Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@02:41:36 GMT

کشف مکانیزم رشد مو در موش‌ها

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۷۱۸۴۲

کشف مکانیزم رشد مو در موش‌ها

دانش>دانش - همشهری آنلاین:
دانشمندان برای اولین‌بار کشف کرده‌اند که نوع خاصی از سلول‌های ایمنی می‌تواند به صورت مستقیم سلول‌های بنیادی در پوست را که عامل رویش مو هستند، تحریک کند.

براساس گزارش ساينس الرت، بدون اين فرايند محرك فوليكول‌ها وظيفه خود را به درستي انجام نمي‌دهند، حتي اگر سلول‌هاي بنيادين مورد نياز براي انجام آن را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجايي كه مكانيزم رشد مو در موش شباهت زيادي به انسان دارد، محققان اميدوارند اين كشف جديد بتواند به درك بهتري از بيماري‌هايي مانند آلوپسيا و ديگر انوع طاسي منجر شود.

در ميان تمامي فاكتورهاي ايمني كه در بدن وجود دارند، نوعي از سلول‌هاي ايمني به نام سلول‌هاي تي تنظيم‌كننده يا به اختصار تي‌رگ‌ها وجود دارند كه اكثريت آنها درون غدد لنفاوي پراكنده شده‌اند تا به كنترل التهاب در سرتاسر بدن كمك كنند. اما زير‌مجموعه‌هايي از تي‌رگ‌ها نيز وجود دارند كه در ديگر بخش‌هاي بدن پراكنده‌اند.

محققان اكنون مي‌دانند كه موش‌ها و انسان در پوست خود از تعداد زيادي تي‌رگ برخوردارند كه درعين حال اطلاعات زيادي از عملكرد آنها در دست نيست. از اين رو گروهي از محققان دانشگاه كاليفرنيا سن‌فرانسيسكو با درنظر گرفتن اينكه در اطراف هر فوليكول تعدادي زيادي سلول تي‌رگ وجود دارد،‌اين فرضيه را كه سلول‌هاي ايمني در رشد مو نقش دارند مورد بررسي قرار دادند.

نتايج نشان داد سلول‌هاي ايمني محرك مستقيم رشد مو در پوست به شمار مي‌روند و به اين شكل تي‌رگ‌ها به بخشي كليدي از فرايند رشد مو تبديل شدند. به گفته محققان تا به امروز تصور براين بود كه رشد مو فرايندي كاملا مبتني بر سلول‌هاي بنيادي است، اما اكنون مشخص شده كه بدون تي‌رگ‌ها اين فرايند غيرممكن مي‌شود.

محققان تي‌رگ‌هاي موجود در پوست موش‌ها را در دو دوره رشد و توقف مورد بررسي قرار دادند و به رابطه‌اي قوي پي بردند، در فاز توقف تعداد سلول‌هاي بنيادي بيشتر مي‌شد. علاوه بر اين تراكم تي‌رگ‌هاي فوق فعال در اين دوره در اطراف فوليكو مو سه برابر بيشتر از زمان معمول بود.

براي بررسي بيشتر محققان روي موش‌هايي مطالعه كردند كه سلول‌هاي تي‌رگ آنها به واسطه تغييرات ژنتيكي غيرفعال مي‌شد. نتايج اين بررسي نشان داد رشد مو در موش‌هايي كه سلول هاي ايمني در آنها غيرفعال شده‌بود، متوقف مي‌شود. محققان دريافتند اين سلول‌ها به صورت مستقيم در فعال‌سازي سلول هاي بنيادين در فوليكول مو نقش دارند.دانشمندان اميدوارند با مطالعه بيشتر روي اين مكانيزم به تاثير آن روي التيام زخم‌ها و درمان بيماري‌هاي مختلف منجر به ريزش مو پي ببرند.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۷۱۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمیق ترین حفره آبی جهان در مکزیک کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، مانند سیاهچاله های فضایی در منظومه شمسی، ویژگی های مرموزی نیز روی زمین وجود دارند که گودال های آبی هستند. عمق این حفره های عظیم در اقیانوس های زمین ممکن است به اندازه طول آسمانخراش باشد.

تصور می شود این حفره های مذکور که اواخر عصر یخی به وجود آمده باشند، نقاط اکولوژیکی مهمی هستند که انبوهی از گیاهان و حیوانات در آنها زندگی می کنند. اکنون محققان بزرگترین حفره آبی در جهان را شناسایی کرده اند که در خلیج چتومال واقع در مکزیک قرار دارد.

حفره آبی مذکور به نام «تام جا» (Tamm Ja) در زبان قوم مایا به معنی آب عمیق است و عمق آن به ۴۲۰ متر زیرسطح دریا می رسد. محققان تاکنون هیچ گاه به انتهای این گودال نرسیده اند.

پیش از این محققان تصور می کردند تام جا دومین گودال آبی جهان باشد اما اندازه گیری های جدید حاکی از آن است که عمق آن از گودال رکورد دار پیشین که در چین قرار دارد، بیشتر است.

نمونه برداری و بررسی حفره آبی تام جا در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی انجام شد اما محققان سال قبل از وجود آن خبر دادند. به هر روی آنها عمق این حفره را ۲۷۴.۴ متر تخمین می زدند که معادل ارتفاع برج ویلیامز در هیوستن آمریکا است.

اما در واقع تخمین های پیشین ۴۰۰ فوت کوتاه تر از عمق تایید شده فعلی هستند. محققان طی یک بررسی جدید در چتومال مکزیک توانستند با کمک ابزار پروفایلر CTD (رسانایی، دما و عمق) در دسامبر سال گذشته به تخمین دقیق تری از عمق تام جا دست یابند.

این دستگاه مجموعه ای از کاوشگرهاست که به یک قاب فلزی دایره شکل متصل هستند و به وسیله یک کابل به اعماق آب ارسال می شود.

قبل از آن محققان از روش نگاشت صداگیر پژواک(echo sounder mapping) استفاده کردند که با کمک پالس های امواج صوتی عمق را تخمین می زند.

در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی یک ماموریت اکتشافی غواصی انجام شد تا شرایط محیطی در این گودال شناسایی شود. سوابق پروفایلر CTD از ۴۲۰ متر زیر سطح دریا فراتر رفت و هنوز به انتهای گودال نیز نرسیده بود. به این ترتیب تام جا به عنوان عمیق ترین گودال آبی جهان تایید شد.

کد خبر 6094137 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در این منطقه کشف شد
  • عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در مکزیک کشف شد
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • برگزاری جلسه کارگروه ایمنی و بهداشت آب و فاضلاب در ماکو
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک