Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: این خانه ارزش تاریخی منحصر به فردی دارد و امیدواریم که بتوانیم آن را حفظ کنیم، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران خبر داده است که با مالک به تفاهم رسیده است و به زودی این بنا ثبت خواهد شد.
نام خانه تاریخی «ثابت پاسال» که به کاخ ورسای ایران معروف است و در منطقه جردن تهران قرار دارد دوباره با خبر رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه قرار است خانه تاریخی«ثابت پاسال» به مسجد تغییر کاربری دهد، در صدر اخبار اجتماعی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهارات چمران اگر چه با واکنش سازمان میراث فرهنگی روبه‎رو شد اما لزوم ثبت هر چه زودتر این خانه تاریخی را به همه گوشزد کرد.
میراث فرهنگی در واکنش به اظهارات چمران اعلام کرد این خانه به مسجد تغییر کاربری نمی دهد و قرار است به زودی به عنوان بنای تاریخی تهران ثبت شود. همچنین میراث فرهنگی از توافق خود با مالک این بنا خبر داد و اعلام کرد قرار است 20درصد این خانه هتل شود و در نهایت ثابت پاسال حفظ خواهد شد.
سال‎هاست سرنوشت بناهای تاریخی تهران این است، بعضی از آنها رسانه‎ای می‎شود و شاید در سرنوشتشان فرجی ایجاد شود اما به جای بسیاری از این بناها در سکوت کامل خبری پاساژ و پارکینگ می‎سازند و یا در بهترین حالت تغییر کاربری داده و به رستوران و هتل تبدیل می‎شوند.
خانه ثابت پاسال اما به هتل تبدیل می‎شود، آن هم به خاطر اینکه مالک این خانه تاریخی با میراث فرهنگی کنار نمی‎آید. این خانه قبل از انقلاب متعلق به یک سرمایه دار ایرانی بوده است که بعد از انقلاب مصادره شده و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفته است. پس از آن نیز علی انصاری، مدیرعامل بانک آینده آن را خریداری کرده است و حالا مالک این بنا است.
سوال اصلی اینجاست که چرا سازمان میراث فرهنگی قدرت حفظ بناهای تاریخی تهران را ندارد؟ چرا نمی‎تواند سر موضع خود بماند، بناهای تاریخی را بخرد و یا اگر مالک آن خصوصی نیست آنها را حفظ کند؟ چرا داستان غم‎انگیز یک خانه تاریخی باید به گونه‎ای باشد که از شنیدن تغییر کاربری‎اش به هتل خوشحال شویم، خوشحال شویم که قرار نیست کاملا ویران و تبدیل به مسجد شود. قرار نیست سرنوشتش در دست کسانی قرار گیرد که این بنا را فاقد ارزش می‎دانند.
فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در خصوص خانه تاریخی ثابت پاسال به خبرنگار رویداد۲۴گفت: پیگیری ثبت این خانه تاریخی باید طبق فرایند ثبت باشد، موانعی مانند ابلاغ به مالک، رسیدگی به اعتراض مالک و... بر سر راه این ثبت وجود دارد که ما در حال تلاش برای حل این موانع هستیم.
او ادامه داد: این خانه ارزش تاریخی منحصر به فردی دارد و امیدواریم که بتوانیم آن را حفظ کنیم، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران خبر داده که با مالک به تفاهم رسیده است و به زودی این بنا ثبت خواهد شد. این بنا مالک خصوصی دارد، باید به مالک اصلی ابلاغ کنیم و اگر مالک اعتراضی داشته باشد به اعتراض رسیدگی کنیم.
نظری در پاسخ به این سوال که آیا میراث فرهنگی از طریق خرید این بنا نمی‎تواند آن را حفظ کند اظهار داشت: این خانه قیمت بسیار بالایی دارد و میراث فرهنگی وظیفه‎اش حفظ بناهای تاریخی است و لزوما نمی‎تواند برای حفظ بناهای تاریخی همه آنها را بخرد.
مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی افزود: اگر قرار است، کسی این بنا را بخرد بهتر است شهرداری و نهادهای دیگر بخرند، میراث فرهنگی باید سازوکاری پیدا کند، که هم مالکیت بنا محترم شمرده شود و هم آثار تاریخی حفظ شود. زمانی در این امر توفیق پیدا می‎کنیم که مالکان متوجه شوند ثبت این آثار به نفع آنها است.نظری بیان کرد: همه ارگان‎های ذی‎ربط و مرتبط به حفظ بناهای تاریخی از جمله معاونت راه و شهرسازی، شورای عالی معماری و... در اینکه ما بتوانیم به هدفان برسیم و این بنا را حفظ کنیم تاثیرگذار بودند و تلاش خودشان را در این زمینه کردند. همین اجماع بوده است که تاکنون توانسته‎ایم این بنا را حفظ کنیم.
او در پایان در خصوص اظهارات مهدی چمران درباره این بنا گفت: حفظ و حراست آثار تاریخی و فرهنگی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است، اگر اشخاص دیگری نظر می‎دهند باید دید چقدر صلاحیت نظر دادن دراین‎باره را دارند و آیا در جایگاهی هستند که بتوانند در این خصوص نظر دهند یا نه. در مورد بناهای تاریخی میراث‎فرهنگی باید به مسائل مربوط به آن رسیدگی کند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۷۱۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»

سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکس‌های احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسوی‌ها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سال‌هایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینه‌های خود به سفر می‌رفتند. انگیزه آن‌ها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتاب‌های درسی) بود و یکی از این پطرس‌ها احمد منتظر است.

او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر می‌گفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدست‌داده بودم که غیرقابل‌جبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را این‌گونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت‌، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن می‌افتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست‌ برود قابل بازگشت نیست.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاس‌ها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن به‌وقت ندیدن و ندیدن به‌وقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آن‌ها کمک می‌کنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کرده‌ایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آن‌ها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاین‌جهت با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بی‌ارزش و حضورش ملال‌آور است، درصورتی‌که «کهن» آن چیزی است که دور نمی‌اندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته می‌شویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمی‌شویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است‌.

بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما می‌گذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنه‌ای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آن‌ها به خط سرخ نوشته‌اند که «اردیبهشت هم تمام شد.»

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد می‌کند. 

بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کرده‌ایم، باقی است و نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.

او در ادامه گفت: در شهر ایروان به‌اندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد. 

یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان

همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی به‌طور تخصصی است.

او با بیان اینکه در جای‌جای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلق‌شده، روحمان جلا پیدا می‌کند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامه‌ها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانسته‌اند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکته‌ای که در دفتر فرهنگ و معماری به‌عنوان یک آرزو آن را دنبال می‌کنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسوی‌ها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها، کوی چهارسوقی‌ها مراجعه کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا