Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی تهران، وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهای گذشته سندی را تحت عنوان سند «راهبرد توسعه صنعتی» منتشر کرده است که به اعتقاد رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ایرادهایی به آن وارد است و به بزرگ ترین چالش امروز صنعت کشور یعنی «رقابت پذیر نبودن صنعت» در کشورمان پاسخ نداده و برای آن چاره جویی نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی پور قاضی با اشاره به اینکه کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران دیروز جلسه ای برای بررسی این سند با حضور نماینده ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل داد، گفت: «در جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بعد از ارائه گزارش و توضیحات نماینده وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره سند راهبردی توسعه صنعتی اعضا کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایرادهایی به این سند وارد دانستند و در مجموع آن را سندی جامع و مفید ارزیابی نکردند و پیشنهاددادند تا این سند با همکاری نمایندگانی از اتاق تهران به عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی اصلاح شود.»

وی در ادامه به ایرادهای که به ایرادهایی که از سوی اعضا کمیسیون به این سند وارد شد اشاره کرد و گفت: «سوال و ایراد اول اعضا کمیسیون این بود که چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در تدوین این سند از مشورت و ظرفیت نمایندگان بخش خصوصی استفاده نکرده است؛ علاوه بر این چرا در این سند باوجود اینکه تصویری از شرایط صنعتی کشور ترسیم شده تحلیلی وجود ندارد که برای مثال مشخص کند چرا رتبه ایران در بسیاری از شاخص های صنعتی پایین است و برای حل آن ها چه کاری باید انجام شود.»

پورقاضی با بیان اینکه یکی از اشکالات دیگر این سند مشخص نبودن پرسش اصلی آن است، گفت: «مهم ترین اشکالی که اعضا کمیسیون صنعت و معدن به این سند وارد دانستند این بود که در آن به مهم ترین چالش کنونی صنعت کشور یعنی رقابت پذیر نبودن تولیدات صنعتی ما در مقایسه با تولیدات دیگر کشورها اشاره ای نشده است و طبیعتا چاره ای هم برای آن پیش بینی نشده است در صورتی که در سند راهبردی توسعه صنعتی کشور باید فصل مشخصی برای این مهم دیده شود و در آن چاره جویی صورت گیرد.»

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در ادامه به سند راهبردی که دو سال پیش هم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده بود و آن نیز ایرادهای مشابهی داشت اشاره کرده و گفت: «مشابه این سند سال ۹۴ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و منشتر شده بود و در آن سند هم مطالب مشابهی آمده بود و همان زمان هم در بررسی که از سوی کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران صورت گرفت ایرادهایی مطرح شد و پیشنهاد دادیم که کمیته ای مشترک متشکل از نمایندگان اتاق تهران و وزارت صنعت تشکیل شود تا بتوانند با استفاده از مشاورین مجرب «سند استراتژی توسعه صنعتی کشور» را تدوین کنند اما ما نتیجه مشخصی از آن نامه نگاری ها نگرفتیم تا اینکه حالا به یکباره شاهد انتشار ویرایش جدید از سند راهبردی توسعه صنعتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم و این موضوع همه را شگفت زده کرده است که چرا باید وزارت صنعت، معدن و تجارت باوجود پیشنهاد اتاق تهران به عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی برای همکاری و همفکری در زمینه تدوین سند راهبردی توسعه صنعتی، باردیگر با بی توجهی خود به صورت مستقل عمل و سند جدید را بدون مشورت با فعالان بخش خصوصی تدوین کرده است.»

پورقاضی با اشاره به اینکه نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از ارائه گزارش خود از سند «راهبردی توسعه صنعتی» و ایرادهایی که اعضا کمیسیون به آن وراد دانستند، برای همکاری با اتاق در اصلاح سند اعلام آمادگی کرد، گفت: «قرار شد تا ما از طرف اتاق تهران نامه ای تهیه و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کنیم و پیشنهاد همکاری برای تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی با همکاری پخش خصوصی و دستگاه دولتی را بدهیم.»

منبع: مازند مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۷۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد

صمد حسن‌زاده رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در همایش تجاری ایران و کوبا در محل اتاق ایران گفت: روابط ایران و کوبا همواره دوستانه و با احترام متقابل بوده و دو کشور از شرکای سیاسی یکدیگر می شوند و  سابقه دوستی دو ملت در سطح عالی بوده است. با این حال، این حسن روابط سیاسی در روابط اقتصادی دو کشور بازتاب ملموسی و مطلوبی نداشته است.

وی افزود: دو کشور راه درازی را در توسعه روابط تجاری داند و مقامات دو کشور باید بر تعهد خود بر همکاری اقتصادی تاکید داشته باشند.

حسن زاده ادامه داد: حجم تجارت ایران و کوبا در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار بوده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۲۱۰ میلیون دلار بود.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران محصولات نفتی و پتروشیمی و مواد غذایی و ساختمانی به کوبا صادر و دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات مهندسی از این کشور وارد می کند.

وی یادآور شد: در تجارت دو کشور زیرساخت ها به اندازه کافی توسعه نیافته است و همچنین تحریم های آمریکا علیه هر دو کشور بزرگ ترین مانع تجارت بین دو کشور بوده است. با این حال، ایران و کوبا می‌توانند از تجارب هم در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: کشاورزی، گردشگری و انرژی می تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد. همچنین ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق به غرب می‌تواند زمینه ارتباط کوبا را با اوراسیا فراهم آورد.

رییس اتاق ایران گفت: واکسن پاستوکووک در زمان شیوع ویروس با همکاری کوبا در ایران تولید شد.

وی در ادامه از کوبا به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان نیکل یاد کرد و گفت: معادن نیکل و کبالت در ایران وجود دارد که سرمایه گذاری بر آنها نشده و ایران می‌تواند از دانش و فناوری کوبا در زمینه بهره برداری از ذخایر نیکل استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت
  • ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد همدان
  • سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد