به شمار می‌رود، با سرعت بالا و استفاده از تجربه‌ی خود بارها از سمت چپ خط دفاعی شهرداری آستارا نفوذ کرد و مدافعان این تیم را جای گذاشت و موقعیت ساخت.

حمودی علی‌رغم سن و سالش خستگی‌ناپذیر به دوندگی و نفوذ خود ادامه داد تا این‌که سرانجام توانست زهر خود را روی دروازه حریف بریزد و در دقیقه 5+90 با پاس در عمق برای امین مروانی خلق موقعیت کند و او هم وحید نامداری را به توپ برساند و تک گل آبی پوشان به ثمر برسد و بازی خوب خود در این هفته لیگ را تکمیل کند.

نکته شاخص در بازی حمودی این است که او مثل روزهای جوانی‌اش در استقلال تهران، فولاد خوزستان، سپاهان و تراکتور ستاره‌ای تنومند و سرعتی بوده و همچنان خستگی‌ناپذیر و رونده به زمین رقبا می‌زند و در 38 سالگی به خوبی از تکنیک و هوش خود به سود تیمش بهره می‌برد.

رقیب خسرو حیدری در دوران حضورشان در استقلال، حالا در تمام 28 بازی لیگ یک و دو دیدار حذفی برای آبی‌های ملاثانی به صورت فیکس به میدان رفته و علاوه بر نقش مهمش در خط دفاع توانست دو پاس گل هم به نام خود ثبت کند.

دیگر خبرها

  • ۶۰۰۰ واحد صنفی گناوه برای دریافت شناسه «یکتا» اقدام کنند
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • نظم‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها نخستین اقدام موثر هیئت امنای بازار اصفهان است
  • کادر تیم پیکان بدنبال استعداد‌های فوتبال مازندران
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • کسبه بردسکن به احترام امام صادق (ع) محل کسب خود را تعطیل کردند
  • رقیب خسرو حیدری در 38 سالگی مثل 20 ساله‌ها
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟