Web Analytics Made Easy - Statcounter

جدیدترین گزارش رسمی بانک مرکزی از وضعیت نرخ‌های رسمی و آزاد دلار در فاصله سال‌های ۹۱ تا ۹۵ نشان می‌دهد که سیاست ثبات نرخ ارز و جلوگیری از وقوع هیجانات اثر گذار بوده و دولت در راستای تک نرخی کردن ارز تلاش کرده تا نرخ ارز مرجع به نرخ‌های بازار نزدیک شود.

بررسی تحولات بازار ارزی کشور در طول سال های اخیر نشان می دهد که هر دلار آمریکا در بازار بین بانکی (متوسط نرخ مرجع) از ۱۲۲۶ تومان در سال ۹۱ به بیش از ۳۲۱۵ تومان در آذرماه سال ۹۵ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بیان دیگر نرخ ارز مرجع در دوره زمانی سال های ۹۱ تا ۹۵ به میزان ۲,۶ برابر افزایش یافته است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا،بر پایه این گزارش، نرخ ارز مرجع پس از سال ۹۱ و در سال ۹۲ از کانال هزار تومان به کانال دو هزار تومان قدم گذاشت و در این سال نرخ ارز مرجع بیش از ۲۱۲۵ تومان بود. به همین ترتیب نرخ ارز مرجع در سال ۹۳ نیز روند افزایشی داشته و بیش از ۲۶۵۰ تومان بود.

روند افزایش نرخ ارز مرجع

هرچند نرخ ارز مرجع تا سه ماهه سوم سال ۹۴ نیز در کانال ۲ هزار تومان باقی مانده بود، اما از سه ماهه چهارم سال ۹۴ به بعد نرخ ارز مرجع از مرز ۳ هزار تومان گذشت.

با این حال می توان گفت افزایش نرخ ارز مرجع در سال گذشته با روند کُندتری اتفاق افتاده و نهایتا در آذرماه سال گذشته ۳۲۱۵ تومان قیمت خورد. علاوه بر نرخ ارز مرجع، در دوره ای نیز در سال های ۹۱ و ۹۲ ارز مبادله ای وجود داشت که نرخ آن در سال ۹۱ رقم ۲۴۷۵ تومان و در سال ۹۲ نیز بیش از ۲۴۷۳ تومان بود. در واقع نرخ ارز مبادله ای در آن مقطع زمانی برای برخی گروه های کالایی ارائه می شد.

نگاهی نیز به روند قیمت دلار در بازار آزاد طی سال های اخیر نشان می دهد که متوسط فروش هر دلار آزاد از حدود ۲۶۰۶ تومان در سال ۹۱ به بیش از ۳۸۶۳ تومان در ۹ ماهه ابتدای سال گذشته رسیده است. به عبارت دیگر، نرخ دلار در بازار آزاد طی سال های ۹۱ تا ۹۵ به میزان بیش از ۱.۴ برابر افزایش یافته است.

افزایش ۱.۴ برابری نرخ ارز آزاد

نرخ هر دلار آمریکا در بازار ارز که در سال ۹۱ در کانال ۲ هزار تومان قرار داشت در سال ۹۲ با رشد در کانال ۳ هزار تومان قرار گرفت. با این حال، از سال ۹۲ به بعد که دولت سیاست ثبات نرخ ارز و مهار هیجانات یکباره قیمتی را دنبال کرد، نرخ دلار آزاد در کانال ۳ هزار تومان باقی مانده، اما یکی دو بار نرخ ها به قله ۴ هزار تومان نیز رسید.

اختلاف نرخ رسمی و آزاد دلار

به نظر می رسد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد ایران در طول سال های اخیر روند منطقی و آرامی داشته و نکته حائز اهمیت اینکه نرخ ارز آزاد و مرجع امروز در فاصله کمتری از یکدیگر قرار گرفته و اختلاف آن به حدو ۶۵۰ تومان رسیده است.

دولت در سال گذشته تلاش کرد تا سیاست تک نرخی کردن ارز را اجرایی کند، با این حال مقامات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اعلام کردند این سیاست تا زمان فراهم شدن شرایط کامل آن عملیاتی نخواهد شد.

بررسی دقیق تر نرخ های ارز رسمی و آزاد در سال های اخیر نشان می دهد که دولت برای اجرایی کردن سیاست ارزتک نرخی تلاش کرده تا نرخ ارز مرجع و آزاد به یکدیگر نزدیک شده و در مقطعی نیز برابر شوند، با این حال با وجود قرار گرفتن هر دو نرخ در کانال ۳ هزار تومان، اما همچنان فاصله ۶۵۰ تومانی بین دو نرخ برقرار است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۷۱۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

به گزارش جام جم آنلاین، هم اکنون در بازار آزاد ارز در میدان فردوسی تهران، معامله‌گران دلار را با قیمت ۶۱۵۰۰ از مردم خریداری می‌کنند و با قیمت ۶۲۵۰۰ تومان می‌فروشند.

معامله‌گران ارز می‌گویند نرخ ارز یک هفته است نزولی شده و بازار ارز از روند صعودی خارج شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد و ترس کاهش قیمت دلار، دارندگان ارزهای خانگی را روانه بازار کرده تا قبل از افت بیشتر قیمت‌ها اقدام به فروش کنند.

در همین حال در کانال‌های تلگرامی و در معاملات موسوم به فردایی، قیمت فروش دلار به ۶۱۴۰۰ تومان هم رسیده است.

فعالان بازار ارز با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته است، پیش‌بینی کردند که همین روند کاهشی در هفته جاری ادامه داشته باشد.

دیگر خبرها

  • سارق ۲۰ میلیاردی منازل در اصفهان دستگیر شد
  • وقوع طوفان و بارش تگرگ‌های شدید در چین (فیلم)
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • احتمال بازگشت دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن (فیلم)
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است